PL
lub pierścień rozdzielacza, czop zużytych
styków, rozluźnione styki.
Nieprawidłowe odchylenia mogą być
spowodowane przez: zużyty czop płyty
styków lub popękanę membranę.
Uwaga: Wysoki kąt zamknięcia styków
powoduje przedwczesne spalenie
styków, niski kąt zamknięcia powoduje
niedostateczny zapłon i w konsekwencji
zmniejszenie wydajności silnika.
Po wykonaniu naprawy, należy
skontrolować wyprzedzenie.
6. KONTROLA LICZBY OBROTÓW
• Odczyty do 19990 obr/min
wykonujemy za pomocą kleszczy.
Pomiary stroboskopowe do 6000 obr/
min wykonujemy zgodnie z instrukcjami
podanymi na stronie 22.
• W systemach benzynowych i w kilku
systemach o wtrysku elektronicznym,
należy regulować bieg silnika przy małej
prędkości obrotowej za pomocą specjalnej
śruby w celu otrzymania prawidłowego
stosunku powietrza/paliwa.
7. KONTROLA ODPOWIETRZNIKA
OLEJU
• Kontrola odbywa się przez odłączenie
przewodów prowadzących od kartera do
głowicy silnika.
Zamykając końcówkę przewodu palcem,
należy zaobserwować zmniejszenie o
najwyżej 50 obrotów; w przeciwnym
razie, należy skontrolować, czy filtry są
zatkane lub czy uszkodzone są zawory
przewodu.
8. KONTROLA POłOŻENIA
PUNKTÓW ODNIESIENIA
WYPRZEDZENIA
• Jeżeli chcemy wykonać kontrolę tylko
w położeniu punktów odniesienia, należy
ustawić wyświetlacz na 00,1 za pomocą
przycisku C-.
• Zwolnić prędkość obrotową silnika i, w
razie braku innych instrukcji producenta,
odłączyć lampę próżniową.
Nacisnąć przycisk D, lampa powinna
migać. Jeżeli punkt odniesienia
koła pasowego nie znajduje się w
prawidłowym położeniu, należy obrócić
rozdzielacz.
W ten sam sposób należy postąpić
przy kontroli punktów odniesienia
wyprzedzenia odśrodkowego.
W systemach ze skrzynką elektroniczną,
należy skontrolować czujnik temperatury
silnika.
9. POMIAR WYPRZEDZENIA
• Skontrolować, czy liczba obrotów
odpowiada liczbie podanej w danych
technicznych.
• Za pomocą przycisku C± ustawić
wyświetlacz na liczbie stopni podanej w
danych technicznych; podświetlić punkty
odniesienia WZP zwracając uwagę aby
nie pomylić ich z innymi.
Punkty odniesienia powinny odpowiadać
tolerancjom dopuszczanym przez
producenta, w przeciwnym razie, należy
ustawić rozdzielacz lub skontrolować, czy
łańcuch lub pas rozrządu nie przeskoczył
o jeden ząb.
W systemach ze skrzynką elektroniczną,
należy skontrolować czujnik temperatury
silnika.
Uwaga
:
W niektórych samochodach,
punkty odniesienia mogą być lepiej
podświetlone gdy lampa stroboskopowa
znajduje się w położeniu niewygodnym dla
odczytu. W tym przypadku, zwolnić przycisk
D kiedy punkty odniesienia są wyrównane, i
w ciągu 6 sekund odczytać wartość.
10. POMIAR WYPRZEDZENIA
ODŚRODKOWEGO
• Ustawić prędkość obrotów silnika
zgodnie z danymi technicznymi.
• Za pomocą przycisku C± ustawić
wyświetlacz na liczbie stopni podanej w
danych technicznych; punkty odniesienia
WZP na karterze i na kole pasowym wału
silnika muszą ściśle odpowiadać.
W przypadku nadmiernego błędu,
należy skontrolować czujnik temperatury
silnika. Jeżeli punkt odniesienia oscyluje
nadmiernie, porusza się nieregularnie
podczas przyspieszeń, należy
skontrolować, czy pas rozrządu porusza
się zbyt wolno lub czy jest zużyty.
W systemach z przerywaczem, należy
skontrolować mechanizm odśrodkowy,
sprężyny, czopy lub sworzeń
rozdzielacza.
Uwaga
: Wadliwe wyprzedzenie
odśrodkowe powoduje brak
przyspieszenia i „braki» mocy w
niektórych prędkościach obrotowych.
11. KONTROLA WYPRZEDZENIA
PODCIŚNIENIOWEGO
• Kiedy wprowadzamy lampę
podciśnieniową, należy zauważyć wzrost
wyprzedzenia, który można zmierzyć
spisując wyrównane punkty odniesienia
WZP.
Jeżeli w systemach z przerywaczem, nie
występuje wahanie lub gdy wybiega
nadmiernie poza granice, należy
skontrolować płytę styków.
Uwaga: W systemach zapłonu/wtrysku
sterowanych za pomocą skrzynki
elektronicznej, jeżeli wyprzedzenie
podciśnieniowe nie odpowiada danym
technicznym producenta, należy
skontrolować czujnik podciśnieniowy.
12. KONTROLA OPÓŹNIENIA
PRZYSPIESZENIA
Kontrolę tę można wykonać na silnikach
wyposażonych w takie urządzenie.
• Za pomocą przycisku C± ustawić
wyświetlacz na 00,1. Kiedy wprowadzamy
lampę opóźnienia podciśnieniowego
podczas przyspieszeń, należy zauważyć
tymczasowe zmniejszenie wyprzedzenia.
W przypadku nienormalnych wahań, należy
skontrolować odpowiednie urządzenia
mechaniczne lub czujnik podciśnieniowy w
skrzynkach elektronicznych.
13. POMIARY NAPIĘCIA
Podłączając CZERWONY zacisk 1 do
punktu pomiaru można skontrolować
spadek napięcia akumulatora przy
rozruchu i obciążenia alternatora,
zmiany napięcia czujników temperatury,
potencjometr przyspiesznika, napięcia
szczytowe czujników WZP i obrotów,
sygnały skrzynek elektronicznych wysłane
do modułu zapłonu.
14. ZEROWANIE
Jeżeli wyświetlacz lampy ukazuje
nieprawidłowości podczas podłączenia
do zacisków zasilania CZERWONY/
CZARNY lub podczas funkcjonowania,
należy oddalić lampę od ewentualnych
źródeł zakłóceń (przewody świecy,
rozdzielacze, alternatory) i nacisnąć
przycisk RESET.
21