Niezbędne wyposażenie i narzędzia
Aby pojazd działał, niezbędne jest jeszcze różne wyposażenie oraz narzędzia, które nie są zawarte w
zestawie.
Niezbędne wyposażenie:
• silnik elektryczny
• regulator jazdy
• serwo układu kierowniczego (standardowa wielkość)
• akumulator napędu (akumulator napędu LiPo z 2 ogniwami lub NiMH z 6 ogniwami, w zależności od
zastosowanego regulatora)
• system połączeń wtykowych do połączenia akumulatora napędu z regulatorem oraz silnika elektrycznego
z regulatorem
• urządzenie zdalnego sterowania (nadajnik, odbiornik, rurka anteny, baterie/akumulatory do nadajnika)
• ładowarka + kabel ładowania do akumulatora napędu i akumulatorów nadajnika
Narzędzia:
• śrubokręty różnej wielkości
• różne klucze płaskie
• różne klucze nasadowe
• szczypce
• kombinerki
Ponadto potrzebne są:
• olej do amortyzatorów (w zależności od wymogów o różnej lepkości)
• smar przekładniowy do mechanizmu różnicowego
• lakier do zabezpieczenia śrub
• klej szybkoschnący (do zamocowania opon na felgach; klej musi być przeznaczony do gumy i tworzywa
sztucznego)
• opaski kablowe (do zamocowania kabli w pojeździe)
• dwustronna taśma klejąca lub taśma z rzepami, do zamocowania regulatora jazdy i skrzynki odbiornika
• gąbka (do umieszczenia odbiornika w skrzynce odbiornika)
Zalecane wyposażenie:
• opony zapasowe (aby móc szybko wymienić zużyte/uszkodzone opony)
• stanowisko montażowe (do prób i dla łatwiejszej konserwacji)
• sprężone powietrze w sprayu (do czyszczenia)
Lista części zamiennych znajduje się na naszej stronie internetowej www.conrad.com w części
dokumentów do pobrania dla poszczególnych produktów.
Montaż
Jeśli w zestawie nie ma instrukcji montażu, można ją znaleźć na stronie internetowej www.conrad.
com w dziale dokumentów do pobrania dla niniejszego produktu.
Jednakże nawet jeśli instrukcja jest dołączona do zestawu, zaleca się jej pobranie ze strony
internetowej i otworzenie na komputerze (wymagany jest do tego program mogący otworzyć
dokumenty w formacie PDF, np. Acrobat Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony www.
adobe.com).
Wtedy dzięki możliwości znacznego powiększenia obrazu lepiej widać szczegóły.
Jeśli jest to pierwszy pojazd, który będziesz samodzielnie składał, zalecamy w razie potrzeby
skorzystanie z porady doświadczonego modelarza!
W skład zestawu wchodzą takie same części, z jakich zbudowany jest gotowy pojazd (oprócz
wymienionych wcześniej brakujących komponentów). Zalecamy pobranie instrukcji użytkowania
z naszej strony internetowej www.conrad.com, nr zam. 1277093. W instrukcji znajdują się ważne
informacje dotyczące ustawienia podwozia i sprzęgła ślizgowego.
Proces składania modelu jest przedstawiony w instrukcji montażu w formie przejrzystych kolejnych kroków.
Należy ponadto bezwzględnie stosować się do następujących wskazówek:
• Nie dokręcać śrub z dużą siłą Jeśli śruba zostanie zbyt mocno wkręcona w element z tworzywa
sztucznego, część ta ulegnie zniszczeniu, utrata gwarancji!
Ale śruby nie mogą być także wkręcone zbyt luźno, ponieważ w takim przypadku może dojść do
problemów z funkcjonowaniem modelu.
• Krok 1 i 6: Do mechanizmów różnicowych wymagany jest odpowiedni smar do przekładni. Przed
złożeniem należy umieścić nieco smaru ma bokach zębów kół zębatych mechanizmu różnicowego.
Nie należy całkowicie wypełniać smarem korpusu mechanizmu różnicowego, gdyż wtedy nie będzie on
działał.
• Krok 2 i 6: Wkręty bez łba w osiach napędowych mechanizmu różnicowego należy zabezpieczyć
odpowiednim lakierem do śrub.
• Krok 3 i 7: Nasmarować lekko smarem do przekładni koła na zewnątrz mechanizmu różnicowego przed
umieszczeniem ich w korpusie dyferencjału.
• Krok 11: Zębnik silnika jest mocowany wkrętem bez łba na spłaszczonej stronie osi silnika. Ten wkręt także
należy zabezpieczyć lakierem do śrub - ale dopiero wtedy, gdy zębnik będzie poprawnie umieszczony na
osi i dokładnie ustawiony względem koła głównego koła zębatego (zębnik nie może być przesunięty w bok
względem głównego koła zębatego!).
• Krok 15 i 29: Śruby przytrzymujące elementy mechaniczne układu kierowniczego należy zabezpieczyć
niewielką ilością lakieru do śrub.
• Krok 21: Trzy śruby przytrzymujące mocowanie silnika należy zabezpieczyć niewielką ilością lakieru do
śrub. Zalecamy zabezpieczenie lakierem dopiero po dokładnym ustawieniu zębnika względem głównego
koła zębatego (w czynności 23/24).
• Krok 31: Do zamocowania skrzynki odbiornika należy użyć kawałka dwustronnej taśmy klejącej. Przed
przyklejeniem taśmy zalecamy wyczyszczenie karoserii i dolnej części skrzynki odbiornika np. spirytusem,
aby powierzchnie te były czyste i odtłuszczone.
• Krok 32: W zależności od wielkości regulatora jazdy (i długości kabla), należy umieścić go na górnej
płycie karoserii. Jak przy skrzynce odbiornika do zamocowania należy użyć kawałka dwustronnej taśmy
klejącej. Przed przyklejeniem taśmy zalecamy wyczyszczenie dolnej części regulatora jazdy i powierzchni
karoserii i np. spirytusem, aby powierzchnie te były czyste i odtłuszczone.
• Krok 35: Po złożeniu amortyzatorów należy wypełnić je odpowiednim olejem. Zwykły olej silnikowy się do
tego nie nadaje! W przypadku wątpliwości należy wybierać olej o średniej lepkości.
Sprawdzić, czy w amortyzatorach nie ma pęcherzyków powietrza, ponieważ mają one ujemny wpływ na
działanie amortyzatorów.
• Krok 39 i 44: Aby podczas przyspieszania opony nie ślizgały się na obręczach a przy jeździe w zakrętach
nie zsuwały się z obręczy, należy do przykleić do felg. Potrzebny jest do tego szybkoschnący klej nadający
się do klejenia gumy i tworzywa sztucznego.
Przed zastosowaniem kleju zawsze koniecznie zapoznać się ze wskazówki dotyczącymi bezpieczeństwa
podanymi przez producenta kleju!
• Krok 41: Przed zamontowaniem pałąka przeciwkapotażowego należy opaskami zamocować w pojeździe
wszystkie kable. Uważać, aby kable nie dostały się do obracających się/ruchomych części pojazdu.
Kable łączące serwo/odbiornik i regulator/odbiornik nie mogą być spięte razem z kablami silnika. Także
kabla anteny odbiornika nie należy spinać z kablami silnika.
Odbiornik należy umieścić w skrzynce odbiornika. Aby chronić odbiornik przed wibracjami należy przed
umieszczeniem go w skrzynce owinąć go gąbką.
Ponadto przed montażem pałąka przeciwkapotażowego zaleca się wyregulowanie układu jezdnego
pojazdu (zbieżność i nachylenie kół, środkowa pozycja serwa układu kierowniczego).
• Przed jazdą należy sprawdzić napęd ustawiając model np. na odpowiedniej podstawie montażowej.
Należy przy tym pamiętać, aby zawsze najpierw włączać nadajnik przed podłączeniem akumulatora
napędu do regulatora i włączeniem regulatora.
Natomiast po zakończeniu jazdy należy zawsze najpierw wyłączyć regulator jazdy i odłączyć
akumulator od regulatora jazdy. Dopiero potem można wyłączyć nadajnik.
Czyszczenie/konserwacja
Przed przystąpieniem do czyszczenia lub konserwacji należy wyłączyć pojazd i całkowicie odłączyć zestaw
akumulatorów od regulatora jazdy. Jeśli przedtem pojazd jeździł, należy najpierw odczekać do całkowitego
ostygnięcia wszystkich części (np. silnik, regulator jazdy itd.) .
Po jeździe oczyścić cały pojazd z kurzu i brudu używając np. czystego pędzla o długim włosiu lub odkurzacza.
Pomocne może być także sprężone powietrze w sprayu.
Nie używać żadnych środków czyszczących sprayu ani zwykłych środków przeznaczonych do użytku
domowego. Może to spowodować uszkodzenie elektroniki, ponadto takie środki mogą spowodować
przebarwienia na elementach z tworzywa sztucznego lub na karoserii.
Do wytarcia karoserii należy użyć miękkiej, lekko nawilżonej szmatki. Nie pocierać zbyt mocno - mogą
powstać zadrapania.
Wibracje silnika oraz wstrząsy występujące podczas jazdy mogą powodować luzowanie się części i połączeń
skręcanych. Dlatego przed każdą jazda należy sprawdzić, czy nakrętki kół i wszystkie połączenia skręcane
są mocno przykręcone. Dotyczy to także innych części pojazdu.
Jednakże nie należy dokręcać nakrętek przy użyciu dużej siły. Może to spowodować przekręcenie śrub
wkręcanych w tworzywo sztuczne i wtedy nie spełnią one swojej roli.
Jeśli np. nakrętki kół zostaną przykręcone ze zbyt dużą siłą, zablokują one łożyska kulkowe/łożyska kół, co
spowoduje zwiększony pobór prądu silnika elektrycznego oraz przegrzanie regulatora jazdy i silnika a także
zmniejszenie prędkości.
Sprawdzić, czy opony są dobrze osadzone na obręczach i czy nie odkleiły się.
W przypadku wymiany zużytych lub uszkodzonych elementów pojazdu należy stosować wyłącznie
oryginalne części zamienne.
Uważać, aby nie zagiąć ani nie zgnieść żadnych kabli i aby kable nie dostały się do części ruchomych i do
napędu.
Przed każdym użyciem należy sprawdzić model pod kątem uszkodzeń. W przypadku stwierdzenia
uszkodzeń pojazd nie może być używany i uruchamiany.
Utylizacja
Po ostatecznym wycofaniu urządzenia z użycia należy poddać je utylizacji zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
Dane techniczne
Skala ..............................................................1:10
Odpowiedni akumulator napędowy ...............akumulator LiPo z 2 ogniwami (napięcie znamionowe 7,4 V) lub
akumulator NiMH z 6 ogniwami (napięcie znamionowe 7,2 V)
Napęd ............................................................silnik elektryczny
Napęd na cztery koła przez wał Kardana
Dyferencjał na przedniej i tylnej osi
Podwozie .......................................................niezależne zawieszenie kół, podwójne wahacze poprzeczne
amortyzatory olejowe ze sprężynami spiralnymi, regulowane
regulowana zbieżność kół przedniej osi:
Regulowane nachylenie kół przedniej i tylnej osi
Wymiary (dł. x szer. x wys.) ...........................490 x 290 x 190 mm
Wymiary opon (szer. x Ø) ..............................45 x 110 mm
Rozstaw kół ...................................................305 mm
Prześwit .........................................................40 mm
Waga .............................................................gotowy do jazdy (bez akumulatora napędu) ok. 2000 g
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie, tworzenie
mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest zabronione bez pi-
semnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowiada stanowi technicznemu
urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2016 by Conrad Electronic SE. V1_0316_01_DT