Facom DL.30BTI Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
PL
BARDZO WAŻNE: Uważnie przeczytać niniejsze instrukcje dotyczące bezpieczeństwa jako dodatek do instrukcji użytkowania,
obsługi i konserwacji.
Podnośnik ten został zaprojektowany do podnoszenia samochodów i przyczep, ale może być również używany do innych zastosowań pod warunkiem
przestrzegania zaleceń producenta podanych w niniejszej instrukcji.
Wszelkie inne zastosowania poza warunkami ustalonymi dla tego podnośnika zostaną uznane za nieprawidłowe.
Prawidłowo postępować z podnośnikiem i przed jego użyciem sprawdzać, czy wszystkie części są w dobrym stanie.
Podnośnik mogą obsługiwać wyłącznie osoby upoważnione, po uprzednim uważnym przeczytaniu i zrozumieniu niniejszej instrukcji.
Nie wprowadzać żadnych zmian w podnośniku.
Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do obrażeń użytkownika, uszkodzeń podnośnika lub podnoszonego obciążenia.
Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nieprawidłowe użytkowanie podnośnika.
1. INSTRUKCJE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
Przed rozpoczęciem obsługi urządzenia właściciel i/lub operator muszą zapoznać się z urządzeniem, jego charakterystykami roboczymi i instrukcjami dotyczącymi
bezpieczeństwa. Należy zrozumieć informacje dotyczące bezpieczeństwa:
1.1 Przed rozpoczęciem użytkowania urządzenia należy zapoznać się ze wszystkimi instrukcjami, zrozumieć je i stosować się do nich.
1.2 Nie przekraczać nośności znamionowej.
1.3 Natychmiast po podniesieniu pojazdu podeprzeć go odpowiednimi podporami.
1.4 Pojazd można podpierać wyłącznie w miejscach określonych przez producenta pojazdu.
1.5 Nie dokonywać zmian w urządzeniu.
1.6 Używać wyłącznie złączy i/lub łączników dostarczonych przez producenta.
1.7 Przed każdym użyciem przeprowadzić kontrolę wzrokową pod kątem nieprawidłowego stanu obejmującego np. pęknięte spoiny spawane, wycieki, uszkodzone,
poluzowane lub brakujące elementy.
1.8 Pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie środków ochrony indywidualnej zgodnych z lokalnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa.
1.9 Każde urządzenie, które wygląda na uszkodzone w jakikolwiek sposób, jest zużyte lub działa nieprawidłowo, MUSI ZOSTAĆ WYCOFANE Z UŻYTKOWANIA DO MOMEN
TU JEGO NAPRAWY LUB WYMIANY.
1.10 Podnośnik należy ustawiać na mocnej, równej i poziomej powierzchni, dobrze oświetlonej i wolnej od przeszkód. Nigdy nie ustawiać podnośnika na
powierzchni, która może się zapaść.
1.11 Sprawdzić, czy nikt nie przebywa w pojeździe, który ma zostać podniesiony. Wyłączyć silnik i włączyć hamulce. Zabezpieczyć pojazd lub element, który
ma zostać podniesiony przed jakimkolwiek poślizgiem. W razie potrzeby użyć klinów pod koła (1). Nie wchodzić do pojazdu ani nie uruchamiać jego
silnika, kiedy jest on podparty przez podnośnik lub inne odpowiednie podpory.
1.12 Ustawić podnośnik pod punktem podparcia pojazdu wskazanym przez producenta i sprawdzić, czy miejsce to nie jest skorodowane, zanieczyszczone ani
zatłuszczone. Punkt ten musi być wyśrodkowany na podporze podnośnika. Wszelkie obciążenia niewyśrodkowane mogą ześlizgnąć się i spowodować
wypadki.
1.13 Podnośnik należy ustawić w taki sposób, aby uniknąć konieczności wchodzenia użytkownika lub wkładania jakiejkolwiek części ciała pod pojazd. Nigdy
nie pracować pod podniesionym pojazdem przed uprzednim podparciem go za pomocą mechanicznych podpór (2) lub w inny odpowiedni sposób.
1.14 Operator musi mieć możliwość obserwowania podnośnika i podnoszonego ciężaru podczas wszystkich przemieszczeń. W razie zaistnienia warunków
niebezpiecznych, takich jak poruszenie się pojazdu itp., podnoszenie należy przerwać.
1.15 Przed opuszczeniem pojazdu sprawdzić, czy nie znajdują się pod nim żadne osoby ani przeszkody.
1.16 Jako dodatkowe zabezpieczenie przed przeciążeniem, podnośnik jest wyposażony w zawór przeciążeniowy (opcjonalny dla model 2 t do 5 t), ustawiony
fabrycznie, którego nie wolno regulować pod żadnym pozorem.
Nieprzestrzeganie powyższych zaleceń może prowadzić do obrażeń ciała i/lub szkód materialnych.
2. UŻYTKOWANIE I OBSŁUGA
Ważne: Przed podniesieniem ciężaru sprawdzić, czy wszystkie w/w instrukcje dotyczące bezpieczeństwa są przestrzegane.
2.1 Śruba wydłużająca podnośnika, jeżeli jest zamontowana, przedłuża jego skok. Zaleca się, by nie wysuwać jej na pełną długość.
2.2 Do podnoszenia całkowicie zamknąć zawór upustowy i poruszać dźwignią w górę i w dół w pełnym zakresie przemieszczenia tłoka w celu zwiększenia
prędkości.
2.3 Do opuszczania, za pomocą dźwigni powoli obrócić zawór upustowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, sprawdziwszy uprzednio,
czy pod opuszczanym pojazdem nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody. Prędkość opuszczania jest regulowana otwarciem zaworu upustowego.
2.4 Jeżeli podnośnik zostanie poddany obciążeniu przekraczającemu jego nośność nominalną, jest on wyposażony w zawór przeciążeniowy (opcjonalny w
modelach 2 t do 5 t), ustawiony w zakresie 0 + 15% wartości nominalnej, zapobiegający kontynuacji podnoszenia pojazdu.
2.5 Podnośnika można używać w położeniu poziomym pod warunkiem, że pompa znajduje się od strony dolnej.
2.6 Ważne. Ze względu na charakterystyki podnośników teleskopowych, w niektórych tłokach można zauważać resztki oleju. Jest to zupełnie normalne i
stanowi część prawidłowego działania podnośnika.
2.7 Aby podnieść podnośnik, użyć węższej końcówki dźwigni podnośnika do dokręcenia zaworu upustowego obracając go w kierunku zgodnym z kierunkiem
ruchu wskazówek zegara (CW). Włożyć dźwignię do gniazda i uruchomić pompę.
2.8 Aby opuścić podnośnik, POWOLI otworzyć zawór upustowy, obracając go w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara (CCW).
2.9 W położeniu poziomym można używać wyłącznie podnośników hydraulicznych serii BTI (patrz rysunek).
ODPOWIETRZANIE PODNOŚNIKA
Powietrze może gromadzić się w podnośniku hydraulicznym podczas transportu lub dłuższego okresu użytkowania. Powietrze
to może powodować słabą reakcję podnośnika. Aby odpowietrzyć podnośnik, należy wykonać poniższe kroki.
a. Włożyć karbowaną końcówkę dźwigni z zestawu do gniazda i otworzyć zawór upustowy, obracając w kierunku prze
ciwnym do kierunku ruchu wskazówek zegara o nie więcej niż ½ pełnego obrotu.
b. Odnaleźć i odkręcić korek wlewu oleju.
c. Włożyć dźwignię do tulei i całkowicie wysunąć i wsunąć tłoczysko od 6 do 8 razy. Czynność ta pomoże w uwolnieniu
powietrza pod ciśnieniem, które mogło utknąć w zbiorniku.
Uwaga: Upewnić się, że poziom oleju znajduje się tuż poniżej otworu korka wlewu. Zakręcić korek wlewu oleju i zamknąć zawór
upustowy.
3. KONSERWACJA
Ważne: Konserwacja i naprawy podnośnika mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby wykwalikowane, posiadające odpowiednią wiedzę na temat
układów hydraulicznych stosowanych w takich urządzeniach, nabytą podczas szkoleń i z doświadczenia.
3.1. Utrzymywać podnośnik w czystości i regularnie smarować wszystkie ruchome części (3), które muszą przez cały czas być czyste i zabezpieczone przed
warunkami agresywnymi.
3.2. Należy stosować wyłącznie oryginalne części zamienne.
3.3. Przed każdym użyciem sprawdzić, czy nie występują elementy wygięte, zerwane, pęknięte lub poluzowane i w razie potrzeby wykonać odpowiednie
naprawy. W przypadku podejrzeń, że podnośnik został poddany nadmiernym obciążeniom lub uległ uderzeniu, wycofać go z użytkowania do momentu
usunięcia problemu.
Śruba przedłużenia
Tłoczysko
Zawór upustowy
Tuleja dźwigni
Dźwignia
Siodło
Korek wlewu oleju
Zbiornik
NU-DL.BTA-BTI_0916.indd 17 07/09/2016 09:12:23
3.4. Jeżeli zachodzi potrzeba sprawdzenia poziomu lub uzupełnienia oleju, przy całkowicie cofniętym tłoku odkręcić korek wlewu i wlać całą zawartość do
pojemnika. Przy podnośniku ustawionym w poziomie, wlać odpowiednią ilość oleju podaną dla poszczególnych modeli w niniejszej instrukcji.
W tabeli podano wymagane ilości oleju dla poszczególnych modeli oraz poziomy w odniesieniu do otworu wlewowego.
Uważać, aby z nowym olejem do układu nie dostały się zanieczyszczenia.
Po okresie przedłużonego intensywnego użytkowania, aby przedłużyć trwałość podnośnika, zaleca się wymienić olej.
Ważne: Zbyt duża ilość oleju w stosunku do ilości wymaganej może spowodować usterkę podnośnika.
3.5. Stosować wyłącznie olej hydrauliczny ISO 13.
Bardzo ważne: Nigdy nie używać płynu hamulcowego.
3.6 Kiedy podnośnik nie jest używany, śruba, główny tłok i tłok pompy muszą być cofnięte w celu zapobiegania korozji.
W razie potrzeby pokryć tłoki środkiem zabezpieczającym przed korozją.
Wyjąć dźwignię z gniazda.
3.7 Po zakończeniu eksploatacji podnośnika, spuścić olej i przekazać go upoważnionemu podmiotowi, a podnośnik poddać utylizacji zgodnie z
obowiązującymi przepisami lokalnymi.
3.8 Zarówno zestaw naprawczy, zawierający wyłącznie pierścienie O-ring i uszczelki podnośnika, jak i części zamienne należy zamawiać korzystając z
numerów katalogowych podanych w tabeli.
KONSERWACJA ZAPOBIEGAWCZA
Ważne: Najpoważniejszą przyczyną usterek urządzeń hydraulicznych są zanieczyszczenia. Aby nie dopuścić do przedostawania się ciał obcych do
układu, utrzymywać podnośnik w czystości i w stanie dobrze nasmarowanym.
Jeżeli podnośnik został narażony na działanie deszczu, śniegu, piasku lub żwiru, przed użyciem należy go wyczyścić. Alkohol, płyn hamulcowy,
detergenty, olej silnikowy lub przekładniowy mogą uszkodzić uszczelki i spowodować usterkę podnośnika. Stosować tylko zatwierdzony olej
hydrauliczny (typu ISO 13).
1. Kiedy podnośnik nie jest używany, tłok i tłoczyska pompy muszą być całkowicie wsunięte. Podnośnik należy przechowywać w położeniu pionowym,
ustawiony na podstawie, w miejscu dobrze zabezpieczonym, w którym nie będzie on narażony na żrące opary, pyły ścierne ani inne szkodliwe czynniki.
2. Utrzymywać poziom oleju przy dolnej krawędzi otworu korka wlewu. Jeżeli konieczne jest dolanie oleju, odkręcić korek wlewu i wlać olej do zbiornika.
3. Przed każdym użyciem sprawdzić podnośnik wzrokowo. W przypadku stwierdzenia jednego z poniższych problemów, podjąć odpowiednie działania
naprawcze:
a. Pęknięta lub uszkodzona obudowa e. Nieprawidłowe działanie głowicy obrotowej lub śruby regulacyjnej
b. Nadmierne zużycie, wygięcie lub inne uszkodzenia f. Luźne elementy
c. Wyciek oleju hydraulicznego g. Urządzenie zmodykowane lub przerobione
d. Porysowane lub uszkodzone tłoczysko tłoka
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE USUWANIA USTEREK
Naprawy muszą być wykonywane w miejscu niezapylonym, przez osoby wykwalikowane, znające urządzenie.
Problem Przyczyna Rozwiązanie
Nieprawidłowe działanie 1. Powietrze w układzie.
2. Zbyt duża lepkość oleju.
3. Sklejone lub zagięte tłoczysko.
4. Wewnętrzny wyciek w tłoczysku.
1. Ustawić podnośnik na podstawie, wsunąć tłoczysko, odpowietrzyć,
otwierając zawór upustowy i odkręcając korek wlewu oleju. Pompować
przez 10 sekund.
2. Wymienić olej na olej o mniejszej lepkości.
3. Odnaleźć zanieczyszczenia, lepkie osady, nieszczelności,
nieprawidłowe ustawienie, zużyte elementy lub uszkodzone
uszczelnienia.
4. Wymienić zużyte uszczelnienia. Sprawdzić pod kątem nadmiernych
zanieczyszczeń lub zużycia.
Tłoczysko nie wysuwa się 1. Otwarty zawór upustowy.
2. Niski poziom/brak oleju w zbiorniku.
3. Powietrze w układzie.
4. Obciążenie przekraczające nośność.
1. Zamknąć zawór upustowy.
2. Odkręcić korek wlewu oleju. Napełnić podnośnik olejem do dolnej
krawędzi otworu wlewowego oleju, a następnie odpowietrzyć układ.
3. Ustawić podnośnik na podstawie, wsunąć tłoczysko, odpowietrzyć,
otwierając zawór upustowy i odkręcając korek wlewu oleju. Pompować
przez 10 sekund.
4. Użyć odpowiedniego urządzenia.
Tłoczysko wysuwa się tylko
częściowo
1. Niski poziom oleju w zbiorniku.
2. Wygięte tłoczysko tłoka.
1. Uzupełnić olej i odpowietrzyć układ.
2. Odnaleźć zanieczyszczenia, lepkie osady, nieszczelności,
nieprawidłowe ustawienie, zużyte elementy lub uszkodzone
uszczelnienia.
Tłoczysko wysuwa się powoli 1. Pompa nie działa prawidłowo.
2. Nieszczelne uszczelki.
1. Naprawić pompę.
2. Wymienić uszczelki. Skontaktować się z dystrybutorem Facom.
Tłoczysko wysuwa się, ale nie
utrzymuje ciśnienia
1. Otwarty zawór upustowy.
2. Nieszczelne uszczelki tłoczyska.
3. Zawór jednokierunkowy pompy nie działa
4. Nieszczelny lub niewyregulowany zawór
przeciążeniowy.
1. Zamknąć zawór upustowy.
2. Wymienić uszczelki. Skontaktować się z dystrybutorem Facom.
3. Wyczyścić/wymienić zawór jednokierunkowy. Skontaktować się z
dystrybutorem Facom.
4. Wymienić/wyregulować zawór przeciążeniowy. Skontaktować się z
dystrybutorem Facom.
Wycieki oleju z podnośnika 1. Zużyte lub uszkodzone uszczelki . 1. Wymienić uszczelki. Skontaktować się z dystrybutorem Facom.
Tłoczysko nie cofa się
lub cofa powoli
1. Zamknięty zawór upustowy.
2. Nadmiernie napełniony zbiornik.
3. Wewnętrzne uszkodzenie tłoczyska.
1. Otworzyć zawór upustowy.
2. Spuścić olej do prawidłowego poziomu.
3. Oddać podnośnik do naprawy do autoryzowanego serwisu.
Skontaktować się z dystrybutorem Facom.
NU-DL.BTA-BTI_0916.indd 18 07/09/2016 09:12:23
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Facom DL.30BTI Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi