Uwaga: W związku z wprowadzaniem ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
• Bardzoważnejestdokładnezrozumieniezasadydziałania
układuhamulcowegoroweru.Niewłaściweużycieukładu
hamulcowegorowerumożespowodowaćutratępanowanialub
wypadek,awrezultacie-poważneobrażenia.Ponieważkażdy
rowermożemiećinnecharakterystykiprowadzenia,należy
nauczyćsięodpowiedniejtechnikihamowania(wtymwyczucia
siłynaciskudźwignihamulcaicharakterystykipanowanianad
rowerem)orazobsługiroweru.Możnatozrobić,konsultującsię
zprofesjonalnymsprzedawcąrowerówiczytającinstrukcję
obsługi,atakżepraktyczniedoskonaląctechnikęjazdy
i hamowania.
• DźwigniehamulcaBL-IM45/BL-IM60/SB-7S45/SB-8S20są
wyposażonewmechanizmprzełączaniatrybu.Należy
pamiętać,abyhamulcówBR-IM50-R/BR-IM41-R/
BR-IM53-RużywaćzmechanizmemwpołożeniutrybuC.R.
V
C R
C
R
V
„C”oznaczapozycjętrybuzgodnego
zhamulcamiCantilever.
„R”oznaczapozycjętrybuzgodnego
zhamulcamirolkowymi.
• Podczasmocowaniaramieniahamulcadoramynależy
pamiętaćozastosowaniuuchwyturamieniahamulca
odpowiedniegodowielkościdolnejrurytylnegotrókątaramy
ipoprawniepołączyćjezapomocąśrubyuchwytuinakrętki
uchwytu,stosującokreślonymomentdokręcania.Jakonakrętki
uchwytunależyużyćnakrętkizabezpieczającejzwkładką
nylonową(nakrętkasamozabezpieczającasię).Zalecasię
zastosowaniestandardowychczęściShimanojakośruby
uchwytu,nakrętkiuchwytuiuchwyturamieniahamulca.
Ponadtonależyużyćuchwyturamieniahamulca
odpowiadającegowielkościdolnejrurytylnegotrókątaramy.
Jeślinakrętkauchwytuzejdziezramieniahamulcalubjeśli
śrubauchwytualbouchwytramieniahamulcaulegną
uszkodzeniu,ramięhamulcamożesięobracaćnadolnejrurze
tylnegotrókątaramyipowodowaćnagłeszarpnięciakierownicy
lubteżkołorowerumożesięzablokować,powodującupadek
roweruipoważneobrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję.Luźne,zużytelubuszkodzoneczęści
mogąspowodowaćpoważneobrażeniakierującegorowerem.
Zalecamystosowaniejedynieoryginalnychczęścizamiennych
Shimano.
• Przedjazdąnarowerzezawszenależysięupewnić,żeprzednie
itylnehamulcedziałająprawidłowo.
• Jeślipowierzchniadrogijestmokra,oponymogąłatwiejsię
ślizgać.Wprzypadkupoślizguoponistniejeryzykoupadku
zroweru.Abytegouniknąć,należyzwolnićihamować
wcześniejorazdelikatniej.
• Należydokładnieprzeczytaćniniejszątechnicznąinstrukcję
serwisowąizachowaćjąnaprzyszłość.
UWAGA
– Aby uniknąć poważnych urazów:
1.
UkładuhamulcowegoShimanoInter-Mniewolnoużywać
wrowerachgórskich.Ponadtowprzypadkuzamontowania
tegoukładuhamulcowegowinnychrodzajachrowerów
należyunikaćciągłegoużywaniahamulcówpodczas
długiegozjazduzezbocza,ponieważspowodujetoznaczne
rozgrzaniewewnętrznychczęścihamulca,comoże
pogorszyćdziałaniehamulców.Możetorównież
spowodowaćzmniejszenieiloścismaruwewnątrzhamulca,
coczęstoprowadzidotakichproblemówjak
niespodziewanie silne hamowanie.
UkładhamulcowyShimanoInter-Mzaprojektowanona
podstawietakichnorm,jakISO4210iDIN79100-2.
Tenormyokreślająosiągidlamasycałkowitejrównej100kg.
Jeślimasacałkowitaprzekroczy100kg,siłahamowania
zapewnianaprzezukładmożesięokazaćniewystarczająca
doskutecznegowyhamowaniaroweru,aponadtomożesię
pogorszyćtrwałośćukładu.
2.
AbyuzyskaćnajlepsząskutecznośćhamulcaShimano
Inter-M,należyużyćzestawulinekidźwignihamulcarmy
Shimano.
3.
Jeślinakrętkipiastysąnakrętkamikołpakowymi,należy
używaćramyzzakończeniamiwidełekogrubości
przynajmniej7mm.
4.
Sprawdzić,czyzespółhamulcajestpewniezamocowany
dokorpusupiastyzapomocąnakrętkimocującejzespół
hamulca.
5.
6.
Sprawdzić,czyramięhamulcajestpewniezamocowane
dodolnejrurytylnegotrókątaramyzapomocąuchwytu
ramieniahamulca.Jeśliniezostanieonopoprawnie
zamocowane,możesiępogorszyćskuteczność
hamulców.
Zakresruchulinkimusiwynosićprzynajmniej14,5mm
przynaciśniętejdźwignihamulca.Jeślijeston
mniejszyniż14,5mm,skutecznośćhamowaniabędzie
mniejszaihamulcemogąniezadziałać.
B
R
-
I
M
5
0
-
R
M
IN
.2
N
m
JAPAN
Nakrętkamocującazespołuhamulca
Zespółhamulca
Moment dokręcania: 20 - 25 Nm
B
R
-
I
M
5
0
-
R
M
IN
.2
N
m
JAPAN
Sprawdzićrównież,czykołojestpewniezamocowanedo
ramyzapomocąnakrętekpiasty.
Nakrętkapiasty
Moment dokręcania: 30 - 45 Nm
Uchwytramieniahamulca
Dolnaruratylnego
trókątaramy
Ramięhamulca
Wprzypadku
przyłożenia
nadmiernejsiłydo
hamulca podczas
mocowaniakoło
będziehałasować
itrudnobędzieje
obrócić.Należy
pamiętać,aby
podczasmontażu
nieprzykładać
zbytdużejsiły.
Podczasmontażuwkrętuuchwytunależykluczem
płaskim10mmprzytrzymaćnakrętkęuchwytu
podczasjegodokręcania.Pozamontowaniunależy
sprawdzić,czywkrętuchwytuwystajenaokoło
2-3mmpozapowierzchnięnakrętkiuchwytu.
Ramięhamulca
Nakrętkauchwytu
Uchwytramienia
hamulca
Wkrętuchwytu
(M6x16mm)
2 - 3 mm
Moment dokręcania: 2 - 3 Nm
7.
Jeślipodczaskorzystaniazhamulcazaistniejejedna
zponiższychsytuacji,należynatychmiastprzerwaćjazdę
iwpunkciesprzedażypoprosićosprawdzenieinaprawę
roweru.
1) Jeśliponaciśnięciuhamulcasłychaćodbiegającyod
normyhałas
2) Jeślisiłahamowaniajestniespodziewanieduża.
3) Jeślisiłahamowaniajestniespodziewaniemała.
Wsytuacjach1)i2)przyczynąmożebyćzbytmałailość
smaruwhamulcu,dlategowpunkciesprzedażynależy
poprosićonasmarowaniemechanizmuspecjalnym
smaremdohamulcówrolkowych.
8.
Jeślihamulecjestczęsto
używany,obszarwokółniego
możestaćsięgorący.Nie
dotykaćobszaruwokółhamulca
przezconajmniej30minutod
momentuzakończeniajazdyna
rowerze.
9.
Jeślilinkahamulcazardzewieje,pogorszysięskuteczność
hamowania.Wtakimprzypadkunależywymienićlinkę
hamulcanaoryginalnąlinkęhamulcaShimanoiponownie
sprawdzićskutecznośćhamowania.
10.
NiewolnodemontowaćzespołówhamulcaBR-IM50-R/
BR-IM41-R/BR-IM53-R.Wprzypadkudemontażunie
będąjużonepoprawniedziałać.
Obszarwokółhamulca
UWAGA:
• Używaćkółonaciąguna3lub4krzyże.Niewolnoużywaćkół
znaciągiemradialnym,ponieważszprychyikołomogąpo
uruchomieniuhamulcówulecuszkodzeniu,ahamowaniumoże
towarzyszyćhałas.
• HamulecInter-Mróżnisięodkonwencjonalnychhamulcówtym,
żewnętrzebębnahamulcajestwypełnionesmarem.Możeto
niecoutrudnićobracaniekołem,zwłaszczawchłodnedni.
• Gwarancjanieobejmujenormalnegozużyciaanipogorszenia
parametrówroboczychwynikającychznormalnego
użytkowania.
• Wszelkiepytaniadotyczącesposobuobsługilubregulacji
prosimykierowaćdosprzedawcy.
BR-IM50-R
BR-IM41-R
BR-IM53-R
Techniczna instrukcja
serwisowa
WceluuzyskanianajlepszejskutecznościhamulcaInter-M
zalecasięstosowanienastępującychkombinacji.
Odłączanie linki hamulca od
zespołu hamulca
1.
Zpowrotemwcisnąćdooporuczłonłączący.
Następnieprzesuńśrubęmocującąlinkęwzdłuż
otworuprowadzącegoiwyjmijjązotworu.Śrubę
mocującąlinkitrudnowyjąć,dlategonależyobrócić
jąwprawo,abyzmniejszyćnaprężenielinki,
anastępniewyjąć.
2
1
Mocno ciągnąć
Naciskając
człon
łączący
Członłączący
Otwórprowadzący
2.
Przesuńoparciepancerzawzdłuższczeliny
prowadzącejwramieniuhamulca,abywyjąćje
z gniazda.
Szczelinaprowadząca
Oparciepancerza
Śrubaregulacjilinki
Abyponowniezamontowaćlinkęhamulca,
należywykonaćpowyższeczynności
wodwrotnejkolejności.
Uwaga:
Patrzącodtyłuczłonułączącego,sprawdź,
czyśrubamocującalinkijestprawidłowo
zamocowanawpołożeniupokazanymna
powyższejilustracji.
Nacisnąćdźwignięhamulca,abysprawdzićjego
skuteczność.Jeślijestmała,ponownie
wyregulowaćlinkę,kierującsięopisemzsekcji
„Regulacjalinkihamulca”.
Śrubamocującalinkęwewnętrzną
Otwórprowadzący
Montaż linki hamulca
1.
Przesuńoparciepancerzawzdłuższczelinyprowadzącej
wramieniuhamulca,abywłożyćjedogniazda.
Ramięhamulca
Szczelinaprowadząca
Oparciepancerza
2.
Trzymającczłonłączącytak,abyuniemożliwićjego
poruszenie,wsuńśrubęmocującąlinkiwzdłużotworu
prowadzącegowcelujejzamontowania.
Otwór
prowadzący
Śrubamocująca
linkęwewnętrzną
1
2
Mocno ciągnąć
Zamocować człon łączący
Uwaga:
Patrzącodtyłuczłonułączącego,sprawdź,czy
śrubamocującalinkijestprawidłowozamocowana
wpołożeniupokazanymnapowyższejilustracji.
Otwórprowadzący
Śrubamocująca
linkęwewnętrzną
Oparciepancerza
Śrubaregulacjilinki
Otwórwśrubiemocującej
linkę
Prawidłowo:
20 - 22 mm
3.
Umieśćśrubęregulacjilinkitak,abyznajdowałasięona
wodległości20-22mmodkońcaoparciapancerza,
anastępnieprzeciągnijlinkęprzezśrubęregulacjilinki
iprzezotwórwśrubiemocującejlinkę.
4.
Sprawdzić,czyobakońcepancerzazostałyprawidłowo
włożonewśrubyregulacjilinkidźwignihamulca
i ramienia hamulca.
5.
Zpowrotemwcisnąćdooporuczłonłączący.Następnie
dokręcićnakrętkęmocującalinkę,ciągnączalinkęwcelu
jejcałkowitegonaprężenia.
Obakońcepancerzapowinny
byćpoprawniezamocowane.
Śrubaregulacjilinki
Śrubaregulacjilinki
Uwaga:
Poprowadzićlinkęwewnętrznątak,
abyprzechodziłapodzłączem.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
2
Mocno ciągnąć
1
3
Dokręcić
Naciskając
człon łączący
Nakrętkamocującalinkę
wewnętrzną
Regulacja linki hamulca
1.
Posprawdzeniu,czykołoobracasięzoporempo
pociągnięciulinkihamulca,nacisnąćdźwignięhamulca
około10razydosamegochwytuwcelupoprawnego
poprowadzenia linki hamulca.
2.
Obrócićśrubęregulacjilinkizespołuhamulcalubdźwigni
hamulcawceluuzyskaniaokoło15mmluzunadźwigni
hamulca.
3.
Ponaciśnięciudźwignihamulcawcelusprawdzenia
skutecznościhamowanianależynakrętkązabezpieczyć
śrubęregulacjilinki.
Nacisnąć około
10 razy
Uwaga:
Jeślilinkahamulcaniewejdzienamiejsce,trzeba
będziejąponowniewyregulowaćpokrótkim
okresieużytkowania.
Luznadźwignihamulcajesttoodległośćod
położeniaspoczynkowegodźwignihamulcado
położenia,wktórymjestnagleprzykładanasiła
wchwilipociągnięciadźwignihamulca.
15 mm luzu
Śrubaregulacjilinki
Śrubaregulacjilinki
Nakrętkaregulacjilinki
Moment dokręcania: 1 - 2 Nm
Położenie trybu C.R
Ramięhamulca
Hamulec
BR-IM50-R/BR-IM41-R/
BR-IM53-R
Piasta
FH-IM50/FH-IM45/FH-IM40/
SG-7R46/SG-8R20
Dźwignia
BL-IM45/BL-IM60/
SB-7S45/SB-8S20
Linkahamulca
SI-75J0H-03
SI-75J0H
Śrubamocującalinkęwewnętrzną