GREASE
GREASE
JAPAN
GREASE
JAPAN
GREASE
GREASE
JAPAN
3
1
2
JAPAN
GREASE
GREASE
GREASE
JAPAN
1
2
GREASE
JAPAN
JAPAN
2
1
V
C R
C R
V
HI-POWER CABLE
HI-POWER CABLE
BR-IM41-F
SB-7S45
BL-IM45
SB-4S35
BL-IM33
SB-3S30
BL-IM32
SB-4S30
BL-IM30
HB-NX50-NT
HB-IM40
BL-IM36
GREASE
JAPAN
GREASE
JAPAN
Pełne zrozumienie zasady działania układu •
hamulcowego roweru jest bardzo ważne. Niewłaściwe
użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę panowania lub wypadek, a w
rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower
może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy
nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym
wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki
panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru. Można
to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także poprzez
praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
Dźwignie hamulca SB-7S45/BL-IM45 są •
wyposażone w mechanizm przełączania trybu.
Należy pamiętać, aby hamulców BR-IM41-F
używać z mechanizmem w położeniu trybu C.R.
„C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
„R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
Przed zamontowaniem części należy uważnie •
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
INSTRUKCJE SERWISOWE
SI-22V0G
Przedni układ
hamulcowy Inter-M
Przed użyciem należy uważnie przeczytać instrukcję i postępować
ściśle według zawartych w niej zaleceń.
W celu uzyskania optymalnej skuteczności przedniego
układu hamulcowego Shimano Inter-M zaleca się stosowanie
opisanych poniżej kombinacji.
Hamulec
Piasta
Dźwignia
Linka hamulca
Zespołu hamulca przedniego BR-IM41-F należy używać
łącznie z piastą typu nakręcanego.
*
1.
6.
1.
4.
5.
6.
3.
2.
1.
7.
2.
1.
2.
3.
7.
8.
9.
10.
2.
3.
4.
5.
Układu hamulcowego Shimano Inter-M nie
wolno używać w rowerach górskich. Ponadto
w przypadku zamontowania tego układu
hamulcowego w innych rodzajach rowerów
należy unikać ciągłego używania hamulców
podczas długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ
spowoduje to znaczne rozgrzanie wewnętrznych
części hamulca, co może pogorszyć działanie
hamulców. Może to również spowodować
zmniejszenie ilości smaru wewnątrz hamulca,
co często prowadzi do takich problemów, jak
niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M został
zaprojektowany na podstawie norm takich jak ISO
4210 i DIN 79100-2. Te normy określają osiągi dla
masy całkowitej równej 100 kg. Jeśli masa całkowita
przekroczy 100 kg, siła hamowania zapewniana
przez układ może się okazać niewystarczająca do
skutecznego wyhamowania roweru, a ponadto
może pogorszyć się trwałość układu.
Przedni układ hamulcowy Inter-M należy montować
tylko z lewej strony roweru mającego koła o rozmiarze
co najmniej 26 cali. W przypadku zastosowania tego
układu w mniejszych rowerach siła hamowania może
być zbyt duża, powodując wypadek.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność przedniego
hamulca Shimano Inter-M, należy użyć zestawu
linek i dźwigni hamulca fi rmy Shimano. (Patrz
wykaz produktów).
Zakres ruchu linki musi wynosić
przynajmniej 14,5 mm przy naciśniętej
dźwigni hamulca. Jeśli jest on mniejszy niż
14,5 mm, skuteczność hamowania będzie
mniejsza i hamulce mogą nie zadziałać.
Sprawdź, czy zespół hamulca przedniego jest
pewnie zamocowany do korpusu piasty za
pomocą nakrętki mocującej zespół hamulca.
Sprawdź, czy oś piasty dotyka tyłu zakończenia
widełek oraz czy koniec ramienia hamulca
wystaje przynajmniej na 1 mm z osłony na obejmę
wspornika widelca. Sprawdź również, czy koło
jest prawidłowo zamocowane do ramy za pomocą
nakrętki kołpakowej. Jeśli koło nie jest poprawnie
zamocowane, może się odłączyć od ramy,
powodując poważny wypadek podczas jazdy.
Zespół hamulca przedniego
Nakrętka mocująca zespołu hamulca
Dotyka
1 mm lub
więcej
Oś piasty
Nakrętka kołpakowa
Wspornik nalutowany
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje
jedna z poniższych sytuacji, należy natychmiast
przerwać jazdę i poprosić punkt sprzedaży o
sprawdzenie i naprawę roweru.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała
ilość smaru w hamulcu, dlatego należy poprosić
punkt sprzedaży o nasmarowanie mechanizmu
specjalnym smarem do hamulców rolkowych.
W przypadku częstego używania hamulców
bęben hamulcowy może być gorący. Nie dotykaj
bębna hamulcowego przez co najmniej 30 minut
od momentu zakończenia jazdy na rowerze.
Bęben hamulcowy
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku
należy wymienić linkę hamulca na oryginalną
linkę hamulca Shimano i ponownie sprawdzić
skuteczność hamowania.
Zespołu hamulca przedniego BR-IM41-F i zespołu
piasty przedniej HB-NX50-NT/ HB-IM40 nie wolno
rozbierać. Ich rozebranie może spowodować
usterki i uszkodzenie zespołu hamulca przedniego
oraz zespołu piasty przedniej.
Szczegółowe informacje na temat demontażu
i montażu zespołu hamulca przedniego można
uzyskać w punkcie sprzedaży.
UWAGA:
Używaj kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno •
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców
ulec uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć
hałas.
Przedni hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych •
hamulców taśmowych tym, że wnętrze bębna hamulca
jest wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić
obracanie kołem, zwłaszcza w chłodne dni.
Przedni hamulec Inter-M ma wbudowany modulator •
sterujący siłą hamowania przykładaną do piasty. Hałas
powodowany przez działanie modulatora po włączeniu
hamulca nie stanowi objawu usterki.
W przypadku silnego naciśnięcia dźwigni hamulca •
po zatrzymaniu roweru i potrząśnięcia kołem będzie
słychać, że w hamulcach występuje niewielki luz. Jest to
normalne i nie powoduje żadnych problemów podczas
jazdy.
Aby sprawdzić rozchwianie elementów, należy chwycić •
środek kierownicy i jedne z przednich widełek, co
zostało pokazane na ilustracji, a następnie poruszać
tymi elementami do przodu i do tyłu w kierunku
wskazywanym przez strzałki.
Hamulce mają niewielki luz przy pełnym naciśnięciu
dźwigni hamulca i potrząśnięciu kołem (patrz powyżej),
co utrudnia sprawdzenie rozchwiania elementów.
Odłączanie linki hamulca od
zespołu hamulca przedniego
Wciśnij element łączący z powrotem do oporu.
Następnie przesuń śrubę mocującą linkę wzdłuż
otworu prowadzącego i wyjmij ją z otworu. Śrubę
mocującą linki trudno wyjąć, dlatego należy
obrócić ją w prawo, aby zmniejszyć naprężenie
linki, a następnie wyjąć.
Przesuń oparcie pancerza wzdłuż szczeliny
prowadzącej w ramieniu hamulca, aby wyjąć je
z gniazda.
Aby z powrotem zamontować linkę hamulca,
należy wykonać powyższe czynności
w odwrotnej kolejności.
Śruba mocująca linkę
wewnętrzną
Otwór
prowadzący
Mocno
pociągnij
Naciskając
element
łączący
Oparcie pancerza
Ramię hamulca
Śruba regulacji linki
Szczelina prowadząca
Uwaga:
Patrząc od tyłu członu łączącego, sprawdź, •
czy śruba mocująca linki jest prawidłowo
zamocowana w położeniu pokazanym na
powyższej ilustracji.
Otwór prowadzący
Śruba mocująca
linkę wewnętrzną
Naciśnij dźwignię hamulca, aby sprawdzić •
jego skuteczność. Jeśli jest ona mała,
ponownie wyreguluj linkę, kierując się opisem
z sekcji „Regulacja linki hamulca”.
Naciskając dźwignię hamulca, przeciągnij zestaw
linki hamulca przez otwór we wsporniku.
Dopasuj końcówkę linki do otworu w zaczepie linki
w sposób pokazany na ilustracji i włóż koniec linki do
otworu.
Przesuń oparcie pancerza wzdłuż
szczeliny prowadzącej
w ramieniu hamulca, aby włożyć
je do gniazda.
Zestaw linki
hamulca
Hak
Koniec linki
Uchwyt linki
Oparcie pancerza
Ramię hamulca
Szczelina
prowadząca
Trzymając element łączący tak, aby uniemożliwić jego
poruszenie, wsuń śrubę mocującą linki wzdłuż otworu
prowadzącego w celu jej zamontowania.
Otwór prowadzący
Śruba mocująca
linkę wewnętrzną
Zamocuj element
łączący.
Mocno
pociągnij.
Patrząc od tyłu elementu łączącego, sprawdź, czy
śruba mocująca linki jest prawidłowo zamocowana
w położeniu pokazanym na powyższej ilustracji.
Uwaga:
Otwór
prowadzący
Śruba mocująca
linkę wewnętrzną
Umieść śrubę regulacji linki tak, aby znajdowała
się ona w odległości 20 - 22 mm od końca oparcia
pancerza, a następnie przeciągnij linkę przez śrubę
regulacji linki i przez otwór w śrubie mocującej linkę.
Śruba regulacji linki
Oparcie pancerza
Otwór w śrubie mocującej linkę
Sprawdź, czy oba końce pancerza zostały prawidłowo
włożone w śruby regulacji linki dźwigni hamulca i
ramienia hamulca.
Oba końce pancerza powinny
być poprawnie zamocowane.
Śruba regulacji linki
Śruba regulacji
linki
Wciśnij człon łączący z powrotem do oporu.
Następnie, ciągnąc za linkę w celu jej całkowitego
naprężenia, dokręć nakrętkę mocującą linkę.
Dokręć.
Naciskając
człon
łączący
Mocno pociągnij
Nakrętka mocująca
linkę wewnętrzną
Uwaga:
Po dokręceniu nakrętki mocującej
linkę zamocuj końcówkę
wewnętrzną na końcuw linki.
Następnie tak ustaw końcówkę
wewnętrzną, aby nie dotykała
członu łączącego ani szprych.
Nakrętka regulacji linki
Śruba regulacji linki
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem
po pociągnięciu linki hamulca, naciśnij dźwignię
hamulca około 10 razy do samego chwytu w celu
poprawnego poprowadzenia linki hamulca.
Naciśnij około
10 razy.
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce,
trzeba będzie ją ponownie wyregulować po
krótkim okresie użytkowania.
Obróć śrubę lub nakrętkę regulacji linki zespołu
hamulca albo dźwigni hamulca w celu uzyskania
około 15 mm luzu na dźwigni hamulca.
Luz na dźwigni hamulca to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca do
położenia, w którym jest nagle przykładana siła
w chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
Śruba lub nakrętka regulacji linki
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy zabezpieczyć śrubę
regulacji linki nakrętką.
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
Uwaga: Dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku
wprowadzenia ulepszeń. (Polski)
15 mm luzu
Prawidłowo:
20 - 22 mm
Regulacja linki hamulca
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Montaż linki hamulca
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
Moment dokręcania:
15 - 20 Nm
Położenie trybu C.R
OSTRZEŻENIE
UWAGA
SI-22V0G-03