Shimano SG-3R40 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Uwaga: W związku z wprowadzaniem ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Aby uniknąć
poważnych urazów:
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania
układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe użycie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia.
Ponieważ każdy rower może mieć inne charakterystyki
prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca
i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi
roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także
praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy należy
pamiętać o zastosowaniu uchwytu ramienia hamulca
odpowiedniego do wielkości dolnej rury tylnego
trójkąta ramy i poprawnie połączyć je za pomocą
śruby uchwytu i nakrętki uchwytu, stosując określony
moment dokręcania. Jako nakrętki uchwytu należy użyć
nakrętki zabezpieczającej z wkładką nylonową (nakrętka
samozabezpieczająca się). Zaleca się zastosowanie
standardowych części Shimano jako śruby uchwytu,
nakrętki uchwytu i uchwytu ramienia hamulca. Ponadto
należy użyć uchwytu ramienia hamulca odpowiadającego
wielkości dolnej rury tylnego trójkąta ramy.
Jeśli nakrętka uchwytu zejdzie z ramienia hamulca lub
jeśli śruba uchwytu albo uchwyt ramienia hamulca ulegną
uszkodzeniu, ramię hamulca może się obracać na dolnej
rurze tylnego trójkąta ramy i powodować nagłe szarpnięcia
kierownicy lub też koło roweru może się zablokować,
powodując upadek roweru i poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
Aby uniknąć
poważnych urazów:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1.
2.
4.
3.
5.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
Układu hamulcowego Shimano Inter-M nie wolno
używać w rowerach górskich. Ponadto w przypadku
zamontowania tego układu hamulcowego w innych
rodzajach rowerów należy unikać ciągłego używania
hamulców podczas długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ
spowoduje to znaczne rozgrzanie wewnętrznych części
hamulca, co może pogorszyć działanie hamulców.
Może to również spowodować zmniejszenie ilości
smaru wewnątrz hamulca, co często prowadzi do takich
problemów jak niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano na
podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN 79100-2.
Te normy określają osiągi dla masy całkowitej równej
100 kg. Jeśli masa całkowita przekroczy 100 kg, siła
hamowania zapewniana przez układ może się okazać
niewystarczająca do skutecznego wyhamowania
roweru, a ponadto może się pogorszyć trwałość układu.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna
z poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać
jazdę i w punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie i
naprawę roweru.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała
ilość smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży
należy poprosić o nasmarowanie mechanizmu
specjalnym smarem do hamulców rolkowych.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność hamulca Shimano
Inter-M, należy użyć zestawu linek i dźwigni hamulca
rmy Shimano.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca.
Jeśli jest on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność
hamowania będzie mniejsza i hamulce mogą
nie zadziałać.
Sprawdzić, czy ramię hamulca jest pewnie zamocowane
do podpórki łańcucha za pomocą uchwytu ramienia
hamulca. Jeśli nie zostanie ono poprawnie zamocowane,
może się pogorszyć skuteczność hamulców.
W przypadku częstego używania
hamulców bęben hamulcowy może
być gorący. Nie dotykaj bębna
hamulcowego przez co najmniej
30 minut od momentu zakończenia
jazdy na rowerze.
Bęben hamulcowy
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku należy
wymienić linkę hamulca na oryginalną linkę hamulca
Shimano i ponownie sprawdzić skuteczność hamowania.
W żadnym przypadku nie wolno demontować zespołu
hamulca BR-IM31-R. W przypadku demontażu nie
będzie on poprawnie działać.
UWAGA:
Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców ulec
uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć hałas.
Biegi mogą być zmieniane podczas pedałowania,
ale czasami mechanizm zapadkowy wewnątrz piasty
może potem hałasować, co jest normalnym elementem
operacji zmiany biegu.
Hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych
hamulców tym, że wnętrze bębna hamulca jest
wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić obracanie
kołem, zwłaszcza w chłodne dni.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się
z oporem, należy je nasmarować.
Nie należy stosować żadnego smaru lub oleju do
wnętrza piasty, ponieważ może się on wydostać na
zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem
czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada
z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani
pogorszenia parametrów roboczych wynikających
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
regulacji prosimy kierować do sprzedawcy.
SG-3R40
BR-IM31-
R
SI-3R40E
Techniczna instrukcja serwisowa
Przed użyciem należy przeczytać te instrukcje wraz
z instrukcjami serwisowymi dotyczącymi dźwigni
zmiany biegów Inter-3.
Montaż piasty do ramy
Montaż linki hamulca
Regulacja linki hamulca
Oś piasty
Zakończenie
widełek
Załóż łańcuch na
zębatkę, a następnie
wstaw oś piasty w
zakończenie widełek.
Nałóż nieruchomą podkładkę na zewnętrzną część lewej
strony osi piasty. Jednocześnie obróć oś piasty tak, aby
występ nieruchomej podkładki został dopasowany do
wyżłobienia w zakończeniu widełek.
Nieruchoma podkładka
(kolor złoty)
Uwaga:
Uwaga:
Uwaga:
Uwaga:
Uwaga:
Uwaga:
Uwaga:
Podczas montażu bazy do piasty nieruchomą
podkładkę należy zamontować do zewnętrznej
strony bazy tak, aby wystająca część
pasowała do wyżłobienia w podpórce.
W przypadku montowania innych części, takich
jak wspornik błotnika, należy je montować po
zewnętrznej stronie nieruchomej podkładki.
5
L
Baza
Wspornik bagażnika
Wspornik błotnika
Nieruchoma podkładka
Zamocuj ramię hamulca Inter-M do wspornika łańcucha
za pomocą uchwytu ramienia hamulca, tymczasowo
dokręcając wkręt i nakrętkę uchwytu, a następnie
dokręć nakrętkę mocującą zespołu hamulca.
Jeśli ramię hamulca znajduje się w niewłaściwym
położeniu (patrz ilustracja), które uniemożliwia
tymczasowy montaż na wsporniku łańcucha,
należy odkręcić nakrętkę mocującą zespołu
łańcucha i obrócić ramię hamulca. Następnie,
po tymczasowym zamocowaniu ramienia
hamulca do wspornika łańcucha, należy
dokręcić nakrętkę mocującą zespołu hamulca.
Uchwyt ramienia hamulca
Nakrętka mocująca zespołu
hamulca
Wspornik
łańcucha
Ramię hamulca
Moment dokręcania: 20 - 25 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
Usunąć wszelki luz łańcucha, a następnie zamocować
koło do ramy za pomocą nakrętek wieńcowych lub
nakrętek piasty.
Zamocować lewy i prawy koniec osi piasty za
pomocą nakrętek wieńcowych 11 mm.
W przypadku osi o długości 170,3 mm
Sprawdzić, czy odległość od krawędzi nakrętki
wieńcowej do prawego końca osi piasty
zawiera się w przedziale od 8 do 13 mm.
Nakrętka wieńcowa
8-13 mm
Całkowita szerokość zakończenia
widełek i napinacza łańcucha
powinna wynosić od 4 do 7,5 mm.
Zębatka
Oś piasty
Zakończenie widełek
Nakrętka wieńcowa
(11 mm)
W przypadku osi o długości 189,4 mm
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
1)
2)
3)
Jeśli całkowita szerokość zakończenia
widełek, podstawki i innych części, takich jak
wspornik błotnika, wynosi od 8,5 do 11,5 mm
Jeśli całkowita szerokość zakończenia widełek,
podstawki i innych części, takich jak podpórka
błotnika, wynosi od 11,5 do 14,5 mm
Jeśli całkowita szerokość zakończenia
widełek, podstawki i innych części, takich jak
wspornik błotnika, wynosi od 14,5 do 17 mm
Zamocować oba końce osi piasty za pomocą jednej
podkładki zębatej 2 mm i nakrętki piasty 7 mm.
Przykład: Ustawić w kolejności podanej na
poniższym diagramie.
Zamocować prawy koniec osi piasty za pomocą dwóch
podkładek zębatych 3,2 mm i nakrętki piasty 9 mm.
Zamocować lewy koniec osi piasty za pomocą jednej
podkładki zębatej 3,2 mm i nakrętki piasty 9 mm.
Przykład: Ustawić w kolejności podanej na
poniższym diagramie.
Napinacz łańcucha
Wspornik błotnika
Nakrętka piasty (9 mm)
Podkładka zębata (3,2 mm)
Podkładka zębata (3,2 mm)
Zamocować oba końce osi piasty za pomocą jednej
podkładki zębatej 3,2 mm i nakrętki piasty 9 mm.
Przykład: Ustawić w kolejności podanej na
poniższym diagramie.
Napinacz łańcucha
Wspornik błotnika
Podkładka zębata (3,2 mm)
Wspornik bagażnika
Nakrętka piasty (9 mm)
Baza dwu-elementowa
Napinacz łańcucha
Wspornik błotnika
Wspornik bagażnika
Podkładka zębata (2 mm)
Nakrętka piasty (7 mm)
Dla każdej z sytuacji opisanych w punktach 1),
2) i 3) sprawdzić, czy odległość od krawędzi
nakrętki piasty do prawego końca osi piasty
zawiera się w przedziale od 8 do 13 mm.
Ramię hamulca Inter-M należy poprawnie zamocować
do wspornika łańcucha za pomocą uchwytu ramienia
hamulca.
W przypadku przyłożenia
nadmiernej siły do hamulca
trudno będzie obrócić
koło. Należy pamiętać,
aby podczas montażu nie
przykładać zbyt dużej siły.
Uchwyt ramienia hamulca
Wspornik łańcucha
Ramię hamulca
Podczas montowania uchwytu ramienia
hamulca należy poprawnie dokręcić śrubę
uchwytu, przytrzymując nakrętkę uchwytu
kluczem 10 mm.
Po zamontowaniu uchwytu ramienia hamulca
należy sprawdzić, czy śruba uchwytu wystaje
na około 4 mm poza powierzchnię nakrętki
uchwytu.
Około 4 mm
Ramię hamulca
Nakrętka uchwytu
Uchwyt ramienia
hamulca
Śruba uchwytu
(M6 16 mm)
Otwór w śrubie
mocującej linkę
Ramię hamulca
Śruba regulacji linki
Prawidłowo:
15-17 mm
Umieścić śrubę regulacji linki tak, aby znajdowała się
w odległości 15-17 mm od końca ramienia hamulca,
a następnie przeciągnąć linkę przez śrubę regulacji
linki ramienia hamulca i przez otwór w śrubie
mocującej linkę.
Sprawdzić, czy oba końce pancerza zostały
prawidłowo włożone w śruby regulacji linki dźwigni
hamulca i ramienia hamulca.
Oba końce pancerza
powinny być poprawnie
zamocowane.
Śruba regulacji linki
Z powrotem wyciągnąć do oporu człon łączący.
Następnie dokręcić nakrętkę mocująca linkę, ciągnąc
za linkę w celu jej całkowitego naprężenia.
3
Dokręcić
1
2
Pocią-
gnąć
Mocno
ciągnąć
Człon
łączący
Nakrętka mocująca
linkę wewnętrzną
Poprowadzić linkę
wewnętrzną tak, aby
przechodziła pod złączem.
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem
po pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię
hamulca około 10 razy do samego chwytu w celu
poprawnego poprowadzenia linki hamulca.
Nacisnąć około
10 razy
Jeśli linka hamulca
nie wejdzie na miej-
sce, trzeba będzie
ją ponownie wyre-
gulować po krótkim
okresie użytkowania.
Obracać śrubę regulacji linki, aż na dźwigni hamulca
będzie około 15 mm luzu.
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca
do położenia, w którym jest nagle przykładana
siła w chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
15 mm luzu
Śruba regulacji linki
Nakrętka regulacji linki
Po naciśnięciu dźwigni
hamulca w celu
sprawdzenia skuteczności
hamowania należy
nakrętką zabezpieczyć
śrubę regulacji linki.
Wystająca część powinna znajdować się po
stronie zakończenia widełek.
Załóż nieruchomą podkładkę tak, aby
wystająca część weszła w wyżłobienie
zakończenia widelca z każdej strony osi piasty.
SI-3R40E-03
  • Page 1 1

Shimano SG-3R40 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla