HI-POWER CABLE
V
C R
C R
V
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
JAPAN
BR-IM50-F
JAPAN
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
GREASE
BR-IM
50-F
GREASE
BR-IM
50-F
GREASE
BR-IM
50-F
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
BR-IM50-F
HB-NX50-QR
HB-NX50-NT
HB-IM50
HB-IM45
HB-IM40
ST-T400
ST-T300
BL-T400
SB-7S45
BL-IM45
SE-4S35
SB-4S35
BL-IM33
SB-4S30
BL-IM30
1
2
1
2
1
2
*
MODULATOR
GREASE
BR-IM50-F
JAPAN
3
BR-IM50-F
GREASE
BR
-IM50-F
BR-IM50-F
JAPAN
*
OSTRZEŻENIE
UWAGA
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady
działania układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe
użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę panowania lub wypadek, a
w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy
rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia,
należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni
hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując
się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając
instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc
technikę jazdy i hamowania.
• W przypadku używania hamulców BR-IM50-F
w połączeniu z widelcami amortyzowanymi należy
zwrócić uwagę na wybór używanych widelcy
amortyzowanych. Należy zasięgnąć porady w punkcie
sprzedaży lub u producenta roweru. W razie wybrania
nieodpowiedniego rodzaju widelcy amortyzowanych,
widelce te mogą działać niepoprawnie z powodu
przegrzania podczas hamowania lub braku siły na
widełkach, co może doprowadzić do wypadku.
• Dźwignie hamulca ST-T300/ST-T400/BL-T400/
SB-7S45/BL-IM45 są wyposażone w mechanizm
przełączania trybu. Należy pamiętać, aby
hamulców BR-IM50-F używać z mechanizmem
w położeniu trybu C.R.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Położenie trybu C.R
„C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
„R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
INSTRUKCJE SERWISOWE
SI-75H0G
Przedni układ
hamulcowy Inter-M
W celu uzyskania optymalnej skuteczności przedniego
układu hamulcowego Shimano Inter-M zaleca się stosowanie
opisanych poniżej kombinacji.
* Piasty HB-NX50-QR lub HB-IM50 należy używać tylko łącznie
z hamulcem BR-IM50-F. Nie można ich używać łącznie z innymi
hamulcami, takimi jak BR-IM41-F (NEXUS).
Hamulec Piasta
Dźwignia
Linka hamulca
Przed użyciem prosimy uważnie przeczytać instrukcję i postępować
ściśle według jej zaleceń.
1.
6.
2.
3.
4.
5.
Układu hamulcowego Shimano Inter-M nie
wolno używać w rowerach górskich. Ponadto
w przypadku zamontowania tego układu
hamulcowego w innych rodzajach rowerów należy
unikać ciągłego używania hamulców podczas
długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ spowoduje to
znaczne rozgrzanie wewnętrznych części hamulca,
co może pogorszyć działanie hamulców. Może to
również spowodować zmniejszenie ilości smaru
wewnątrz hamulca, co często prowadzi do takich
problemów jak niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano
na podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN
79100-2. Te normy określają osiągi dla masy
całkowitej równej 100 kg. Jeśli masa całkowita
przekroczy 100 kg, siła hamowania zapewniana
przez układ może się okazać niewystarczająca do
skutecznego wyhamowania roweru, a ponadto
może się pogorszyć trwałość układu.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje
jedna z poniższych sytuacji, należy natychmiast
przerwać jazdę i w punkcie sprzedaży poprosić o
sprawdzenie i naprawę roweru.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała
.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała
ilość smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży
należy poprosić o nasmarowanie mechanizmu
specjalnym smarem do hamulców rolkowych.
Przedni układ hamulcowy Inter-M należy montować
tylko z lewej strony roweru mającego koła o
rozmiarze co najmniej 26 cali. W razie zastosowania
tego układu w mniejszych rowerach siła hamowania
może być zbyt duża i może dojść do wypadku.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność przedniego
hamulca Shimano Inter-M, należy użyć zestawu
linek i dźwigni hamulca fi rmy Shimano. (Patrz
wykaz produktów).
Sprawdzić, czy zespół hamulca przedniego
jest pewnie zamocowany do korpusu piasty za
pomocą nakrętki mocującej zespół hamulca.
Sprawdzić, czy oś piasty dotyka tyłu zakończenia
widełek oraz czy koniec ramienia hamulca
wystaje przynajmniej na 1 mm z obejmy pancerza
wspornika widelca. Sprawdzić również, czy
koło jest prawidłowo zamocowane do ramy za
pomocą zacisku. Jeśli koło nie jest poprawnie
zamocowane, może się odłączyć od ramy,
powodując poważny wypadek podczas jazdy.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca.
Jeśli jest on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność
hamowania będzie mniejsza i hamulce mogą
nie zadziałać.
Uwaga: W związku z wprowadzaniem ulepszeń dane techniczne mogą ulec
zmianie bez powiadomienia. (Polski)
Moment dokręcania: 15 - 20 Nm
• Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców
ulec uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć
hałas.
• Przedni hamulec Inter-M różni się od
konwencjonalnych hamulców taśmowych tym, że
wnętrze bębna hamulca jest wypełnione smarem.
Może to nieco utrudnić obracanie kołem, zwłaszcza
w chłodne dni.
• Przedni hamulec Inter-M ma wbudowany modulator
sterujący siłą hamowania przykładaną do piasty.
Hałas powodowany przez działanie modulatora po
włączeniu hamulca nie stanowi objawu usterki.
• W przypadku silnego naciśnięcia dźwigni hamulca
po zatrzymaniu roweru i potrząśnięcia kołem będzie
słychać, że w hamulcach występuje niewielki
luz. Jest to normalne i nie powoduje żadnych
problemów podczas jazdy.
• Aby sprawdzić rozchwianie elementów, należy
chwycić środek kierownicy i jedne z przednich
widełek, co pokazano na ilustracji, a następnie
poruszać tymi elementami do przodu i do tyłu,
w kierunku wskazywanym przez strzałki.
Hamulce mają niewielki luz przy pełnym naciśnięciu
dźwigni hamulca i potrząśnięciu kołem (patrz
powyżej), co utrudnia sprawdzenie rozchwiania
elementów.
• Patrząc od tyłu członu łączącego, sprawdzić,
czy ramię elementu łączącego jest pewnie
zamocowane w położeniu pokazanym na
powyższej ilustracji.
• Nacisnąć dźwignię hamulca, aby sprawdzić
jego skuteczność. Jeśli jest mała, ponownie
wyregulować linkę, kierując się opisem
podanym w sekcji „Regulacja linki hamulca”.
UWAGA:
Uwaga:
Zespół hamulca
przedniego
Oś piasty
Wspornik
nalutowany
Naciskając
element łączący
Mocno ciągnąć
Dotyka 1 mm lub
więcej
Zacisnąć zacisk dźwigni
krzywki.
Nakrętka mocująca zespołu hamulca
Powierzchnia z rolkami powinna
być skierowana na zewnątrz
Moment dokręcania:
5 - 7,5 Nm
7.
8.
1.
3. 7.
4.
2.
9.
10.
W przypadku częstego używania hamulców
bęben hamulcowy może być gorący. Nie dotykać
bębna hamulcowego przez co najmniej 30 minut
od momentu zakończenia jazdy na rowerze.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku
należy wymienić linkę hamulca na oryginalną
linkę hamulca Shimano i ponownie sprawdzić
skuteczność hamowania.
Naciskając dźwignię hamulca, przeciągnąć zestaw
linki hamulca przez otwór we wsporniku.
Umieścić oparcie pancerza na obejmie wspornika,
a następnie dokręcić nakrętkę mocującą oparcie
pancerza.
Z powrotem wcisnąć do oporu element łączący.
Następnie dokręcić nakrętkę mocująca linkę,
ciągnąc za linkę w celu jej całkowitego naprężenia.
Trzymając element łączący tak, aby uniemożliwić jego
poruszenie, wsunąć ramię elementu łączącego wzdłuż
otworu prowadzącego tego elementu w celu jego
zamontowania.
Dopasować końcówkę linki do otworu w zaczepie
linki w sposób pokazany na ilustracji i włożyć koniec
linki do otworu.
Zespołu hamulca przedniego BR-IM50-F i zespołu
piasty przedniej HB-NX50/HB-IM50/HB-IM45/
HB-IM40 nie wolno rozbierać. Ich rozebranie
może spowodować usterki i uszkodzenie zespołu
hamulca przedniego oraz zespołu piasty przedniej.
Szczegółowe informacje na temat demontażu
i montażu zespołu hamulca przedniego można
uzyskać w punkcie sprzedaży.
Bęben hamulcowy
Odłączanie linki hamulca od
zespołu hamulca przedniego
Z powrotem wcisnąć do oporu element łączący.
Następnie wsunąć ramię elementu łączącego wzdłuż
otworu prowadzącego gniazda i wyjąć je z otworu. Jeśli
trudno wyjąć element łączący, należy obrócić śrubę
regulacji linki w prawo, aby zmniejszyć naprężenie linki,
a następnie wyjąć ramię elementu łączącego.
Aby ponownie zamontować linkę hamulca,
należy wykonać powyższe czynności
w odwrotnej kolejności.
Ramię elementu łączącego
Element łączący
Otwór
prowadzący
Montaż linki hamulca
Otwór prowadzący
Ramię elementu
łączącego
Zestaw linki hamulca
Hak
Koniec linki
Uchwyt linki
Oparcie pancerza
Obejma wspornika
Otwór prowadzący
Ramię elementu łączącego
Nakrętka mocująca oparcie pancerza
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
Zamocować element
łączący
Mocno
ciągnąć
Patrząc od tyłu elementu łączącego, sprawdzić, czy
ramię elementu łączącego jest pewnie zamocowane
w położeniu pokazanym na powyższej ilustracji.
Uwaga:
Ramię elementu
łączącego
Otwór prowadzący
5.
Umieścić śrubę regulacji linki tak, aby znajdowała
się ona w odległości 20 - 22 mm od końca oparcia
pancerza, a następnie przeciągnąć linkę przez śrubę
regulacji linki i przez otwór w śrubie mocującej linkę.
Śruba regulacyjna linki
Oparcie pancerza
Otwór w śrubie
mocującej linkę
Prawidłowo
20 - 22 mm
6.
Sprawdzić, czy oba końce pancerza zostały
prawidłowo włożone w śruby regulacji linki dźwigni
hamulca i ramienia hamulca.
Oba końce pancerza
powinny być poprawnie
zamocowane.
Śruba regulacyjna linki
Śruba regulacyjna
linki
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Nakrętka mocująca
linkę wewnętrzną
Naciskając
człon łączący
Dokręcić
Mocno ciągnąć
Po dokręceniu nakrętki mocującej
linkę zamocować końcówkę
wewnętrzną na końcu linki.
Następnie tak ustawić końcówkę
wewnętrzną, aby nie dotykała
członu łączącego ani szprych.
Uwaga:
Regulacja linki hamulca
1.
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem
po pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię
hamulca około 10 razy do samego chwytu w celu
poprawnego poprowadzenia linki hamulca.
Nacisnąć około
10 razy
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce,
trzeba będzie ją ponownie wyregulować po
krótkim okresie użytkowania.
Uwaga:
2.
Obrócić śrubę lub nakrętkę regulacji linki zespołu
hamulca albo dźwigni hamulca w celu uzyskania
około 15 mm luzu na dźwigni hamulca.
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca do
położenia, w którym jest nagle przykładana siła
w chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
Śruba lub nakrętka regulacji linki
Nakrętka
regulacyjna linki
15 mm luzu
Śruba regulacyjna
linki
3.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy nakrętką
zabezpieczyć śrubę regulacji linki.
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
SI-75H0G-03