Hamulec BR-IM70-R/BR-IM73-R
Piasta SG-8R20/SG-7R46/FH-IM70
Dźwignia
SB-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM45
Linka hamulca
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania •
układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe użycie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia,
należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania
(w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca
i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi
roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także
praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Dźwignie hamulca SB-8S20/SB-7S45/BL-IM60/BL-IM45 są •
wyposażone w mechanizm przełączania trybu. Należy
pamiętać, aby hamulców BR-IM70-R/BR-IM73-R używać
z mechanizmem w położeniu trybu C.R.
V
C R
C
R
V
Położenie trybu C.R
„C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
„R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy należy •
pamiętać o zastosowaniu uchwytu ramienia hamulca
odpowiedniego do wielkości dolnej rury tylnego trójkąta ramy
i poprawnie połączyć je za pomocą śruby uchwytu i nakrętki
uchwytu, stosując określony moment dokręcania. Należy
zastosować nakrętkę uchwytu z wkładką nylonową (nakrętkę
samoblokującą). Zaleca się zastosowanie standardowych
części Shimano jako śruby uchwytu, nakrętki uchwytu
i uchwytu ramienia hamulca. Ponadto należy użyć uchwytu
ramienia hamulca odpowiadającego wielkości dolnej rury
tylnego trójkąta ramy. Jeśli nakrętka uchwytu zejdzie z
ramienia hamulca lub jeśli śruba uchwytu albo uchwyt
ramienia hamulca ulegną uszkodzeniu, ramię hamulca może
się obracać na dolnej rurze tylnego trójkąta ramy i
powodować nagłe szarpnięcia kierownicy lub też koło roweru
może się zablokować, powodując upadek roweru i poważne
obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części
mogą spowodować poważne obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, •
że przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się •
ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku
z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję •
serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
- Aby uniknąć poważnych urazów:
1.
W przypadku korzystania z układu hamulcowego Shimano
Inter-M należy unikać ciągłego używania hamulców
podczas długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ spowoduje
to znaczne rozgrzanie wewnętrznych części hamulca, co
może pogorszyć działanie hamulców. Może to również
spowodować zmniejszenie ilości smaru wewnątrz
hamulca, co często prowadzi do takich problemów jak
niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano na
podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN 79100-2. Te
normy określają osiągi dla masy całkowitej równej 100 kg.
Jeśli masa całkowita przekroczy 100 kg, siła hamowania
zapewniana przez układ może się okazać niewystarczająca
do skutecznego wyhamowania roweru, a ponadto może się
pogorszyć trwałość układu.
2.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność hamulca Shimano
Inter-M, należy użyć zestawu linek i dźwigni hamulca firmy
Shimano.
3.
Jeśli nakrętki piasty to nakrętki kołpakowe, należy użyć
ramy z mocowaniem o grubości co najmniej 7 mm.
4.
Należy sprawdzić, czy zespół hamulca jest pewnie
zamocowany do korpusu piasty za pomocą nakrętki
mocującej zespół hamulca.
6.
Należy sprawdzić, czy ramię hamulca jest pewnie
przymocowane do dolnej rury tylnego trójkąta ramy
przy pomocy uchwytu ramienia hamulca. W przypadku
niepoprawnego montażu spada skuteczność
hamowania.
7.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna
z poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać jazdę
i w punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie i naprawę
roweru.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała ilość
smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży należy
poprosić o nasmarowanie mechanizmu specjalnym
smarem do hamulców rolkowych.
8.
Jeśli hamulec jest często używany, obszar wokół niego
może stać się gorący. Nie dotykać obszaru wokół hamulca
przez co najmniej 30 minut od momentu zakończenia jazdy
na rowerze.
9.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się skuteczność
hamowania. W takim przypadku należy wymienić linkę
hamulca na oryginalną linkę hamulca Shimano i ponownie
sprawdzić skuteczność hamowania.
10.
Hamulca BR-IM70-R/BR-IM73-R nie należy
rozmontowywać. W przypadku rozmontowania hamulec
przestaje działać poprawnie.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca. Jeśli jest
on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność hamowania
będzie mniejsza i hamulce mogą nie zadziałać.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
GREASE
RELEASE
Nakrętka mocująca zespołu hamulca
Zespół hamulca
Moment dokręcania: 20 - 15 Nm
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
GREASE
RELEASE
5.
Należy sprawdzić, czy koło jest prawidłowo zamocowane
do ramy za pomocą nakrętek piasty.
Nakrętka piasty
Moment dokręcania: 30 - 45 Nm
JAPAN
M
IN
2
N
m
Uchwyt ramienia hamulca
Podpórka łańcucha
Ramię hamulca
W przypadku
przyłożenia
nadmiernej siły do
hamulca w celu jego
zabezpieczenia koło
będzie hałasować,
a jego obracanie
będzie trudne.
Należy pamiętać, aby
podczas montażu nie
przykładać zbyt dużej
siły.
Podczas montażu śruby uchwytu należy
bezpiecznie przytrzymać nakrętkę uchwytu przy
użyciu klucza 10 mm, jednocześnie dokręcając
śrubę. Po dokręceniu śruby należy sprawdzić, czy
śruba uchwytu wystaje na około 2-3 mm poza
powierzchnię nakrętki uchwytu.
2 - 3 mm
Ramię hamulca
Uchwyt ramienia
hamulca
Nakrętka uchwytu
Śruba uchwytu
(M6 X 16 mm)
Moment dokręcania: 2 - 3 Nm
Obszar wokół hamulca
UWAGA:
Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno używać •
kół z naciągiem radialnym, ponieważ szprychy i koło mogą
po uruchomieniu hamulców ulec uszkodzeniu, a hamowaniu
może towarzyszyć hałas.
Hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych hamulców •
tym, że wnętrze bębna hamulca jest wypełnione smarem.
Może to nieco utrudnić obracanie kołem, zwłaszcza
w chłodne dni.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia •
parametrów roboczych wynikających z normalnego
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub regulacji •
prosimy kierować do sprzedawcy.
SI-75E0E
BR-IM70-R
BR-IM73-R
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania optymalnej skuteczności przedniego hamulca
Inter-M zaleca się stosowanie opisanych poniżej kombinacji.
Odłączanie linki hamulca
od zespołu hamulca
1.
Wcisnąć do oporu sztyft łączący. Następnie przesunąć
człon łączący wzdłuż wyżłobienia w sztyfcie łączącym,
aby go wyjąć. W razie trudności z wyjęciem członu
łączącego należy najpierw obrócić śrubę regulacji linki
w prawo, aby zmniejszyć jej naprężenie.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EA
SE
R
E
L
E
A
S
E
Zsunąć
2
1
Popychając sztyft
łączący do przodu
Człon łączący
Wyżłobienie
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EAS
E
R
E
L
E
A
S
E
3
Mocno pociągnąć do tyłu
Człon łączący
Wyżłobienie
2.
Przesuń oparcie pancerza wzdłuż szczeliny
prowadzącej w ramieniu hamulca, aby wyjąć je
z gniazda.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
R
E
L
E
A
S
E
Szczelina prowadząca
Ramię
hamulca
Oparcie pancerza
Dolna rura tylnego
trójkąta ramy
R
E
L
E
A
S
E
Aby ponownie zamontować linkę hamulca, należy
wykonać powyższe czynności w odwrotnej kolejności.
Uwaga:
Podczas mocowania członu łączącego do sztyftu •
łączącego należy nacisnąć człon łączący tak, aby się
zatrzasnął, a następnie sprawdzić, czy znajduje się w
położeniu pokazanym na ilustracji.
Nit powinien
zostać
dopasowany do
środka sekcji A
sztyftu łączącego.
Nacisnąć dźwignię hamulca, aby sprawdzić jego •
skuteczność. Jeśli jest mała, ponownie wyregulować
linkę, kierując się opisem z sekcji „Regulacja linki
hamulca”.
Nit członu łączącego
Sekcja A sztyftu
łączącego
Montaż linki hamulca
1.
Przesuń oparcie pancerza wzdłuż szczeliny prowadzącej
w ramieniu hamulca, aby włożyć je do gniazda.
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
Szczelina prowadząca
Oparcie pancerza
Ramię hamulca
M
I
N
2
N
m
G
RE
AS
E
R
E
L
E
A
S
E
2
1
Trzymając sztyft
Wyżłobienie
Człon łączący
J
A
P
A
N
M
I
N
2
N
m
G
R
EA
SE
RELEASE
Wyżłobienie
Człon łączący
3
Włożyć w wyżłobienie
Silnie wsunąć do oporu wzdłuż
wyżłobienia
2.
Przytrzymując ręką sztyft łączący, przesunąć człon łączący
wzdłuż wyżłobienia sztyftu, aby zamontować człon łączący.
Uwaga:
Podczas mocowania członu łączącego do sztyftu
łączącego należy nacisnąć człon łączący tak, aby się
zatrzasnął, a następnie sprawdzić, czy znajduje się
w położeniu pokazanym na ilustracji.
R
E
L
E
A
S
E
Nit powinien zostać
dopasowany do
środka sekcji A sztyftu
łączącego.
Nit członu łączącego
Sekcja A sztyftu
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Prawidłowo:
20 - 22 mm
Śruba regulacji linki
Otwór w śrubie
mocującej linkę
Oparcie pancerza
3.
Umieść śrubę regulacji linki tak, aby znajdowała się ona
w odległości 20-22 mm od końca oparcia pancerza,
a następnie przeciągnij linkę przez śrubę regulacji linki
i przez otwór w śrubie mocującej linkę.
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
4.
Sprawdzić, czy oba końce pancerza zostały prawidłowo
włożone w śruby regulacji linki dźwigni hamulca i ramienia
hamulca.
Oba końce pancerza powinny być
poprawnie zamocowane.
Śruba regulacji linki
Śruba regulacji linki
5.
Z powrotem wcisnąć do oporu człon łączący. Następnie
dokręcić nakrętkę mocująca linkę, ciągnąc za linkę w celu
jej całkowitego naprężenia.
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Nakrętka mocująca
linkę wewnętrzną
Mocno ciągnąć
2
3
1
Dokręcić
Popychając
sztyft łączący
RELEASE
Uwaga:
Po dokręceniu nakrętki mocującej
linkę zamocować końcówkę
wewnętrzną na końcu linki.
Następnie tak ustawić końcówkę
wewnętrzną, aby nie dotykała
członu łączącego ani szprych.
Regulacja linki hamulca
1.
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem po
pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię hamulca
około 10 razy do samego chwytu w celu poprawnego
poprowadzenia linki hamulca.
Nacisnąć około
10 razy
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce, trzeba
będzie ją ponownie wyregulować po krótkim okresie
użytkowania.
2.
Obrócić śrubę regulacji linki zespołu hamulca lub dźwigni
hamulca w celu uzyskania około 15 mm luzu na dźwigni
hamulca.
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od położenia
spoczynkowego dźwigni hamulca do położenia,
w którym jest nagle przykładana siła w chwili
pociągnięcia dźwigni hamulca.
J
A
P
A
N
MIN 2Nm
G
R
E
A
S
E
R
E
LE
A
S
E
15 mm luzu
Śruba regulacji linki
Śruba regulacji linki
3.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy nakrętką zabezpieczyć
śrubę regulacji linki.
J
A
P
A
N
M
IN
2
N
m
Nakrętka regulacji linki
Moment dokręcania: 1 - 2 Nm
SI-75E0E-03