© Danfoss | DCS (MWA) | 2015.11
DKRCI.PI.FT0.D1.ML | 520H10383 | 15
POLSKI
Czynniki chłodnicze
Można stosować do czynników chłodniczych:
HCFC, niepalnych czynników HFC, R717
(amoniak) i R744 (CO
2
).
Nie zaleca się stosowania zaworów blokowych
ICF z łatwopalnymi węglowodorami.
Zawory zaleca się stosować wyłącznie
w obiegach
zamkniętych. Aby uzyskać
więcej informacji, należy się skontaktować
z rmą Danfoss.
Zakres temperatur
-60/+120°C (-76/+248°F)
Zakres ciśnień
Maksymalne ciśnienie robocze zaworu
blokowego ICF wynosi 52 bar g (754 psi g).
Zastosowanie
Zawory blokowe ICF mogą być stosowane
w rurociągach ssawnych par suchych lub
mokrych, zasilania cieczą lub gorącymi
parami. Zawór blokowy ICF reguluje przepływ
czynnika chłodniczego, przez regulację ciągłą
lub zamknij/otwórz, w zależności od
zamontowanych modułów roboczych.
Zakres regulacji
Zależy od wybranego typu i kombinacji
modułów roboczych zamontowanych
w zaworze blokowym.
Ustawienie (rys. 1)
Zawór blokowy ICF należy zamontować
zgodnie z rys. 1. Zawór blokowy ICF należy
zamontować tak, by strzałka wskazywała
kierunek przepływu.
Zawór blokowy ICF jest dostarczany
z zmontowanymi wszystkimi modułami
roboczymi. Moduły można zdemontować
do sprawdzenia lub serwisu, mogą zostać
obrócone podczas montażu o 4 x 90°
względem korpusu zaworu (rys. 1 b).
Zawór blokowy ICF została zaprojektowany
tak aby wytrzymał wysokie ciśnienie
wewnętrzne. Układ rurociągów powinien
jednak być zaprojektowany tak, aby uniknąć
zamkniętych przestrzeni cieczowych
i zmniejszyć ryzyko wzrostu ciśnienia
wynikającego z rozszerzalności cieplnej cieczy.
Wykonanie instalacji powinno zapewnić
zabezpieczenie zaworu blokowego ICF
przed impulsami wysokiego ciśnienia
wynikającymi z uderzeń hydraulicznych.
Spawanie (rys. 2 i 3)
Zawór blokowy ICF może być spawany
metodą TIG/migomatem/metodą SMAW
(rys. 2) lub metodą spawania gazowego
(rys. 3).
Aby zapobiec powstawaniu rdzy wewnątrz
stacji zaworowej, kołpaki ochronne wlotu i
wylotu powinny przez cały czas znajdować
się na zaworze aż do chwili przystąpienia
do jego montażu.
Spawanie metodą TIG/migomatem/
metodą SMAW
Przed przystąpieniem do spawania metodą
TIG/migomatem/metodą SMAW nie ma
potrzeby usuwania żadnego z modułów
roboczych (rys. 2), a podczas spawania
dodatkowe chłodzenie nie jest wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania
odprysków spawalniczych.
Aby w trakcie spawania uniknąć
przedostawania się okruchów
spawalniczych do korpusu zaworu oraz
zapobiec przegrzaniu uszczelnienia
teonowego, zaleca się w pierwszym i
ostatnim module (M1 i M4) otworzyć zawory
tylko częściowo (o około 1 obrót od pozycji
zamknięcia).
Zaleca się, aby po zakończeniu spawania
ponownie zamknąć te 2 moduły (M1 i M4)
w celu ochrony wnętrza zaworu do
momentu rozruchu instalacji.
Spawanie gazowe
Przed spawaniem należy wyjąć wszystkie
elementy robocze (rys. 3). Podczas
spawania dodatkowe chłodzenie nie jest
wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania
odprysków spawalniczych.
Po spawaniu należy oczyścić wnętrze
zaworu z odprysków i okruchów
spawalniczych.
Zaleca się, aby niezwłocznie po zakończeniu
spawania ponownie zainstalować moduły
oraz ponownie zamknąć 2 moduły
(M1 i M4) w celu ochrony wnętrza zaworu
do momentu rozruchu instalacji.
Jeśli zawór nie będzie montowany od razu,
należy posmarować jego wewnętrzne
powierzchnie olejem zabezpieczającym
przed korozją.
Montaż zaworów
- Należy zwrócić uwagę aby rury, do których
montowany jest zawór, były odpowiednio
podparte i ustawione do wykonania
właściwego połączenia.
- Sprawdzić, czy na zamontowany zawór
blokowy nie działają naprężenia
wywołane przez obciążenia zewnętrzne.
- Używać wyłącznie nowych uszczelek
produkowanych przez rmę Danfoss.
- Zamontowane zawory należy poddać
próbie ciśnieniowej, badaniu szczelności
oraz opróżnić przed napełnianiem
czynnikiem chłodniczym zgodnie z
normą ANSI /IIAR 5, EN378-2 lub ISO
5149-2.
Zaworów nie należy montować w instalacjach,
w których wylot zaworu jest otwarty do
atmosfery. Wylot zaworu musi być zawsze
podłączony do instalacji lub należycie
zaślepiony, np. przyspawaną dennicą.
Przyłącza pomocnicze (rys. 12)
Zawór blokowy ICF zawiera dwa typy, po
dwa pojedyncze przyłącza pomocniczych.
Dwa mniejsze przyłącza boczne P1 i P3 są
przeznaczone do urządzeń serwisowych,
takich jak zawór serwisowy, manometr lub
wziernik. Natomiast, większe przyłącza P2
i P4 mogą być przykładowo wykorzystywane
do podłączenia spływu cieczy z odszraniania
(zwykle za pomocą gorącego gazu).
Przyłącza P2 i P4 można zmodykować
do wielkości jak P1 i P3 przez zainstalowanie
odpowiednich akcesoriów (patrz karta
katalogowa stacji zaworowej ICF).
Zabezpieczenie powierzchni i identykacja
Zewnętrzna powłoka chromowo-cynkowa,
zapewnia ochronę przed korozją zgodnie
z normą EN 12284:2003 8.13.
Powłoka chromowo-cynkowa nie pokrywa
przyłączy do spawania. Po zakończeniu
montażu należy zabezpieczyć zewnętrzną
powierzchnię zaworu przed korozją,
stosując odpowiednią powłokę ochronną.
Podczas malowania zaworu blokowego
ICF zaleca się zakrycie oznaczenia
identykacyjnego.
Dokładną identykację zaworu blokowego
ICF umożliwiają znaki identykacyjne
umieszczone na każdym z 4 modułów
roboczych.
Serwis (rys. 4)
Obsługa
Serwisowanie zaworu blokowego ICF
jest łatwe. Nie otwierać zaworu ICF,
pod ciśnieniem.
Po otwarciu stacji i wymontowaniu modułów:
- Sprawdzić, czy uszczelki płaskie i/lub
o-ringi między modułem roboczym
a korpusem oraz pierścienie o-ring na
module roboczym nie są uszkodzone.
Jeśli uszczelki płaskie i pierścienie o-ring
są naruszone, wymienić je.
Zawór z uszkodzonym pierścieniem
o-ring/uszczelką może nie pracować
zgodnie z przeznaczeniem.
Uszczelki płaskie i pierścienie o-ring
znajdują się w miejscu pokazanym na rys. 4.
Zastosowanie z CO
2
W przypadku stosowania
w instalacjach obiegu CO
2
pierścienie o-ring (rys. 4) mogą
pęcznieć (zwiększać objętość).
Podczas prac serwisowych zaleca się
wymianę wszystkich używanych pierścieni
o-ring przed ponownym zamontowaniem
modułów na korpusie zaworu ICF.
Montaż
Przed zmontowaniem zaworu ICF oczyścić
dokładnie korpus.
- Sprawdzić czystość i przelotowość
kanałów w zaworze ICF. Usunąć cząstki
stałe lub inne zanieczyszczenia.
Zastosować niewielką ilość oleju
chłodniczego, aby ułatwić montaż
modułów i zabezpieczyć pierścienie o-ring.
Dokręcenie (rys. 5)
Dokręcić górną pokrywę i korki kluczem
dynamometrycznym, momentem
podanym w tabeli (rys. 5).