Shimano RD-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Klucz imbusowy 5 mm
Hak ramy
Śruba regulacyjna napięcia B
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane.
Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie
łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia zapoznać się z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia,
co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić
łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie
uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu,
gdzie został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony,
należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne,
zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie wyłącznie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości
tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz
nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić
kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ środek
smarny może się wydostać na zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie
je smarować. Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek i
łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki
i łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo
odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka
ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
1
8
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish).
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6M00A
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie
poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie
zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do deformacji.
Moment dokręcenia śruby haka:
8 - 10 Nm
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy
wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i
wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy podejmować prób
demontażu główki, ponieważ
może to osłabić wydajność
piasty.
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty
Podkładka główki
Klucz imbusowy 10 mm
(TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą koronkę.
Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni, obrócić
korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
linki dopóki łańcuch nie wróci na
drugą koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie
zacznie hałasować. (w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz,
a łańcuch dotyka trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy
została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch
dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnąć
Uwaga : Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Moment dokręcania kluczem
imbusowym: 6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Montaż kasety zębatek
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak,
aby oznaczenie trójkąta ( U )
na każdej koronce i część A
(na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w jednej
linii.
Podczas montowania koronek HG
zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15) do
dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG zastosować
narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21,
aby odkręcić
nakrętkę kasety.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
O znaczenie U
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Nakrętka kasety
Sześć koronek mocowanych jest
za pomocą nitów.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Dźwignia (B)
Śruba
Osłona
Kółko
prowadzące
Linka wewnętrzna
Śruba regulacji
dolnej
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby
ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie
się w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej siedem razy
w celu ustawienia dźwigni w najwyższym
położeniu. Odkręcić śrubę, a następnie zdjąć
osłonę. Wyciągnąć linkę jak pokazano na
rysunku, a następnie założyć nową.
Regulacja SIS
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć
tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki wewnętrznej
Włożyć linkę wewnętrzną w pancerz od końca z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
4. Jak używać śruby regulacyjnej napięcia B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią
tarczę i największą koronkę tylną i obrócić
ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko
prowadzące tak blisko koronki jak to
możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało.
Następnie ustawić łańcuch na
najmniejszej koronce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
Łańcuch
Największa tarcza Największa tarcza
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia
wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia. W czasie
uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie
obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię
(A) do położenia (1). Aby przerzucić o dwa biegi
za jednym razem, nacisnąć dźwignię do
położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić
jeden bieg z większej na mniejszą koronkę.
1
2
Początkowe położenie
dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Długość łańcucha
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio
w linii z największą koronką.
1
1 2
2
Największa zębatka
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji dolnej
Śruba regulacyjna
napięcia B
Kiedy nie słychać
dźwięku
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
SI-6M00A-03
OSTRZEŻENIE
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy
o bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701/CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach,
np. CN-HG50/CN-HG51
TL-CN32 / TL-CN23
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Grupa Alivio
Rapidfire Plus ST-M405
Pancerz SP40
Przerzutka tylna RD-M410 RD-CT95
Typ SGS Wózek Smart
Piasta tylna FH-MC18 / RM60-8 / M495-A
Biegi 8
Kaseta koronek
CS-HG50-8I
CS-HG40-8I
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18
Przerzutka tylna
Symbol modelu RD-M410 RD-CT95
Typ SGS Wózek Smart
Całkowita pojemność 43T
Największa zębatka 34T
Najmniejsza zębatka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T
Odpowiedni mechanizm korbowy
(kombinacja ilości zębów tarczy)
FC-M410-8 (42-32-22T)
FC-M411 (42-32-22T, 48-38-28T)
Kombinacja zębów kaset zębatek
Symbol modelu Koronki Nazwa grupy Kombinacja liczby zębów
CS-HG50-8I 8
an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
aw
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
CS-HG40-8I 8
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
aw
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
6,5 mm
7,1 mm
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
  • Page 1 1

Shimano RD-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla