Beta 1464AP Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
14
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
BETA 1464AP
PRÓBNIK WYSOKIEGO CIŚNIENIA W UKŁADACH COMMON RAIL
OPIS
Zakupiony właśnie próbnik jest nieodzownym narzędziem do wykonywania prawidłowej diagnozy układu wtrysku common rail
rail.
Kiedy silnik common rail ma problemy z uruchomieniem lub pracą, pierwszym parametrem do sprawdzenia jest ciśnienie w
obwodzie wysokiego ciśnienia.
Większość próbników, obecnie dostępnych na rynku, nie mierzy rzeczywistego ciśnienia, ale przechwytuje sygnał z czujnika
ciśnienia zainstalowanego w pojeździe i wskazuje ciśnienie w oparciu o wartość odczytaną przez czujnik.
Ten próbnik może sprawdzić efektywne ciśnienie w obwodzie wysokociśnieniowym układu common rail przy użyciu manometru
wysokociśnieniowego (2000 bar) i przewodów wysokociśnieniowych.
Próbnik jest wyposażony w zawór nadciśnieniowy, który umożliwia pomiar maksymalnego ciśnienia uzyskanego z pompy.
Giętkie przewody umożliwiają łatwe podłączenie do układu wtryskowego.
Zakres czujników
Max ciśnienie giętkich przewodów
Max długość giętkich przewodów
Złącza do giętkich przewodów
Opakowanie
0 – 2000 bar
2000 bar
500 mm
2 szt. M12x150 i 2 szt. M14x150
Obudowa plastikowa EVA o dużej gęstości
DANE TECHNICZNE
INSTRUKCJA
Test pracy silnika
Próbnik ten jest bardzo łatwy w obsłudze. W celu sprawdzenia ciśnienia w obwodzie, podczas pracy silnika należy zastąpić
jeden z przewodów wysokociśnieniowych próbnikiem wyposażonym w dwa giętkie przewody.
Zazwyczaj połączenie odbywa się poprzez wymianę przewodu wysokociśnieniowego łączącego pompę wysokociśnieniową z
szyną wtryskową.
W niektórych pojazdach dostęp do pompy wysokociśnieniowej może być trudny; w tym przypadku połączenie może być
wykonane, zastępując jeden z przewodów, które łączą szynę wtryskową z wtryskiwaczami, ponieważ ciśnienie jest identyczne
we wszystkich punktach obwodu wysokiego ciśnienia.
Wszystkie przewody pokazane na poniższym rysunku (Rys. 1) mogą być zastąpione przez próbnik wysokiego ciśnienia.
Aby poprawnie podłączyć próbnik, należy wykonać:
• Zlokalizować przewód wysokociśnieniowy z łatwym dostępem.
• Poluzować i zdjąć złączki przewodu. Zaleca się umieszczenie go w miejscu, w którym nie może się zabrudzić, ponieważ ślady
brudu w obwodzie wtrysku mogą uszkodzić układ wtryskowy.
• Wybrać giętkie przewody odpowiednie do gwintu złączy pojazdu, może to być M12x150 lub M14x150.
• Należy upewnić się, że nie są zanieczyszczone, aby uniemożliwić przedostanie się brudu do układu wtryskowego i
zamontować giętkie przewody w czujniku w kształcie litery „T”, w taki sposób, aby uzyskać podobny zestaw do pokazanego
na rys. 2.
Rys. 1
Rys. 2
D o r a i l Od pompy
15
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
• Po dokonaniu montażu próbnika, umieścić dwa wolne końce w złączach układu wtryskowego.
• Uruchomić silnik i sprawdzić, czy minimalne ciśnienie wynosi około 300 barów. Podczas, gdy jest zamontowany próbnik,
normalne jest, że uruchomienie silnika wymaga czasu, ze względu na obecność powietrza w próbniku.
• Jeśli silnik ma problem z uruchomieniem, należy pamiętać, że tylko z rozrusznikiem ciśnienie rail musi osiągnąć 300 barów.
• Gdy silnik zostanie uruchomiony, można go przyspieszyć, aby sprawdzić, czy ciśnienie wzrasta prawidłowo.
WYNIK PRÓBY
Najważniejszym parametrem do sprawdzenia jest to, że wartość 300 bar musi zostać osiągnięta przy silniku pracującym na biegu
jałowym lub poprzez aktywowanie rozrusznika. Jeśli ciśnienie jest poprawne, można stwierdzić, że obwód niskiego ciśnienia
działa prawidłowo, a pompa wysokociśnieniowa dostarcza minimalne ciśnienie wymagane do prawidłowego uruchomienia
silnika.
Jeśli ciśnienie jest prawidłowe, ale silnik nie uruchamia się, należy zidentykować problem, który nie dotyczy pompy
wysokociśnieniowej. Problemem może być anomalia elektryczna, dotyczyć wtryskiwacza itd.
Jeśli ciśnienie nie osiągnie wymaganej wartości, postępować następująco:
• Zmierzyć ciśnienia na wlocie pompy ciśnieniowej za pomocą próbnika niskiego ciśnienia.
• Jeśli ciśnienie na wlocie pompy jest poprawne, należy sprawdzić maksymalne ciśnienie pompy. (Patrz rozdział „Maksymalne
ciśnienie pompy”).
ŚRODKI OSTROŻNOŚCI
• Ponieważ pracuje się z bardzo wysokimi ciśnieniami należy podjąć wszystkie niezbędne środki ostrożności, aby uniknąć
zranienia (zakładać okulary i rękawice ochronne, nie odłączać przewodu pod ciśnieniem itd.)
• Giętkie przewody w stanie wytrzymać wysokie ciśnienia wewnętrzne, stąd jest bardzo ważne zmontowanie ich w taki
sposób, aby zapobiec zduszeniu lub skręceniu, ponieważ mogą zostać uszkodzone w przypadku wewnętrznych wgięć.
• W układach wtrysku common rail czystość jest bardzo ważnym czynnikiem. Przed podłączeniem jakiegokolwiek przewodu
upewnić się, że próbnik lub inny element są idealnie czyste.
Test maksymalnego ciśnienia pompy
Niektóre pompy wysokociśnieniowe odłączają trzeci tłok, kiedy wymagane jest obniżone ciśnienie. W ten sposób pracują tylko
z dwoma tłokami i silnik wymaga mniejszej mocy. Trzeci tłok jest aktywowany przez przekaźnik, gdy osiągnie się ciśnienie
600-700 barów.
Po ustaleniu, że ciśnienie minimalne jest prawidłowe lub jeśli w szynie nie ma ciśnienia, sprawdzić, czy ciśnienie może osiągnąć
wartości powyżej 1050 bar, co wskazuje, że pompa pracuje optymalnie. Aby przeprowadzić ten test, należy podłączyć próbnik,
jak pokazano na rys. 3, tzn. podłączając jeden przewód z wylotu pompy do próbnika i zamykając drugie złącze próbnika za
pomocą dołączonego metalowego korka.
Zestaw wyposażony jest również w butelkę do zbierania olejów odpadowych. Podłączyć przewód do zaworu w celu zebrania
nadmiaru oleju.
Gdy rozrusznik jest włączony, ciśnienie musi być większe niż 1050 barów. Osiągnięcie tej wartości oznacza, że pompa działa
prawidłowo; w przeciwnym razie, uszkodzona jest pompa lub regulator.
Rys. 3
Wylot zamknięty
od pompy
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Beta 1464AP Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi