R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
R
EL
E
AS
E
R
E
LE
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
R
E
L
E
A
S
E
R
E
L
E
A
S
E
J
A
P
A
N
G
R
E
A
S
E
1
5
-
2
0
N
m
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania •
układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe użycie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia,
należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym
wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki
panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru. Można
to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także praktycznie
doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, •
może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do
przodu i poważnych obrażeń.
W przypadku używania hamulców BR-IM70-F w połącze-•
niu z amortyzowanymi widelcami należy zwrócić uwagę
na wybór używanych widelcy amortyzowanych. Należy
zasięgnąć porady w punkcie sprzedaży lub u producenta
roweru. W razie wybrania nieodpowiedniego rodzaju amo-
tyzowanych widelcy, widelce te mogą działać niepoprawnie
z powodu przegrzania podczas hamowania lub braku siły
na widełkach, co może doprowadzić do wypadku.
Dźwignie hamulca ST-C503 są wyposażone •
w mechanizm przełączania trybu. Należy pamiętać,
aby hamulców BR-IM70-F używać z mechanizmem
w położeniu trybu C.R.
V
C
R
C
R
V
Położenie trybu C.R
„C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
„R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że •
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą •
łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje
ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną •
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
– Aby uniknąć poważnych urazów:
W przypadku korzystania z układu hamulcowego
Shimano Inter-M należy unikać ciągłego używania
hamulców podczas długiego zjazdu ze zbocza,
ponieważ spowoduje to znaczne rozgrzanie
wewnętrznych części hamulca, co może pogorszyć
działanie hamulców. Może to również spowodować
zmniejszenie ilości smaru wewnątrz hamulca,
co często prowadzi do takich problemów jak
niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano na
podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN 79100-2.
Te normy określają osiągi dla masy całkowitej równej
100 kg. Jeśli masa całkowita przekroczy 100 kg, siła
hamowania zapewniana przez układ może się okazać
niewystarczająca do skutecznego wyhamowania ro-
weru, a ponadto może się pogorszyć trwałość układu.
1.
2.
3.
Przedni układ hamulcowy Inter-M należy montować
tylko z lewej strony roweru mającego koła o
rozmiarze co najmniej 26 cali. W razie zastosowania
tego układu w mniejszych rowerach siła hamowania
może być zbyt duża i może dojść do wypadku.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność przedniego hamulca
Shimano Inter-M, należy użyć zestawu linek i dźwigni
hamulca fi rmy Shimano. (Patrz wykaz produktów).
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca.
Jeśli jest on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność
hamowania będzie mniejsza i hamulce mogą nie
zadziałać.
4.
Sprawdzić, czy zespół hamulca przedniego jest
pewnie zamocowany do korpusu piasty za pomocą
nakrętki mocującej zespół hamulca.
Zespół hamulca
przedniego
Nakrętka mocująca zespołu hamulca
Powierzchnia z rolkami powinna
być skierowana na zewnątrz
Moment dokręcania:
15 - 20 Nm
5.
Sprawdzić, czy oś piasty dotyka tyłu zakończenia
widełek oraz czy koniec ramienia hamulca wystaje
przynajmniej na 1 mm z pancerza na obejmę
przedniego widelca. Sprawdzić również, czy koło
jest prawidłowo zamocowane do ramy za pomocą
zacisku. Jeśli koło nie jest poprawnie zamocowane,
może się odłączyć od ramy, powodując poważny
wypadek podczas jazdy.
Dotyka
Oś piasty
1 mm lub
więcej
Wspornik
nalutowany
Zacisnąć zacisk
dźwigni krzywki.
Moment dokręcania:
5 - 7,5 Nm
6.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna
z poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać
jazdę i w punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie
i naprawę roweru.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała
ilość smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży
należy poprosić o nasmarowanie mechanizmu
specjalnym smarem do hamulców rolkowych.
7.
W przypadku częstego
używania hamulców
bęben hamulcowy może
być gorący. Nie dotykać
bębna hamulcowego przez
co najmniej 30 minut od
momentu zakończenia
jazdy na rowerze.
Bęben hamulcowy
8.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku
należy wymienić linkę hamulca na oryginalną
linkę hamulca Shimano i ponownie sprawdzić
skuteczność hamowania.
9.
Zespołu hamulca przedniego BR-IM70-F i zespołu piasty
przedniej HB-IM70 nie wolno rozbierać. Ich rozebranie
może spowodować usterki i uszkodzenie zespołu
hamulca przedniego oraz zespołu piasty przedniej.
10.
Szczegółowe informacje na temat demontażu i
montażu zespołu hamulca przedniego można uzyskać
w punkcie sprzedaży.
UWAGA:
Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno •
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców ulec
uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć hałas.
Przedni hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych •
hamulców taśmowych tym, że wnętrze bębna hamulca
jest wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić
obracanie kołem, zwłaszcza w chłodne dni.
Przedni hamulec Inter-M ma wbudowany modulator •
sterujący siłą hamowania przykładaną do piasty. Hałas
powodowany przez działanie modulatora po włączeniu
hamulca nie stanowi objawu usterki.
W przypadku silnego naciśnięcia dźwigni hamulca •
po zatrzymaniu roweru i potrząśnięcia kołem będzie
słychać, że w hamulcach występuje niewielki luz. Jest to
normalne i nie powoduje żadnych problemów podczas
jazdy.
Aby sprawdzić rozchwianie elementów, należy •
chwycić środek kierownicy i jedne z przednich widełek,
co pokazano na ilustracji, a następnie poruszać
tymi elementami do przodu i do tyłu, w kierunku
wskazywanym przez strzałki.
Hamulce mają niewielki luz przy pełnym naciśnięciu
dźwigni hamulca i potrząśnięciu kołem (patrz powyżej),
co utrudnia sprawdzenie rozchwiania elementów.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani •
pogorszenia parametrów roboczych wynikających
z normalnego użytkowania.
SI-75F0B-001
Przedni układ
hamulcowy Inter-M
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania optymalnej skuteczności przedniego
układu hamulcowego Shimano Inter-M zaleca się
stosowanie opisanych poniżej kombinacji.
Odłączanie linki hamulca od
zespołu hamulca przedniego
Wcisnąć do oporu płytkę transmisyjną. Następnie
przesunąć element łączący linkę z hamulcem
wzdłuż wyżłobienia w płytce transmisyjnej, aby
go wyjąć. W razie trudności z wyjęciem elementu
łączącego należy najpierw obrócić śrubę regulacji
linki w prawo, aby zmniejszyć jej naprężenie.
2
1
Przesuwać na boki
Naciskając płytkę
transmisyjną do
góry
Wyżłobienie
Element łączący
linkę z hamulcem
Wyżłobienie
Element łączący
linkę z hamulcem
Aby ponownie zamontować linkę hamulca,
należy wykonać powyższe czynności
w odwrotnej kolejności.
Uwaga:
Podczas mocowania elementu łączącego do •
płytki transmisyjnej należy nacisnąć element
łączący tak, aby się zatrzasnął, a następnie
sprawdzić, czy znajduje się w położeniu
pokazanym na ilustracji.
Nit elementu
łączącego linkę z
hamulcem
Sekcja A płytki
transmisyjnej
Nit powinien zostać dopasowany do
środka sekcji A płytki transmisyjnej
Nacisnąć dźwignię hamulca, aby sprawdzić •
jego skuteczność. Jeśli jest mała, ponownie
wyregulować linkę, kierując się opisem
z sekcji „Regulacja linki hamulca”.
Montaż linki hamulca
1.
Umieścić oparcie pancerza na nalutowanym
wsporniku, a następnie dokręcić nakrętkę
mocującą oparcie pancerza.
Oparcie pancerza
Wspornik nalutowany
Nakrętka mocująca oparcie pancerza
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
2.
Przytrzymując ręką płytkę transmisyjnej, przesunąć
element łączący linkę z haulcem wzdłuż wyżłobienia
płytki, aby zamontować element łączący.
Wyżłobienie
Element
łączący linkę
z hamulcem
2
1
Włożyć
w wyżłobienie
Trzymając płytkę
transmisyjną
Wyżłobienie
Element
łączący linkę z
hamulcem
3
Silnie wsunąć do oporu
wzdłuż wyżłobienia
Uwaga:
Podczas mocowania elementu łączącego linkę
z hamulcem do płytki transmisyjnej należy nacisnąć
element łączący tak, aby się zatrzasnął, a
następnie sprawdzić, czy znajduje
się w położeniu pokazanym
na ilustracji.
Nit powinien zostać
dopasowany do
środka sekcji A
płytki transmisyjnej
Nit elementu
łączącego
Sekcja A płytki transmisyjnej
3.
Umieścić śrubę regulacji linki tak, aby znajdowała
się w odległości 20 - 22 mm od końca oparcia
pancerza, a następnie przeciągnąć linkę przez
śrubę regulacji linki i przez otwór w śrubie
mocującej linkę.
Śruba regulacji linki
Prawidłowo:
20 - 22 mm
Oparcie pancerza
Otwór w śrubie
mocującej linkę
4.
Sprawdzić, czy oba końce pancerza zostały
prawidłowo włożone w śruby regulacji linki dźwigni
hamulca i ramienia hamulca.
Oba końce pancerza powinny
być poprawnie zamocowane.
Śruba regulacji
linki
Śruba regulacji linki
5.
Z powrotem wcisnąć do oporu krzywkę zmiany
biegów. Następnie dokręcić nakrętkę mocująca
linkę, ciągnąc za linkę w celu jej całkowitego
naprężenia.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Nakrętka mocująca
linkę wewnętrzną
2
1
3
Mocno ciągnąć
Popychając płytkę
krzywki zmiany biegów
Dokręcić
1.
Uwaga:
Po dokręceniu nakrętki mocującej
linkę zamocować końcówkę
wewnętrzną na końcu linki.
Następnie tak ustawić końcówkę
wewnętrzną, aby nie dotykała
członu łączącego ani szprych.
Regulacja linki hamulca
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem
po pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię
hamulca około 10 razy do samego chwytu w celu
poprawnego poprowadzenia linki hamulca.
Nacisnąć
około 10 razy
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce, trzeba
będzie ją ponownie wyregulować po krótkim
okresie użytkowania.
2.
Obrócić śrubę regulacji linki zespołu hamulca lub
dźwigni hamulca w celu uzyskania około 15 mm
luzu na dźwigni hamulca.
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca
do położenia, w którym jest nagle przykładana
siła w chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
Śruba regulacji linki
15 mm luzu
Śruba regulacji linki
3.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu
sprawdzenia skuteczności hamowania należy
nakrętką zabezpieczyć śrubę regulacji linki.
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
Nakrętka
regulacji linki
* Instrukcje serwisowe w innych językach
są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
3
Silnie pociągnąć
w dół
Hamulec
BR-IM70-F
Piasta
HB-IM70
Dźwignia
ST-C503
BL-R440
Linka hamulca
SI-75F0B-001-03