VDO ContiSys Check / ContiSys Check TPMS Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
ContiSys Check
Instrukcja obsługi
04/2017 - PL
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 2 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
i
Spis treści
Wprowadzenie
Informacje ogólne ..................................................... 1
Zawartość zestawu ................................................... 4
Ekran wyświetlacza................................................... 5
Klawiatury ................................................................. 5
Połączenie ................................................................ 6
Środki bezpieczeństwa ............................................. 7
Problemy z połączeniem........................................... 7
Aplikacja TPMS
Co to jest TPMS?...................................................... 8
Co to jest system ContiSys Check TPMS?............... 8
Poznanie systemu ContiSys Check TPMS............... 9
Korzystanie z systemu ContiSys Check TPMS ...... 10
Aplikacja EOBD
Czym jest EOBD?................................................... 11
Identyfikacja zgodnych pojazdów ........................... 12
Kody problemów diagnostycznych.......................... 13
Interpretacja kodów błędów EOBD......................... 14
Korzystanie z aplikacji EOBD ................................. 15
Opcje menu............................................................. 17
Szybkie sprawdzanie (FastCheck)
Wstęp...................................................................... 20
Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa..................... 21
Szybkie sprawdzanie ABS...................................... 23
Szybkie sprawdzanie Poduszka powietrzna........... 26
Szybki test aku........................................................ 31
Szybkie sprawdzanie Klimatyzacja......................... 33
Szybkie sprawdzanie Diesel ................................... 35
Zastosowanie w pojazdach konkretnej marki
– Diesel................................................................. 36
Szybkie sprawdzanie EPB...................................... 46
Szybkie sprawdzanie Skrzynia biegów................... 64
Szybkie sprawdzanie LWS ..................................... 70
Szybkie sprawdzanie Serwis .................................. 74
Kanały adaptacji i wartości resetu serwisowego..... 92
Szybkie sprawdzanie TPMS ................................... 95
Położenia złącza diagnostycznego....................... 107
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page i Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
ii
Spis treści
Menu użytkownika
Informacje ogólne .................................................. 119
Bezpieczeństwo..................................................... 121
Okablowanie iMUX (aktualizacja oprogramowania
firmowego)........................................................... 123
Informacje ogólne
Czyszczenie .......................................................... 124
Aktualizacje oprogramowania................................ 124
Specyfikacja .......................................................... 125
Deklaracja zgodności ............................................ 125
Dodatek A: Słowniczek
Słowniczek pojęć ................................................... 127
Dodatek B: Kable
Identyfikacja kabli .................................................. 131
Dodatek C: Kompatybilność producentów
Aplikacja EOBD ..................................................... 135
Aplikacje FastCheck .............................................. 136
Dodatek D: Ręczny reset serwisowy
Przypominający wskaźnik serwisowy (SRI)........... 137
Alfa Romeo............................................................ 137
Audi ....................................................................... 138
BMW...................................................................... 139
Citroen ................................................................... 140
Fiat......................................................................... 147
Ford ....................................................................... 148
GM Vauxhall/Opel ................................................. 149
Lancia .................................................................... 150
Land Rover ............................................................ 151
Mercedes............................................................... 153
Peugeot ................................................................. 154
Renault .................................................................. 160
Smart ..................................................................... 165
Volkswagen ........................................................... 166
Volvo...................................................................... 167
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page ii Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
1
Wprowadz enie
Informacje ogólne
Prawie każdy nowy samochód, jak również znaczna część starszych pojazdów,
posiada szereg modułów sterujących, odpowiedzialnych za monitorowanie i
sterowanie różnych elementów poruszającego się pojazdu (np. silnik, napęd,
karoseria, zawieszenie, itd.). Przyrząd serwisowy ContiSys Check został
zaprojektowany specjalnie z myślą o podłączaniu do wielu tego typu modułów
sterujących oraz komunikacji z nimi w celu umożliwienia użytkownikowi pobierania
określonych informacji (np. kodów problemów diagnostycznych), mogących
stanowić pomoc podczas diagnozowania problemów z układami pojazdu.
Zestaw aplikacji dostępnych z poziomu narzędzia serwisowego ContiSys Check
zależy od zainstalowanej wersji oprogramowania.
Aktualnie dostępnych jest osiem aplikacji.
EOBD
·Aplikacja EOBD Scan (European On-Board Diagnostic - Europejska
diagnostyka pokładowa) zapewnia dostęp do danych dotyczących poziomu
emisji gazów przez pojazd dzięki funkcji OBD. Funkcja ta obejmuje stan
oznaczany jako MI (wskazanie awarii), błędy odczytu i zerowania stanów, testy
czujnika tlenu, dane stopklatki oraz inne elementy.
Szybkie spraw ABS
·Funkcja Szybkie spraw ABS umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych
kodów błędów zapisanych w wybranym układzie
SzybkPrzeg podPow
·Funkcja SzybkPrzeg podPow umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych
kodów błędów zapisanych w wybranym układzie.
OM1563
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 1 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
2
Szybki test aku
Szybki test aku pozwala na zarejestrowanie wymiany akumulatora w pojazdach
z układem stop/start lub sterowania pracą akumulatora.
Szybki przeg klim
·Funkcja Szybki przeg klim umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych kodów
błędów zapisanych w wybranym układzie.
SzybkKontr. Diesel
·Funkcja SzybkKontr. Diesel umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych kodów
błędów zapisanych w wybranym układzie, ponadto może być ona użyta do
ponownego kodowania wtryskiwaczy w niektórych pojazdach.
Szybki test EPB
·Funkcja Szybki test EPB (Electronic Parking Brake - Elektroniczny hamulec
postojowy) umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych kodów błędów
zapisanych w wybranym układzie, ponadto może być ona stosowana podczas
sprawdzania pracy hamulców lub podczas wymiany klocków hamulcowych.
SzybkKontr.przekł
·Funkcja SzybkKontr.przekł umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych kodów
błędów zapisanych w wybranym układzie, ponadto może być ona stosowana
podczas sprawdzania pracy sprzęgła lub podczas wymiany sprzęgła.
Szybki test LWS
·Funkcja Szybki test LWS (Steering Angle Sensor - Czujnik kąta skrętu
kierownicy) umożliwia odczyt oraz zerowanie dowolnych kodów błędów
zapisanych w wybranym układzie, ponadto może być stosowana do
kalibrowania czujnika kąta skręcenia kierownicy.
Serw-szybk przegl
·Funkcja Serw-szybk przegl umożliwia zresetowanie, w zależności od marki i
modelu pojazdu, wskaźnika okresowej wymiany oleju oraz kontrolek
serwisowych i testowych.
Szybka kontr TPMS
·Funkcja Szybka kontr TPMS (Tyre Pressure Monitoring System - System
monitorowania ciśnienia powietrza w oponach) może być stosowana w celu
przeprogramowania zaworów w oponach wyposażonych w zawory typu TPMS.
Jeżeli korzystają Państwo z narzędzia serwisowego po raz pierwszy, przed
rozpoczęciem testów pojazdu zalecamy zapoznanie się z ze wszystkimi
zaleceniami i wskazówkami dotyczącymi bezpieczeństwa.
Pierwsze kroki
Podłączyć kabel EOBD (A2C59514447) do przyrządu serwisowego i złącza
diagnostycznego pojazdu. Pod podłączeniu urządzenia na ekranie wyświetlany jest
numer aktualnej wersji oprogramowania.
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 2 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
3
Rejestracja
Aby po zakupie mieć pewność, że oprogramowanie narzędzia jest najnowsze, od-
wiedź naszą witrynę internetową www.contisys-service.com i wykonaj instrukcje
wyświetlone na ekranie, aby pobrać program ContiSys Management Console.
Sprawdź, czy używany komputer PC spełnia minimalne wymagania systemowe i
przejdź do instalacji oprogramowania.
Jeżeli Państwa język jest niedostępny na wymienionej powyżej stronie interneto-
wej, należy przejść na stronę www.contisys-service.com, na której można wy-
brać język danego kraju.
W celu przeprowadzenia rejestracji należy pobrać konsolę zarządzania – jest
dostępna do pobrania na stronie.
System sprawdza wersję oprogramowania urządzenia ContiSys Check i
przeprowadza jego aktualizację, jeżeli dostępna jest nowsza wersja. Jest to usługa
jednorazowa i darmowa. Kolejne aktualizacje można uzyskać, zakupując pakiet
ContiSys Update Plus.
Numer seryjny
Aby uniknąć opóźnień, podczas zgłaszania zapotrzebowania na wsparcie
techniczne jednostki diagnostycznej należy zawsze podawać numer seryjny
urządzenia.
„Gorąca linia” serwisowa
Wsparcie techniczne dla produktu można uzyskać na naszej stronie internetowej:
www.contisys-diag.com lub pod numerem telefonu +44 (0) 870 949 3606.
Wsparcie e-mail
Aby uzyskać wsparcie produktu drogą e-mailową, prosimy o przesłanie szczegółów
dotyczących Państwa zapytania na adres: hotline@contisys-support.com.
Koszty połączeń
Koszt połączenia z „gorącą linią” telefoniczną firmy ContiSys zależy od cen
określonych przez Państwa dostawcę usług telefonicznych. Koszt połączenia może
wahać się od 0,0 euro za minutę do 0,40 euro za minutę w przypadku połączeń
stacjonarnych, w zależności od miejsca, z którego wykonywane jest połączenie.
Koszty połączeń z telefonów komórkowych mogą być znacznie wyższe.
Szczegółowe informacje dotyczące kosztów połączeń można uzyskać kontaktując
się z dostawcą usług telefonicznych.
Dostęp do systemu wsparcia technicznego firmy Contisys drogą e-mailową jest
bezpłatny.
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 3 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
4
Zawartość zestawu
Zestaw ContiSys Check
Zestaw ContiSys Check
1. Zestaw ContiSys Check
2. Kabel USB służący do aktualizacji oprogramowania
3. Kabel EOBD
4. Płyta CD ROM zawierająca instrukcję obsługi
5. Przenośne etui
3
2
4
1
OM1658
5
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 4 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
5
Ekran wyświetlacza
Ekran przyrządu serwisowego to podświetlany ekran LCD, na którym mogą być
wyświetlane cztery linijki tekstu zawierające maksymalnie dwadzieścia znaków.
Klawiatury
Przyrząd serwisowy ContiSys Check sterowany jest za pomocą dwóch klawiatur.
Lewa klawiatura
Prawa klawiatura
Klawisz Funkcja
Przewija w lewo i w prawo.
Udostępnia pomoc kontekstową (jeżeli jest ona dostępna).
Klawisz Funkcja
Przewija w górę w obrębie menu lub tekstu.
Przewija w dół w obrębie menu lub tekstu.
Wybiera opcje menu, Kontynuuj (Continue) lub Tak (Yes).
Wychodzi z menu lub odpowiedzi Nie.
OM1571
OM1570
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 5 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
6
Połączenie
1. Diagnostyczne gniazdo złącza 25-pinowego typu D.
Znajdujące się na dolnej krawędzi przyrządu ContiSys Check główne złącze
diagnostyczne służy do podłączania odpowiedniego kabla komunikacji z
pojazdem do przyrządu ContiSys Check. Patrz ‘Kable’, page 131.
Uwaga: Kabel diagnostyczny należy zawsze zabezpieczać śrubami
mocującymi, aby zapobiegać przypadkowemu odłączeniu testera w czasie
użytkowania.
2. Gniazdo złącza USB
Znajdujące się na dolnej krawędzi przyrządu ContiSys Check gniazdo złącza
USB służy do podłączenia do komputera w celu pobrania aktualizacji
oprogramowania.
1
2
OM1568
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 6 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Wprowadzenie
7
Środki bezpieczeństwa
Poniższe wskazówki mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa operatora oraz
uniknięcie uszkodzenia elementów elektrycznych i elektronicznych połączonych z
pojazdem.
Oprzyrządowanie — przed rozpoczęciem jakiejkolwiek procedury testowej pojazdu
należy upewnić się, że przyrząd, jego okablowanie i złącza są w dobrym stanie.
Biegunowość -— podczas podłączania przyrządu diagnostycznego do
akumulatora pojazdu należy zawsze pamiętać o prawidłowym połączeniu
biegunów
Przed przeprowadzeniem testu pojazdu należy zawsze stosować poniższą
procedurę:
·Sprawdzić, czy hamulec ręczny/postojowy jest zaciągnięty/włączony.
·Sprawdzić, czy wybrano bieg jałowy (luz) lub bieg postojowy.
·Nie wolno zbliżać przyrządu testowego i okablowania do przewodów wysokiego
napięcia.
·Należy uważać na poruszające się elementy silnika.
·Nie wolno uruchamiać silnika w zamkniętym pomieszczeniu bez zapewnienia
odpowiedniej jego wentylacji.
Problemy z połączeniem
Jeżeli nie udało się nawiązać połączenia z pojazdem, należy zastosować poniższą
procedurę:
1. Sprawdzić, czy wybrano prawidłowy układ z poziomu menu.
2. Sprawdzić na liście aplikacji, czy użyto odpowiedniego kabla łączącego.
3. Odłączyć obydwa końce kabla i upewnić się, że żaden wtyk nie jest zagięty lub
złamany.
4. Zresetować moduł sterowania pojazdu przekręcając stacyjkę w położenie
wyłączone, a następnie w położenie zapłonu ponownie podłączyć przyrząd
serwisowy i podjąć próbę połączenia.
Jeżeli w dalszym ciągu nie można nawiązać połączenia, należy skontaktować się
z Działem Wsparcia Technicznego Produktu celem uzyskania dalszych
wskazówek.
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 7 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja TPMS
8
Aplikacja TPMS
Co to jest TPMS?
Uwaga: Jeśli użytkownik nie ma systemu ContiSys Check TPMS, można go kupić
jako wyposażenie dodatkowe do używania z istniejącym produktem ContiSys
Check.
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) jest przeznaczony do
monitorowania ciśnienia w oponach samochodu. System ostrzega kierowcę w
razie wystąpienia problemu.
Występują dwa różne typy systemów TPMS – pośredni i bezpośredni.
Systemy pośrednie działają, porównując prędkość obrotową poszczególnych kół,
system ustala odstępstwo ciśnienia opony (obniżenie ciśnienia w oponie) na skutek
wyższej prędkości obrotowej. W takiej sytuacji kierowca zostanie ostrzeżony.
Moduł TPMS nie obsługuje tego typu systemu TPMS.
Systemy bezpośrednie wykorzystują czujniki ciśnienia w każdej oponie. Te czujniki
nieustannie mierzą ciśnienie w oponie i przekazują dane z obracającego się koła
do elektronicznego modułu sterującego (ECU) samochodu. Bezpośredni system
TPMS może rozpoznać jednoczesny spadek ciśnienia we wszystkich kołach i jest
zaprojektowany z uwzględnieniem zmian temperatury, które mają wpływ na
ciśnienie w oponie.
Co to jest system ContiSys Check TPMS?
System ContiSys Check TPMS został opracowany z myślą o współpracy z
bezpośrednim systemem TPMS i umożliwia odczyt informacji w czasie
rzeczywistym z czujników TPMS, w tym ciśnienia w oponie oraz stanu akumulatora.
System ContiSys Check TPMS umożliwia również zapisywanie i pozyskiwanie
wcześniej zapisanych informacji z czujników oraz umożliwia wyświetlanie danych
technicznych, w tym wartości momentu obrotowego i numerów części zamiennych.
OM1664
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 8 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja TPMS
9
Poznanie systemu ContiSys Check TPMS
Włączanie
Przycisk zasilania musi być przytrzymany przez około 5 sekund zanim
przestanie migać pierwsza dioda . Dioda następnie będzie świecić się ciągłym
światłem.
Wyłączanie
Przycisk zasilania należy przytrzymać przez około 2 sekundy, aby wyłączyć
urządzenie.
Ładowanie
Moduł TPMS jest wyposażony w baterię litowo-jonową, która umożliwia korzystanie
z urządzenia, które nie jest podłączone do źródła zasilania.
Również użycie zasilacza dostarczonego z modułem TPMS spowoduje
automatyczne ładowanie w przypadku podłączenia do gniazda diagnostycznego
samochodu. W związku z tym zalecane jest pozostawienie przez cały czas
podłączonego modułu TPMS do słuchawki ContiSys Check.
Całkowity czas ładowania całkowicie rozładowanej baterii wynosi około 6 godzin,
jednak częściowe podładowanie przez 15 minut zapewni około 5 minut
użytkowania.
Całkowicie naładowana bateria umożliwia pracę przez około 2 godziny.
Informcje o stanie diody
Identyfikator Dioda Kolor Stan Wyjaśnienie
1Czerwony Miga Urządzenie uru-
chamia się
Przesyłanie danych
Świeci
w sposób
ciągły
Urządzenie jest
uruchomione
2Pomarańc
zowy
Miga Ładowanie
Odbieranie danych
Świeci w
sposób
ciągły
Urządzenie jest całko-
wicie naładowane
3Zielony Świeci w
sposób
ciągły
Urządzenie jest
podłączone do
zewnętrznego
źródła zasilania
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 9 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja TPMS
10
Oszczędzanie energii
System ContiSys Check TPMS jest wyposażony w funkcję oszczędzania energii,
która automatycznie wyłącza urządzenie po 5 minutach braku aktywności.
Komunikaty ostrzegawcze baterii
W przypadku używania aplikacji TPMS urządzenie monitoruje stan baterii i
ostrzega, gdy poziom baterii zaczyna się obniżać.
W chwili uruchamiania aplikacji następuje sprawdzenie stanu baterii. Jeśli bateria
jest rozładowana, pojawi się następujący komunikat:
OSTRZEŻENIE O SŁABEJ BATERII: Należy jak najszybciej naładować
narzędzie.
Ważne jest, aby jak najszybciej naładować narzędzie.
Jeśli narzędzie nadal będzie używane po pojawieniu się tego wstępnego
ostrzeżenia, bateria osiągnie punkt krytyczny i pojawi się następujące ostrzeżenie:
OSTRZEŻENIE O ROZŁADOWANEJ BATERII: Aby kontynuować pracę,
należy naładować baterię.
Po pojawieniu się tego komentarza nie będzie można korzystać z urządzenia i
konieczne będzie jego naładowanie! Narzędzie może być używane wyłącznie
wtedy, gdy jest zasilane za pośrednictwem samochodu lub zewnętrznego źródła
zasilania.
Korzystanie z systemu ContiSys Check TPMS
Wskazówki dotyczące używania systemu TPMS można znaleźć w punkcie
„FastCheck TPMS”
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 10 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja EOBD
11
Aplikacja EOBD
Czym jest EOBD?
Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska oraz Parlament Europejski określiły
cele dotyczące zmniejszania poziomów zanieczyszczeń wytwarzanych przez
pojazdy prywatne i firmowe. Aby mieć pewność, że założone cele mogą być
zrealizowane, na producentach pojazdów spoczywa obowiązek produkcji nowych
samochodów, spełniających coraz ostrzejsze kryteria norm dotyczących emisji
zanieczyszczeń. Producenci muszą również utrzymać odpowiedni poziom emisji
zanieczyszczeń przez cały okres użytkowania pojazdu. Aby spełnić i utrzymać
wymagania tych norm, pojazdy są wyposażane w pokładowe systemy
diagnostyczne, monitorujące integralność i efektywność wszystkich elementów
odpowiedzialnych za emisję zanieczyszczeń.
Wraz z pojawianiem się coraz bardziej skomplikowanych pojazdów, wiele spośród
montowanych w nich układów jest wyposażanych w elektroniczne moduły
sterujące. Obecnie większość pojazdów posiada kilka modułów sterujących (np.
moduły silnika, napędu, karoserii, zawieszenia, itd.) znajdujących się w różnych
punktach pojazdu. Pokładowe systemy diagnostyczne są zintegrowane z
modułami sterowania pojazdem.
Obecność tak wielu różnych pojazdów i producentów części na rynku sprawiła, iż
konieczne było wprowadzenie wspólnego interfejsu komunikacyjnego dla modułów
sterujących. W 1988 roku SAE (Society of Automotive Engineers, Stowarzyszenie
Inżynierów Przemysłu Samochodowego) stworzyło normę określającą
standardowe złącze diagnostyczne (J1962) oraz zestaw diagnostycznych
sygnałów testowych.
Po uzgodnieniu jednolitego złącza diagnostycznego oraz sygnałów
diagnostycznych opracowano kolejną normę, określającą wspólne metody kontroli
i diagnostyki, zapewniające zgodność pracy pojazdu ze specyfikacjami producenta
oryginalnych części (OEM). Norma ta jest znana pod nazwą EOBD (European On-
Board Diagnostics, Europejska Diagnostyka Pokładowa).
Podstawowe wymaganie stawiane systemom EOBD polega na tym, iż w przypadku
awarii elementu odpowiadającego za emisję zanieczyszczeń, w pamięci modułu
sterującego odpowiedzialnego za uszkodzony element zostaje zapisany kod DTC
(Diagnostic Trouble Code, Kod problemu diagnostycznego), zaś na desce
rozdzielczej pojazdu zapala się kontrolka wskaźnika awarii (Malfunction Indicator,
MI), ostrzegająca kierowcę o nieprawidłowości. Następnie, kod DTC można pobrać
przy użyciu przyrządu diagnostycznego celem określenia rodzaju i stanu awarii.
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 11 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja EOBD
12
Identyfikacja zgodnych pojazdów
Wszystkie pojazdy z silnikami benzynowymi wyprodukowane począwszy od roku
2000 powinny być zgodne ze standardem EOBD. Niektórzy producenci rozpoczęli
wprowadzanie pokładowych systemów diagnostycznych już w 1994 roku, jednak
nie wszystkie te systemy są w 100% zgodne z obowiązującym standardem.
Wszystkie pojazdy wyposażone w silnik Diesla powinny obsługiwać standard w
przypadku modeli wyprodukowanych począwszy od roku 2004. Oznacza to, że
dane diagnostyczne związane z emisją zanieczyszczeń można pobrać przy użyciu
złącza diagnostycznego J1962 pojazdu oraz przyrządu serwisowego.
Przyrząd serwisowy może komunikować się z dowolnym pojazdem zgodnym ze
standardem EOBD przy użyciu jednego spośród cztery protokołów komunikacji
diagnostycznej, określonych w ramach standardu.
Są to:
·ISO 9141.
·Keyword 2000 (będący pierwotnie protokołem europejskim).
·Protokół J1850 PWM (pulse width modulated, modulowana szerokość impulsu)
stosowany przez firmę Ford.
·CAN (sieć obszaru kontrolera), dla którego obecnie opracowywane są przepisy
prawne, i który prawdopodobnie stanie się w przyszłości zasadniczym
systemem komunikacji diagnostycznej. Jest to protokół europejski.
W normalnych warunkach można stwierdzić, który protokół jest wykorzystywany w
przypadku danego pojazdu, badając złącze diagnostyczne (patrz poniżej),
jednakże oprogramowanie przyrządu diagnostycznego automatycznie rozpoznaje
protokół wykorzystywany w pojeździe, do którego przyrząd jest podłączony.
Uwaga: Pomimo, iż istniejążne protokoły połączeń elektrycznych układów
EOBD, zestaw poleceń systemowych jest stały i zgodny ze standardem SAE
J1979.
·Jeżeli złącze diagnostyczne posiada styk w
położeniu „7” lub „15”, wówczas pojazd
wykorzystuje protokół ISO 9141 lub Keyword
2000.
·Jeżeli złącze diagnostyczne posiada styk w
położeniu „2” lub „10”, wówczas pojazd
wykorzystuje protokół SAE J1850
·Jeżeli złącze diagnostyczne posiada styk w
położeniu „6” lub „14”, wówczas pojazd
wykorzystuje protokół CAN.
CON0019
16 9
18
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 12 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja EOBD
13
Kody problemów diagnostycznych
Kody problemów diagnostycznych (DTC) dzielą się na kody obowiązkowe i
opcjonalne. Kody obowiązkowe są opisane przez organizację ISO (International
Standards Organisation, Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna / SAE
(Society of Automotive Engineers, Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu
Samochodowego). Kody opcjonalne są opisywane i przypisywane przez różnych
producentów pojazdów i są one specyficzne dla danego producenta, a w niektórych
przypadkach - dla danego pojazdu.
Kontrolowane przez ISO/SAE kody problemów diagnostycznych są kodami, w
przypadku których udało się zrealizować cel, jakim jest jednoznaczne przypisanie
kodów w całym przemyśle. Uznano, iż kody te są na tyle rozpowszechnione w
większości aplikacji i zastosowań producentów, aby można było przypisać im
wspólne numery oraz komunikaty o błędach. Wszystkie nieokreślone numery w
każdej z grup zarezerwowano dla przyszłej rozbudowy systemów. Chociaż
procedury serwisowe mogą wykazywać znaczne różnice w przypadku różnych
producentów, wskazywany błąd jest wspólny dla wszystkich w wystarczającym
stopniu, aby można było przypisać mu konkretny kod błędu. Kody z tej grupy nie
mogą być stosowane przez producentów bez uprzedniego uzyskania aprobaty
ISO/SAE.
Obszary wchodzące w skład każdego z bloków kodów błędów zostały przypisane
kodom DTC kontrolowanym przez producenta. Są to kody błędów, które w
większości przypadków nie będą stosowane przez większość producentów z racji
podstawowych różnic systemowych, różnic implementacyjnych lub różnych
strategii diagnostycznych.
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 13 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja EOBD
14
Interpretacja kodów błędów EOBD
Podczas określania podstawowego znaczenia kodu błędu EOBD, należy korzystać
z poniższych zasad.
Pierwsza litera oznacza strefę pojazdu, której dotyczy kod.
Druga litera określa rodzaj kodu:
Jeżeli pierwszą literą była litera „P” (Powertrain - napęd), wówczas trzecia litera
określa dokładnie układ napędu, w którym wystąpił błąd:
Ostatnie dwie litery określają konkretny błąd obserwowany przez systemy
pokładowe pojazdu.
P Przenoszenie napędu
B Karoseria
CPodwozie
USieć
0 Kod standardowy (SAE)
1Kod własny producenta
1Pomiar ilości paliwa i powietrza w mieszance
paliwowej
2Pomiar ilości paliwa i powietrza w mieszance
paliwowej, dokładnie - obwód wtrysku paliwa
3Układ zapłonu oraz detekcja spalania stukowego
4 Dodatkowe elementy sterujące emisją
zanieczyszczeń
5Układ sterowania prędkością pojazdu oraz
sterowania biegu jałowego
6 Obwód wyjścia komputera pokładowego
7Błędy związane z napędem
8Błędy związane z napędem
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 14 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja EOBD
15
Korzystanie z aplikacji EOBD
Podłączanie i podstawy obsługi
1. Należy podłączyć kabel EOBD (A2C59514447) do przyrządu serwisowego i
dokręcić śruby mocujące.
2. Należy upewnić się, że kluczyk w stacyjne pojazdu znajduje się w położeniu
„0”.
Złącze diagnostyczne J1962
3. Należy podłączyć przyrząd serwisowy do pojazdu poprzez złącze
diagnostyczne J1962. Złącze to na ogół znajduje się wewnątrz przestrzeni
pojazdu przeznaczonej dla pasażera, w pobliżu przestrzeni przeznaczonej na
nogi kierowcy. Dokładne położenie złącza można znaleźć w dokumentacji
dostarczonej przez producenta pojazdu.
Zasilanie przyrządu serwisowego jest przesyłane przez złącze diagnostyczne.
Po podłączeniu do złącza diagnostycznego przyrząd serwisowy wykona
wewnętrzny autotest, a następnie wyświetli na ekranie datę utworzenia
bieżącej wersji oprogramowania, a następnie - główne menu programu.
4. Przy użyciu klawiszy oraz należy wybrać funkcję menu EOBD.
Należy nacisnąć klawisz aby zatwierdzić wybór.
5. Po pojawieniu się odpowiedniego komunikatu należy włączyć zapłon, a
następnie nacisnąć przycisk , aby zatwierdzić opcję. Następnie przyrząd
serwisowy podejmie próbę ustanowienia komunikacji z układami diagnostyki
pokładowej pojazdu.
MENU GŁÓWNE
1. EOBD
2. Szybkie spraw ABS
3. SzybkPrzeg podPow
4. Szybki test aku
5. Szybki przeg klim
6. SzybkKontr.Diesel
7. Szybki test EPB
8. SzybkKontr.przekł
9. Szybki test LWS
10. Serw-szybk przegl
11. Szybka kontr TPMS
12. Menu użytkownika
CON0019
16 9
18
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 15 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
Aplikacja EOBD
16
6. Jeżeli system diagnostyczny pojazdu jest niezgodny ze standardem EOBD lub
jeżeli wystąpił problem z połączeniem, ekran „Proszę czekać” zostanie
zastąpiony ekranami pomocy.
Jeżeli przyrząd nawiązał połączenie z diagnostyką pokładową pojazdu,
wówczas ekran zgłasza komunikat o sprawdzaniu testów gotowości systemu
pojazdu przez przyrząd serwisowy.
Uwaga: Zapłon pojazdu MUSI być włączony, aby nawiązywanie połączenia z
modułami sterowania pojazdu zakończyło się powodzeniem.
7. Przyrząd serwisowy sprawdza, które testy gotowości zostały wykonane i
zakończyły się powodzeniem, po czym na ekranie zostaje wyświetlona
informacja o stanie testów. Należy nacisnąć klawisz, aby kontynuować.
Uwaga: Przyrząd serwisowy zawsze sprawdza stan testów gotowości systemu
przed wyświetleniem menu operacji EOBD.
8. Na ekranie pojawi się następnie opcja podglądu stanu testów wykonanych dla
układów związanych z emisją zanieczyszczeń oraz ich elementów.
Należy nacisnąć klawisz , aby wyświetlić wyniki testów.
Należy nacisnąć klawisz , aby pominąć wyniki testów i przejść do menu
operacji EOBD.
9. Przy użyciu klawiszy oraz należy wybrać żądaną funkcję oraz nacisnąć
klawisz aby zatwierdzić wybór.
Ustanawianie połączenia
danych z CM pojazdu -
Proszę czekać......
OPERACJE EOBD
1. Stan MI
2. Podgląd kodów DTC
3. Usuwanie kodów DTC
4. Dane w czasie rzeczywistym
5. Testy czujnika O2
6. Podgląd stopklatki
7. Nieciągły
8. Testy ciągłe
9. Sterowanie systemu
10. Informacje o pojeździe
11. Stan OBD
12. Gotowość systemu
13. Informacje ogólne
14. Ustawienia testera
VDO ContiSys Check v12 PL.book Page 16 Thursday, January 28, 2016 3:31 PM
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178

VDO ContiSys Check / ContiSys Check TPMS Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi