Shimano ST-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch skrócić
w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony
w miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie
części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części
roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi
lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być
skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek,
wymienić koronki i łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek noszących
różne oznaczenie grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS,
ze względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku
gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy
dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą one wypaść z widelca przedniego, czego konsekwencją może być
poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych
lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić
do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia
do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane
do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6KFRB-001
Napęd tylny
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów zestawu zębatek
Rapidfire Plus
Piasta tylna
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy
wykręcić śrubę mocującą
główkę (wewnątrz główki piasty),
i wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy próbować
rozbierania główki, ponieważ
może to spowodować
niewłaściwe działanie.
FH-MC18 / FH-RM40-8
SL-M410
SL-M410
ST-M410
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty.
Podkładka główki
10 mm klucz imbusowy
(TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy,
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą koronkę.
Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni,
obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na
trzeci bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
linki dopóki łańcuch nie wróci
na drugą koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie
zacznie hałasować. (w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz,
a łańcuch dotyka trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę
w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i generuje hałas,
obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerzem dokręcając go
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Kiedy nie
słychać dźwięku
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą
przednią tarczę i największą koronkę
tylną i obrócić ramię korby do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B,
aby ustawić kółko prowadzące tak
blisko koronki jak to możliwe, ale tak,
aby jej nie dotykało. Następnie ustawić
łańcuch na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe czynności,
pamiętając, aby kółko prowadzące
nie dotknęło koronki.
3. Regulacja dolna
Obracając mechanizmem
korbowym, zmienić bieg
na najniższy.
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio
w linii z największą koronką.
1
1 2
2
Największa koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji dolnej
1
2
1 2
2
1
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem.
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar od
końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania linki.
Oznaczenie
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Obciąć zbyteczną długość linki i założyć końcówkę linki.
Pociągnąć
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
Śruba
regulacji górnej
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej,
aby ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej koronki,
patrząc od tyłu.
Następnie założyć łańcuch.
Regulacja SIS
1
8
1
8
Klucz imbusowy 5 mm Klucz imbusowy 5 mm
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie
ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą 32 mm.
Łańcuch
Największa tarcza Największa koronka
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Długość łańcucha
Montaż dźwigni
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Montaż tylniej koronki
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba
regulacyjna B
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalacji należy uważać,
aby nie powstało uszkodzenie
spowodowane przez śrubę
regulacyjną B dotykającą haka
przerzutki.
Moment dokręcania śruby:
8 - 10 Nm
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego,
kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej
z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię
(A) do położenia (1). Aby przerzucić o dwa
biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz,
aby przerzucić jeden bieg z większej
na mniejszą koronkę.
1
2
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Zamontować kapę otworu na linkę obracając
ją do zatrzymania, jak pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Kapa otworu na linkę
1
8
Dźwignia (B)
Linka
Kapa otworu na linkę
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) siedem razy lub więcej,
i sprawdzić na wskaźniku, czy dźwignia jest
w najwyższym położeniu. Następnie usunąć
kapę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Moment dokręcania:
5 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Sześć koronek mocowanych jest za pomocą nitów.
Nakrętka kasety
W przypadku każdej koronki, powierzchnia
z oznaczeniem grupy powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak, aby oznaczenie trójkąta ( )
na każdej koronce i część A (na której rowek
jest szeroki) główki piasty, były w jednej linii.
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie
specjalne (TL-LR15) do dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
A
a
c
-
1
4
T
Oznaczenie
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Srebrny
Czarny
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
6,5 mm
7,1 mm
Grupa Alivio
Rapidfire Plus ST-M410 / SL-M410
Pancerz SP40
Przerzutka tylna RD-M410
Typ SGS
Piasta tylna FH-MC18 / FH-RM40-8
Biegi 8
Kaseta zębatek CS-HG50-8I
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu RD-M410
Biegi 8
Całkowita pojemność 43T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T
Odpowiedni mechanizm korbowy
(kombinacja ilości zębów tarczy)
FC-M416 / FC-M415 / FC-M411 / FC-M410
(42T - 32T - 22T / 48T - 38T - 28T)
Biegi Nazwa grupy Kombinacja ilości zębów
8
an 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
ao 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
aw 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
Symbol modelu ST-M410 / SL-M410
Biegi 8
Symbol modelu FH-MC18 / FH-RM40-8
Koronki 8
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
SI-6KFRB -001-03
  • Page 1 1

Shimano ST-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla