VDO REDI-Sensor Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji
1
Czujnik VDO REDI
Instrukcja montażu
PL
1. Informacje ogólne
1
1 Informacje ogólne ........................................................................................................................................... 2
1.1 Zakres obowiązywania ........................................................................................................................ 2
1.2 Ważne informacje dotyczące niniejszej instrukcji ............................................................................... 2
1.3 Ograniczenie odpowiedzialności ......................................................................................................... 2
1.4 Ochrona praw autorskich .................................................................................................................... 2
1.5 Oznakowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa ......................................................................... 3
2 Bezpieczeństwo ............................................................................................................................................. 4
2.1 Bezpieczeństwo pracy......................................................................................................................... 4
2.2 Użytkowanie czujników VDO REDI zgodnie z przeznaczeniem ......................................................... 4
2.3 Środki organizacyjne ........................................................................................................................... 5
3 Budowa........................................................................................................................................................... 6
3.1 Komponenty ........................................................................................................................................ 6
3.2 Oznakowanie ....................................................................................................................................... 6
3.3 Dane techniczne czujnika VDO REDI ................................................................................................. 8
3.4 Deklaracja zgodności CE .................................................................................................................... 8
3.5 Certyfikaty ........................................................................................................................................... 8
4 Montaż ............................................................................................................................................................ 9
4.1 Niezbędne materiały i narzędzia ......................................................................................................... 9
4.3 Stanowisko robocze .......................................................................................................................... 10
4.4 Odpowiednie opony........................................................................................................................... 10
4.5 Miejsce mocowania w oponie ........................................................................................................... 12
4.6 Przygotowanie (czyszczenie) powierzchni do przyklejenia ............................................................... 13
4.7 Osadzanie czujnika w gumowym korpusie ....................................................................................... 14
4.8 Umieszczanie gumowego korpusu z czujnikiem w dociskaczu ........................................................ 16
4.9 Czyszczenie przyklejanej powierzchni gumowego korpusu ............................................................. 18
4.10 Przyklejanie gumowego korpusu (z osadzonym czujnikiem) do wewnętrznej powierzchni opony... 19
4.11 Kontrola końcowa .............................................................................................................................. 21
4.12 Montaż opon ...................................................................................................................................... 21
4.13 Adaptacja czujnika do pojazdu .......................................................................................................... 22
5 Demontaż ..................................................................................................................................................... 23
6 Recykling ...................................................................................................................................................... 24
7 Usuwanie usterek ......................................................................................................................................... 25
1. Informacje ogólne
2
1 Informacje ogólne
1.1 Zakres obowiązywania
Niniejsza instrukcja dotyczy czujnika VDO REDI ventillos „VL”.
1.2 Ważne informacje dotyczące niniejszej instrukcji
Niniejsza instrukcja zawiera opis czynności zapewniających prawidłowy montaż czujnika VDO REDI.
Dlatego należy ją przechowywać w pobliżu stanowiska roboczego.
Czujnik może być instalowany wyłącznie przez przeszkolonych i wykwalifikowanych pracowników
serwisu wulkanizacyjnego oraz mechaników samochodowych, którzy przeczytali niniejszą instrukcję
i zrozumieli jej treść. Należy przestrzegać wszystkich zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
1.3 Ograniczenie odpowiedzialności
Producent nie ponosi odpowiedzialności za szkody i usterki powstałe na skutek nieprzestrzegania
niniejszej instrukcji, użytkowania niezgodnego z przeznaczeniem, nieprawidłowego zamontowania,
a także wprowadzania nieautoryzowanych zmian technicznych oraz modyfikacji.
1.4 Ochrona praw autorskich
Niniejszy dokument został udostępniony na potrzeby montażu oraz wymiany czujników
VDO REDI i może być kopiowany oraz przekazywany wyłącznie w tym celu. Dokument nie
może być wykorzystywany w inny sposób bez wyraźnej pisemnej zgody spółki Continental
Aftermarket GmbH. © 2015 Continental Aftermarket GmbH.
1. Informacje ogólne
3
1.5 Oznakowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE!
Oznakowany w ten sposób tekst informuje o potencjalnym zagrożeniu życia lub
niebezpieczeństwie odniesienia ciężkich obrażeń.
Zawiera również instrukcje, jak uniknąć zagrożenia.
WSKAZÓWKA
Oznakowany w ten sposób tekst informuje o możliwości uniknięcia szkód materialnych, np.
uszkodzenia czujnika czy opony.
2. Bezpieczeństwo
4
2 Bezpieczeństwo
2.1 Bezpieczeństwo pracy
OSTRZEŻENIE!
Podczas montażu oraz na skutek niewłaściwego zamontowania czujnika istnieje zagrożenie
życia i zdrowia użytkownika lub osób postronnych.
Instrukcję montażu należy przechowywać w pobliżu stanowiska roboczego.
Dopuszcza się możliwość montażu wyłącznie nieuszkodzonych oryginalnych czujników w
nienagannym stanie technicznym.
Czujnik może być używany wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem.
Należy przestrzegać przepisów bezpieczeństwa zawartych w niniejszej instrukcji oraz
pozostałych obowiązującychprzepisów bezpieczeństwa.
2.2 Użytkowanie czujników VDO REDI zgodnie z przeznaczeniem
Czujniki służą wyłącznie do pomiaru temperatury i ciśnienia powietrza w przystosowanych do tego
oponach oraz przesyłania danych do odpowiedniego systemu kontroli ciśnienia w oponach,
stanowiącego element oryginalnego wyposażenia i dla którego określony czujnik VDO REDI został
dopuszczony.
Maksymalna dopuszczalna prędkość: 250 km/h
Ich wykorzystywanie do innych celów lub użytkowanie poza opisanym zakresem traktowane jest
jako niezgodne z przeznaczeniem.
Użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem obejmuje również przestrzeganie niniejszej instrukcji
montażu.
Producent nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku użytkowania niezgodnego z
przeznaczeniem. Ryzyko ponosi wyłącznie użytkownik.
2. Bezpieczeństwo
5
2.3 Środki organizacyjne
OSTRZEŻENIE!
Niezapoznanie się z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa może być przyczyną
nierozpoznania zagrożenia zdrowia i życia.
Przed rozpoczęciem pracy osoby instalujące czujnik muszą przeczytać instrukcję montażu, a
zwłaszcza rozdział 2 „Bezpieczeństwo”.
Czujnik może być instalowany wyłącznie przez przeszkolonych lub odpowiednio
poinstruowanych specjalistów.
Narzędzia, środki czyszczące, kleje oraz inne przedmioty zagrażające bezpieczeństwu należy
chronić przed dostępem osób nieupoważnionych i dzieci.
OSTRZEŻENIE!
Na stanowisku roboczym mogą występować liczne zagrożenia niewymienione w instrukcji.
Niniejsza instrukcja zawiera jedynie opis prawidłowego montażu samego czujnika.
Oprócz instrukcji montażu należy przestrzegać ogólnych przepisów prawa i pozostałych
obowiązujących regulacji dotyczących zapobiegania wypadkom oraz ochrony środowiska!
Należy się zapoznać z kartami charakterystyki substancji niebezpiecznych stosowanych jako
materiały eksploatacyjne (płyny Liquid Buffer marki Continental/VDO, REMA TipTop czy
PREMA, Cyberbond 2250) i przechowywać je w pobliżu stanowiska roboczego.
Należy zapewnić dobrą wentylację stanowiska roboczego.
Stanowisko robocze musi być stale dobrze oświetlone.
Stanowisko robocze i używane narzędzia muszą być czyste i w stanie gwarantującym
bezpieczeństwo.
OSTRZEŻENIE!
W razie awarii ogumienia niesprawność systemu kontroli ciśnienia w oponach stanowi
zagrożenie życia.
Podczas instalacji czujnika należy przestrzegać instrukcji montażu.
Czujnik może być montowany wyłącznie w odpowiednich oponach.
Czujnik może być używany wyłącznie jako część zamienna do stosownych oryginalnych
systemów kontroli ciśnienia w oponach.
3. Budowa
6
3 Budowa
3.1 Komponenty
1 antena RF (radio frequency)
2 antena LF (low frequency)
3 otwór do monitorowania ciśnienia
4 gumowy korpus
Rysunek 1 Komponenty
3.2 Oznakowanie
Oznakowanie czujnika VDO REDI
Na górze i na spodzie czujnika VDO REDI znajduje się grawerunek laserowy. Po
umieszczeniu czujnika w gumowym korpusie grawerunek na spodzie jest niewidoczny.
3. Budowa
7
Góra
Spód
Poz.
Opis
01
kod wizualny
02
numer homologacji
03
data produkcji
04
nr ID (identyfikacyjny) czujnika
05
kod DataMatrix
06
znak CE
07
numer referencyjny klienta (dwie
ostatnie cyfry oznaczają wersję
specjalną czujnika)
08
symbol recyklingu
09
numer wersji
10
oznaczenie produktu 1
11
numer referencyjny Continental (dwie
ostatnie cyfry oznaczają wersję
specjalną czujnika wraz z gumowym
korpusem)
12
oznaczenie produktu 2
Rysunek 2 Oznakowanie czujnika VDO REDI
Oznakowanie gumowego korpusu
Poz.
Opis
1
czujnik VDO REDI
2
gumowy korpus
3
rok i kwartał produkcji (każda linia
oznacza jeden rok począwszy od
2013 r., każda kropka kwartał)
4
numer katalogowy gumowego korpusu
5
kod produkcyjny
6
logo Continental
Rysunek 3 Oznakowanie gumowego korpusu
6
3. Budowa
8
3.3 Dane techniczne czujnika VDO REDI
Obudowa
Materiał
Poliuretan
Średnica
24
mm
Wysokość
17,5
mm
Waga
11,6
g
Dane eksploatacyjne
Temperatura robocza
-40 …
+120°C
Średnia żywotność baterii*:
w przypadku naprzemiennego używania opon
zimowych oraz letnich (czujnik w eksploatacji
przez 5 z 12 miesięcy/rok)
w przypadku używania opon całorocznych
(czujnik w eksploatacji przez cały rok)
*zależna również od stylu jazdy
5
3
lat
lata
Gumowy korpus
Gumowy korpus należy zamontować w ciągu
dwóch lat od daty produkcji.
3.4 Deklaracja zgodności CE
System spełnia podstawowe wymogi prawne oraz stosowne przepisy unijne (UE).
3.5 Certyfikaty
Pozwolenie radiowe / homologacja
Dla systemu uzyskano pozwolenie radiowe obowiązujące na terenie wszystkich państw
członkowskich UE. Na życzenie udzielamy informacji o dopuszczeniu systemu do użytku w innych
krajach.
4. Montaż
9
4 Montaż
OSTRZEŻENIE!
Niezapoznanie się z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa może być przyczyną
nierozpoznania zagrożenia zdrowia i życia.
Przed rozpoczęciem pracy należy przeczytać instrukcję montażu, a zwłaszcza rozdział 2
„Bezpieczeństwo”.
4.1 Niezbędne materiały i narzędzia
Rękawice ochronne
Okulary ochronne
Źródło: REMA TIP TOP AG
Rozpuszczalnik z zawartością nafty yn Liquid Buffer marki
Continental/VDO, REMA TipTop lub PREMA
Środki czyszczące do przygotowania wewnętrznej strony opony oraz
przyklejanej powierzchni korpusu
4.2
Jednorazowe, wytrzymałe ścierki papierowe bez włókien
(nieobjęte zakresem dostawy)
Dociskacz: nr katalogowy A2C59506049
Część zamienna do wkładki narzędziowej nr katalogowy:
A2C59506050Z
4. Montaż
10
Klej specjalny Cyberbond 2250
Klej do mocowania korpusu w oponie (należy przechowywać w
odpowiednich warunkach i przestrzegać terminu ważności)
Po otwarciu szybko zużyć
Nieużywany pojemnik dokładnie zamknąć
Przechowywać w suchym i chłodnym miejscu
Nr katalogowy:
A2C59506147 (pojemnik 9,6 g)
A2C59506148 (pojemnik 100 g)
Rozpieracz (wyłącznie do celów serwisowych oraz wymiany czujnika)
Nr katalogowy: A2C59506059
4.3 Stanowisko robocze
Klejenie należy wykonywać przy temperaturze otoczenia oscylującej w zakresie 1535°C (5995°F).
Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować wszystkie niezbędnie materiały i narzędzia.
Należy zapewnić odpowiednią wentylację stanowiska roboczego.
Oponę należy ustawić w pozycji zapewniającej dobre oświetlenie i dostęp do jej wewnętrznej strony.
4.4 Odpowiednie opony
Czujniki VDO REDI można montować we
wszystkich standardowych oponach do
samochodów osobowych oraz dostawczych,
pod warunkiem że powierzchnia klejenia w
oponie jest równa i nie za mocno
wyprofilowana, tzn. nie ma na niej żeber
wentylacyjnych (Ø 40 mm, 1,6 in).
Rysunek 4 Odpowiednie opony
Wyjątek:
Czujnik VDO REDI nie może być montowany w oponach ze specjalnymi powłokami wewnętrznymi,
4. Montaż
11
jak to ma miejsce w przypadku „samouszczelniających się opon” czy opon wyposażonych w
dodatkową powłokę piankową.
Przykłady:
Rysunek 5 Przykładowe miejsca mocowania korpusu
OK
OK
OK
OK
niewłaściw
e
niewłaściw
e
OK
OK
4. Montaż
12
4.5 Miejsce mocowania w oponie
Powierzchnia, do której przyklejony będzie korpus, musi być równa, bez rowków czy żeberek,
dobrze nadająca się do stosowania kleju.
1 miejsce mocowania w oponie
2 data produkcji na ściance bocznej opony
3 wewnętrzna powierzchnia opony
Rysunek 6 Miejsce mocowania w oponie
Odpowiednie miejsce do przyklejenia znajduje się:
Na środku wewnętrznej powierzchni opony (patrz Rysunek 5 Przykładowe miejsca mocowania
korpusu).
W pobliżu daty produkcji (podanej w tygodniach), aby ułatwić odnalezienie czujnika podczas
serwisowania oraz w celu zapewnienia dobrego kontaktu pomiędzy niewidocznym z zewnątrz
czujnikiem a urządzeniem do obsługi systemu TPMS.
WSKAZÓWKA
Czujnika VDO REDI nie wolno mocować bezpośrednio na widocznych żeberkach.
4. Montaż
13
4.6 Przygotowanie (czyszczenie) powierzchni do przyklejenia
OSTRZEŻENIE!
Zagrożenie zdrowia w wyniku stosowania środków czyszczących!
Środki czyszczące mogą powodować podrażnienie skóry i oparzenia.
Wdychanie oparów jest szkodliwe dla zdrowia.
Przestrzegać zaleceń bezpieczeństwa dotyczących środka czyszczącego.
Należy się zapoznać z kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej załączoną do środka
czyszczącego.
Używać rękawic i okularów ochronnych.
Należy zapewnić odpowiednią wentylację.
1 Wstrząsnąć pojemnikiem (rozpuszczalnik z zawartością
nafty płyn Liquid Buffer marki Continental/VDO, REMA
TipTop lub PREMA).
2 Nanieść środek czyszczący na całą suchą powierzchnię
do przyklejenia (ok. 60 × 60 mm), spryskując ją z
odległości 10 cm (przez 2 do 3 s).
3 Wyczyścić powierzchnię natychmiast po jej spryskaniu,
używając jednorazowych ścierek papierowych. (w
przypadku występowania żeberek obok powierzchni do
klejenia należy ją wycierać zgodnie z kierunkiem ich
przebiegu, aby dotrzeć do wszystkich zanieczyszczonych
miejsc).
4 Powtórzyć czyszczenie, aby usunąć wszystkie
pozostałości.
5 Zaznaczyć (białym) markerem (wyposażenie dodatkowe)
obwód powierzchni przygotowanej do przyklejenia.
6 Po wyczyszczeniu chwilę odczekać, aż powierzchnia
wyschnie.
Rysunek 7 Czyszczenie powierzchni do przyklejenia
ok
niewystarczaj
ąco
4. Montaż
14
4.7 Osadzanie czujnika w gumowym korpusie
Czujniki dostarczane jako nowe są już osadzone w gumowym korpusie. W takim przypadku należy
przejść do rozdziału 4.8.
W przeciwnym razie czujnik należy osadzić w gumowym korpusie ręcznie lub za pomocą
opcjonalnego rozpieracza.
Ręczne osadzanie czujnika
1 Wywinąć na zewnątrz krawędź uszczelniającą gumowego
korpusu.
Korpus nie może być zanieczyszczony środkiem
antyadhezyjnym stosowanym przy montażu opon czy
smarem!
2 Osadzić czujnik VDO REDI w gumowym korpusie.
Należy zwrócić uwagę, aby pod czujnikiem nie pozostało
powietrze, które podczas jazdy mogłoby spowodować
wypchnięcie czujnika z gumowego korpusu.
3 Odwinąć krawędź uszczelniającą gumowego korpusu z
powrotem do góry.
4 Krawędź uszczelniająca musi równo okalać górę czujnika.
Rysunek 8 Ręczne osadzanie czujnika
4. Montaż
15
Osadzanie czujnika za pomocą opcjonalnego rozpieracza
1 Chwycić czujnik za pomocą drążka montażowego, jak
pokazano na rysunku.
2 Umieścić rozpieracz w gumowym korpusie bez czujnika.
3 Rozewrzeć korpus przy użyciu rozpieracza.
Korpus jest bardzo elastyczny. Mimo to nie należy go
rozciągać bardziej, niż jest to niezbędne do osadzenia
czujnika.
4 Osadzić czujnik VDO REDI w gumowym korpusie,
używając drążka montażowego.
Należy zwrócić uwagę, aby pod czujnikiem nie pozostało
powietrze, które podczas jazdy mogłoby spowodować
wypchnięcie czujnika z korpusu.
4. Montaż
16
5 Usunąć rozpieracz, dociskając jednocześnie czujnik do
dna korpusu.
6 Należy zwrócić uwagę, aby krawędź uszczelniająca
równo okalała górę czujnika.
Rysunek 9 Osadzanie czujnika przy użyciu rozpieracza
4.8 Umieszczanie gumowego korpusu z czujnikiem w dociskaczu
WSKAZÓWKA
Nie należy próbować przykleić gumowego korpusu bez użycia dociskacza! Dzięki umieszczonej w
nim sprężynie narzędzie to sygnalizuje odpowiednią siłę nacisku niezbędną do uzyskania
optymalnej skuteczności klejenia.
1
2
1 Umieścić wkładany element w dociskaczu tak, aby „noski”
(poz. 1) znalazły się w przeznaczonych do tego
szczelinach (poz. 2). W tym celu należy ustawić noski w
odpowiedniej pozycji.
Nie wolno używać dociskacza bez wkładanego elementu.
Jeżeli wkładany element jest zanieczyszczony klejem lub
uszkodzony, można go wymienić.
2 Mocno docisnąć wkładany element do narzędzia, tak aby
w pełni do niego przylegał.
4. Montaż
17
3
4
3 Umieścić gumowy korpus z osadzonym czujnikiem we
wkładce narzędzia tak, aby antena (poz. 3) pasowała do
zagłębienia (poz. 4).
4 Gumowy korpus musi z każdej strony szczelnie przylegać
do wkładki. W przeciwnym razie należy obrócić gumowy
korpus i ustawić go w pozycji, w której antena znajdzie s
w zagłębieniu.
Rysunek 10 Umieszczanie gumowego korpusu w dociskaczu
4. Montaż
18
4.9 Czyszczenie przyklejanej powierzchni gumowego korpusu
OSTRZEŻENIE!
Zagrożenie zdrowia w wyniku stosowania środków czyszczących!
Środki czyszczące mogą powodować podrażnienie skóry i oparzenia.
Wdychanie oparów jest szkodliwe dla zdrowia.
Przestrzegać zaleceń bezpieczeństwa dotyczących środka czyszczącego.
Należy się zapoznać z kartą charakterystyki substancji niebezpiecznej załączoną do środka
czyszczącego.
Używać rękawic i okularów ochronnych.
Należy zapewnić odpowiednią wentylację.
1 Wstrząsnąć pojemnikiem (rozpuszczalnik z zawartością
nafty płyn Liquid Buffer marki Continental/VDO, REMA
TipTop lub PREMA).
2 Nanieść odpowiednią ilość środka czyszczącego na
papierową ścierkę.
3 Dokładnie wyczyścić przyklejaną powierzchnię papierową
ścierką, aby klej dobrze przywierał.
4 Po wyczyszczeniu chwilę odczekać, aż powierzchnia
wyschnie.
Rysunek 11 Czyszczenie przyklejanej powierzchni gumowego korpusu
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30

VDO REDI-Sensor Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji