Dell Precision 490 instrukcja

Typ
instrukcja
StacjaroboczaDellPrecision™490 Podręcznik użytkownika
Uwagi, pouczenia i ostrzeżenia
Skrótyiskrótowce
Pełnalistaskrótówiakronimówznajdujesięw Glosariuszu.
WprzypadkuzakupukomputeraDell™nSerieswszelkieodniesieniawniniejszymdokumenciedosystemuoperacyjnegoMicrosoft®
Windows®nie mają
zastosowania.
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie mogąulec zmianie bez uprzedzenia.
©2006DellInc.Wszelkieprawazastrzeżone.
PowielaniewjakikolwieksposóbbezpisemnegozezwoleniafirmyDellInc. jest zabronione.
Znaki towarowe użyte w tekście: Dell, logo DELL, Inspiron, Dell Precision, Dimension, OptiPlex, Latitude, Dell TravelLite, PowerEdge, PowerVault, StrikeZone, PowerApp oraz Dell OpenManage
sąznakami towarowymi firmy Dell Inc.; Intel, Pentium, SpeedStep, Xeon, oraz Celeron sązastrzeżonymi znakami towarowymi Intel Corporation; Microsoft oraz Windows są
zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Microsoft Corporation; Bluetooth jest zastrzeżonym znakiem towarowym należącym do Bluetooth SIG, Inc. i jest używany przez Dell Inc.
na mocy licencji; ENERGY STAR jest zastrzeżonym znakiem towarowym amerykańskąAgencjęOchrony Środowiska.
W niniejszym dokumencie mogązostaćtakże użyteinneznakitowaroweinazwyhandlowewodniesieniudopodmiotówposiadającychprawadoznakówinazwlubichproduktów.
Firma Dell Inc. nie rości sobie praw majątkowychdojakichkolwiekznakówtowarowychinazwhandlowych,którychniejestwłaścicielem.
Model DCTA
Sierpień2006P/NKD769Rev.A01
Informacje na temat komputera
Dane dotyczące komputera
Kopiowanie płyt CD i DVD
Funkcje zaawansowane
Zanim zaczniesz
Zdejmowanie pokrywy komputera i panelu przedniego
Przełącznik naruszenia obudowy
Pamięć
Napędy
Zmiana konfiguracji komputera między ustawieniem w pozycji wieża“a
ustawieniem w pozycji desktop
Karty
Instalowanie głośników(opcjonalne)
Procesor
Bateria
Panel I/O
Płyta systemowa
Zasilacz
Zakładanie pokrywy komputera i panelu
przedniego
Narzędzia do rozwiązywaniaproblemów
Rozwiązywanieproblemów
Czyszczenie komputera
Funkcje systemu Microsoft®Windows®XP
Uzyskiwanie pomocy
Pouczenie Federalnej Komisji ds. Łączności (FCC)
(dotyczy tylko USA)
Glosariusz
UWAGA: oznacza ważnąinformacjępozwalającąna lepsze wykorzystanie możliwości komputera.
POUCZENIE: wskazuje na możliwośćuszkodzenia sprzętu lub utraty danych i informuje o sposobie uniknięcia problemu.
OSTRZEŻENIE: wskazuje na możliwośćwystąpienia szkody materialnej oraz potencjalne niebezpieczeństwo obrażeńciała lub śmierci.
Powrótdospisutreści
Dane dotyczące komputera
StacjaroboczaDellPrecision™490 Podręcznik użytkownika
Widok z przodu (ustawienie w pozycji wieża)
Widok z tyłu (ustawienie w pozycji wieża)
Złącza na panelu tylnym
Widok z przodu (ustawienie w pozycji desktop)
Widok z przodu (ustawienie w pozycji desktop)
Widok wewnątrz
Elementy płyty systemowej
Widok z przodu (ustawienie w pozycji wieża)
1
górnawnęka na
5,25 calowy
napęd
2
dolna wnęka na
5,25 calowy
napęd
3
wnęka FlexBay
4
lampka
aktywności
dysku twardego
5
złącze IEEE 1394
(opcjonalne)
6
złącza USB 2.0
(2)
7
obrotowa
plakietkaDell™
8
przycisk zasilania
Widok z tyłu (ustawienie w pozycji wieża)
9
lampka zasilania
10
złącze słuchawek
11
złącze mikrofonu
12
lampka
aktywności sieci
13
lampki
diagnostyczne
(4)
1
złącze
zasilania
Umożliwia podłączenie kabla zasilania.
2
gniazda
kart
Umożliwiajądostęp do złączy zainstalowanych kart PCI, PCI-X lub PCI
Express.
UWAGA: Cztery środkowe gniazda umożliwiająpodłączenie kart pełnej
długości: jedno gniazdo PCI-X, jedno PCI Express x8 (podłączone jako x4),
jedno PCI Express x16 i jedno PCI; gniazda złączyugóryiudołu
umożliwiająpodłączenie kart połówkowejdługości: jedno gniazdo PCI-X i
jedno PCI Express x8 (podłączone jako x4).
3
złącza na
panelu
tylnym
Do odpowiedniego złącza podłącza sięurządzenia szeregowe, USB i inne
urządzenia (patrz: Złącza na panelu tylnym).
Złącza na panelu tylnym
1
złączerównoległe
Do złączarównoległego podłącza sięurządzeniarównoległe,
takie jak drukarka. DrukarkęUSB należy podłączaćdo złącza
USB.
UWAGA: Zintegrowane złączerównoległe jest automatycznie
wyłączane, jeśli komputer wykryje zainstalowanąkartę
zawierającązłączerównoległe korzystające z tego samego
adresu. Więcej informacji można znaleźćw sekcji Opcje
konfiguracji systemu.
2
złącze wyjścia
liniowego/słuchawek
Zielone złącze wyjścia liniowego umożliwia podłączenie
słuchawek i większości głośnikówzwbudowanymi
wzmacniaczami.
W komputerach z kartądźwiękowąnależy użyćzłącza na karcie.
3
złącze myszy PS/2
Standardowąmysz PS/2 należy podłączaćdo zielonego złącza
myszy. Przed podłączeniem myszy do komputera należy
wyłączyćkomputer i wszystkie podłączone urządzenia. Mysz USB
należy podłączaćdo złącza USB.
Jeżeli komputer działa w systemie operacyjnym Microsoft®
Windows XP, niezbędne sterowniki myszy sązainstalowane na
dysku twardym.
4
lampka integralności
łącza
l Zielona Istnieje dobre połączenie pomiędzy
komputerem a sieciąo przepustowości 10 Mb/s.
l Pomarańczowa Istnieje dobre połączenie pomiędzy
komputerem a sieciąo przepustowości 100Mb/s.
l Żółta Istnieje dobre połączenie pomiędzy komputerem
a sieciąo przepustowości 1000 Mb/s (lub 1 Gb/s).
l Wyłączona Komputer nie wykrywa fizycznego
połączenia z siecią.
5
złącze karty sieciowej
Aby podłączyćkomputer do sieci lub urządzenia
szerokopasmowego, podłącz jeden koniec kabla sieciowego do
gniazda sieciowego bądźurządzenia sieciowego lub
szerokopasmowego. Drugi koniec kabla sieciowego podłącz do
złącza karty sieciowej w komputerze. Kliknięcie oznacza, że
kabel sieciowy zostałwłaściwie zamocowany.
UWAGA: Nie podłączaj kabla telefonicznego do gniazda
sieciowego.
W przypadku konfigurowania wielu połączeńsieciowych (np.
oddzielnie intranetowych i ekstranetowych) w komputerach z
dodatkowąkartąsieciowąnależy używaćzłączy znajdujących
sięna karcie i z tyłu komputera.
Zaleca sięstosowanie na potrzeby sieci okablowania oraz złączy
kategorii 5. Jeśli istnieje koniecznośćużycia okablowania
kategorii 3, należy ustawićszybkośćsieci na 10 Mb/s, aby
zapewnićprawidłowe działanie.
6
lampka aktywności
sieci
Miga na żółto, gdy komputer przesyła lub odbiera dane poprzez
sieć. Duże natężenie ruchu sieciowego może spowodować, że
lampka będzie stale włączona.
7
złącza USB 2.0 (5)
Używanie przednich złączy USB zalecane jest w przypadku
podłączania rzadko używanych urządzeń, takich jak dyski typu
flash, kamery czy urządzenia startowe USB.
Korzystanie z tylnych złączy USB jest zalecane w przypadku
urządzeńpodłączanych na stałe, takich jak drukarki czy
klawiatury.
8
złącze klawiatury PS/2
StandardowąklawiaturęPS/2 należy podłączaćdo purpurowego
złącza klawiatury. KlawiaturęUSB należy podłączaćdo złącza
USB.
9
złącze wejścia
liniowego
Niebieskie złącze wejścia liniowego umożliwia podłączenie
urządzenia nagrywającego/odtwarzającego, takiego jak
magnetofon, odtwarzacz CD czy magnetowid.
W komputerach z kartądźwiękowąnależy użyćzłącza na karcie.
Widok z przodu (ustawienie w pozycji desktop)
10
złącze szeregowe
Umożliwia podłączenie do portu szeregowego urządzeń
szeregowych, takich jak urządzenia przenośne. Jeśli jest to
konieczne, adres tego portu można zmienićw Konfiguracji
systemu.
11
złącze szeregowe
Umożliwia podłączenie do portu szeregowego urządzeń
szeregowych, takich jak urządzenia przenośne. Jeśli jest to
konieczne, adres tego portu można zmienićw Konfiguracji
systemu.
1
górnawnęka na
5,25 calowy
napęd
2
dolna wnęka na
5,25 calowy
napęd
3
wnęka FlexBay
4
złącze IEEE 1394
(opcjonalne)
5
złącza USB 2.0
(2)
6
lampka
aktywności
dysku twardego
7
obrotowa
plakietkaDell™
8
przycisk zasilania
9
lampka zasilania
Widok z tyłu (ustawienie w pozycji desktop)
Widok wewnątrz
10
złącze słuchawek
11
złącze mikrofonu
12
lampka
aktywności sieci
13
lampki
diagnostyczne
(4)
1
złącza na
panelu
tylnym
Do odpowiedniego złącza podłącza sięurządzenia szeregowe, USB i inne
urządzenia (patrz: Złącza na panelu tylnym).
2
gniazda
kart
Umożliwiajądostęp do złączy zainstalowanych kart PCI, PCI-X lub PCI
Express.
UWAGA: Pierwsze gniazdo z lewej strony i dwa gniazda po prawej stronie
umożliwiająpodłączenie kart połówkowejdługości: jedno gniazdo PCI
Express x8 (podłączone jako x4) oraz dwa gniazda PCI-X. Trzy środkowe
gniazda umożliwiająpodłączenie kart pełnej długości: jedno gniazdo PCI
Express x16, jedno PCI Express x8 (podłączone jako x4) i jedno gniazdo PCI.
3
złącze
zasilania
Umożliwia podłączenie kabla zasilania.
1
zasilacz
Widok wewnątrz wyjęta wnęka na dysk twardy
Elementy płyty systemowej
2
obrotowa wnęka na dysk twardy
3
wnęka FlexBay
4
dolna wnęka na 5,25 calowy napęd
5
górnawnęka na 5,25 calowy napęd
1
zasilacz
2
płyta systemowa
3
wentylator pamięci
4
przedni wentylator
5
wentylator karty
Kolory kabli
Powrótdospisutreści
1
złącze procesora głównego
(CPU_0)
15
złącze FlexBay (USB)
2
dodatkowe złącze procesora
(CPU_1)
16
złącza SATA (SATA_2, SATA_1,
SATA_0)
3
złącze przedniego wentylatora
(FAN_FRONT)
17
złącze napędu dyskietek (DSKT)
4
złącze wentylatora obudowy
karty (FAN_CCAG)
18
złącze panelu przedniego
(FRONTPANEL)
5
złącze głośnikówwewnętrznych
(INT_SPKR)
19
gniazdo karty PCI-X (SLOT6_PCIX)
6
złącze zasilania (POWER2)
20
gniazdo karty PCI-X (SLOT5_PCIX)
7
złącze napędu IDE (IDE)
21
wskaźnik naruszenia obudowy
(INTRUDER)
8
lampka zasilania trybu czuwania
(AUX_PWR)
22
gniazdo karty PCI (SLOT4_PCI)
9
zworka hasła (PSWD)
23
gniazdo karty PCI Express x8,
podłączone jako x4 (SLOT3_PCIE)
10
złącze zewnętrznej diody LED
twardego dysku (AUX_LED)
24
gniazdo karty PCI Express x16
(SLOT2_PCIE)
11
zworka zerowania RTC (RTCRST)
25
gniazdo karty PCI Express x8,
podłączone jako x4 (SLOT1_PCIE)
12
gniazdo baterii (BATTERY)
26
złącza modułówpamięci (DIMM_1-
8)
13
głównezłącze zasilania
(POWER1)
27
złącze wentylatora pamięci
(FAN_MEM)
14
złącza SATA (SATA_4, SATA_3)
Urządzenie
Kolor
Dysk twardy SATA
niebieski kabel
Napęd dyskietek
czarny uchwyt
Napęd CD/DVD
pomarańczowy uchwyt
Panel przedni
żółty uchwyt
Powrótdospisutreści
Funkcje zaawansowane
StacjaroboczaDellPrecision™490 Podręcznik użytkownika
Kontrola technologii LegacySelect
Kontrola technologii LegacySelect umożliwia wprowadzanie rozwiązańw pełni zintegrowanych, częściowo zintegrowanych lub niezintegrowanych z
wcześniejszymielementamisystemu,opartychnawspólnychplatformach,obrazachdyskówtwardychiprocedurachpomocytechnicznej.Narzędzia kontroli
dostarczane sąadministratorowiprzezprogramkonfiguracjisystemu,DellOpenManage™ITAssistantlubwprowadzanąna zlecenie integracjęfabryczną
Dell™.
Technologia LegacySelect pozwala administratorom na elektronicznąaktywacjęlub dezaktywacjęzłączy i urządzeńnośnikówdanych,takichjakzłącza
szeregowe i USB, złączerównoległe, napęd dyskietek i mysz PS/2. Dezaktywowane złącza i urządzenia nośnikówdanychumożliwiająudostępnieniezasobów.
Aby wprowadzićzmiany do systemu, należy ponownie uruchomićkomputer.
Możliwośćzarządzania
Standardowyformatalarmów(ASF)
Standardowyformatalarmów(ASF)jeststandardemzarządzania DMTF określającym techniki powiadamiania alarmami: przed uruchomieniem systemu
operacyjnego“lub bez systemu operacyjnego. Standard ten zostałzaprojektowany w celu generowania alertu dotyczącego potencjalnego zagrożenia
zabezpieczeńlub błędówwsytuacji,gdysystemoperacyjnyjestwstanieuśpienia lub komputer jest wyłączony. Format ASF zostałzaprojektowany w celu
zastąpienia wcześniejszych technologii powiadamiania działających bez systemu operacyjnego.
Ten komputer obsługuje następujące alerty ASF:
Więcej informacji na temat wdrażania technologii ASF firmy Dell można znaleźćw podręcznikach ASF User's Guide (Przewodnik użytkownika ASF) i ASF
Administrator's Guide (Przewodnik administratora ASF), dostępnych na witrynie pomocy technicznej firmy Dell w sieci Web pod adresem support.dell.com.
DellOpenManage™ITAssistant
Program IT Assistant umożliwia konfigurację, administracjęimonitorowaniekomputeróworazinnychurządzeńw sieci korporacyjnej. IT Assistant pozwala na
zarządzanie zasobami, konfiguracjami, zdarzeniami (alertami) i zabezpieczeniami w komputerach wyposażonych w standardowe oprogramowanie do
Kontrola technologii LegacySelect
Możliwości zarządzania
Bezpieczeństwo
Zabezpieczenie hasłem
Konfiguracja systemu
Menu startowe
Usuwanie zapomnianych haseł
Usuwanie ustawieńCMOS
Zarządzanie energią
Hiperwątkowośći dwurdzeniowość
Informacje o konfiguracjach RAID
Alert
Opis
Chassis: Chassis Intrusion Physical Security Violation/Chassis Intrusion Physical Security Violation
Event Cleared (Obudowa: Naruszenie obudowy Naruszenie bezpieczeństwa fizycznego/Naruszenie obudowy
Zdarzenie naruszenia bezpieczeństwa fizycznego usunięte)
Obudowa komputera została otwarta
lub alarm naruszenia obudowy został
usunięty.
Boot: Failure to Boot to BIOS (Uruchamianie: Uruchamianie z systemu BIOS nie powiodło się)
Ładowanie systemu BIOS nie zostało
ukończone podczas uruchamiania.
Password: System Password Violation (Hasło: Nieprawidłowe hasło systemowe)
Hasło systemowe jest nieprawidłowe
(alert następuje po 3 nieudanych
próbach).
CPU: CPU DOA Alert/CPU DOA Alert Cleared (Procesor: Alert procesora DOA/Alert procesora DOA został
usunięty)
Procesor nie działa.
Heartbeats: Entity Presence (Impulsy: Obecnośćjednostki)
Przekazano okresowe impulsy
sprawdzające obecnośćsystemu.
Temperature: Generic Critical Temperature Problem (Temperatura: Wystąpiła temperatura krytyczna)
Temperatura komputera przekroczyła
dozwolony limit.
Voltage: Generic Critical Voltage Problem (Napięcie: Wystąpiło napięcie krytyczne)
Napięcie na zintegrowanych
regulatorach napięcia przekroczyło
dozwolony limit.
Power Supply: Critical Power Supply Problem (Zasilanie: Krytyczny problem z zasilaniem)
Napięcie zasilające komputera
przekroczyło wartośćgraniczną.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure (Wentylator: Krytyczny błąd wentylatora)
Prędkośćwentylatora (obroty/min)
przekroczyła dopuszczalnąwartość.
Connectivity: Ethernet Connectivity Enabled/
Ethernet Connectivity Disabled (Połączenie: Połączenie Ethernet włączone/Połączenie Ethernet wyłączone)
Połączenie Ethernet jest włączone lub
wyłączone.
zarządzania. Zapewnia obsługęnarzędzi zgodnych ze standardami przemysłowymi SNMP, DMI i CIM.
Dla komputera dostępne sąnarzędzia zawarte w rozwiązaniu Dell OpenManage Client Instrumentation, oparte na technologii DMI i CIM. Informacje dotyczące
narzędzia IT Assistant można znaleźćw podręczniku Dell OpenManage IT Assistant User's Guide (Dell OpenManage IT Assistant Podręcznik użytkownika),
dostępnym na witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem: support.dell.com.
Program Dell OpenManage Client Instrumentation
Dell OpenManage Client Instrumentation to oprogramowanie umożliwiające zdalne zarządzanie takimi programami, jak IT Assistant w celu wykonania
następujących zadań:
l uzyskiwanie informacji dotyczącychkomputera,np.oliczbieprocesorówiużywanym systemie operacyjnym;
l monitorowaniestanukomputera,np.alertówdotyczącychtemperaturyzczujnikówtemperaturylubawariidyskutwardegozurządzeńpamięci
masowej;
l zmiana stanu komputera, np. aktualizacja systemu BIOS lub zdalne wyłączanie komputera.
Zarządzanysystemtotaki,dlaktóregowsieciskonfigurowanyjestprogramDellOpenManageClientInstrumentationwykorzystujący narzędzie IT Assistant.
Informacje dotyczące programu Dell OpenManage Client Instrumentation można znaleźćw podręczniku Dell OpenManage Client Instrumentation User's Guide
(Dell OpenManage Client Instrumentation Podręcznik użytkownika) dostępnym na witrynie pomocy technicznej firmy Dell pod adresem: support.dell.com.
Bezpieczeństwo
Wykrywanie naruszenia obudowy
Ta funkcja, jeśli została zainstalowana i aktywowana, służy do powiadamiania użytkownika o otwarciu obudowy. Aby zmienićustawienie opcji Chassis
Intrusion (Naruszenie obudowy):
1. Wejdźdoprogramukonfiguracjisystemu.Patrz:Konfiguracja systemu.
2. Naciśnij klawisz strzałkiwdół, aby przejśćdo opcji Security (Bezpieczeństwo).
3. Naciśnij <Enter>, aby rozwinąćmenu.
4. Aby zaznaczyćopcjęChassis Intrusion (Naruszenie obudowy), użyj klawisza strzałkiwdół.
5. Naciskaj klawisze strzałek w bok, aby wybraćustawienie opcji.
6. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Ustawienia opcji
l On (Włączone) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte) i w trakcie wykonywania procedury
uruchamiającej po ponownym włączeniu komputera wyświetlony zostanie następujący komunikat alertu:
Alert! Cover was previously removed. (ALERT! Pokrywa była zdejmowana.)
Aby wyzerowaćustawienie Detected (Wykryte):
l On-Silent (Włączone-Bez reakcji) (domyślnie) Jeśli pokrywa komputera zostanie otwarta, ustawienie zostanie zmienione na Detected (Wykryte). W
trakcie sekwencji ładowania po następnym włączeniu komputera nie zostanie wyświetlony żaden alert.
l Off (Wyłączone) Brakmonitorowanianaruszeniaibrakkomunikatów.
Aby wyzerowaćustawienie Detected (Wykryte):
1. Wejdźdoprogramukonfiguracjisystemu.Patrz:Konfiguracja systemu.
2. Naciśnij klawisz strzałkiwdół, aby przejśćdo opcji Security (Bezpieczeństwo).
3. Naciśnij <Enter>, aby rozwinąćmenu.
4. Aby zaznaczyćopcjęIntrusion Alert (Alert naruszenia obudowy), użyj klawisza strzałkiwdół.
5. Naciskaj klawisze strzałek w bok, aby wybraćustawienie opcji Acknowledge (Potwierdzenie).
UWAGA: Jeśli hasło administratora jest włączone, jego znajomośćjest niezbędna, aby zmienićustawienie opcji Chassis Intrusion (Naruszenie
obudowy).
6. Uruchom ponownie komputer w celu zastosowania zmian.
Ucho kłódkiiszczelinalinkizabezpieczającej
Aby zabezpieczyćkomputer, można zastosowaćjednąz następujących metod:
l Użyj tylko kłódkilubkłódkiiprzeciągniętej przez ucho linki zabezpieczającej.
Sama kłódkazabezpieczakomputerprzedotwarciem.
Do zabezpieczenia przed nieupoważnionym przenoszeniem komputera używana jest linka zabezpieczająca, owinięta dookoła pobliskiego stałego
obiektu i kłódka.
l Podłącz dostępne w handlu urządzenie przeciwwłamaniowe do szczeliny linki zabezpieczającej w tylnej części komputera.
Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżąskładająsięzwykle z odcinka metalowej linki, blokady z zamkiem i odpowiedniego klucza. Dokumentacja
dostarczana z urządzeniemzawierawskazówkidotyczące jego instalacji.
Zabezpieczenie hasłem
Hasło systemowe
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła systemowego, jeżeli wyświetlanajestjednazdwóchponiższych opcji:
l Set (Ustawione) Hasło systemowe zostało przypisane.
l Disabled (Wyłączone) Hasło systemowe wyłączono przez ustawienie zworki na płycie systemowej.
Hasło systemowe można ustawićtylko wtedy, gdy wyświetlona jest poniższa opcja:
l Not Enabled (Niewłączone) Hasło systemowe nie zostało przypisane, a zworka hasła na płycie systemowej znajduje sięw pozycji włączenia
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła systemowego
Aby opuścićpole bez przypisywania hasła systemowego, naciśnij <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem kroku 5.
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Konfiguracja systemu) i sprawdź, czy pole Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) znajduje sięw
obszarze Security (Bezpieczeństwo).
UWAGA: Przed zakupem urządzenia zabezpieczającego przed kradzieżąnależy upewnićsię, czy pasuje ono do gniazda kabla zabezpieczającego w
komputerze.
1
szczelina linki zabezpieczającej
2
ucho kłódki
POUCZENIE: Hasła zapewniająochronędanych przechowywanych w komputerze, jednak nie sąniezawodne. Jeśli dane wymagająwiększej ochrony,
użytkownik powinien zakupićdodatkowe zabezpieczenia, np. programy do szyfrowania danych, i korzystaćz nich.
POUCZENIE: Jeżeli użytkownik zostawi bez nadzoru włączonykomputer,wktórymnieprzypisanohasła systemowego, lub jeżeli użytkownik zostawi
komputer niezablokowany, co umożliwia wyłączenie hasła przez zmianęustawienia zworki, każdy będziemógłuzyskaćdostęp do danych
przechowywanych na dysku twardym.
2. Jeśli pole Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) istnieje:
a. Użyj klawiszy strzałek, aby przejśćdo pola Unlock Setup (Odblokuj konfigurację).
b. Naciśnij <Enter>, aby uzyskaćdostęp do pola.
c. Wprowadźhasło systemowe i naciśnij klawisz <Enter>.
3. Użyj klawiszy strzałek w celu przejścia do pola System Password (Hasło systemowe), a następnie naciśnij <Enter>.
4. Wprowadźnowe hasło w polu New Password (Nowe hasło).
Można użyćmaksymalnie15znaków.Abyusunąćznak podczas wprowadzania hasła, naciśnij klawisz <Backspace> lub klawisz strzałki w lewo. W haśle
nierozróżnia sięwielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszysąnieprawidłowe. W przypadku wprowadzenia takiej kombinacji, głośnik wyemituje sygnałdźwiękowy.
Po każdym naciśnięciu klawisza ze znakiem (lub klawisza spacji w celu wprowadzenia odstępu) w polu wyświetlany jest znak maskujący.
5. Naciśnij klawisz <Enter>.
Jeżeli nowe hasło systemowe ma mniej niż15znaków,całe pole jest uzupełniane znakami maskującymi.
6. Aby potwierdzićhasło, wpisz je po raz drugi w polu Confirm New Password (Potwierdźnowe hasło) i naciśnij klawisz <Enter>.
7. Naciśnij klawisz <Enter> w momencie zgłoszenia.
Ustawienie hasła systemowego zmienia sięna Set (Ustawione).
8. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Zabezpieczenie hasłem zostanie włączone po ponownym uruchomieniu komputera.
Wpisywanie hasła systemowego
Po uruchomieniu lub ponownym uruchomieniu komputera na ekranie wyświetlony zostanie jeden z następującychmonitów:
Type the system password and press <Enter>.
Enter password: (Wprowadźhasło systemowe i naciśnij <Enter>. Wpisz hasło:)
Jeśli przypisano hasło administratora, komputer zaakceptuje je jako zastępcze hasło systemowe.
Jeżeli użytkownik wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony poniższy komunikat:
** Incorrect password. (Nieprawidłowe hasło.) **
Jeżeli użytkownik znowu wpisze nieprawidłowe lub niepełne hasło systemowe, na ekranie zostanie wyświetlony ten sam komunikat. Przy trzeciej i kolejnych
próbachwprowadzenianieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie następujący komunikat:
** Incorrect password. (Nieprawidłowe hasło.) **
Numberofunsuccessfulpasswordattempts(Liczbanieudanychpróbwprowadzeniahasła): 3
System halted! (System zatrzymany) Must power down. (Należy wyłączyćzasilanie.)
Nawet po wyłączeniu i włączeniu komputera po każdym wpisaniu nieprawidłowego lub niepełnego hasła systemowego wyświetlony zostanie powyższy
komunikat.
Usuwanie lub zmiana istniejącego hasła systemowego
Aby opuścićpole bez przypisywania hasła systemowego, naciśnij <Esc> w dowolnym momencie przed zakończeniem kroku 5.
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Konfiguracja systemu) i sprawdź, czy pole Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) znajduje sięw
obszarze Security (Bezpieczeństwo).
2. Jeśli pole Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) istnieje:
a. Użyj klawiszy strzałek, aby przejśćdo pola Unlock Setup (Odblokuj konfigurację).
b. Naciśnij <Enter>, aby uzyskaćdostęp do pola.
c. Wprowadźhasło systemowe i naciśnij klawisz <Enter>.
3. Użyj klawiszy strzałek w celu przejścia do pola System Password (Hasło systemowe), a następnie naciśnij <Enter>.
UWAGA: Aby zapewnićlepsząochronękomputera przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Status (Stan hasła) w
powiązaniu z opcjami System Password (Hasło systemowe) i Admin Password (Hasło administratora).
4. Wprowadźswoje hasło w polu Old Password (Stare hasło).
5. W celu zmiany hasła zastosuj siędo instrukcji przedstawionych w sekcji Przypisywanie hasła systemowego, zaczynając od kroku 4.
6. W przypadku usuwania hasła naciśnij <Enter> w polu New Password (Nowe hasło), pozostawiając pole puste.
7. Naciśnij <Enter> po raz drugi w polu Confirm New Password (Potwierdźnowe hasło), pozostawiając je puste.
8. Sprawdź, czy pole Not Set (Nieustawione) jest wyświetlane dla ustawienia System Password (Hasło systemowe).
Jeśli ustawienie Not Set (Nieustawione) jest wyświetlone, hasło systemowe zostało usunięte. Jeżeli natomiast ustawienie Not Set (Nieustawione) nie
jest wyświetlone, należypowtórzyćczynności od kroku 3 do kroku 8.
9. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Hasło administratora
Ustawienia opcji
Nie można zmienićani wprowadzićnowego hasła administratora, jeżeli wyświetlona jest poniższa opcja:
l Disabled (Wyłączone) Hasło administratora wyłączono przez ustawienie zworki na płycie systemowej.
Hasło administratora można przypisaćtylko wtedy, gdy wyświetlonazostaniejednazdwóchnastępujących opcji:
l Set (Ustawione) Hasło administratora zostało przypisane.
l Not Enabled (Niewłączone) Hasło administratora nie zostało przypisane, a zworka hasła na płycie systemowej znajduje sięw pozycji włączenia
(ustawienie domyślne).
Przypisywanie hasła administratora
Hasło administratora może byćtakie samo jak hasło systemowe. Aby opuścićpole bez przypisywania hasła systemowego, naciśnij <Esc> w dowolnym
momencie przed zakończeniem kroku 5.
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Konfiguracja systemu) i sprawdź, czy pole Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) znajduje sięw
obszarze Security (Bezpieczeństwo).
2. Jeśli pole Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) istnieje:
a. Użyj klawiszy strzałek, aby przejśćdo pola Unlock Setup (Odblokuj konfigurację).
b. Naciśnij <Enter>, aby uzyskaćdostęp do pola.
c. Wprowadźhasło systemowe i naciśnij klawisz <Enter>.
3. Użyj klawiszy strzałek w celu przejścia do pola Admin Password (Hasło administratora), a następnie naciśnij <Enter>.
4. Wprowadźnowe hasło w polu New Password (Nowe hasło).
Można użyćmaksymalnie15znaków.Abyusunąćznak podczas wprowadzania hasła, naciśnij klawisz <Backspace> lub klawisz strzałki w lewo. W haśle
nierozróżnia sięwielkości liter.
Niektórekombinacjeklawiszysąnieprawidłowe. W przypadku wprowadzenia takiej kombinacji, głośnik wyemituje sygnałdźwiękowy.
Po każdym naciśnięciu klawisza ze znakiem (lub klawisza spacji w celu wprowadzenia odstępu) w polu wyświetlany jest znak maskujący.
5. Naciśnij klawisz <Enter>.
Jeżeli nowe hasło administratora ma mniej niż15znaków,całe pole jest uzupełniane znakami maskującymi.
6. Aby potwierdzićhasło, wpisz je po raz drugi w polu Confirm New Password (Potwierdźnowe hasło) i naciśnij klawisz <Enter>.
7. Naciśnij klawisz <Enter> w momencie zgłoszenia.
Ustawienie hasła administratora zmienia sięna Set (Ustawione).
8. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
UWAGA: Jeżeli te dwa hasła sążne, hasła administratora można używaćjako zastępczego hasła systemowego. Niemniej hasło systemowe nie może
byćstosowane zamiast hasła administratora.
Zmiana ustawienia Admin Password (Hasło administratora) zaczyna obowiązywaćod razu (nie jest konieczne ponowne uruchomienie komputera).
Obsługa komputera z włączonym hasłem administratora
Po wejściu do programu konfiguracji systemu (patrz: Konfiguracja systemu), wyświetlana jest opcja Unlock Setup (Odblokuj konfigurację).
Jeżeli w polu Unlock Setup (Odblokuj konfigurację) nie zostanie wprowadzone prawidłowe hasło administratora, możliwe będzie jedynie przeglądanie opcji
konfiguracji systemu bez możliwości ich modyfikacji.
Usuwanie lub zmiana istniejącego hasła administratora
Aby zmienićbieżące hasło administratora, należy znaćto hasło. Aby opuścićpole bez przypisywania hasła systemowego, naciśnij <Esc> w dowolnym
momencie przed zakończeniem kroku 5.
1. Wejdźdo programu konfiguracji systemu (patrz: Konfiguracja systemu).
2. Użyj klawiszy strzałek w celu przejścia do pola Admin Password (Hasło administratora), a następnie naciśnij <Enter>.
3. Wprowadźswoje hasło w polu Old Password (Stare hasło).
4. W celu zmiany bieżącego hasła zastosuj siędo instrukcji przedstawionych w sekcji Przypisywanie hasła administratora, zaczynając od kroku 4.
5. W przypadku usuwania hasła naciśnij <Enter> w polu New Password (Nowe hasło), pozostawiając pole puste.
6. Naciśnij <Enter> po raz drugi w polu Confirm New Password (Potwierdźnowe hasło), pozostawiając je puste.
7. Sprawdź, czy pole Not Set (Nieustawione) jest wyświetlane dla ustawienia Admin Password (Hasło administratora).
Jeśli ustawienie Not Set (Nieustawione) jest wyświetlone, hasło systemowe zostało usunięte. Jeżeli natomiast ustawienie Not Set (Nieustawione) nie
jest wyświetlone, należypowtórzyćczynności od kroku 3 do kroku 8.
8. Wyjdźz programu konfiguracji systemu.
Wyłączanie zapomnianego hasła i ustawianie nowego hasła
Instrukcje dotyczące zerowania hasła systemowego i/lub hasła administratora zostały opisane w sekcji Usuwanie zapomnianych haseł.
Konfiguracja systemu
Przegląd
Z konfiguracji systemu można korzystać:
l aby zmienićinformacje na temat konfiguracji systemu po dodaniu, zmianie lub usunięciu dowolnego sprzętu;
l w celu ustawienia lub zmiany opcji określanych przez użytkownika, np. hasła systemowego;
l aby uzyskaćinformacje na temat aktualnej ilości pamięci lub ustawićtyp zainstalowanego dysku twardego.
Przed skorzystaniem z programu konfiguracji systemu zaleca sięzapisaćinformacje wyświetlane na ekranie tego programu, aby można je było wykorzystaćw
przyszłości.
Uruchamianie programu konfiguracji systemu
1. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
2. Po wyświetleniuniebieskiegologoDELL™poczekajnawyświetlenie znaku zgłoszenia F2.
3. Natychmiast po pojawieniu sięznaku zgłoszenia F2 naciśnij klawisz <F2>.
UWAGA: Aby zapewnićochronęhasła systemowego przed nieupoważnionymi zmianami, można wykorzystaćopcjęPassword Changes (Zmiany hasła)
w połączeniu z opcjąAdmin Password (Hasło administratora).
4. Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, musisz poczekaćdo wyświetlenia pulpitu systemu
Microsoft®Windows®. Wówczaswyłącz komputer (patrz: Wyłączanie komputera)ispróbujponownie.
Ekrany konfiguracji systemu
Na ekranie programu konfiguracji systemu wyświetlane sąaktualne lub modyfikowalne informacje na temat konfiguracji komputera.
Opcje konfiguracji systemu
NOTE: Znak zgłoszenia F2 oznacza, że klawiatura została zainicjalizowana. Może on pojawićsiębardzo szybko, więc należy poczekaćna jego
wyświetlenie, a następnie nacisnąćklawisz <F2>. W przypadku naciśnięcia klawisza <F2> przed pojawieniem sięznaku zgłoszenia, nie odniesie ono
skutku.
UWAGA: Jeśli ustawiono hasło administratora, użytkownik zostanie poproszony o jego wprowadzenie. Bez hasła administratora można przeglądać
ustawienia konfiguracji systemu, ale nie można ich modyfikować.
UWAGA: W zależności od komputera oraz zainstalowanych urządzeńwymienione w tej sekcji pozycje mogąnie pojawićsięlub pojawićsięw innej
formie.
System
Processor Info
(Informacje
dotyczące
procesora)
Wyświetlane sąnastępujące informacje dotyczące
procesora zainstalowanego w systemie: typ procesora,
szybkośćzegara procesora, szybkośćszyny procesora,
pamięćpodręczna procesora, rozmiar, ID procesora
oraz to, czy pocesor obsługuje hiperwątkowość lub
dwurdzeniowość i technologięprzetwarzania 64-
bitowego.
Memory Info
(Informacje o
pamięci)
Wyświetlane sąnastępujące informacje: ilość
zainstalowanej pamięci, szybkośćpamięci, tryb kanału
pamięci oraz opis technologii pamięci. Opcja ta zawiera
także tabelęzawierającądane dotyczące rozmiaru
pamięci, informację, czy modułpamięci jest typu ECC,
jedno- czy dwustronny, oraz typ i organizacjępamięci.
PCI Info
(Informacje o
złączach PCI)
Wyświetlana jest zawartośćgniazd PCI, PCI Express i
PCI-X.
Date/Time
(Data/Czas)
Ustawienia te sterująwewnętrznym kalendarzem i
zegarem systemowym.
Boot Sequence
(Sekwencja
ładowania)
(Ustawienie
domyślne
Diskette drive
(Napęd
dyskietek))
Opcja ta określa kolejność, wedługktórejsystem
wyszukuje urządzeństartowych podczas uruchamiania
systemu.
UWAGA: Po włożeniu urządzenia startowego i
ponownym uruchomieniu systemu opcja ta pojawi sięw
menu programu konfiguracji systemu. Aby uruchomić
komputer za pomocąurządzenia pamięci USB, zaznacz to
urządzenie i przenieśje tak, aby pojawiło sięjako
pierwsze na liście.
Drives (Napędy)
Diskette Drive
(Napęd dyskietek)
(Ustawienie
domyślne Internal
(Wewnętrzny))
Włączanie i wyłączanie napędówdyskietekoraz
ustawianie prawa do odczytu dla wewnętrznego
napędu dyskietek. Off (Wyłączone) wyłączanie
wszystkich napędówdyskietek.USB wyłączanie
wewnętrznego napędu dyskietek i włączanie napędu
dyskietek USB, jeśli włączono kontroler USB i
podłączono napęd USB. Internal (Wewnętrzne)
włączanie wewnętrznego napędu dyskietek. Read
Only (Tylko do odczytu) włączanie kontrolera
wewnętrznego napędu i ustawianie dla niego prawa
tylko do odczytu.
UWAGA: Systemy operacyjne obsługujące USB wykryją
napędy dyskietek USB niezależnie od tego ustawienia.
Napędy od 0 do 4
(Ustawienie
domyślne On
(Włączone))
Włączanie i wyłączanie napędu SATA. On (Włączone)
włączanie interfejsu umożliwiającego użycie
urządzenia.
Wyświetlanie typu kontrolera (SATA), numeru portu
używanego przez napęd, ID napędu i pojemności.
UWAGA: Napęd 4 można włączyćlub wyłączyć, gdy
opcja SATA Operation (Operacja SATA) została
ustawiona na RAID Autodetect/AHCI (Automatyczne
wykrywanie RAID/AHCI). W innych trybach pole to może
nie miećzastosowania. W tym przypadku tekst w polu
Drive 4 (Napęd 4) brzmi następująco:
Ten port SATA zostałwyłączony, ponieważsystem
zostałskonfigurowany dla trybu ATA.
Napędy od 5 do 6
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Włączanie lub wyłączanie urządzenia PATA (takiego jak
napęd CD lub DVD). On (Włączony) włączanie
interfejsu umożliwiającego użycie urządzenia.
Wyświetlanie typu kontrolera (ATA), numeru portu
używanego przez napęd, ID napędu, pojemności i
informacji o tym, czy napęd jest sterowany przez BIOS.
SATA Operation
(Operacja SATA)
(Ustawienie
domyślne RAID
Autodetect/ AHCI
(Automatyczne
wykrywanie
RAID/AHCI))
Ustalanie trybu działania kontrolera SATA. RAID
Autodetect/ AHCI (Automatyczne wykrywanie
RAID/AHCI)) RAID, jeśli napędy zostały oznaczone, w
przeciwnym wypadku AHCI. RAID Autodetect/ ATA
(Automatyczne wykrywanie RAID/ATA)) RAID, jeśli
napędy zostały oznaczone, w przeciwnym wypadku
ATA. RAID On (RAID włączony) Dysk SATA jest
konfigurowny dla macierzy RAID przy każdym
uruchomieniu. Combination (Kombinacja) łączy tryby
SATA/PATA.
Onboard Devices (Zintegrowane urządzenia)
Integrated NIC
(Zintegrowany
kontroler NIC)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Włączanie lub wyłączanie zintegrowanego kontrolera
USB. Ustawienia tej opcji sąnastępujące: On (Włączony),
Off (Wyłączony), On w/RPL (Włączony z RPL) lub On w/
PXE (Włączony z PXE). Gdy ustawienie On w/ PXE
(Włączony z PXE) lub On w/RPL (Włączony z RPL) jest
aktywne, to, jeśli procedura uruchamiania nie jest
dostępnazserwerasieciowego,komputerpróbuje
uruchomienia za pomocąnastępnego urządzenia na liście
sekwencji ładowania.
Integrated
Audio
(Zintegrowany
dźwięk)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Włączanie lub wyłączanie zintegrowanego kontrolera
audio.
Kontroler USB
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Włączanie lub wyłączanie wewnętrznego kontrolera USB.
Opcja No Boot (Bez uruchamiania) służy do aktywacji
kontrolera, ale dezaktywuje możliwośćjego uruchamiania
z urządzenia USB.
UWAGA: Systemy operacyjne obsługujące USB wykryją
napędy dyskietek USB niezależnie od ustawienia No Boot
(Bez uruchamiania).
Przednie porty
USB
(Ustawienie
domyślne On
(Włączone))
Włączanie lub wyłączanieprzednichportówUSB.
On (Włączone) włączanie wewnętrznego urządzenia
USB dla Flexbay
(Ustawienie
domyślne On
(Włączone))
USB dla FlexBay.
UWAGA: Ta opcja USB pojawia siętylko, jeśli urządzenie
FlexBay jest zainstalowane.
LPT Port Mode
(Tryb portu
LPT)
(Ustawienie
domyślne PS/2)
Określanie trybu działania wewnętrznego portu
równoległego. Off (Wyłączony) wyłączanie tego portu.
AT port jest tak skonfigurowany, aby byłkompatybilny
z AT. PS/2 port jest tak skonfigurowany, aby był
kompatybilny z PS/2. EPP port jest tak skonfigurowany,
aby byłkompatybilny z dwukierunkowym protokołem EPP.
ECP port jest tak skonfigurowany, aby byłkompatybilny
z dwukierunkowym protokołem ECP.
UWAGA: Po ustawieniu opcji LPT Port Mode (Tryb portu
LPT) na ECP w menu pojawia sięopcja LPT Port DMA.
LPT Port
Address (Adres
portu LPT)
Określanie adresu używanego przez wbudowany port
równoległy.
Serial Port #1
(Port szeregowy
#1)
(Ustawienie
domyślne Auto)
Określanie działania portu szeregowego.
Auto ustawienie domyślne automatycznie konfiguruje
złącze dla odpowiedniego przypisania (COM1 lub COM3).
Serial Port #2
(Port szeregowy
#2)
(Ustawienie
domyślne Auto)
Określanie działania portu szeregowego.
Auto ustawienie domyślne automatycznie konfiguruje
złącze dla odpowiedniego przypisania (COM2 lub COM4).
Port myszy PS/2
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Włączanie lub wyłączanie zintegrowanego kontrolera
myszy zgodnego ze standardem PS/2.
Grafika
Primary Video
(Grafika
podstawowa)
(Ustawienie
domyślne PEG)
To ustawienie określa,którykontrolergrafikijest
kontrolerem głównym PCI czy PEG. PEG jest
odpowiednim ustawieniem dla jednej lub kilku kart
graficznych PCI Express.
Performance (Wydajność)
HyperThreading
(Hiperwątkowość)
(Ustawienie domyślne
On (Włączona))
Określa, czy procesor fizyczny działa jak jeden czy
dwa procesory logiczne. Wydajnośćniektórych
aplikacji zwiększa się, gdy zainstalowane są
dodatkowe procesory logiczne. On (Włączona)
umożliwia zastosowanie hiperwątkowości.
Multiple CPU Core
(Procesor
wielordzeniowy)
(Ustawienie domyślne
On (Włączony))
Określanie, czy procesor będzie miałaktywny jeden
czy dwa rdzenie. On (Włączony) włączanie
drugiego rdzenia.
SpeedStep
(Ustawienie domyślne
Off (Wyłączone))
Włączanie opcji Intel®SpeedStep®dla wszystkich
obsługiwanychprocesorówkomputera.Ustawienie
to zmienia zużycie energii i częstotliwośćprocesora.
UWAGA: Ta opcja może nie byćdostępna na
komputerze.
Virtualization
(Wirtualizacja)
(Ustawienie domyślne
Off (Wyłączona))
Określanie, czy monitor maszyny wirtualnej (VMM)
może wykorzystywaćdodatkowe możliwości sprzętu
udostępniane przez technologięIntel Virtualization.
Limit CPUID Value
(Wartośćgraniczna
CPUID)
(Ustawienie domyślne
Off (Wyłączona))
Definiowanie wartości maksymalnych obsługiwanych
przez standardowąfunkcjęprocesora CPUID.
Niektóresystemyoperacyjnenieprzeprowadzą
instalacji, gdy obsługiwana maksymalna wartość
funkcji CPUID jest większa niż3.
Security (Bezpieczeństwo)
Unlock Setup
(Odblokuj
konfigurację)
(Ustawienie
domyślne Locked
(Zablokowana))
Gdy wykorzystywane jest hasło administratora, opcja
ta umożliwia dostęp użytkownika do modyfikacji
ustawieńkonfiguracji systemu. Należy wprowadzić
hasło administratora w momencie zgłoszenia systemu
w celu odblokowania konfiguracji systemu. Jeśli
poprawne hasło nie zostanie tutaj wprowadzone,
użytkownik może tylko przeglądać, ale nie może
modyfikowaćpólkonfiguracjisystemu.
Admin Password
(Hasło
administratora)
(Ustawienie
domyślne Not Set
(Nieustawione))
Opcja ta umożliwia wyświetlanie bieżącego stanu
funkcji zabezpieczania hasłem w programie
konfiguracji systemu, a także pozwala na weryfikacjęi
przypisanie nowego hasła administratora.
System Password
(Hasło systemowe)
(Ustawienie
domyślne Not Set
(Nieustawione))
Umożliwia wyświetlanie bieżącego stanu funkcji
zabezpieczania systemu hasłem oraz pozwala na
przypisanie i weryfikacjęnowego hasła systemowego.
Password Changes
(Zmiany hasła)
(Ustawienie
domyślne Unlocked
(Odblokowane))
Określanie interakcji między hasłem systemowym a
hasłem administratora. Ustawienie Locked
(Odblokowane) zabezpiecza przed modyfikacjąhasła
systemowego przez użytkownika,którynieznahasła
administratora. Ustawienie Unlocked (Odblokowane)
pozwala użytkownikowi bez znajomości prawidłowego
hasła systemowego na modyfikacjęhasła
systemowego.
Chassis Intrusion
(Naruszenie
obudowy)
(Ustawienie
domyślne On-Silent
(Włączone-Bez
reakcji))
Gdy opcja ta jest aktywna, podczas kolejnego
uruchamiania komputera użytkownik zostanie
poinformowany, że pokrywa komputera została
otwarta. Możliwe ustawienia tej opcji to: On
(Włączone), On-Silent (Włączone-Bez reakcji
ustawienie domyślne) i Off (Wyłączone).
Intrusion Alert
(Alert naruszenia
obudowy)
Potwierdzanie i usuwanie alertu naruszenia obudowy.
TPM Security
(Zabezpieczenie
TPM)
(Ustawienie
domyślne Off
(Wyłączone))
Włączanie lub wyłączanie urządzenia
zabezpieczającego Trusted Platform Module.
Execute Disable
(Wyłączanie
wykonania)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączone))
Włączanie lub wyłączanie technologii zabezpieczania
pamięci Execute Disable, polegającej na zaprzestaniu
wykonywaniabitów.
Power Management (Zarządzanie energią)
AC Recovery
(Przywrócenie
zasilania)
(Ustawienie
domyślne Off
(Wyłączone))
Określanie,wjakisposóbsystemreagujepodczas
ponownego włączania zasilania prądu zmiennego po
jego utracie. Ustawienie Off (Wyłączone) powoduje, że
system pozostaje wyłączony podczas ponownego
włączania zasilania. Aby włączyćsystem, należy nacisnąć
przycisk zasilania na przednim panelu komputera.
Ustawienie On (Włączone) powoduje, że system włącza
siępo ponownym włączeniu zasilania. Po wybraniu
ustawienia Last(Ostatni)systempowrócidoostatniego
stanu zasilania, w jakim znajdowałsię, zanim został
wyłączony.
Auto Power On
(Automatyczne
włączanie)
(Ustawienie
domyślne Off
(Wyłączone))
Ustawianie komputera na automatyczne włączanie. Off
(Wyłączone) wyłączenie tej funkcji. Everyday
(Codziennie) włączanie komputera codziennie o
godzinie określonej przez opcjęAuto Power Time (Czas
automatycznego włączania). Weekdays (Dni robocze)
włączanie komputera codziennie od poniedziałku do
piątku o godzinie określonej przez opcjęAuto Power
Time (Czas automatycznego włączania).
UWAGA: Ta funkcja nie działa, jeśli komputer został
wyłączony przy użyciu listwy zasilania lub zabezpieczenia
antyprzepięciowego.
Ustawianie czasu automatycznego włączania komputera.
Auto Power Time
(Czas
automatycznego
włączania)
Czas odmierzany jest w formacie 12-godzinnym
(godziny:minuty). Czas uruchomienia można zmienić,
naciskając klawisze strzałek w prawo lub w lewo w celu
zwiększenia lub zmniejszenia wartości w polu daty i
godziny albo wprowadzając te dane ręcznie.
Low Power Mode
(Tryb
ekonomiczny)
(Ustawienie
domyślne Off
(Wyłączone))
Gdy wybrany jest tryb ekonomiczny, zdalne wybudzenie
komputera ze stanu hibernacji lub wyłączenia nie
będzie możliwe poprzez zintegrowany kontroler sieciowy.
Remote Wake-Up
(Zdalne
wybudzanie
komputera)
(Ustawienie
domyślne Off
(Wyłączone))
Opcja ta umożliwia włączenie systemu, gdy kontroler
interfejsu sieciowego NIC lub modem z funkcjązdalnego
wybudzenia otrzyma sygnałwybudzenia.
On (Włączone) jest ustawieniem domyślnym. Ustawienie
On w/ Boot to NIC (Włączony z uruchomieniem z
kontrolera NIC) umożliwia komputerowi podjęciepróby
uruchomienia z sieci przed wykorzystaniem sekwencji
ładowania.
UWAGA: Zwykle system można zdalnie włączyćz trybu
zawieszenia, hibernacji lub przy jego całkowitym
wyłączeniu. Gdy włączona jest funkcja Low Power Mode
(Tryb ekonomiczny) w menu Power management
(Zarządzanie energią), system można włączyćzdalnie
tylko z trybu zawieszenia.
Suspend Mode
(Tryb
zawieszenia)
Ustawianie trybu zawieszenia komputera. Opcje do
wyboru to: S1 stanzawieszenia,wktórymkomputer
działa w trybie ekonomicznym oraz S3 stan
zawieszenia,wktórymzasilaniejestzmniejszonelub
wyłączonedlawielukomponentów,leczpamięć
systemowa pozostaje aktywna.
Maintenance (Serwis)
Service Tag
(Znacznik
serwisowy)
Wyświetlanie znacznika serwisowego komputera.
SERR Message
(Komunikat
SERR)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Niektórekartygraficznewymagająwyłączenia komunikatu
SERR.
Load Defaults
(Załaduj
wartości
domyślne)
Przywracanie wartości fabrycznych dla opcji konfiguracji
systemu.
Event Log
(Rejestr
zdarzeń)
Umożliwia przegląd rejestru zdarzeń. Wpisy sąoznaczone
literąR Read (Przeczytane) i U Unread
(Nieprzeczytane).WybóropcjiMark All Entries Read
(Zaznacz wszystkie przeczytane wpisy) powoduje
umieszczenie litery Rzlewejstronywszystkichwpisów.
Opcja Clear Log (Wyczyśćrejestr) służy do usuwania
danych z rejestru zdarzeń.
POST Behavior (Zachowanie POST)
Fastboot
(Szybkie
uruchomienie)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączone))
Gdy ta funkcja jest włączona, czas uruchomienia
komputerajestkrótszy,ponieważpomijane sąniektóre
kontrole kompatybilności. Po wybraniu opcji Off
(Wyłączone) żadne kroki nie sąpomijane podczas
uruchamiania komputera. Opcja On (Włączone) umożliwia
szybsze uruchomienie systemu.
Numlock Key
(Klawisz
Numlock)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączony))
Określanie funkcji klawiszy numerycznych z prawej strony
klawiatury. Ustawienie Off (Wyłączony) powoduje, że
klawisze z prawej strony klawiatury będądziałały jak
klawisze strzałek. Natomiast ustawienie On (Włączone)
powoduje, że klawisze z prawej strony klawiatury będą
działały jak klawisze numeryczne.
OS Install
(Instalacja OS)
(Ustawienie
domyślne On
(Włączona))
Definiowanie maksymalnej ilości pamięci systemowej
dostępnej dla systemu operacyjnego. Gdy opcja ta jest
ustawiona na wartośćOff (Wyłączona), cała pamięć
systemowa jest dostępna dla systemu operacyjnego.
Natomiast po jej ustawieniu na wartośćOn (Włączona),
maksymalna ilośćpamięci dostępnej dla systemu
operacyjnegowynosi256MB.
Menu startowe
Funkcja ta umożliwia zmianęsekwencji ładowania dla urządzeń.
Ustawienia opcji
l Onboard or USB Floppy Drive (Napęd dyskietek zintegrowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićrozruch z napędu dyskietek. Jeśli
dyskietka w napędzie nie jest dyskietkąstartowąlub w napędzie nie ma dyskietki, albo w komputerze nie zainstalowano napędu dyskietek, komputer
wyświetli komunikat o błędzie.
l Hard Drive (Dysk twardy) (Określony przez numer seryjny, gdy jest w trybie AHCI) Komputerpróbujeprzeprowadzićuruchomienie z wybranego
napędu dysku twardego.
l Onboard or USB CD Drive (Napęd CD-ROM zintegrowany lub USB) Komputerspróbujeprzeprowadzićuruchomienie z napędu CD-ROM. Jeśli w
napędzie nie ma dysku CD lub jeśli na dysku CD nie ma systemu operacyjnego, komputer wyświetli komunikat o błędzie.
l USB Device (Urządzenie USB) Włóżurządzenie pamięcimasowejdoportuUSBiuruchomkomputerponownie.Gdywprawymgórnymrogupojawi
siękomunikat F12 = Boot Menu (F12 = Menu startowe), naciśnij <F12>. System BIOS wykryje urządzenie i doda opcjęUSB do menu startowego.
Wybórurządzenia startowego dla bieżącego uruchamiania
Z funkcji tej można korzystać, na przykład, w celu ponownego uruchomienia komputera z urządzenia USB, takiego jak napęd dyskietek, klucz pamięci lub
napęd CD-RW.
1. Przy uruchamianiu systemu z urządzenia USB należy je podłączyćdo złącza USB (patrz: Dane dotyczące komputera).
2. Włącz lub uruchom ponownie komputer.
3. Gdywprawymgórnymroguekranuzostaniewyświetlony komunikat F2 = Setup, F12 = Boot Menu (F2 = Konfiguracja, F12 = Menu startowe),
naciśnij klawisz <F12>.
Jeśli nie zdążysz nacisnąćklawisza, zanim zostanie wyświetlone logo systemu operacyjnego, poczekaj na pojawienie siępulpitu Microsoft Windows.
Wówczaswyłącz komputer (patrz: Wyłączanie komputera)ispróbujponownie.
Wyświetlane jest menu.
4. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu przejścia do Boot Device Menu (Menu urządzenia startowego), a następnie naciśnij <Enter>, aby wybrać
danąopcję.
5. Boot Device Menu (Menu urządzenia startowego) zawiera listęwszystkich dostępnych urządzeństartowych.
6. Użyj klawiszy strzałekwgóręiwdółw celu przejścia do urządzenia(którezostaniewykorzystanetylkopodczasbieżącego uruchamiania).
UWAGA: Niektóresystemyoperacyjneniezakończą
instalacji, jeśli pamięćsystemowa jest większa niż2GB.
POST Hotkeys
(Klawisze
skrótuPOST)
Określanie, czy na ekranie początkowym wyświetlany jest
komunikat z informacjąo sekwencji klawiszy wymaganej
do uruchomiania programu konfiguracji systemu lub
funkcji szybkiego uruchamiania. Menu Setup & Boot
(Konfiguracja i Menu startowe) zawiera oba komunikaty
(F2=Setup (Konfiguracja) i F12=Boot Menu (Menu
startowe)). Setup (Konfiguracja) zawiera tylko komunikat
dotyczący konfiguracji (F2=Setup (Konfiguracja)). Boot
Menu (Menu startowe) zawiera tylko komunikat dotyczący
szybkiego uruchamiania (F12=Boot Menu). None (Brak)
nie wyświetla komunikatu.
Keyboard Errors
(Błędy
klawiatury)
Po aktywacji tej opcji poprzez ustawienie na Report
(Zgłaszanie) i wykryciu błędu podczas POST, BIOS
wyświetli komunikat o błędzie i będzie monitowało
naciśnięcie klawisza <F1>, aby kontynuować, lub <F2>,
by wejśćdo programu konfiguracji systemu.
Po dezaktywacji tej opcji poprzez ustawienie na Do Not
Report (Bez zgłaszania) i wykryciu błędu podczas POST,
BIOS wyświetli komunikat o błędzie i będzie kontynuował
uruchamianie komputera.
UWAGA: W trybie AHCI wyświetlanajestlistawszystkichstartowychdyskówtwardych,anietylkojedennapęd startowy.
UWAGA: Aby możliwe było uruchomienie systemu z urządzenia USB, musi ono byćurządzeniem startowym. Aby upewnićsię, że dane urządzenie jest
urządzeniem startowym, należy zapoznaćsięz jego dokumentacją.
UWAGA: W przypadku uruchamiania systemu z napędu dyskietek USB, należy najpierw ustawićnapęd dyskietek na USB w konfiguracji systemu (patrz:
Opcje konfiguracji systemu).
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176

Dell Precision 490 instrukcja

Typ
instrukcja