© Danfoss | DCS (MWA) | 2018.11
20 | AN13978644420802-001101
POLSKI
Czynniki chłodnicze
Dotyczy czynników chłodniczych HCFC,
niepalnych czynników HFC, R717 (amoniak) i
R744 (CO₂).
Wyjątek:
ICFD obsługuje wyłącznie amoniak i CO₂
ICFD 20 = wersja wykorzystująca amoniak
ICFD 20C = wersja wykorzystująca CO₂
Nie zaleca się stosowania zaworów blokowych
ICF z łatwopalnymi węglowodorami.
Zawory ICF zaleca się stosować wyłącznie w
obiegach zamkniętych. Aby uzyskać więcej
informacji, należy się skontaktować z firmą
Danfoss.
Zakres temperatur
ICF in general:
–60/+120°C (–76/+248°F)
ICFD 20: -50/+50 °C (-58/+122 °F) at
28 bar g (406 psi g)
ICFD 20C: -50/+50 °C (-58/+122 °F) at
52 bar g(754 psi g)
Zakres ciśnień
Ogólny model ICF jest zaprojektowany
z myślą o:
Maks. ciśnienie robocze: 52 bar g (754 psi g)
ICFD 20 (amoniak):
W przypadku zaworu ICF z modułem ICFD
maksymalne ciśnienie robocze wynosi 28
barów (g)/406 psig. Jeśli układ chłodniczy
zawiera moduł ICFD 20, ciśnienie testowe
układu nie może przekraczać 28 barów
(g)/406 psig, chyba że pływak modułu ICFD
zostanie tymczasowo wyjęty na potrzeby
testu. Zob. rys. 11.
ICFD 20C (CO₂):
W przypadku zaworu ICF z modułem ICFD
20C maksymalne ciśnienie robocze wynosi
52 bary (g)/754 psig. Jeśli układ chłodniczy
zawiera moduł ICFD 20C, ciśnienie testowe
układu nie może przekraczać 52 barów
(g)/754 psig, chyba że pływak modułu ICFD
20C zostanie tymczasowo wyjęty na potrzeby
testu. Zob. rys. 11.
Zastosowanie
Zawór blokowy ICF może być stosowany
w rurociągach ssawnych par suchych lub
mokrych, zasilania cieczą lub gorącymi parami.
Zawór ICF jest dostępny z 4 lub 6 modułami
roboczymi. Zawór blokowy ICF steruje
przepływem czynnika chłodniczego, przez
regulację ciągłą lub zamknij/otwórz, w zależności
od zamontowanych w nim modułów roboczych.
Zakres regulacji
Zależy od wybranego typu i kombinacji
modułów roboczych zamontowanych w
zaworze blokowym.
Montaż (rys. 1)
Zawór blokowy ICF należy zamontować
zgodnie z rys. 1. Zawór blokowy ICF należy
zamontować tak, by strzałka wskazywała
kierunek przepływu.
Zawór w modułach ICM i ICFD musi być
umieszczony poziomo.
Zawór blokowy ICF jest dostarczany ze
zamontowanymi wszystkimi modułami
roboczymi. Moduły można demontowywać
do przeglądu lub serwisu, a podczas montażu
można je obracać o 4 x 90° względem
korpusu zaworu.
Należy upewnić się, że położenie ICFD
zapewnia z obu stron dostateczną ilość
miejsca dla modułów.
Zawór ICF może być wyposażony w wrzeciono
do ręcznego otwierania zaworu
elektromagnetycznego.
Zawór blokowy ICF został zaprojektowany
tak, aby wytrzymać wysokie ciśnienie
wewnętrzne. Układ rurociągów powinien
jednak być zaprojektowany tak, aby uniknąć
zamkniętych przestrzeni cieczowych
i zmniejszyć ryzyko wzrostu ciśnienia
wynikającego z rozszerzalności cieplnej cieczy.
Wykonanie instalacji powinno zapewnić
zabezpieczenie zaworu blokowego ICF przed
impulsami wysokiego ciśnienia wynikającymi
z uderzeń hydraulicznych.
Spawanie (rys. 2 i 3)
Zawór blokowy ICF można spawać metodą
TIG/migomatem/elektrodą otuloną (rys. 2) lub
gazowo (rys. 3).
Aby zapobiec powstawaniu rdzy wewnątrz
zaworu blokowego, zaślepki ochronne wlotu i
wylotu powinny, przez cały czas znajdować
się na zaworze aż do chwili przystąpienia do
jego montażu.
Spawanie metodą TIG/migomatem/
elektrodą z otuliną
Przed przystąpieniem do spawania metodą TIG/
migomatem/elektrodą z otuliną
dodatkowe
chłodzenie nie jest wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania ilości
okruchów spawalniczych.
W przypadku zaworów blokowych ICF
wyposażonych w zawór odcinający
w pierwszym module (M1) i w zawór odcinający
lub regulacyjny lub odcinająco/zwrotny w
ostatnim module (M4 lub M6) zaleca się
nieznaczne otwarcie tych zaworów przed
spawaniem (o około 1 obrót od pozycji
zamkniętej), aby zminimalizować oddziaływanie
ciepła spawania na gniazda teflonowe.
Po zakończeniu spawania zaleca się ponowne
zamknięcie tych zaworów, aby nie dopuścić do
możliwości przepływu gazów, i utrzymywanie
ich w pozycji zamkniętej do momentu
rozpoczęcia prac rozruchowych instalacji.
Wszystkie pozostałe moduły, niezależnie od
miejsca montażu, nie wymagają dodatkowego
chłodzenia podczas spawania ani żadnych
dodatkowych czynności.
Spawanie gazowe
Przed rozpoczęciem spawania należy
zdemontować wszystkie moduły (rys. 3).
Przy normalnym odprowadzeniu ciepła,
dodatkowe chłodzenie nie jest wymagane.
Należy podjąć wszelkie możliwe środki
ostrożności w celu zminimalizowania ilości
okruchów spawalniczych.
Po zakończeniu spawania należy oczyścić
wnętrze zaworu z odprysków i okruchów
spawalniczych. Zaleca się, aby zaraz po
zakończeniu spawania zamontować z
powrotem moduły oraz zamknąć ręcznie
obsługiwane moduły (M1 i M4/M6) w celu
ochrony wnętrza zaworu do momentu
osiągnięcia przez instalację gotowości do pracy.
Jeśli zawór nie będzie zmontowany od razu,
należy pokryć jego wewnętrzne powierzchnie
olejem zabezpieczającym przed korozją.
Po montażu korpus zaworu nie może podlegać
zewnętrznym naprężeniom mechanicznym.
Zawór ICF nie może być montowany w
instalacjach, w których wylot zawory jest
otwarty do atmosfery. Wylot zaworu ICF musi
być zawsze podłączony do instalacji lub
należycie zaślepiony, np. przyspawaną zaślepką.
Zabezpieczenie powierzchni i identyfikacja
(nie dotyczy wersji SS)
Zewnętrzna powłoka chromowo-cynkowa,
zapewnia ochronę przed korozją zgodnie z
normą EN 12284:2003 8.13. Powłoka
chromowo-cynkowa nie pokrywa przyłączy
do spawania. Po zakończeniu montażu należy
zabezpieczyć zewnętrzną powierzchnię
zaworu przed korozją, stosując odpowiednią
powłokę ochronną. Podczas malowania
zaworu blokowego ICF zaleca się zakrycie
tabliczki identyfikacyjnej (ID).
Dokładną identyfikację zaworu blokowego
ICF umożliwiają tabliczki identyfikacyjne (ID)
umieszczone na każdym z 4 lub 6 modułów
roboczych.
Obsługa (rys. 4)
Nie mieszać ze sobą części ze stali
węglowej z częściami ze stali
nierdzewnej.
Serwis
Serwis zaworu blokowego ICF jest łatwy. Nie
otwierać zaworu ICF, gdy jest on pod ciśnieniem.
Po otwarciu i wymontowaniu modułów
roboczych:
- Sprawdzić, czy uszczelki i/lub pierścienie
o-ring znajdujące się pomiędzy modułem
roboczym a korpusem oraz pierścienie
o-ring umieszczone na module roboczym
nie są uszkodzone.Jeśli uszczelki i
pierścienie o-ring są naruszone, wymienić je.
Zawór z uszkodzonym pierścieniem o-ring/
uszczelką może nie regulować przepływu
zgodnie ze specyfikacją.
Uszczelki są zamontowane w modułach M1
i M2 zaworu ICF 15 oraz we wszystkich
modułach zaworów ICF 25 i ICF SS 25.
Uszczelki gumowe znajdują się w
miejscach pokazanych na rys. 4a i 4b.
Zawór ICF 15: 1 Gumowa uszczelka w
modułach M3 i M4 oraz 2 pierścienie o-ring
w module ICM.
Zawory ICF 20 i ICF SS 20: 1 Gumowa
uszczelkawe wszystkich modułach oraz 2
pierścienie o-ring w module ICM.
Zastosowanie z CO
2
W instalacjach CO
2
pierścienie
o-ring (rys. 4a i 4b) mogą pęcznieć
(zwiększać objętość).
Podczas wykonywania prac serwisowych
zaleca się wymianę wszystkich założonych
pierścieni o-ring przed ponownym
zamontowaniem modułów roboczych
w korpusie zaworu ICF.
Moduł ICFD 20C układu odszraniania dla
CO₂:
Upewnić się, że typ modułu to ICFD 20C