Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1). Aby
przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię do położenia (2).
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Zjazdowa i swobodna jazda na rowerze są czynnościami nieodłącznie
związanymi z ryzykiem. Występuje ryzyko związane z wypadkiem, który
może spowodować poważną kontuzję, a nawet śmierć. Bardzo zalecane jest
używanie ochronnych kasków i ekwipunku oraz uważne sprawdzenie roweru
przed jazdą, pod kątem bezpieczeństwa. Prosimy pamiętać, że jeździ się na
własne ryzyko i należy się dokładnie upewnić, czy posiadane doświadczenie i
umiejętności są wystarczające.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6R20A-003
SL-M810
Les disse serviceinstruksjonene sammen med
serviceinstruksjonene til FD-M815 / M817 før bruk.
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę do
przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M815
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M817
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Skracanie pancerza (Tył / Przód)
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Końcówka pancerza
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak w rowerach
z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować się po
stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami
serwisowymi RD-M810 / M810-A.
Montaż linki przerzutki
< Tył >
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej
kombinacji.
Czynność zmiany biegu
• Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w dwukierunkowy mechanizm
zrzucania, który umożliwia zrzucanie albo przez pociągnięcie albo przez
popchnięcie dźwigni.
• Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia
wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W czasie
uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie
obracać ramieniem korby.
• Dźwignia ta została zaprojektowana do użytku z dwu- i trzyrzędowym
mechanizmem korbowym. Jeżeli spróbuje się przestawić dźwignię na pozycję
najwyższą przy dwurzędowym mechanizmie korbowym, to może ona pęknąć.
< Tył >
Położenie początkowe dźwigni (A)
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg z większej na
mniejszą koronkę.
Aby zmienić z dużej tarczy na małą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden
stopień z dużej tarczy na małą.
< Przód >
Aby zmienić z małej tarczy na dużą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden
stopień z małej tarczy na dużą.
Położenie początkowe
dźwigni (A)
Przesunąć dźwignię B w kierunku strzałki,
a następnie zamocować kapę otworu obracając
ją do oporu, jak pokazano na ilustracji. Nie
obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia gwintu śruby osłony.
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy w celu
ustawienia dźwigni w najniższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu na linkę
i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka
< Przód >
Przesunąć dźwignię B w kierunku strzałki,
a następnie zamocować kapę otworu obracając
ją do oporu, jak pokazano na ilustracji. Nie
obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia gwintu śruby osłony.
Kapa otworu na linkę
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) osiem lub więcej razy
w celu ustawienia dźwigni w najwyższym
położeniu. Następnie usunąć kapę otworu na
linkę i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na
stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości
tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy
pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu
na duże opory linek.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować
smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść
do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Ta dźwignia przerzutki jest zgodna z trójrzędowym mechanizmem korbowym.
• Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego użytkowania,
jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru, za wyjątkiem awarii wynikających
z użycia nieodpowiednich materiałów lub metod produkcji.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki
i po usunięciu luzu początkowego
linki, ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
< Tył > < Przód >
Montaż dźwigni
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Ta dźwignia przerzutki może być mocowana po wewnętrznej, jak
i zewnętrznej stronie dźwigni hamulca.
< Tył >
W czasie regulowania położenia upewnić się, że został on zabezpieczony
w nowym położeniu za pomocą dwóch śrub
mocujących.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych odnośnie momentu
dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego dokręcenia, co może uszkodzić
materiał karbonowy i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły
mocującej elementów.
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Klucz imbusowy 3 mm
Zewnętrzna strona Wewnętrzna strona
Zewnętrzna strona Wewnętrzna strona
< Przód >
Klucz imbusowy 3 mm
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Wymiana osłony i ponowny montaż
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
wymiany osłony.
Osłona górna
Duże śruby (x3)
Mała śruba (x1)
Moment dokręcania:
0,05 Nm
Moment dokręcania:
0,2 Nm
■
Ponowny montaż
1. Najpierw założyć osłonę dolną a następnie górną, odwrotnie do
procedury demontażu. Założyć górną i dolną osłonę tak, aby
pasowały do siebie, a między nimi nie było szczeliny.
2 . Dokręcić trzy duże śruby oraz małą śrubę, które zabezpieczają
osłonę.
3 . Założyć kolejno śrubę regulacyjną, linkę oraz kapę otworu.
■
Demontaż
1. Usunąć kapę otworu, linkę oraz śrubę regulacyjną.
2 . Odkręcić trzy duże śruby oraz małą śrubę, które zabezpieczają
osłonę.
3 . Obrócić górną osłonę jak pokazano na Rysunku 2, a następnie
przesunąć ją w kierunku strzałki na Rysunku 3, aby ją zdjąć.
4. Pchnąć dźwignię (A) w tył tak daleko, jak to możliwe, jak pokazano
na Rysunku 4, a następnie obrócić pokrywę dolną, jak pokazano na
Rysunku 5, aby ją zdjąć.
Osłona dolna
Dźwignia (A)
(Rysunek 1)
(Rysunek 2) (Rysunek 3)
(Rysunek 4) (Rysunek 5)
Wymiana osłon do SL-M810
Grupa SAINT
Dźwignia przerzutki SL-M810
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Biegi 9 / 18
Przerzutka przednia FD-M815/FD-M817
Mechanizm korbowy FC-M810/FC-M815
Przerzutka tylna RD-M810 / RD-M810-A
Typ SS /GS
Piasta tylna FH-M810/FH-M815
Kaseta zębatek CS-M770 / CS-HG80 / CS-6500
Łańcuch CN-HG93
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
SI-6R20A-003-03