Danfoss Valve station ICF 50-4 and ICF 65-3 Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji
© Danfoss | DCS (MWA) | 2015.11
DKRCI.PI.FT0.D1.ML | 520H10383 | 2
Maintenance Instandhaltung Maintenance Mantenimiento
Manutenção Serwis Техническое обслуживание 维护
ICF 50-4 / ICF 65-3
4
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская
прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
Flat gasket
Flachdichtung
Joint plat
Junta plana
Junta plana
Płaska uszczelka
Плоская прокладка
平垫片
© Danfoss | DCS (MWA) | 2015.11
DKRCI.PI.FT0.D1.ML | 520H10383 | 15
POLSKI
Czynniki chłodnicze
Można stosować do czynników chłodniczych:
HCFC, niepalnych czynników HFC, R717
(amoniak) i R744 (CO
2
).
Nie zaleca się stosowania zaworów blokowych
ICF z łatwopalnymi węglowodorami.
Zawory zaleca się stosować wyłącznie
w obiegach
zamkniętych. Aby uzyskać
więcej informacji, należy się skontaktować
z rmą Danfoss.
Zakres temperatur
-60/+120°C (-76/+248°F)
Zakres ciśnień
Maksymalne ciśnienie robocze zaworu
blokowego ICF wynosi 52 bar g (754 psi g).
Zastosowanie
Zawory blokowe ICF mogą być stosowane
w rurociągach ssawnych par suchych lub
mokrych, zasilania cieczą lub gorącymi
parami. Zawór blokowy ICF reguluje przepływ
czynnika chłodniczego, przez regulację ciągłą
lub zamknij/otwórz, w zależności od
zamontowanych modułów roboczych.
Zakres regulacji
Zależy od wybranego typu i kombinacji
modułów roboczych zamontowanych
w zaworze blokowym.
Ustawienie (rys. 1)
Zawór blokowy ICF należy zamontować
zgodnie z rys. 1. Zawór blokowy ICF należy
zamontować tak, by strzałka wskazywała
kierunek przepływu.
Zawór blokowy ICF jest dostarczany
z zmontowanymi wszystkimi modułami
roboczymi. Moduły można zdemontować
do sprawdzenia lub serwisu, mogą zostać
obrócone podczas montażu o 4 x 90°
względem korpusu zaworu (rys. 1 b).
Zawór blokowy ICF została zaprojektowany
tak aby wytrzymał wysokie ciśnienie
wewnętrzne. Układ rurociągów powinien
jednak być zaprojektowany tak, aby uniknąć
zamkniętych przestrzeni cieczowych
i zmniejszyć ryzyko wzrostu ciśnienia
wynikającego z rozszerzalności cieplnej cieczy.
Wykonanie instalacji powinno zapewnić
zabezpieczenie zaworu blokowego ICF
przed impulsami wysokiego ciśnienia
wynikającymi z uderzeń hydraulicznych.
Spawanie (rys. 2 i 3)
Zawór blokowy ICF może być spawany
metodą TIG/migomatem/metodą SMAW
(rys. 2) lub metodą spawania gazowego
(rys. 3).
Aby zapobiec powstawaniu rdzy wewnątrz
stacji zaworowej, kołpaki ochronne wlotu i
wylotu powinny przez cały czas znajdować
się na zaworze aż do chwili przystąpienia
do jego montażu.
Spawanie metodą TIG/migomatem/
metodą SMAW
Przed przystąpieniem do spawania metodą
TIG/migomatem/metodą SMAW nie ma
potrzeby usuwania żadnego z modułów
roboczych (rys. 2), a podczas spawania
dodatkowe chłodzenie nie jest wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania
odprysków spawalniczych.
Aby w trakcie spawania uniknąć
przedostawania się okruchów
spawalniczych do korpusu zaworu oraz
zapobiec przegrzaniu uszczelnienia
teonowego, zaleca się w pierwszym i
ostatnim module (M1 i M4) otworzyć zawory
tylko częściowo (o około 1 obrót od pozycji
zamknięcia).
Zaleca się, aby po zakończeniu spawania
ponownie zamknąć te 2 moduły (M1 i M4)
w celu ochrony wnętrza zaworu do
momentu rozruchu instalacji.
Spawanie gazowe
Przed spawaniem należy wyjąć wszystkie
elementy robocze (rys. 3). Podczas
spawania dodatkowe chłodzenie nie jest
wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania
odprysków spawalniczych.
Po spawaniu należy oczyścić wnętrze
zaworu z odprysków i okruchów
spawalniczych.
Zaleca się, aby niezwłocznie po zakończeniu
spawania ponownie zainstalować moduły
oraz ponownie zamknąć 2 moduły
(M1 i M4) w celu ochrony wnętrza zaworu
do momentu rozruchu instalacji.
Jeśli zawór nie będzie montowany od razu,
należy posmarować jego wewnętrzne
powierzchnie olejem zabezpieczającym
przed korozją.
Montaż zaworów
- Należy zwrócić uwagę aby rury, do których
montowany jest zawór, były odpowiednio
podparte i ustawione do wykonania
właściwego połączenia.
- Sprawdzić, czy na zamontowany zawór
blokowy nie działają naprężenia
wywołane przez obciążenia zewnętrzne.
- ywać wyłącznie nowych uszczelek
produkowanych przez rmę Danfoss.
- Zamontowane zawory należy poddać
próbie ciśnieniowej, badaniu szczelności
oraz opróżnić przed napełnianiem
czynnikiem chłodniczym zgodnie z
normą ANSI /IIAR 5, EN378-2 lub ISO
5149-2.
Zaworów nie należy montować w instalacjach,
w których wylot zaworu jest otwarty do
atmosfery. Wylot zaworu musi być zawsze
podłączony do instalacji lub należycie
zaślepiony, np. przyspawaną dennicą.
Przyłącza pomocnicze (rys. 12)
Zawór blokowy ICF zawiera dwa typy, po
dwa pojedyncze przyłącza pomocniczych.
Dwa mniejsze przyłącza boczne P1 i P3 są
przeznaczone do urządzeń serwisowych,
takich jak zawór serwisowy, manometr lub
wziernik. Natomiast, większe przyłącza P2
i P4 mogą być przykładowo wykorzystywane
do podłączenia spływu cieczy z odszraniania
(zwykle za pomocą gorącego gazu).
Przyłącza P2 i P4 można zmodykować
do wielkości jak P1 i P3 przez zainstalowanie
odpowiednich akcesoriów (patrz karta
katalogowa stacji zaworowej ICF).
Zabezpieczenie powierzchni i identykacja
Zewnętrzna powłoka chromowo-cynkowa,
zapewnia ochronę przed korozją zgodnie
z normą EN 12284:2003 8.13.
Powłoka chromowo-cynkowa nie pokrywa
przyłączy do spawania. Po zakończeniu
montażu należy zabezpieczyć zewnętrzną
powierzchnię zaworu przed korozją,
stosując odpowiednią powłokę ochronną.
Podczas malowania zaworu blokowego
ICF zaleca się zakrycie oznaczenia
identykacyjnego.
Dokładną identykację zaworu blokowego
ICF umożliwiają znaki identykacyjne
umieszczone na każdym z 4 modułów
roboczych.
Serwis (rys. 4)
Obsługa
Serwisowanie zaworu blokowego ICF
jest łatwe. Nie otwierać zaworu ICF,
pod ciśnieniem.
Po otwarciu stacji i wymontowaniu modułów:
- Sprawdzić, czy uszczelki płaskie i/lub
o-ringi między modułem roboczym
a korpusem oraz pierścienie o-ring na
module roboczym nie są uszkodzone.
Jeśli uszczelki płaskie i pierścienie o-ring
są naruszone, wymienić je.
Zawór z uszkodzonym pierścieniem
o-ring/uszczelką może nie pracować
zgodnie z przeznaczeniem.
Uszczelki płaskie i pierścienie o-ring
znajdują się w miejscu pokazanym na rys. 4.
Zastosowanie z CO
2
W przypadku stosowania
w instalacjach obiegu CO
2
pierścienie o-ring (rys. 4) mogą
pęcznieć (zwiększać objętość).
Podczas prac serwisowych zaleca się
wymianę wszystkich używanych pierścieni
o-ring przed ponownym zamontowaniem
modułów na korpusie zaworu ICF.
Montaż
Przed zmontowaniem zaworu ICF oczyścić
dokładnie korpus.
- Sprawdzić czystość i przelotowość
kanałów w zaworze ICF. Usunąć cząstki
stałe lub inne zanieczyszczenia.
Zastosować niewielką ilość oleju
chłodniczego, aby ułatwić montaż
modułów i zabezpieczyć pierścienie o-ring.
Dokręcenie (rys. 5)
Dokręcić górną pokrywę i korki kluczem
dynamometrycznym, momentem
podanym w tabeli (rys. 5).
© Danfoss | DCS (MWA) | 2015.11
DKRCI.PI.FT0.D1.ML | 520H10383 | 16
Wymiana lub naprawa elementów
roboczych w modułach ICS, ICM i ICLX:
Moduł ICS (rys. 6)
Zdjąć górną pokrywę.
Element roboczy można wyjąć za pomocą
śruby M6 lub narzędzia wielofunkcyjnego
wkręconego w gwintowany otwór w tłoku
modułu (rys. 6). Zanieczyszczenia blokujące
otwór w tłoku należy usunąć.
- Wymontować stary moduł roboczy.
- Posmarować o-ringi nowego modułu
niewielką ilością oleju chłodniczego.
Moduł ICM (rys. 7)
Wymontować moduł roboczy (rys. 7):
1. Po wykręceniu 4 śrub, przekręcić moduł
o ok. 45° w dowolnym kierunku.
2. Włożyć dwa śrubokręty pomiędzy górną
pokrywę a korpus zaworu.
3. Pociągnąć śrubokręty w górę, aby zwolnić
moduł roboczy i jego pierścień o-ring.
- Wymontować stary moduł roboczy.
- Posmarować o-ringi nowego modułu
niewielką ilością oleju chłodniczego.
Moduły ICLX (rys. 8a i 8b)
Pokrywę i moduł roboczy można
wymontować, gdy są połączone - w całości.
(rys. 8a).
1. Zdjąć oznaczenie wrzeciona, pierścień
ustalający i podkładkę zabezpieczającą,
a następnie wykręcić wrzeciono w dół
z części gwintowanej.
Zdjąć górną pokrywę.
2. Włożyć dwa śrubokręty w dwa rowki
w module roboczym i pchnąć śrubokręty
w dół, aby wyjąć moduł roboczy wraz
z pierścieniami o-ring.
Jeżeli wewnętrzny pierścień o-ring
przylega do powierzchni metalowej,
konieczne jest zastosowanie procedury
dwuetapowej (rys. 8b).
1. Zdjąć oznaczenie wrzeciona, pierścień
ustalający i podkładkę zabezpieczającą,
a następnie wykręcić wrzeciono w dół
z części gwintowanej.
2. Włożyć dwa śrubokręty pomiędzy górną
pokrywę a korpus zaworu i pchnąć je w dół,
aby wyjąć moduł roboczy i pierścień o-ring.
Po demontażu modułu roboczego:
- Sprawdzić, czy pierścienie o-ring modułu
roboczego nie uległy uszkodzeniu.
Zawór z uszkodzonym pierścieniem
o-ring może nie działać zgodnie
z przeznaczeniem.
- Element roboczy można rozmontow
i wymienić zużyte części.
Szczegółowe informacje znajdują się
w instrukcji montażu zaworów ICS,
ICM lub ICLX.
Pełne wykręcenie wrzeciona modułu
SVA-S lub REG-SB (rys. 9)
Aby całkowicie wykręcić wrzeciono, należy
go obracać w lewo aż do pełnego otwarcia
zaworu.
Przed zamontowaniem kołpaków na
modułach należy się upewnić, że pod
kołpakiem znajduje się uszczelka.
Następnie dokręcić kołpak momentem
16 Nm (12 funtów x st. ).
Obsługa ręczna modułu
ICLX (rys. 10)
Tryb normalnej pracy:
Aby zawór pracował normalnie, sterowany
przez zawory pilotowe, wrzeciono
mechanizmu ręcznego otwierania musi być
wkręcone do końca, zgodnie z ruchem
wskazówek zegara.
Ręcznie wymuszone otwarcie
Aby ręcznie otworzyć zawór, wrzeciono
mechanizmu ręcznego otwierania musi być
wykręcone do końca, przeciwnie do ruchu
wskazówek zegara.
Obsługa ręczna modułu
ICS (rys. 10)
Tryb normalnej pracy:
Aby zawór pracował normalnie,
sterowany przez zawory sterujące,
wrzeciono mechanizmu ręcznego
otwierania musi być wykręcone do końca,
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Ręcznie wymuszone otwarcie:
Aby ręcznie otworzyć zawór, wrzeciono
mechanizmu ręcznego otwierania musi
być wkręcone do końca, zgodnie z ruchem
wskazówek zegara.
Obsługa ręczna modułu ICM (rys. 11)
Klucz magnetyczny może być używany
do ręcznego obracania wrzeciona po
zdemontowaniu silnika krokowego.
Do obsługi ręcznej służy narzędzie
wielofunkcyjne (opcjonalne, rys. 11).
Obsługa ręczna jest również możliwa
z panelu sterowania z napędu
zamontowanego na zaworze
z podłączonym zasilaniem. Bez względu na
to, czy przewody z sygnałem sterującym są
podłączone do napędu, można korzystać
z wbudowanej funkcji ręcznej obsługi
sterowania napędem, która umożliwia
pracę silnika z rozdzielczością 1%. Oznacza
to, że pełnemu otwarciu zaworu odpowiada
100 kroków. Informacje dotyczące funkcji
obsługi ręcznej zawiera oddzielna instrukcja
napędu ICAD.
Należy używać wyłącznie oryginalnych
części zamiennych rmy Danfoss, w tym
pierścieni o-ring i uszczelek.
Materiały nowych części mają atest
potwierdzający możliwość używania ich
z określonym czynnikiem chłodniczym.
W razie wątpliwości należy się
skontaktować z rmą Danfoss.
Więcej informacji na temat serwisowania/
konserwacji modułów ICM, ICS, ICLX, SVA-S,
REG-SB i FIA znajduje się w instrukcjach do
poszczególnych wyrobów, które można
pobrać z strony danfoss.com.
umiejscowienie niemożliwe
*) Moduł niezmienny.
Położenie modułów i przyłączy pomocniczych (rys. 12)
ICF 50-4
Typ elementu roboczego Możliwe miejsca montażu
ICM Moduł zaworu silnikowego M3
ICS Moduł zaworu serwotłokowego sterowanego zaworem pilotowym M3
ICLX Moduł zaworu elektromagnetycznego M3
SVA-S Moduł zaworu odcinającego M1 M4
REG-SB Moduł zaworu regulacyjnego M4
FIA Moduł filtra siatkowego M2
*)
ICF 65-3
Typ elementu roboczego Możliwe miejsca montażu
ICM Moduł zaworu silnikowego M3
ICS Moduł zaworu serwotłokowego sterowanego zaworem pilotowym M3
ICLX Moduł zaworu elektromagnetycznego M3
SVA-S Moduł zaworu odcinającego M1 M4
REG-SB Moduł zaworu regulacyjnego M4
*)
P1 i P3 (P3 po stronie przeciwnej do P1): przyłącza pomocnicze do podłączenia zaworu manometrycznego, wziernika itp.
P2 i P4 (P4 po stronie przeciwnej do P2): przyłącza pomocnicze do stosowania jako przyłącza spustowe odszraniania lub do innych celów
P1 i P3 (P3 po stronie przeciwnej do P1): przyłącza pomocnicze do podłączenia zaworu manometrycznego, wziernika itp.
P2 i P4 (P4 po stronie przeciwnej do P2): przyłącza pomocnicze do stosowania jako przyłącza spustowe odszraniania lub do innych celów.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Danfoss Valve station ICF 50-4 and ICF 65-3 Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji