Shimano SL-MC40 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są
w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść z widelca przedniego, czego
konsekwencją może być poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości
tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz
nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić
kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się
on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie
je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym
i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek,
wymienić koronki i łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo
odradzane, ponieważ maja one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6BLRA-002
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie
następującej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalacji należy uważać, aby ewentualne uszkodzenie nie zostało
spowodowane przez śrubę regulacyjną B dotykającą haka przerzutki.
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy
wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty), i
wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy próbować rozbierania
główki, ponieważ może to
spowodować niewłaściwe
działanie.
Korpus główki Śruba mocująca główkę piasty.
Podkładka główki
Klucz imbusowy
10 mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnąć
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Montaż tylniej koronki
W przypadku każdej
koronki, powierzchnia
z oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak,
aby oznaczenie trójkąta (
)
na każdej koronce i część A
(na której rowek jest
szeroki) główki piasty, były
w jednej linii.
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
A
a
c
-
1
4
T
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Nakrętka kasety
Sześć koronek mocowanych jest
za pomocą nitów.
2. Przyłączanie i zabezpieczanie linki
wewnętrznej
Nacisnąć dźwignię (B) siedem razy
lub więcej w celu ustawienia dźwigni
w najwyższym położeniu, sprawdzić na
wskaźniku, że pozycja jej poprawna, a
następnie zamontować i wyregulować linkę.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby
ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
Regulacja SIS
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny
do końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć
tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar
od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić
jeden bieg z większej na mniejszą koronkę.
Dźwignia (B)
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia
wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W czasie
uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie
obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię
(A) do położenia (1). Aby przerzucić o dwa biegi
za jednym razem, nacisnąć dźwignię do
położenia (2).
Położenie początkowe dźwigni (A)
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Łańcuch
Największa tarcza Największa tarcza
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej tarczy)
Długość łańcucha
Rowek
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio
w linii z największą koronką.
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko prowadzące
Regulacja dolna
śruba
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę
i największą koronkę tylną i obrócić
ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak blisko koronki
jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało. Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając, aby
kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą koronkę.
Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni,
obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
linki dopóki łańcuch nie wróci na
drugą koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie
zacznie hałasować. (w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz, a
łańcuch dotyka trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie,
kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy
została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch
dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Kiedy nie słychać
dźwięku
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Moment dokręcania kluczem imbusowym:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Zastosować chwyt kierownicy
z maksymalną zewnętrzną
średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Zamontować dźwignię zmiany biegów
w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia
działanie hamulca.
Dźwignia (B)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Grupa Altus
Rapidfire Plus SL-MC40-8
Pancerz SIS
Przerzutka tylna RD-CT95 / RD-M340 / RD-M310
Typ Wózek Smart
Piasta tylna FH-MC18 / FH-RM60-8
Biegi 8
Kaseta zębatek CS-HG40-8I
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu RD-CT95 / RD-M340 / RD-M310
Typ Wózek Smart
Całkowita pojemność 43T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T
Odpowiedni mechanizm korbowy
(kombinacja ilości zębów tarczy)
FC-M311 / FC-M311-8
(42 - 32 - 22T, 48 - 38 - 28T)
Symbol modelu Koronki Nazwa grupy Kombinacja ilości zębów
CS-HG40-8I 8
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
Oznaczenie
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
Czarny
TL-CN32 / TL-CN23
6,5 mm
7,1 mm
Aby wymienić koronki HG zastosować
narzędzia specjalne (TL-LR15)
i TL-SR21, aby odkręcić
nakrętkę kasety.
Podczas montowania koronek HG
zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15)
do dokręcenia nakrętki kasety.
SI-6BLRA-002-03
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1

Shimano SL-MC40 Service Instructions

Typ
Service Instructions