Shimano SL-S500 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Regulacja przyłącza kasety
Montaż linki zmiany biegów
Wymiana i montaż wskaźnika
Montaż dźwigni zmiany biegów
Działanie dźwigni zmiany biegów
SL-S500
CJ-8S20
Informacje og
ó
lne dotyczące bezpiecze
ń
stwa
- Aby unikn
ąć
poważnych uraz
ó
w:
S
I-6M20A-001
T
ec
h
n
i
czna
i
nstru
k
c
j
a serw
i
sowa
Przed użyciem należy przeczyta
ć
te instrukcje wraz
z
i
nstru
k
c
j
am
i
serw
i
sowym
i
d
otycz
ą
cym
i
p
i
asty
SG
-
S
500 lub Inter-8.
Po zdj
ciu palca z d
wi
ni A / d
wi
ni B po zako
czeniu zmiany
bieg
ó
w d
ź
wignia zawsze wraca do położenia początkowego.
W
s
k
a
źnik
Dźwi
g
nia B:
P
e
d
a
ł
owan
i
e stan
i
e s
i
ę
ł
atw
i
e
j
sze.
(Wskaźnik przesuwa się w stronę
)
D
ź
wignia A:
P
e
d
a
ł
owan
i
e stan
i
e s
i
ę tru
d
n
i
e
j
sze.
(Wskaźnik przesuwa się w stronę
)
Zamontuj d
ź
wi
g
ni
ę
zmiany bie
w w spos
ó
b pokazany na
ilustrac
j
i.
Zastosować chw
y
t kierownic
y
o maks
y
malnej
ś
rednicy zewn
ę
trznej 32 mm.
Śruba zacisku
Kierownica
C
hwyt
Klucz imbusowy 5 mm
Dokr
ę
cić
22,2 mm
Moment dokr
ę
cania:
5 - 7 Nm
Demontaż i montaż powinn
y
b
w
y
kon
y
wane jed
y
nie
p
odczas usuwania i wymiany wska
ź
nika.
D
e
m
o
nt
a
ż
1.
D
ź
wi
g
ni
ę
B należy uruchomi
ć
przynajmniej 7 razy, aby
u
stawi
ć
ją na
.
2.
Wykręcić i wyjąć dwa wkręty mocowania obudowy
utrzymuj
ą
ce wska
ź
nik na miejscu.
3.
Usuną
ć
wska
ź
nik jak pokazano na ilustracji.
Wk
r
ę
ty mocowan
i
a
obudow
y
W
s
k
nik
D
ź
wignia B
Montaż
Sprawdzić, czy wskazówka wskaźnika znajduje się z lewej
s
tron
y
(
położenie
)
i zamontować wskaźnik tak, ab
y
b
s
kierowany prosto do
ry. Nast
ę
pnie wstawi
ć
kołek płytki
zmiany biegu wystający z dołu wskaźnika w otwór zespołu
n
awijarki.
4.
Wskaźni
k
S
ztyft płytki
Otwór w zes
p
ole
n
aw
ij
ar
ki
(
położenie
)
Dźwignia B
Zamocować wskaźnik za pomoc
ą
dwóch wkr
ę
tów
mocowan
i
a o
b
u
d
owy.
5.
Moment dokręcania:
0,3
-
0,
5
N
m
Nacisn
ąć
d
ź
wi
g
ni
ę
A i d
ź
wi
g
ni
ę
B, sprawdzaj
ą
c ich
działanie. Je
ś
li działają one niepoprawnie, należy ponownie
z
amontować wskaźnik, zwracając szczególną uwagę na
opisan
ą
powyżej czynno
ść
4.
6
.
Nie wolno demontowa
ć
wska
ź
nika ani zespołu
d
ź
wigni zmiany bieg
ó
w. Ich demontaż może
prowadzić do awarii.
O
dłączanie linki przerzutki podczas
w
yjmowania tylne
g
o koła z ram
y
Podczas wyjmowania tylnego koła z ramy odłącz
linkę od przyłącza kasety.
ę od przyłącza kasety.
Przyłącze kasety
ł
Ustawi
ć
d
ź
wi
g
ni
ę
zmiany bie
w na
.
1.
2.
Wyjmij pancerz z oparcia pancerza przyłącza
k
asety, a nast
ę
pn
i
e wyc
iąg
n
ij
li
n
wewn
ę
trzn
ą
ze
szcze
li
ny
h
a
k
a.
Ustawić na
Hak
O
parcie pancerza
W
yc
i
ągn
ij
z oparc
i
a
pancer
z
a
.
S
zczelina
W
y
j
m
ij
ze
szczelin
y
.
Odkręć śrubę mocującą linki wewnętrznej z krążka
przył
ą
cza kasety.
3.
K
r
ą
że
k
przy
łą
cza
k
asety
Śruba mocuj
ą
ca link
ę
wewn
ę
trzn
ą
Je
ś
li podczas wyciągania pancerza z oparcia
pancerza przyłącza kasety występują trudności,
należy w otw
ó
r kr
ą
żka przył
ą
cza kasety włoży
ć
kl
ucz
i
m
b
usowy 2 mm
l
u
b
szpryc
h
ę nr 14,
a następnie obrócić krążek, aby uwolnić linkę
w
ewn
ę
trzn
ą
. Nast
ę
pnie należy najpierw odkr
ę
cić
ś
rub
ę
mocuj
ą
c
ą
link
ę
wewn
ę
trzn
ą
, po czym wyj
ąć
p
ancerz z o
p
arcia
p
ancerza.
O
dkr
ęć
ś
rub
ę
m
oco
w
a
n
ia
li
n
ki
w
ewnętrzne
j
.
W
yc
i
ągn
ij
z o
p
arcia
pancer
z
a
.
O
bróć
k
ż
ek.
Otwór krążka
Klucz imbusow
y
2 mm
l
ub szprycha nr 14
Uwa
g
a:
W
przypa
dk
u ponowne
g
o użyc
i
a
li
n
ki
na
l
eży
z
apozna
ć
się z etapami od 7 do 9 w sekcji „Montaż
l
inki zmiany bie
g
ów”.
Użyj linki zmiany bie
g
ów z jednym wewn
ę
trznym b
ę
bnem
linki.
Linka z jednym b
ę
bnem linki wewn
ę
trznej:
S
IS-SP41/SP40 (średnica 4 mm)
Ustawi
ć
d
ź
wi
g
ni
ę
zmiany bie
w na .
Ustawić na
1.
2.
3.
Strona dźwigni zmiany biegów
Odkręcić i wyjąć nasadkę zaczepu końcówki drutu.
K
ońcó
wk
a
a
l
u
mini
o
w
a
Włoży
ć
link
ę
wewn
ę
trzn
ą
w wyżłobienie zespołu nawijarki
i
przeciągną
ć
ją przez otw
ó
r w
ś
rubie regulacji linki.
N
astępnie pociągnąć linkę wewnętrzną tak, aby bęben linki
w
ewn
ę
trznej wsun
ą
ł si
ę
w otw
ó
r w zespole nawijarki.
Wy
ż
ł
o
bi
en
i
e w zespo
l
e
n
awijarki
Bęben linki wewnętrznej
Otw
ó
r w zes
p
ole nawi
j
arki
Otwór w śrubie regulacyjnej linki
4.
Przykręcić do oporu nasadkę zaczepu końcówki
d
rutu w spos
ó
b pokazan
y
na ilustracji. Nadmierne jej
d
okręcenie może spowodowa
ć
uszkodzenie gwintu
wkrętu w obudowie.
Ponadto może doprowadzić do wy
g
i
ę
cia obudowy
zespo
ł
u, a w
k
onse
k
wenc
ji
d
o powstan
i
a przesz
k
o
d
y
między obudową zespołu i dźwignią A, w związku z czym
d
źwi
g
nia A może nie działać poprawnie. Jeśli dźwi
g
nia
A
nie wraca prawidłowo na miejsce, należy nieco odkr
ę
ci
ć
nasadkę zaczepu końcówki drutu w celu utworzenia
p
rzerwy mi
ę
dzy dźwi
g
ni
ą
A i obudow
ą
zespołu,
a
nast
ę
pnie sprawdzi
ć
, czy poprawiło to powr
ó
t d
ź
wi
g
ni A.
Nasadka zaczepu końcówki drutu
s
Obudowa dźwigni
Dźwignia
A
Przeci
ąg
n
ą
ć link
ę
wewn
ę
trzn
ą
przez pancerz SIS-SP41
/
SP40 (przez koniec z ko
ń
c
ó
wk
ą
plastikow
ą
).
5
.
Jeśli łatwiej jest najpierw włoż
y
ć pancerz w oparcie
pancerza, w pierwszej kolejno
ś
ci należ
y
włoż
pancerz w oparcie pancerza, a nast
ę
pnie włoży
ć
klucz imbusowy 2 mm lub szprychę nr 14 do otworu
w kr
ą
żku przył
ą
cza kasety, po czym obr
ó
ci
ć
kr
ą
żek
tak, aby
ś
ruba mocująca linkę wewnętrzną weszła
w otwór w krążku.
6.
6
Ko
ń
c
ó
wka
p
lastikowa
(S
trona d
ź
wigni
)
Je
ś
li konieczne jest obcięcie pancerza, należy to
zrobić w pobliżu końcówki plastikowej, gdy jest ona
nadal zamocowana. Nast
ę
pnie należy nada
ć
odci
ę
tej
ko
ń
c
ó
wce idealnie okrągły kształt, po czym założy
ć
końcówkę plastikową.
K
ońcó
wk
a
p
lastikowa
Zdejmij końcówkę plastikową.
Zał
ó
ż ko
ń
c
ó
wk
ę
plastikow
ą
.
Strona przyłącza kasety
St
Śruba mocuj
ą
ca link
ę
wewn
ę
trzn
ą
U
waga
:
Nie należy używać te
g
o zespołu śruby
m
ocu
ce
j
li
n
wewn
ę
trzn
ą
w po
łą
czen
i
u
z
przyłączem kasety CJ-4S30.
N
a
k
r
ę
t
k
a mocu
ca
li
n
wewnętrzną
P
o
dkł
a
dk
a mocu
j
ąca
li
n
k
ę
wewn
ę
trzn
ą
Śruba mocuj
ą
ca link
ę
w
ewnę
t
rzną
Podczas przykręcania śruby mocującej linkę
w
ewn
ę
trzn
ą
naci
ąg
nij link
ę
wewn
ę
trzn
ą
.
Przeciągnij linkę wewnętrzną przez otwór.
1
0
mm
1
0
1 mm
M
oment
d
o
k
r
ę
can
i
a:
3
,5 - 5,5 Nm
7.
Owi
ń
linkę wok
ó
ł krążka przyłącza kasety i przytrzymaj
tak, aby nakrętka mocująca linki wewnętrznej była
s
kierowana na zewn
ą
trz (w stron
ę
zako
ń
czenia widełek),
a
następnie przesu
ń
płaską czę
ść
podkładki mocującej
l
inkę wewnętrzną przez otwór w krążku.
Płaska cz
ęść
podkładki
mocuj
ą
cej link
ę
wewn
ę
trzn
ą
Otwór w kr
ą
żku
Kr
ą
żek
N
a
k
r
ę
t
k
a
m
ocuj
ą
ca link
ę
wewnętrzną
Obrócić link
ę
o 60° w lewo i zamocować j
ą
na zaczepie.
8.
Podłącz linkę wewnętrzną do krążka w spos
ó
b pokazany
n
a ilustracji, przeciągnij linkę przez szczelinę we wsporniku
p
rzył
ą
cza kasety, a nast
ę
pnie poprawnie wł
ó
ż koniec
p
ancerza w o
p
arc
i
e
p
ancerza.
9
.
Zaczep
O
br
óć
link
ę
o
60°
.
Li
n
k
a wewn
ę
trzna
K
rąże
k
Hak
Ha
k
O
parcie pancerza
S
zczelina
P
rzec
i
ągn
ij
p
rzez szczelin
ę
.
Włóż w o
p
arcie
p
ancerza.
ó
ż w o
p
arcie
p
ancerza.
O
br
óć
krą
ż
ek.
Włóż śrubę mocowania
l
inki wewn
ę
trznej.
Kl
ucz
i
m
b
usowy 2 mm
l
u
b
szpryc
h
a nr 14
Otwór w krążku
P
r
o
w
ad
n
ica
Prowadnica
Pr
a
wi
d
ł
o
w
o
Ni
epraw
idł
owo
U
wa
g
a:
Sprawd
ź
, czy linka wewnętrzna jest poprawnie
o
sadzona w prowadnicy krążka.
1
0
.
Z
amocu
j
li
n
k
ę
d
o ramy za pomocą o
b
e
j
m pancerza.
10
c
m
Obejm
y
pancerza
10 cm
15 cm
Ustawić dźwignię zmiany biegów na
.
Upewnij si
ę
, że ż
ó
łte linie re
g
ulacji na wsporniku przył
ą
cza
k
asety
i
k
rąż
k
u są
d
o s
i
e
bi
e
d
opasowane.
1.
Ż
ółte linie re
g
ulacji
Ustawić na
Żółte linie regulacji na przyłączu kasety znajdują
si
ę
w dw
ó
ch miejscach. Należy uży
ć
linii, kt
ó
re s
ą
n
a
jl
e
pi
e
j
w
id
oczne.
Gdy rower jest postawiony
Powinn
y
b
y
ć
p
roste
Gd
y
rower
j
est odwrócon
y
Powinny być proste
K
r
ą
że
k
przy
łą
cza
kaset
y
Wspornik przyłącza
k
asety
Krążek przyłącza
k
aset
y
Wspornik przyłącza kasety
Je
ś
li ż
ó
łte linie regulacji nie są dopasowane, obr
ó
ci
ć
ś
rubę regulacji linki na dźwigni zmiany biegów w celu
ich dopasowania. Nast
ę
pnie jeszcze raz przesun
ą
ć
wignię zmiany bieg
ó
w z położenia
d
o
p
o
ł
ożen
i
a
,
a następnie z powrotem do położenia
,
po
c
z
y
m należ
y
ponownie sprawdzi
ć
, cz
y
ż
ó
łte linie
regulacji są dopasowane.
Ś
ruba regulacyjna linki
2
.
P
o wyre
g
u
l
owan
i
u przy
łą
cza
k
asety o
d
etn
ij
na
d
m
i
ar
li
n
ki
wewnętrznej i zał
ó
ż ko
ń
c
ó
wkę wewnętrzną.
Końcówka wewn
ę
trzna
1
5
-
20
mm
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepsze
ń
dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polski)
Nasadka zaczepu ko
ń
c
ó
wki drutu
Po sprawdzeniu, czy koniec pancerza jest prawidłowo
P
z
amocowany w
ś
rubie re
g
ulacji linki d
ź
wi
g
ni zmiany
biegów, założyć śrubę mocującą linkę wewnętrzną na linkę
w
ewn
ę
trzn
ą
.
OS
TRZEŻENIE
P
rzed zamontowaniem części należy uważnie
przeczyta
ć
niniejszą instrukcję
.
Lu
ź
ne, zuż
y
te lub
u
szkodzone czę
ś
ci mogą spowodowa
ć
poważne
ob
rażen
i
a
ki
eru
j
ącego rowerem.
Z
a
l
ecamy stosowan
i
e
j
edynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Należy dokładnie przeczyta
ć
niniejszą techniczną
i
nstrukcję serwisową i zachowa
ć
ją na przyszło
ść
.
UWA
G
A
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Należy pamiętać o konieczności przesuwania
d
źwigni tylko o jeden bieg i zmniejszenia siły nacisku
na pedały podczas zmiany biegów. W przypadku
pr
ó
by wymuszenia działania d
ź
wigni zmiany bieg
ó
w
przy silnym nacisku na pedały stopy mo
zsun
ąć
s
i
ę
z pedał
ó
w, a rower przewr
ó
ci
ć
si
ę
, powoduj
ą
c
poważne o
b
rażen
i
a.
UWAGA:
G
warancja nie obejmuje normalne
g
o zużycia ani
p
ogorszenia parametr
ó
w roboczych wynikających
z
norma
l
nego użyt
k
owan
i
a.
SI-6M20A-001-03
W
y
kona
j
idealnie
o
k
r
ą
g
ł
e c
c
i
e.
  • Page 1 1

Shimano SL-S500 Service Instructions

Typ
Service Instructions