Aplikacja EOBD
11
Aplikacja EOBD
Czym jest EOBD?
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska oraz Parlament Europejski określiły
cele dotyczące zmniejszania poziomów zanieczyszczeń wytwarzanych przez
pojazdy prywatne i firmowe. Aby mieć pewność, że założone cele mogą być
zrealizowane, na producentach pojazdów spoczywa obowiązek produkcji nowych
samochodów, spełniających coraz ostrzejsze kryteria norm dotyczących emisji
zanieczyszczeń. Producenci muszą również utrzymać odpowiedni poziom emisji
zanieczyszczeń przez cały okres użytkowania pojazdu. Aby spełnić i utrzymać
wymagania tych norm, pojazdy są wyposażane w pokładowe systemy
diagnostyczne, monitorujące integralność i efektywność wszystkich elementów
odpowiedzialnych za emisję zanieczyszczeń.
Wraz z pojawianiem się coraz bardziej skomplikowanych pojazdów, wiele spośród
montowanych w nich układów jest wyposażanych w elektroniczne moduły
sterujące. Obecnie większość pojazdów posiada kilka modułów sterujących (np.
moduły silnika, napędu, karoserii, zawieszenia, itd.) znajdujących się w różnych
punktach pojazdu. Pokładowe systemy diagnostyczne są zintegrowane z
modułami sterowania pojazdem.
Obecność tak wielu różnych pojazdów i producentów części na rynku sprawiła, iż
konieczne było wprowadzenie wspólnego interfejsu komunikacyjnego dla modułów
sterujących. W 1988 roku SAE (Society of Automotive Engineers, Stowarzyszenie
Inżynierów Przemysłu Samochodowego) stworzyło normę określającą
standardowe złącze diagnostyczne (J1962) oraz zestaw diagnostycznych
sygnałów testowych.
Po uzgodnieniu jednolitego złącza diagnostycznego oraz sygnałów
diagnostycznych opracowano kolejną normę, określającą wspólne metody kontroli
i diagnostyki, zapewniające zgodność pracy pojazdu ze specyfikacjami producenta
oryginalnych części (OEM). Norma ta jest znana pod nazwą EOBD (European On-
Board Diagnostics, Europejska Diagnostyka Pokładowa).
Podstawowe wymaganie stawiane systemom EOBD polega na tym, iż w przypadku
awarii elementu odpowiadającego za emisję zanieczyszczeń, w pamięci modułu
sterującego odpowiedzialnego za uszkodzony element zostaje zapisany kod DTC
(Diagnostic Trouble Code, Kod problemu diagnostycznego), zaś na desce
rozdzielczej pojazdu zapala się kontrolka wskaźnika awarii (Malfunction Indicator,
MI), ostrzegająca kierowcę o nieprawidłowości. Następnie, kod DTC można pobrać
przy użyciu przyrządu diagnostycznego celem określenia rodzaju i stanu awarii.
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 11 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM