© Danfoss | DCS (MWA) | 2017.11
20 | DKRCI.PI.FT0.C9.ML | 520H5450
POLSKI
Czynniki chłodnicze
Można stosować do czynników chłodniczych:
HCFC, niepalnych czynników HFC, R717
(amoniak) i R744 (CO
2
).
Nie zaleca się stosowania zaworów blokowych
ICF z łatwopalnymi węglowodorami.
Zawory ICF zaleca się stosować wyłącznie w
obiegach zamkniętych. Aby uzyskać więcej
informacji, należy się skontaktować z rmą
Danfoss.
Zakres temperatur
-60/+120°C (-76/+248°F)
Zakres ciśnień
Maksymalne ciśnienie robocze zaworu ICF
wynosi 52 bar g (754 psi g).
W przypadku zaworu blokowego ICF z
modułem ICFD maksymalne ciśnienie
robocze wynosi 28 barów (406 psi g).
Jeśli układ chłodniczy zawiera moduł ICFD,
ciśnienie próbne układu nie może przekraczać
28 barów (406 psi g), o ile że pływak modułu
ICFD nie został tymczasowo wyjęty na
potrzeby testu, jak pokazano na rys. 11.
Zastosowanie
Zawór blokowy ICF może być stosowany
wrurociągach ssawnych par suchych lub
mokrych, zasilania cieczą lub gorącymi parami.
Zawór ICF jest dostępny z 4 lub 6 modułami
roboczymi. Zawór blokowy ICF steruje
przepływem czynnika chłodniczego, przez
regulację ciągłą lub zamknij/otwórz, w zależności
od zamontowanych w nim modułów roboczych.
Zakres regulacji
Zależy od wybranego typu i kombinacji
modułów roboczych zamontowanych w
zaworze blokowym.
Montaż (rys. 1)
Zawór blokowy ICF należy zamontować
zgodnie z rys. 1. Zawór blokowy ICF należy
zamontować tak, by strzałka wskazywała
kierunek przepływu.
Zawór w modułach ICM i ICFD musi być
umieszczony poziomo.
Zawór blokowy ICF jest dostarczany ze
zamontowanymi wszystkimi modułami
roboczymi. Moduły można demontowywać
do przeglądu lub serwisu, a podczas montażu
można je obracać o 4 x 90° względem
korpusu zaworu.
Należy upewnić się, że położenie ICFD
zapewnia z obu stron dostateczną ilość
miejsca dla modułów.
Zawór ICF może być wyposażony w wrzeciono
do ręcznego otwierania zaworu
elektromagnetycznego.
Zawór blokowy ICF został zaprojektowany
tak, aby wytrzymać wysokie ciśnienie
wewnętrzne. Układ rurociągów powinien
jednak być zaprojektowany tak, aby uniknąć
zamkniętych przestrzeni cieczowych
izmniejszyć ryzyko wzrostu ciśnienia
wynikającego z rozszerzalności cieplnej cieczy.
Wykonanie instalacji powinno zapewnić
zabezpieczenie zaworu blokowego ICF przed
impulsami wysokiego ciśnienia wynikającymi
z uderzeń hydraulicznych.
Spawanie (rys. 2 i 3)
Zawór blokowy ICF można spawać metodą
TIG/migomatem/elektrodą otuloną (rys. 2) lub
gazowo (rys. 3).
Aby zapobiec powstawaniu rdzy wewnątrz
zaworu blokowego, zaślepki ochronne wlotu i
wylotu powinny, przez cały czas znajdować
się na zaworze aż do chwili przystąpienia do
jego montażu.
Spawanie metodą TIG/migomatem/
elektrodą z otuliną
Przed przystąpieniem do spawania metodą TIG/
migomatem/elektrodą z otuliną
dodatkowe
chłodzenie nie jest wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania ilości
okruchów spawalniczych.
W przypadku zaworów blokowych ICF
wyposażonych w zawór odcinający
wpierwszym module (M1) i w zawór odcinający
lub regulacyjny lub odcinająco/zwrotny w
ostatnim module (M4 lub M6) zaleca się
nieznaczne otwarcie tych zaworów przed
spawaniem (o około 1obrót od pozycji
zamkniętej), aby zminimalizować oddziaływanie
ciepła spawania na gniazda teonowe.
Po zakończeniu spawania zaleca się ponowne
zamknięcie tych zaworów, aby nie dopuścić do
możliwości przepływu gazów, i utrzymywanie
ich w pozycji zamkniętej do momentu
rozpoczęcia prac rozruchowych instalacji.
Wszystkie pozostałe moduły, niezależnie od
miejsca montażu, nie wymagają dodatkowego
chłodzenia podczas spawania ani żadnych
dodatkowych czynności.
Spawanie gazowe
Przed rozpoczęciem spawania należy
zdemontować wszystkie moduły (rys. 3).
Przy normalnym odprowadzeniu ciepła,
dodatkowe chłodzenie nie jest wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania ilości
okruchów spawalniczych.
Po zakończeniu spawania należy oczyścić
wnętrze zaworu z odprysków i okruchów
spawalniczych. Zaleca się, aby zaraz po
zakończeniu spawania zamontować z
powrotem moduły oraz zamknąć ręcznie
obsługiwane moduły (M1 i M4/M6) w celu
ochrony wnętrza zaworu do momentu
osiągnięcia przez instalację gotowości do pracy.
Jeśli zawór nie będzie zmontowany od razu,
należy pokryć jego wewnętrzne powierzchnie
olejem zabezpieczającym przed korozją.
Po montażu korpus zaworu nie może podlegać
zewnętrznym naprężeniom mechanicznym.
Zawór ICF nie może być montowany w
instalacjach, w których wylot zawory jest
otwarty do atmosfery. Wylot zaworu ICF musi
być zawsze podłączony do instalacji lub
należycie zaślepiony, np. przyspawaną zaślepką.
Zabezpieczenie powierzchni i identykacja
(nie dotyczy wersji SS)
Zewnętrzna powłoka chromowo-cynkowa,
zapewnia ochronę przed korozją zgodnie z
normą EN 12284:2003 8.13. Powłoka
chromowo-cynkowa nie pokrywa przyłączy
do spawania. Po zakończeniu montażu należy
zabezpieczyć zewnętrzną powierzchnię
zaworu przed korozją, stosując odpowiednią
powłokę ochronną. Podczas malowania
zaworu blokowego ICF zaleca się zakrycie
tabliczki identykacyjnej (ID).
Dokładną identykację zaworu blokowego
ICF umożliwiają tabliczki identykacyjne (ID)
umieszczone na każdym z 4 lub 6 modułów
roboczych.
Obsługa (rys. 4)
Nie mieszać ze sobą części ze stali
węglowej z częściami ze stali
nierdzewnej.
Serwis
Serwis zaworu blokowego ICF jest łatwy. Nie
otwierać zaworu ICF, gdy jest on pod ciśnieniem.
Po otwarciu i wymontowaniu modułów
roboczych:
- Sprawdzić, czy uszczelki i/lub pierścienie
o-ring znajdujące się pomiędzy modułem
roboczym a korpusem oraz pierścienie
o-ring umieszczone na module roboczym
nie są uszkodzone.Jeśli uszczelki i
pierścienie o-ring są naruszone, wymienić je.
Zawór z uszkodzonym pierścieniem o-ring/
uszczelką może nie regulować przepływu
zgodnie ze specykacją.
Uszczelki są zamontowane w modułach M1
i M2 zaworu ICF 15 oraz we wszystkich
modułach zaworów ICF 25 i ICF SS 25.
Uszczelki gumowe znajdują się w
miejscach pokazanych na rys. 4a i 4b.
Zawór ICF 15: 1 Gumowa uszczelka w
modułach M3 i M4 oraz 2 pierścienie o-ring
w module ICM.
Zawory ICF 20 i ICF SS 20: 1 Gumowa
uszczelkawe wszystkich modułach oraz 2
pierścienie o-ring w module ICM.
Zastosowanie z CO
2
W instalacjach CO
2
pierścienie
o-ring (rys. 4a i 4b) mogą pęcznieć
(zwiększać objętość).
Podczas wykonywania prac serwisowych
zaleca się wymianę wszystkich założonych
pierścieni o-ring przed ponownym
zamontowaniem modułów roboczych
wkorpusie zaworu ICF.
Moduł ICFD z układem odszraniania:
Należy sprawdzić na etykiecie opakowania,
czy moduł ICFD z układem odszraniania jest
przystosowany do pracy z CO
2
(specjalny
pływak).
- Sprawdzić, czy na tłoku i cylindrze nie ma
zarysowań, i sprawdzić oznaki zużycia. Jeśli
zużycie jest nadmierne, należy wymienić
moduł roboczy, aby zapobiec powstaniu
nieprawidłowego sygnału sterującego
wokół nieszczelnego pierścienia tłokowego.
- Sprawdzić, czy ruch serwo-tłoka i grzybka
zaworu jest swobodny i nie powoduje
dużego oporu.
- Jeśli płytka teonowa grzybka zaworu jest
uszkodzona, moduł roboczy musi zostać
wymieniony.
- W modułach zaworów silnikowych ICM 20
sprawdzić, czy gniazdo z tworzywa PEEK
nie jest uszkodzone ani zarysowane. Jeśli
gniazdo z PEEK jest uszkodzone lub
zarysowane, wymienić je.