Reely 1408991 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Zestaw do samodzielnego montażu
modelu samochodu buggy „Dune Fighter“
z napędem elektrycznym w skali 1:10
Nr zam. 1408991
Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem
Niniejszy produkt to zestaw do samodzielnego montażu modelu pojazdu z napędem na wszystkie koła.
Do montażu niezbędne różne narzędzie oraz akcesoria, których nie ma w zestawie (patrz rozdział
„Montaż“).
Produkt nie jest zabawką, jest przeznaczony dla dzieci od 14 roku życia.
Należy stosować się do wskazówek dotyczących bezpieczeństwa oraz wszystkich innych informacji
zawartych w niniejszej instrukcji użytkowania.
Inne zastosowanie niż opisane wyżej prowadzi do uszkodzenia produktu i jest ponadto związane z takimi
zagrożeniami jak np. zwarcie, pożar, porażenie prądem itp.
Produkt ten spełnia wymogi przepisów prawa krajowego i europejskiego. Wszystkie zawarte tutaj nazwy
rm i nazwy produktów są znakami towarowymi należącymi do poszczególnych właścicieli. Wszelkie prawa
zastrzeżone.
Zakres dostawy
zestaw do montażu
skrócona instrukcja
instrukcja montażu
Aktualne Instrukcje obsługi:
1. Otwórz stronę internetową www.conrad.com/downloads w przeglą-
darce lub zeskanuj kod QR przedstawiony po prawej stronie.
2. Wybierz typ dokumentu i język i wpisz odpowiedni numer zamówienia
w polu wyszukiwania. Po uruchomieniu procesu wyszukiwania
możesz pobrać znalezione dokumenty.
Objaśnienia symboli
Ten symbol informuje o szczególnych zagrożeniach podczas obchodzenia się z produktem, jego
eksploatacją lub obsługą.
Symbol strzałki oznacza specjalne porady i wskazówki dotyczące obsługi.
Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
a) Informacje ogólne
Uwaga, ważna wskazówka!
Podczas użytkowania modelu mogą powstać szkody rzeczowe lub obrażenia ciała osób. Należy
zatem pamiętać o zapewnieniu odpowiedniego i wystarczającego ubezpieczenia podczas
użytkowania modelu, np. obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Jeśli
posiadają Państwo już obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, należy przed
rozpoczęciem użytkowania modelu sprawdzić u ubezpieczyciela, czy ubezpieczenie obejmuje
także model.
Ze względów bezpieczeństwa zabronione jest dokonywanie samowolnych przeróbek i/lub zmian
produktu.
Produkt nie jest zabawką, jest przeznaczony dla dzieci od 14 roku życia.
Produkt nie może zostać zamoczony lub zawilgocony.
Nie pozostawiać opakowania bez nadzoru. Opakowanie może stać się niebezpieczną zabawką dla
dziecka.
W przypadku pytań, które nie są wyjaśnione w instrukcji użytkowania, należy skontaktować się z nami lub
z inną wykwalikowana osobą.
Obsługa i użytkowanie zdalnie sterowanych modeli pojazdów wymaga nauki! Osoby, które do tej pory
nigdy nie prowadziły tego typu pojazdów, muszą postępować bardzo ostrożnie i na początek muszą
zapoznać się z reakcjami pojazdu na polecenia zdalnego sterowania. Należy wykazać się cierpliwością!
b) Montaż
Podczas montażu pojazdu zachodzi ryzyko zranienia się o ostre krawędzie, ostre elementy a także
wskutek niepoprawnego posługiwania się narzędziami.
Przy niepoprawnym montażu może dojść do uszkodzenia części pojazdu a później do gorszych osiągów
podczas jazdy. Dlatego należy składać model z odpowiednią starannością.
Pojazd należy składać na czystej, wystarczająco dużej, płaskiej, stabilnej powierzchni. Powierzchnię np.
stołu roboczego należy zabezpieczyć odpowiednio grubymi podkładkami przed zadrapaniami.
Podczas składania poszczególnych elementów nie używać siły; nie przekręcić gwintów śrub! Należy
jednakże zwracać uwagę na poprawne zamocowanie śrub, nakrętek itd.
Przy składaniu modelu posługiwać się odpowiednimi narzędziami znajdującymi się w nienagannym stanie.
Nie spieszyć się!
Osobom składającym model po raz pierwszy zalecamy skorzystanie z pomocy np. innych modelarzy
dysponujących większą wiedzą. Szczególnie na początku „kariery modelarskiej“ kilka traonych porad i
pomoc doświadczonych kolegów mogą pomóc w rozwiązaniu wielu problemów.
c) Eksploatacja
Przed uruchomieniem sprawdzić, czy w zasięgu urządzenia zdalnego sterowania nie znajdują się inne
modele obsługiwane na tej samej częstotliwości. Jeśli tak jest, to dojdzie do utraty kontroli nad zdalnie
sterowanym modelem! Zawsze do każdego modelu używać innej częstotliwości.
Przy każdym uruchomieniu należy sprawdzić i ew. skorygować ustawienie przycisków trymera na
nadajniku dla jazdy do przodu i do tyłu.
Z tego względu podczas uruchamiania (włączania nadajnika i pojazdu) koła pojazdu nie mogą stać na
podłożu; pojazd należy ustawić na odpowiedniej podstawie w taki sposób, aby koła mogły się swobodnie
obracać (nie chwytać za napęd!)
Następnie należy ustawić odpowiednio trymery, aby przy puszczeniu dźwigni jazdy do przodu/do tyłu
(pozycja neutralna) silnik nie kręciła się a układ kierowniczy był ustawiony na wprost (dokładne ustawienie
do jazdy na wprost można wykonać później podczas jazdy).
Podczas uruchamiania należy zawsze najpierw włączyć nadajnik. Dopiero potem można połączyć zestaw
akumulatorów pojazdu z regulatorem jazdy/odbiornikiem i włączyć model. W przeciwnym wypadku może
dojść do nieprzewidywalnych reakcji regulatora jazdy/odbiornika i w konsekwencji także samego modelu!
Całkowicie wyciągnąć antenę teleskopową nadajnika (w urządzeniach zdalnego sterowania 27/40MHz).
W urządzeniach zdalnego sterowania pracujących na częstotliwości 2.4GHz należy ustawić antenę
pionowo (jeśli nadajnik ma antenę składaną).
Nie kierować anteny na pojazd. W znacznym stopniu zmniejsza to zasięg. Optymalny zasięg uzyskuje się,
gdy anteny nadajnika i odbiornika są ustawione równolegle względem siebie.
Niepoprawna obsługa może spowodować ciężkie uszkodzenia ciała i szkody rzeczowe! Podczas jazdy
należy zawsze mieć model w zasięgu wzroku. Dlatego nie należy używać pojazdu w nocy.
Używać modelu tylko wtedy, gdy Państwa zdolność reakcji nie jest w żadnym stopniu ograniczona.
Zmęczenie, spożyty alkohol lub zażyte lekarstwa mogą powodować błędne reakcje - jak przy prowadzeniu
prawdziwego pojazdu mechanicznego.
Należy pamiętać, że model nie może jeździć po drogach i ścieżkach publicznych. Używać modelu tylko na
terenach prywatnych lub specjalnie do tego celu wydzielonych.
Nie kierować pojazdu na ludzi i zwierzęta!
Nie jeździć modelem podczas deszczu, po mokrych trawnikach, wodzie, błocie i śniegu.
Nie używać modelu przy bardzo niskich temperaturach na zewnątrz. Przy niskich temperaturach tworzywo
sztuczne, z którego zbudowana jest karoseria i elementy podwozia, jest mniej elastyczne; w takich
warunkach nawet drobne wypadki powodują uszkodzenia modelu.
Nie używać pojazdu podczas burzy, pod przewodami wysokiego napięcia i w pobliżu masztów radiowych.
Podczas użytkowania produktu nie podejmować żadnych ryzykownych działań! Bezpieczeństwo samego
użytkownika oraz otoczenia zależą wyłącznie od odpowiedzialnego postępowania z modelem.
Nadajnik musi być włączony zawsze, gdy używany jest model. Wyłączając model należy najpierw
wyłączyć pojazd i odłączyć zestaw akumulatorów od regulatora jazdy/odbiornika, dopiero w następnej
kolejności należy wyłączyć nadajnik.
Przed rozpoczęciem jazdy sprawdzić przy stojącym modelu, czy reaguje on na polecenia sterowania
zgodnie z oczekiwaniami.
Słabe baterie (lub akumulatory) w nadajniku powodują spadek zasięgu. Wraz z rozładowywaniem się
akumulatora napędowego w pojeździe pojazd staje się coraz wolniejszy i przestaje poprawnie reagować
na polecenia z nadajnika.
W takim przypadku należy natychmiast zakończyć użytkowanie modelu. Następnie należy wymienić na
nowe baterie/akumulatory w nadajniku oraz naładować akumulator w pojeździe lub nadajniku.
Zarówno silnik i układ napędowy a także regulator jazdy i akumulator pojazdu nagrzewają się podczas
jazdy. Przed każdą wymianą lub ładowaniem akumulatora należy odczekać co najmniej 5 - 10 minut.
Przed ostygnięciem nie dotykać silnika, regulatora jazdy i akumulatora. Ryzyko poparzenia!
Wskazówki dotyczące baterii i akumulatorów
Baterie i akumulatory przechowywać poza zasięgiem dzieci.
Nie pozostawiać baterii/akumulatorów bez nadzoru, zachodzi ryzyko połknięcia ich przez dzieci lub
zwierzęta. Jeśli coś takiego się zdarzy, należy natychmiast sprowadzić lekarza!
Nie można baterii/akumulatorów zwierać, demontować lub wrzucać do ognia. Niebezpieczeństwo
wybuchu!
Baterie/akumulatory, z których nastąpił wyciek lub baterie/akumulatory uszkodzone mogą przy kontakcie
ze skórą spowodować poparzenia. W takim przypadku należy użyć odpowiednich rękawic ochronnych.
Zwykłe baterie (nie przeznaczone do ponownego ładowania) nie mogą być ładowane. Zachodzi ryzyko
pożaru i wybuchu! Ładować można tylko nadające się do tego akumulatory przy użyciu odpowiednich
ładowarek.
Nigdy nie pozostawiać akumulatorów podczas ładowania bez nadzoru.
Należy zawsze stosować ładowarki pasujące do danego akumulatora (np. akumulatory LiPo można
ładować wyłącznie w ładowarkach przeznaczonych do akumulatorów LiPo). Nieprzestrzeganie tego
nakazu może skutkować pożarem i wybuchem!
Akumulatory podczas ładowania muszą znajdować się na niepalnym podłożu.
Przy wkładaniu baterii/akumulatorów i podłączaniu zestawu akumulatorów zwracać uwagę na odpowiednie
ułożenie biegunów (plus/+ i minus/- ).
W przypadku dłuższego nieużywania (np. magazynowanie) należy wyjąć baterie (lub akumulatory)
umieszczone w nadajniku, aby nie dopuścić do uszkodzeń spowodowanych wyciekami z baterii/
akumulatorów. Odłączyć akumulator napędowy od regulatora jazdy i wyjąć go z pojazdu.
Należy doładowywać akumulatory mniej więcej co 3 miesiące, ponieważ w przeciwnym wypadku przez
samoczynne rozładowanie może dojść do tzw. głębokiego rozładowania, po którym akumulatory już
nieprzydatne.
Zawsze wymieniać na raz wszystkie baterie/akumulatory. Nie mieszać baterii/akumulatorów pełnych
z częściowo rozładowanymi. Stosować zawsze takie same baterie/akumulatory tego samego typu i
producenta.
Nigdy nie mieszać baterii z akumulatorami.
Bliższe informacje podane są w instrukcji użytkowania ładowarki, należy ponadto stosować się do
informacji podawanych przez producenta akumulatora.
Wersja 03/16
Skrócona instrukcja
www.conrad.com
Niezbędne wyposażenie i narzędzia
Aby pojazd działał, niezbędne jest jeszcze różne wyposażenie oraz narzędzia, które nie zawarte w
zestawie.
Niezbędne wyposażenie:
silnik elektryczny
regulator jazdy
serwo układu kierowniczego (standardowa wielkość)
akumulator napędu (akumulator napędu LiPo z 2 ogniwami lub NiMH z 6 ogniwami, w zależności od
zastosowanego regulatora)
system połączeń wtykowych do połączenia akumulatora napędu z regulatorem oraz silnika elektrycznego
z regulatorem
urządzenie zdalnego sterowania (nadajnik, odbiornik, rurka anteny, baterie/akumulatory do nadajnika)
ładowarka + kabel ładowania do akumulatora napędu i akumulatorów nadajnika
Narzędzia:
śrubokręty różnej wielkości
różne klucze płaskie
różne klucze nasadowe
szczypce
kombinerki
Ponadto potrzebne są:
olej do amortyzatorów (w zależności od wymogów o różnej lepkości)
smar przekładniowy do mechanizmu różnicowego
lakier do zabezpieczenia śrub
klej szybkoschnący (do zamocowania opon na felgach; klej musi być przeznaczony do gumy i tworzywa
sztucznego)
opaski kablowe (do zamocowania kabli w pojeździe)
dwustronna taśma klejąca lub taśma z rzepami, do zamocowania regulatora jazdy i skrzynki odbiornika
gąbka (do umieszczenia odbiornika w skrzynce odbiornika)
Zalecane wyposażenie:
opony zapasowe (aby móc szybko wymienić zużyte/uszkodzone opony)
stanowisko montażowe (do prób i dla łatwiejszej konserwacji)
sprężone powietrze w sprayu (do czyszczenia)
Lista części zamiennych znajduje się na naszej stronie internetowej www.conrad.com w części
dokumentów do pobrania dla poszczególnych produktów.
Montaż
Jeśli w zestawie nie ma instrukcji montażu, można ją znaleźć na stronie internetowej www.conrad.
com w dziale dokumentów do pobrania dla niniejszego produktu.
Jednakże nawet jeśli instrukcja jest dołączona do zestawu, zaleca się jej pobranie ze strony
internetowej i otworzenie na komputerze (wymagany jest do tego program mogący otworzyć
dokumenty w formacie PDF, np. Acrobat Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony www.
adobe.com).
Wtedy dzięki możliwości znacznego powiększenia obrazu lepiej widać szczegóły.
Jeśli jest to pierwszy pojazd, który będziesz samodzielnie składał, zalecamy w razie potrzeby
skorzystanie z porady doświadczonego modelarza!
W skład zestawu wchodzą takie same części, z jakich zbudowany jest gotowy pojazd (oprócz
wymienionych wcześniej brakujących komponentów). Zalecamy pobranie instrukcji użytkowania
z naszej strony internetowej www.conrad.com, nr zam. 1277093. W instrukcji znajdują się ważne
informacje dotyczące ustawienia podwozia i sprzęgła ślizgowego.
Proces składania modelu jest przedstawiony w instrukcji montażu w formie przejrzystych kolejnych kroków.
Należy ponadto bezwzględnie stosować się do następujących wskazówek:
Nie dokręcać śrub z dużą siłą Jeśli śruba zostanie zbyt mocno wkręcona w element z tworzywa
sztucznego, część ta ulegnie zniszczeniu, utrata gwarancji!
Ale śruby nie mogą być także wkręcone zbyt luźno, ponieważ w takim przypadku może dojść do
problemów z funkcjonowaniem modelu.
Krok 1 i 6: Do mechanizmów różnicowych wymagany jest odpowiedni smar do przekładni. Przed
złożeniem należy umieścić nieco smaru ma bokach zębów kół zębatych mechanizmu różnicowego.
Nie należy całkowicie wypełniać smarem korpusu mechanizmu różnicowego, gdyż wtedy nie będzie on
działał.
Krok 2 i 6: Wkręty bez łba w osiach napędowych mechanizmu różnicowego należy zabezpieczyć
odpowiednim lakierem do śrub.
Krok 3 i 7: Nasmarować lekko smarem do przekładni koła na zewnątrz mechanizmu różnicowego przed
umieszczeniem ich w korpusie dyferencjału.
Krok 11: Zębnik silnika jest mocowany wkrętem bez łba na spłaszczonej stronie osi silnika. Ten wkręt także
należy zabezpieczyć lakierem do śrub - ale dopiero wtedy, gdy zębnik będzie poprawnie umieszczony na
osi i dokładnie ustawiony względem koła głównego koła zębatego (zębnik nie może być przesunięty w bok
względem głównego koła zębatego!).
Krok 15 i 29: Śruby przytrzymujące elementy mechaniczne układu kierowniczego należy zabezpieczyć
niewielką ilością lakieru do śrub.
Krok 21: Trzy śruby przytrzymujące mocowanie silnika należy zabezpieczyć niewielką ilością lakieru do
śrub. Zalecamy zabezpieczenie lakierem dopiero po dokładnym ustawieniu zębnika względem głównego
koła zębatego (w czynności 23/24).
Krok 31: Do zamocowania skrzynki odbiornika należy użyć kawałka dwustronnej taśmy klejącej. Przed
przyklejeniem taśmy zalecamy wyczyszczenie karoserii i dolnej części skrzynki odbiornika np. spirytusem,
aby powierzchnie te były czyste i odtłuszczone.
Krok 32: W zależności od wielkości regulatora jazdy (i długości kabla), należy umieścić go na górnej
płycie karoserii. Jak przy skrzynce odbiornika do zamocowania należy użyć kawałka dwustronnej taśmy
klejącej. Przed przyklejeniem taśmy zalecamy wyczyszczenie dolnej części regulatora jazdy i powierzchni
karoserii i np. spirytusem, aby powierzchnie te były czyste i odtłuszczone.
Krok 35: Po złożeniu amortyzatorów należy wypełnić je odpowiednim olejem. Zwykły olej silnikowy się do
tego nie nadaje! W przypadku wątpliwości należy wybierać olej o średniej lepkości.
Sprawdzić, czy w amortyzatorach nie ma pęcherzyków powietrza, ponieważ mają one ujemny wpływ na
działanie amortyzatorów.
Krok 39 i 44: Aby podczas przyspieszania opony nie ślizgały się na obręczach a przy jeździe w zakrętach
nie zsuwały się z obręczy, należy do przykleić do felg. Potrzebny jest do tego szybkoschnący klej nadający
się do klejenia gumy i tworzywa sztucznego.
Przed zastosowaniem kleju zawsze koniecznie zapoznać się ze wskazówki dotyczącymi bezpieczeństwa
podanymi przez producenta kleju!
Krok 41: Przed zamontowaniem pałąka przeciwkapotażowego należy opaskami zamocować w pojeździe
wszystkie kable. Uważać, aby kable nie dostały się do obracających się/ruchomych części pojazdu.
Kable łączące serwo/odbiornik i regulator/odbiornik nie mogą być spięte razem z kablami silnika. Także
kabla anteny odbiornika nie należy spinać z kablami silnika.
Odbiornik należy umieścić w skrzynce odbiornika. Aby chronić odbiornik przed wibracjami należy przed
umieszczeniem go w skrzynce owinąć go gąbką.
Ponadto przed montażem pałąka przeciwkapotażowego zaleca się wyregulowanie układu jezdnego
pojazdu (zbieżność i nachylenie kół, środkowa pozycja serwa układu kierowniczego).
Przed jazdą należy sprawdzić napęd ustawiając model np. na odpowiedniej podstawie montażowej.
Należy przy tym pamiętać, aby zawsze najpierw włączać nadajnik przed podłączeniem akumulatora
napędu do regulatora i włączeniem regulatora.
Natomiast po zakończeniu jazdy należy zawsze najpierw wyłączyć regulator jazdy i odłączyć
akumulator od regulatora jazdy. Dopiero potem można wyłączyć nadajnik.
Czyszczenie/konserwacja
Przed przystąpieniem do czyszczenia lub konserwacji należy wyłączyć pojazd i całkowicie odłączyć zestaw
akumulatorów od regulatora jazdy. Jeśli przedtem pojazd jeździł, należy najpierw odczekać do całkowitego
ostygnięcia wszystkich części (np. silnik, regulator jazdy itd.) .
Po jeździe oczyścić cały pojazd z kurzu i brudu używając np. czystego pędzla o długim włosiu lub odkurzacza.
Pomocne może być także sprężone powietrze w sprayu.
Nie używać żadnych środków czyszczących sprayu ani zwykłych środków przeznaczonych do użytku
domowego. Może to spowodować uszkodzenie elektroniki, ponadto takie środki mogą spowodować
przebarwienia na elementach z tworzywa sztucznego lub na karoserii.
Do wytarcia karoserii należy użyć miękkiej, lekko nawilżonej szmatki. Nie pocierać zbyt mocno - mogą
powstać zadrapania.
Wibracje silnika oraz wstrząsy występujące podczas jazdy mogą powodować luzowanie się części i połączeń
skręcanych. Dlatego przed każdą jazda należy sprawdzić, czy nakrętki kół i wszystkie połączenia skręcane
są mocno przykręcone. Dotyczy to także innych części pojazdu.
Jednakże nie należy dokręcać nakrętek przy użyciu dużej siły. Może to spowodować przekręcenie śrub
wkręcanych w tworzywo sztuczne i wtedy nie spełnią one swojej roli.
Jeśli np. nakrętki kół zostaną przykręcone ze zbyt dużą siłą, zablokują one łożyska kulkowe/łożyska kół, co
spowoduje zwiększony pobór prądu silnika elektrycznego oraz przegrzanie regulatora jazdy i silnika a także
zmniejszenie prędkości.
Sprawdzić, czy opony są dobrze osadzone na obręczach i czy nie odkleiły się.
W przypadku wymiany zużytych lub uszkodzonych elementów pojazdu należy stosować wyłącznie
oryginalne części zamienne.
Uważać, aby nie zagiąć ani nie zgnieść żadnych kabli i aby kable nie dostały się do części ruchomych i do
napędu.
Przed każdym użyciem należy sprawdzić model pod kątem uszkodzeń. W przypadku stwierdzenia
uszkodzeń pojazd nie może być używany i uruchamiany.
Utylizacja
Po ostatecznym wycofaniu urządzenia z użycia należy poddać je utylizacji zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
Dane techniczne
Skala ..............................................................1:10
Odpowiedni akumulator napędowy ...............akumulator LiPo z 2 ogniwami (napięcie znamionowe 7,4 V) lub
akumulator NiMH z 6 ogniwami (napięcie znamionowe 7,2 V)
Napęd ............................................................silnik elektryczny
Napęd na cztery koła przez wał Kardana
Dyferencjał na przedniej i tylnej osi
Podwozie .......................................................niezależne zawieszenie kół, podwójne wahacze poprzeczne
amortyzatory olejowe ze sprężynami spiralnymi, regulowane
regulowana zbieżność kół przedniej osi:
Regulowane nachylenie kół przedniej i tylnej osi
Wymiary (dł. x szer. x wys.) ...........................490 x 290 x 190 mm
Wymiary opon (szer. x Ø) ..............................45 x 110 mm
Rozstaw kół ...................................................305 mm
Prześwit .........................................................40 mm
Waga .............................................................gotowy do jazdy (bez akumulatora napędu) ok. 2000 g
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie, tworzenie
mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest zabronione bez pi-
semnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowiada stanowi technicznemu
urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2016 by Conrad Electronic SE. V1_0316_01_DT
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Reely 1408991 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi