Facom X.730B Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
PL
PARAMETRY TECHNICZNE
ODCZYTY SKALA JEDNOSTKA
- Obroty 400 – 19.999 obr/min 1 obr/min
- Wyprzedzenie 0 – 78°/90° (400/465 obr/min) 0,
- Kąt zwarcia styków (cykl roboczy) 0 – 65 ms 0,1 ms
dla ka_dego cylindra 0 – 100 % 0,1 %
0 – 120° (>600 obr/min) 0,
- Napi
ę
cie sta
ł
e 1 – 70 V 0,1 V
- Napi
ę
cie szczytowe 1 – 70 V 0,1 V
- Licznik obrotów 60 – 6000 obr/min 1 obr/min
- Zapami
ę
tanie odczytów 6 s (po zwolnieniu przycisku D)
- Zasilanie 9,5 – 15 V (9,5 - 35 V wariant)
1. DANE OGÓLNE
Lampę stroboskopową X.730B moźna
uźywać z silnikami benzynowymi
cztero- lub pięciosuwowymi o zapłonie
iskrowym, 2 iskry na jeden obrót. Pomiary
stroboskopowe obrotów i wyprzedzenia
nie są zaleźne od liczby cylindrów i
moźna je wykonać przez podłączenie
kleszczy do przewodu 1-go cylindra.
Napięcia stałe lub napięcia szczytowe
moźna zmierzyć podłączając zacisk
CZERWONY 1 w punkcie pomiaru.
Odczyty kąta zwarcia styków na
krzywkach rozdzielaczy zapłonów
moźna wykonać w stopniach lub w
procentach. Pomiary w milisekundach
czasu wtrysku na wtryskiwaczach
lub uźytecznego cyklu roboczego na
pozostałych siłownikach dokonuje się
przez podłączenie CZERWONEGO
ZACISKU 1 i kleszczy do odpowiedniego
przewodu cylindra.
W ten sposób moźna mierzyć obroty
za pomocą stroboskopu, bez zwarcia
styków i bez potrzeby zastosowania
sygnalizatora odblaskowego na części
ruchomej.
2. KONTROLE
Bez potrzeby wymontowania kontrolowanej
części, moźna diagnostykować defekty i
zuźycia :
1 - w systemie rozwarcia styków;
2 - w mechanizmach rozpręźania;
3 - w układzie rozrządu;
4 - wyprzedzenia podciśnieniowego;
5 - opóźnienia podciśnieniowego;
6 - czujników, akumulatora i systemu
ładowania.
Kontrola i prawidłowa regulacja
powyźej opisanych części pozwala
zoptymalizować wydajność, ograniczyć
zuźycie paliwa i emisję szkodliwych
spalin.
3. ŚRODKI OSTROŻNOŚCI
Aby zapewnić długotrwałe, prawidłowe
działanie, przewody należy zwijać luźno,
nie wolno owijać ich wokół lampy.
4. INSTRUKCJE OBSłUGI
• Zamontować lampę zgodnie z rys. 1.
Odwrotne podłączenie zacisków
CZERWONY/CZARNY do akumulatora
nie uszkadza lampy. Podłączyć kleszcze
w odległości około 10 cm od rozdzielacza
ze strzałką zwróconą w kierunku świecy.
Umieścić przewody lampy z dala od
rury wydechowej, części ruchomych i
przewodów wysokiego napięcia.
• Sprawdzić, czy połączenia elektryczne
cewki są prawidłowe. Odwrotne
połączenie może spowodować
nieregularne odczyty i zmniejszenie
wydajności silnika.
•Sprawdzić, czy punkty odniesienia są
widoczne; w przeciwnym razie, należy
zaznaczyć dwa równoległe znaki na
karterze i na kole wału silnika, z tłokiem
cylindra nr 1 w położeniu zwrotnym
wewnętrznym w fazie sprężania.
• Nacisnąć przycisk D, lampa powinna
migać regularnie; nieregularne miganie
może być spowodowane przez:
- nierezystywne przewody świecy;
- wyładowania mićdzy polami głowicy
rozdzielczej lub przy masie z powodu
brudu lub wilgotności;
- rozproszenie w kierunku masy lub
między przewodami z powodu starzenia
się lub pęknięć materiału izolacyjnego;
- zużycia i nadmiernej odległości między
palcem rozdzielacza i biegunami lub
głównym stykiem głowicy rozdzielczej;
- zbyt małą odległością elektrod świecy
lub nadmierną pozostałością węgla;
- napięcie zbyt niskie na świecy z powodu
defektów układu rozdzielczego;
- położenie lampy stroboskopowej
za blisko przewodów świec, aparatu
zapłonowego lub cewki.
• Sprawdzić pod światłem, czy rdzenie
kleszczy łączą się prawidłowo. Za
pomocą szmatki, usunąć ewentualne
obce ciała, smar i kurz, które mogły
dostać się między powierzchnie stykowe.
5. KONTROLA KĄTA KRZYWKI
• Uruchomić silnik i rozgrzać aż do
otrzymania regularnego obrotu przy
małej prędkości obrotowej.
• W razie potrzeby, odłączyć lampę
próżniową.
• W systemach zapłonu z przerywaczem
lub z zapłonem tranzystorowym, kontrola
kąta krzywki dokonuje się przez
podłączenie CZERWONEGO zacisku 1
do ujemnej elektrody cewki.
• W systemach z czujnikiem oporowym,
odczyt zerowy oznacza przerwanie
czujnika lub przewodu. Odczyt z
odchyleniem 3-5 ms jest spowodowany
nieprawidłową odlegością biegunów/
czujnikw w porównaniu z zalecanymi
wartościami, wadliwym modułem lub
opornością podłączenia do masy
powyżej 0,1 Ĺ. Skontrolować skrzynkę
elektroniczną jeżeli steruje ona modułem
zapłonu.
•W przypadku systemów z przerywaczem,
należy postępować zgodnie z instrukcjami
podanymi na stronie 22. Jeżeli pomiar w
stopniach lub procentach nie odpowiada
danym producenta, odległość styków
może być nieprawidłowa, styki, krzywki
lub sworzeń rozdzielacza są zużyte.
* Ustawić silnik na 2000 obrotów,
odchylenie nie powinno przekraczać
3 stopni (w razie wątpliwości, przed
przystąpieniem do wymiany, należy
sprawdzić cechy charakterystyczne
podane przez producenta).
Wyższe nieregularne wartości mogą być
spowodowane przez: uszkodzony w
20
PL
lub pierścień rozdzielacza, czop zużytych
styków, rozluźnione styki.
Nieprawidłowe odchylenia mogą być
spowodowane przez: zużyty czop płyty
styków lub popękanę membranę.
Uwaga: Wysoki kąt zamknięcia styków
powoduje przedwczesne spalenie
styków, niski kąt zamknięcia powoduje
niedostateczny zapłon i w konsekwencji
zmniejszenie wydajności silnika.
Po wykonaniu naprawy, należy
skontrolować wyprzedzenie.
6. KONTROLA LICZBY OBROTÓW
• Odczyty do 19990 obr/min
wykonujemy za pomocą kleszczy.
Pomiary stroboskopowe do 6000 obr/
min wykonujemy zgodnie z instrukcjami
podanymi na stronie 22.
• W systemach benzynowych i w kilku
systemach o wtrysku elektronicznym,
należy regulować bieg silnika przy małej
prędkości obrotowej za pomocą specjalnej
śruby w celu otrzymania prawidłowego
stosunku powietrza/paliwa.
7. KONTROLA ODPOWIETRZNIKA
OLEJU
• Kontrola odbywa się przez odłączenie
przewodów prowadzących od kartera do
głowicy silnika.
Zamykając końcówkę przewodu palcem,
należy zaobserwować zmniejszenie o
najwyżej 50 obrotów; w przeciwnym
razie, należy skontrolować, czy filtry są
zatkane lub czy uszkodzone są zawory
przewodu.
8. KONTROLA POłOŻENIA
PUNKTÓW ODNIESIENIA
WYPRZEDZENIA
• Jeżeli chcemy wykonać kontrolę tylko
w położeniu punktów odniesienia, należy
ustawić wyświetlacz na 00,1 za pomocą
przycisku C-.
• Zwolnić prędkość obrotową silnika i, w
razie braku innych instrukcji producenta,
odłączyć lampę próżniową.
Nacisnąć przycisk D, lampa powinna
migać. Jeżeli punkt odniesienia
koła pasowego nie znajduje się w
prawidłowym położeniu, należy obrócić
rozdzielacz.
W ten sam sposób należy postąpić
przy kontroli punktów odniesienia
wyprzedzenia odśrodkowego.
W systemach ze skrzynką elektroniczną,
należy skontrolować czujnik temperatury
silnika.
9. POMIAR WYPRZEDZENIA
• Skontrolować, czy liczba obrotów
odpowiada liczbie podanej w danych
technicznych.
• Za pomocą przycisku C± ustawić
wyświetlacz na liczbie stopni podanej w
danych technicznych; podświetlić punkty
odniesienia WZP zwracając uwagę aby
nie pomylić ich z innymi.
Punkty odniesienia powinny odpowiadać
tolerancjom dopuszczanym przez
producenta, w przeciwnym razie, należy
ustawić rozdzielacz lub skontrolować, czy
łańcuch lub pas rozrządu nie przeskoczył
o jeden ząb.
W systemach ze skrzynką elektroniczną,
należy skontrolować czujnik temperatury
silnika.
Uwaga
:
W niektórych samochodach,
punkty odniesienia mogą być lepiej
podświetlone gdy lampa stroboskopowa
znajduje się w położeniu niewygodnym dla
odczytu. W tym przypadku, zwolnić przycisk
D kiedy punkty odniesienia są wyrównane, i
w ciągu 6 sekund odczytać wartość.
10. POMIAR WYPRZEDZENIA
ODŚRODKOWEGO
• Ustawić prędkość obrotów silnika
zgodnie z danymi technicznymi.
• Za pomocą przycisku C± ustawić
wyświetlacz na liczbie stopni podanej w
danych technicznych; punkty odniesienia
WZP na karterze i na kole pasowym wału
silnika muszą ściśle odpowiadać.
W przypadku nadmiernego błędu,
należy skontrolować czujnik temperatury
silnika. Jeżeli punkt odniesienia oscyluje
nadmiernie, porusza się nieregularnie
podczas przyspieszeń, należy
skontrolować, czy pas rozrządu porusza
się zbyt wolno lub czy jest zużyty.
W systemach z przerywaczem, należy
skontrolować mechanizm odśrodkowy,
sprężyny, czopy lub sworzeń
rozdzielacza.
Uwaga
: Wadliwe wyprzedzenie
odśrodkowe powoduje brak
przyspieszenia i „braki» mocy w
niektórych prędkościach obrotowych.
11. KONTROLA WYPRZEDZENIA
PODCIŚNIENIOWEGO
• Kiedy wprowadzamy lampę
podciśnieniową, należy zauważyć wzrost
wyprzedzenia, który można zmierzyć
spisując wyrównane punkty odniesienia
WZP.
Jeżeli w systemach z przerywaczem, nie
występuje wahanie lub gdy wybiega
nadmiernie poza granice, należy
skontrolować płytę styków.
Uwaga: W systemach zapłonu/wtrysku
sterowanych za pomocą skrzynki
elektronicznej, jeżeli wyprzedzenie
podciśnieniowe nie odpowiada danym
technicznym producenta, należy
skontrolować czujnik podciśnieniowy.
12. KONTROLA OPÓŹNIENIA
PRZYSPIESZENIA
Kontrolę tę można wykonać na silnikach
wyposażonych w takie urządzenie.
• Za pomocą przycisku C± ustawić
wyświetlacz na 00,1. Kiedy wprowadzamy
lampę opóźnienia podciśnieniowego
podczas przyspieszeń, należy zauważyć
tymczasowe zmniejszenie wyprzedzenia.
W przypadku nienormalnych wahań, należy
skontrolować odpowiednie urządzenia
mechaniczne lub czujnik podciśnieniowy w
skrzynkach elektronicznych.
13. POMIARY NAPIĘCIA
Podłączając CZERWONY zacisk 1 do
punktu pomiaru można skontrolow
spadek napięcia akumulatora przy
rozruchu i obciążenia alternatora,
zmiany napięcia czujników temperatury,
potencjometr przyspiesznika, napięcia
szczytowe czujników WZP i obrotów,
sygnały skrzynek elektronicznych wysłane
do modułu zapłonu.
14. ZEROWANIE
Jeżeli wyświetlacz lampy ukazuje
nieprawidłowości podczas podłączenia
do zacisków zasilania CZERWONY/
CZARNY lub podczas funkcjonowania,
należy oddalić lampę od ewentualnych
źródeł zakłóceń (przewody świecy,
rozdzielacze, alternatory) i nacisnąć
przycisk RESET.
21
RYS. 1: ZAPROGRAMOWANIE POMIARU KĄTA
ZWARCIA STYK‘W
Naciskaç przez 3 sekundy
1 raz aby wybraç liczb´ cylindrów
lub 2 razy aby wykonaç pomiar
aby wybraç liczb´ cylindrów
1 raz aby potwierdziç
Naciskaç przez 0,5 sekundy
Nacisnàç , nast´pnie
Zwolniç , nast´pnie
Nacisnàç aby ustawiç punkt
odniesienia A
RYS. 5: WYÂWIETLENIE PUNKTU ODNIESIENIA
PL
ZAPROGRAMOWANIE POMIAROW
WSTĘP: Po podłączeniu do akumulatora, lampa stroboskopowa ustawia się automatycznie
do pomiaru Obrotów, Wyprzedzenia, Napięcia, 1 iskra na 2 obroty (system z rozdzielaczem
zapłonu), dla silników czterocylindrowych i czterosuwowych.
Aby zmienić ustawione zaprogramowanie, należy postąpić w następujący sposób:
WYBÓR POMIARU KĄTA ZWARCIA STYKÓW: Przez naciśnięcie przycisku, urządzenie
ustawia się do pomiaru kąta zwarcia styków w milisekundach. Aby wybrać inne odczyty, należy
trzymać wciśnięty przycisk do chwili gdy na wyświetlaczu pojawi się wyświetlanie podane
na rysunku 1. Następnie nacisnąć przycisk aby wybrać pomiary w stopniach (GG), w
procentach (PP) lub powrócić do wyświetlania w milisekundach (SS).
Po dokonaniu wyboru, nacisnąć jeden raz przycisk aby wybrać liczbę cylindrów lub dwa
razy aby wykonać pomiar.
WYBÓR LICZBY CYLINDRÓW: Pozwala zmierzyć czas wtrysku lub ładowania cewki
kontrolowanego cylindra. W przypadku silników z liczbą cylindrów inną niż 4, po naciśnięciu przycisku
po raz pierwszy, pojawi się wyświetlenie podane na rysunku 2. Nacisnąć przycisk
aby wybrać liczbę cylindrów. Nacisnąć jeden raz przycisk aby potwierdzić.
Urządzenie jest gotowe do pomiaru.
WYBÓR LICZBY ISKIER NA JEDEN OBRÓT: Urządzenie jest zaprogramowane dla jednej
iskry na dwa obroty (silniki 4-suwowe z rozdzielaczem lub cewkami na jeden cylinder) w
sposób podany na rys. 3, nacisnąć przycisk aby wybrjedną iskrę na jeden obrót
(silniki 2-suwowe lub 4-suwowe z systemami z rozdzielaczem zapłonu).
Ponownie nacisnąć przycisk aby przemieścić odpowiedni symbol dwóch iskier na jeden
obrót (silniki dwucylindrowe, 2-suwowe z systemem z rozdzielaczem zapłonu). Urządzenie
jest gotowe do pomiaru. Nacisnąć lub aby przestawić urządzenie na jedną iskrę
na dwa obroty.
POMIAR STROBOSKOPOWY LICZBY OBROTÓW: Zaznaczyć białą kredą linię na części
ruchomej. Zaprogramować urządzenie przez naciśnięcie przycisku i następnie
, trzymać przyciski wciśnięte przez kilka sekund. Zwolnić przycisk i trzymać wciśnięty
przycisk aż do wyświetlenia cyfry 60. Lampa automatycznie zaczyna migać.
Zwiększyć liczbę obrotów na wyświetlaczu do maks. liczby 6000 (lub zmniejszyć w razie
potrzeby) za pomocą przycisku
. Odczytać liczbę obrotów w chwili gdy częstotliwość
błysków pozwala zatrzymać obraz (pojedynczy) punktu odniesienia (rys. 5A).
Aby powrócić do innych funkcji, nacisnąć .
22
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Facom X.730B Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi