Shimano RD-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji
dolnej tak, aby kółko
prowadzące przesunęło
się do położenia
bezpośrednio w linii
z największą
koronką.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek
łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie
łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch
zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony
w miejscu połączenia za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień
równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy linka jest
nasmarowana oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić
kółko.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i
łańcuch.
• Wyregulować tylna przerzutkę z odwrotną sprężyną typu
RD-M530 od dolnej strony.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek
jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do
pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże
opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający,
nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej,
należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie
w czasie hamowania. Jeśli sobie przeszkadzają, może to mieć wpływ na
hamowanie.Zamocować linki tak, aby ciągle miały luz nawet, kiedy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie
należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może
dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
3. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię osiem razy lub więcej, i sprawdzić na
wskaźniku, czy dźwignia jest w najniższym położeniu. Następnie
usunąć kapę i przyłączyć linkę.
W przypadku kierownicy karbonowej,
może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania w celu
zapobieżenia uszkodzeniu kierownicy.
W przypadku kierownic karbonowych, należy skonsultować się z
producentem roweru lub kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni
moment dokręcania.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy
stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki
łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Techniczna instrukcja serwisowa
RD-M530
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy
wykorzystanie następującej kombinacji.
Montaż tylnej przerzutki
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Regulacja SIS
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do
zniekształceń.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z
tego powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ
napędowy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić
długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest
najdłuższy, a łańcuch jest na największej koronce i największej
tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha
może nie być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje
się na najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
Moment dokręcania trzpienia wspornika:
8 - 10 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Klucz imbusowy 5 mm
Hak ramyi
Śruba regulacyjna B
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
Rowek
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tą
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
2. Regulacja górna
Obrócić ramię korby odciągając
ręcznie przerzutkę do położenia
na najmniejszej koronce,
a następnie obrócić śrubę
regulacji górnej, aby ustawić
tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby
ustawić przerzutkę w dolnym
położeniu.
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i
po usunięciu luzu początkowego linki,
ponownie przymocować tylną przerzutkę,
jak pokazano na rysunku.
Przyłączyć linkę do
przerzutki jak pokazano na
rysunku.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
Pociągnąć
Uszczelniona końcówka z
gumową osłoną powinna
być zamontowana w oparciu
pancerza na ramie.
Gumowa
osłona
Gumowa
osłona
Należy uważać, aby nie
zgiąć
Uszczelniona końcówka
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię w celu
przestawienia przerzutki na największą koronkę. Następnie
ponownie uruchomić dźwignię, aby przerzucić przerzutkę na
koronkę drugiego biegu. Następnie przestawić dźwignię kasując
luz i obrócić korbę.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki w
prawo, aby dokręcić ją dopóki
łańcuch nie wróci na koronkę
drugiego biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z
osłoną pokrętła regulacyjnego
pancerza.
Obracać śrubę regulacyjną linki w
lewo w celu poluzowania jej do
chwili, kiedy łańcuch dotknie
tylnej koronki i spowoduje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z
osłoną pokrętła regulacyjnego
pancerza.
Kiedy nie
słychać
hałasu
23
23
23
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki
jest dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu
bez poruszania dźwignią, a następnie poluzowana (obrócona w
lewo) 90-180 stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
Blokada regulująca
Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z
przyczepioną blokadą regulującą
Pro-Set. Po zamontowaniu usunąć
blokadę regulacyjną Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby
ustawić przerzutkę w dolnym
położeniu.
Zastosować uchwyt kierownicy z
maksymalną zewnętrzną średnicą
32 mm.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B,
aby ustawić kółko
prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale
tak, aby jej nie dotykało.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Montaż dźwigni Dane techniczne
Przerzutka tylna
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Obsługa dźwigni
Obsługa dźwigni hamulca
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na
najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Czynność zmiany biegu
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie
puszczona po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie
naciskania dźwigni jednocześnie obracać korbą.
Przełączanie z dużej koronki na mniejszą
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2). W ten sposób można przerzucać maksymalnie o
dwa biegi na raz.
Przełączanie z małej koronki na większą
Nacisnąć dźwignię jeden raz, aby przerzucić o jeden poziom z
mniejszej na większą koronkę.
Początkowe
położenie dźwigni
Poszerza
się
Zwęża się
Pierwsza
kostka
Koniec
dźwigni
Klucz
imbusowy
2 mm
Początkowe
położenie dźwigni
Dodatkowa dźwignia zrzucająca
Około
2 mm
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania dźwigni ST-M530 / M535 DUAL CONTROL w
połączeniu z tylną przerzutką z odwrotną sprężyną typu RD-M530. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką top normal typu
RD-M511, działanie i wskazania wskaźnika będą odwrócone.
Zwęża się
Poszerza
się
ST-M535 ST-M530
Przerzutka tylna
Dźwignia
Osłona
Linka
SI-5VM0B
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Symbol modelu RD-M530
Typ SGS
Biegi 9
Całkowita pojemność 45T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie
korbowym
22T
Grupa Deore
Dźwignia DUAL CONTROL ST-M530 / ST-M535
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M530
Typ SGS
Piasta tylna FH-M530 / FH-M535
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
pol_280739_5VM0B.indd 1
pol_280739_5VM0B.indd 1
30/07/08 12:51:34 PM
30/07/08 12:51:34 PM
  • Page 1 1

Shimano RD-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions