Shimano FD-M781-D Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować
wywrócenie roweru.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie
zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych
obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można
jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może
stykać się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli
problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe
tarcze, gdy łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na
rys. 1. Jeśli łańcuch znajduje się w położeniu pokazanym na
rys. 2, przerzucić go na kolejne, mniejsze tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał
wzależności od tego, czy na rowerze się jedzie, czy też nie.
Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na
największej/większej tarczy i na najmniejszej koronce, wózek
zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
Firma Shimano nie dostarcza śrub do mocowania osi suportu.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
znormalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową, instrukcji systemu napędu przedniego.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem. Po
skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie
tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tę
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Ustawić wysokość przerzutki przedniej. Płaska
część wózka zewnętrznego przerzutki powinna
znajdować się bezpośrednio nad największą
tarczą i powinna być ustawiona równolegle do
niej. Dokręcić za pomocą 5 mm klucza
imbusowego.
Montaż przerzutki przedniej
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Prowadnica
Blokada regulująca
Pro-Set
Regulacja SIS
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Blokada regulująca
Pro-Set
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między
wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
SI-5N30A-001-03
Dane techniczne
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5N30A-001
FD-M780 / FD-M780-E
FD-M781 / FD-M781-D
• FD-M781-D • FD-M780 / M781
• FD-M780-E
Modele bez płytki mocującej oś suportu
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Mocowanie pod
oś suportu
Wspornik
Przykład: korzystanie z klucza
imbusowego
Śruba mocowania osi suportu
Uwaga: Firma Shimano nie
dostarcza śrub do mocowania
osi suportu.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M780 / FD-M780-E / FD-M780-E
(modele bez płytki mocującej oś suportu)
< Górne prowadzenie linki >
Klucz 8 mm
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano
na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M781
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano
na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M781-D
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak pokazano
na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
Osłona otworu na linkę
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przestawić adapter pojemności do położenia 3x (tryb
potrójny), a następnie sprawdzić najniższe położenie.
Nacisnąć dźwignię B dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu. Usunąć osłonę otworu na
linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Dźwignia (B)
Uwaga:
Nie obracać przełącznika wyboru trybu na siłę. Obracanie na
siłę spowoduje jego uszkodzenie.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie linki
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
Min. różnica między dużą a średnią tarczą
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (stopnie)
Właściwa linia łańcucha
X = dostępne
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Pokrętło regulacyjne pancerza
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a
z przodu ustawić łańcuch na środkowej
tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby dystans między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby.
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/4 obrotu).
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Poluzować śrubę regulacji dolnej w lewo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/8 obrotu).
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Jeżeli w czasie zmiany z średniej tarczy
na największą tarczę dźwignia jest
sztywna.
Dokręcić pokrętło regulacyjne pancerza
obracając je w prawo (1 do 2 obrotów).
Dokręcić śrubę regulacji dolnej w prawo
(około 1/2 obrotu).
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/4 obrotu).
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Jeśli łańcuch nie daje się płynnie
przerzucać ze średniej tarczy na
największą mimo wyregulowania śruby
regulacji górnej.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza o
ok. 1/4 obrotu w lewo.
Jeśli łańcuch nie daje się płynnie
przerzucać ze średniej tarczy na
najmniejszą mimo wyregulowania śruby
regulacji dolnej.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza
o ok. 1/4 obrotu w prawo.
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego
spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano na ilustracji.
Śruba
Adapter Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
1 , 2 Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3 Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Zamontuj przednią przerzutkę w sposób
pokazany na ilustracji. W tym momencie
wyreguluj położenie przedniej przerzutki
podczas instalacji, tak aby dystans pomiędzy
wózkiem zewnętrznym przerzutki a
maksymalną średnicą zewnętrzną większej
tarczy wynosił 1-3 mm.
Prowadnica zewnętrzna
Maksymalna średnica
zewnętrzna
Miernik Pro-Set
1~3 mm
Dystans:
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
155,5 mm*
42T
159,5 mm*
42T
FD-M781
FD-M781-D
FD-M780
FD-M780-E
Śruba regulacji
górnej
FD-M781
FD-M781-D
FD-M780
FD-M780-E
Do dokręcenia śruby mocującej linkę użyć klucza płaskiego 8 mm
albo klucza imbusowego 4 mm.
Założyć osłonę otworu na linkę,
obracając ją w sposób pokazany na
ilustracji aż do oporu. Nie obracać
więcej, ponieważ może to
spowodować uszkodzenie gwintu
osłony.
Odpowiedni mechanizm korbowy
X
X
18T
10T
66° - 69°
50 mm
Tylko trzyrzędowy mechanizm korbowy (42-32-24T)
S, M, L
- S, M, L -
Symbol modelu FD-M781-D FD-M781
FD-M780-E
FD-M780
* Wysokość instalacji jest różna w zależności od
położenia podkładki ramy.
155,5 mm / 159,5 mm*
(od środka osi suportu)
Przednia
tarcza
Rys. 1 Rys. 2
Tylna koronka
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
* Jeśli rower ma tylne zawieszenie, sprawdzić najpierw zalecane położenie segmentu, zgodnie z
instrukcją obsługi roweru. Następnie za pomocą obejmy mocującej lub podobnego urządzenia
ustawić skok zawieszenia tylnego na zalecaną wartość i wyregulować przednią przerzutkę.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Tarcza mechanizmu korbowego
(największa tarcza)
  • Page 1 1

Shimano FD-M781-D Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla