Shimano FH-MT401 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

(Polish)
Podręcznik sprzedawcy
SZOSA MTB Trekking
Rower miejski/
komfortowy
MIEJSKIE SPORTOWE E-BIKE
ZESTAW PIAST (HAMULEC
TARCZOWY)
Spoza serii
HB-MT410
FH-MT410
FH-MT401
DM-MBHB002-00
2
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI ...............................................................................2
WAŻNA INFORMACJA ...............................................................3
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO ..........................................4
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI ...........................................7
MONTAŻ / DEMONT ..............................................................8
Zaplot szprych ........................................................................................8
Montaż tarczy hamulcowej ...................................................................8
• Typ z zaciskiem QR ................................................................................................................... 8
• Typ osi E-THRU .......................................................................................................................... 9
KONSERWACJA .......................................................................10
Piasta przednia ..................................................................................... 10
• Demontaż ............................................................................................................................... 10
• Montaż .................................................................................................................................... 12
Piasta tylna ...........................................................................................16
• Demontaż ............................................................................................................................... 16
• Montaż .................................................................................................................................... 21
• Wymiana zespołu główki piasty tylnej .................................................................................. 27
3
WAŻNA INFORMACJA
WAŻNA INFORMACJA
Ten podręcznik sprzedawcy jest przeznaczony głównie dla zawodowych mechaników
rowerowych.
Użytkownicy, którzy nie zostali profesjonalnie przeszkoleni do montażu rowerów, nie
powinni samodzielnie zajmować się montażem elementów, używając tego podręcznika
sprzedawcy.
Jeśli jakiekolwiek informacje umieszczone w tym podręczniku nie są zrozumiałe, nie
należy kontynuować montażu. Aby uzyskać pomoc, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub dystrybutorem.
Należy przeczytać wszystkie podręczniki dołączone do produktu.
Nie wolno demontować ani modyfikować produktu w sposób inny, niż podano w
informacjach znajdujących się w tym podręczniku sprzedawcy.
Wszystkie podręczniki oraz dokumentacja techniczna są dostępne online pod adresem:
https://si.shimano.com.
Klienci, którzy mają ograniczony dostęp do Internetu mogą skontaktować się z
dystrybutorem SHIMANO lub którymkolwiek z biur SHIMANO, aby zdobyć podręcznik
użytkownika w wersji drukowanej.
Należy przestrzegać odpowiednich przepisów i regulacji prawnych danego kraju lub
regionu, w którym podmiot prowadzi działalność jako sprzedawca.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem sprzedawcy przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Poniższe instrukcje muszą być zawsze przestrzegane w celu zapobieżenia obrażeniom oraz
uszkodzeniom wyposażenia i otoczenia.
Instrukcje zostały sklasyfikowane zgodnie ze stopniem niebezpieczeństwa lub wielkością
możliwych uszkodzeń, które mogą wynikać z nieprawidłowego użytkowania produktu.
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Niezastosowanie się do podanych instrukcji skutkuje śmiercią
albo poważnymi obrażeniami.
OSTRZEŻENIE
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
śmiercią albo poważnymi obrażeniami.
PRZESTROGA
Niezastosowanie się do podanych instrukcji może skutkować
obrażeniami albo uszkodzeniami wyposażenia i otoczenia.
4
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
OSTRZEŻENIE
Podczas montażu produktu należy przestrzegać procedur zawartych w podręcznikach.
Zaleca się stosowanie oryginalnych części SHIMANO. Jeśli takie części jak śruby i nakrętki
poluzują się lub zostaną uszkodzone, może to spowodować nagły upadek z roweru i
poważne obrażenia.
Podczas przeprowadzania czynności konserwacyjnych takich jak wymiana
elementów należy mieć na sobie zatwierdzone okulary ochronne.
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo
zamocowane. W przeciwnym razie może dojść do upadku z roweru i poważnych
obrażeń.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy dokładnie sprawdzić piasty, aby upewnić
się, że nie wystąpiły pęknięcia w osiach, a w przypadku znalezienia jakichkolwiek
nietypowych oznak, NIE WOLNO korzystać z roweru. Te piasty nie są przeznaczone do
downhillu i jazdy dowolnej. W zależności od warunków jazdy, w osi piasty może dojść do
pęknięć. Może to prowadzić do nieprawidłowego działania osi koła, którego wynikiem
mogą być poważne obrażenia lub śmierć.
Model HB-MT410 można stosować wyłącznie w połączeniu ze specjalnym przednim
widelcem i osią przelotową.
Jeżeli będzie ona używana wraz z jakimkolwiek innym przednim widelcem lub osią
przelotową, może to spowodować odłączenie się koła od roweru podczas jazdy i w
konsekwencji poważne obrażenia ciała.
FH-MT410 / FH-MT401 można stosować tylko w połączeniu ze specjalnymi ramami i
osiami przelotowymi.
W przypadku użycia tego modelu z jakimkolwiek innym rodzajem ramy może dojść do
odłączenia koła podczas jazdy i wskutek tego do poważnych obrażeń.
Jeśli dźwignia zwalniająca osi / dźwignia zacisku QR
znajduje się po tej samej stronie co tarcza
hamulcowa, istnieje ryzyko, że będzie ona kolidować
z tarczą hamulcową. Nawet jeśli dźwignia
zwalniająca osi / dźwignia zacisku QR zostanie
dokręcona ręką przy użyciu całej siły, należy się
upewnić, że nie koliduje ona z tarczą hamulcową.
Jeżeli dźwignia zwalniająca osi / dźwignia zacisku QR
zakłóca działanie tarczy hamulcowej, należy
natychmiast przestać jej używać i skontaktować się z
punktem sprzedaży lub dystrybutorem.
Dźwignia zwalniająca
osi / Dźwignia
zacisku QR
Tarcza hamulcowa
5
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
Jeżeli zamontowanie koła jest utrudnione, należy zamontować dźwignię zacisku QR po
tej samej stronie co tarcza hamulcowa.
Należy przy tym się upewnić, że dźwignia zacisku QR nie będzie przeszkadzać w pracy
tarczy hamulcowej i powodować oparzeń.
Upewnić się, że piasta z zaciskiem QR jest prawidłowo zamontowana w rowerze. W
przeciwnym razie koło może się odłączyć od roweru podczas jazdy, co grozi poważnymi
obrażeniami ciała.
Należy uważnie przeczytać podręcznik dźwigni zacisku QR i zachować go na przyszłość.
Montaż na rowerze i konserwacja:
W przypadku montowania przedniego koła do przedniego widelca, należy zawsze
przestrzegać zaleceń podanych w instrukcji serwisowej przedniego widelca. Gdy przednie
koło jest zamocowane z użyciem odpowiedniego momentu dokręcania, może ono
obracać się ciężej, jednak należy zawsze przestrzegać tych instrukcji. Sposób mocowania i
moment dokręcania przedniego koła zależą od rodzaju przedniego widelca. Jeżeli
zalecenia nie będą przestrzegane, przednie koło może wypaść z przedniego widelca,
czego konsekwencją może być poważny wypadek.
Podczas montowania tylnego koła do ramy, należy zawsze przestrzegać zaleceń
podanych w instrukcji serwisowej ramy. Gdy tylne koło jest zamocowane z użyciem
odpowiedniego momentu dokręcania, może ono obracać się ciężej, jednak należy zawsze
przestrzegać tych instrukcji. Metoda mocowania i moment dokręcania tylnego koła
różnią się w zależności od typu używanej ramy. Nieprawidłowe używanie może
doprowadzić do odpadnięcia tylnego koła i w konsekwencji do poważnych obrażeń.
Należy uważnie przeczytać instrukcję serwisową hamulca tarczowego i zachować ją na
przyszłość.
Typ z zaciskiem QR
Należy stosować przedni widelec wyposażony w mechanizm mocujący koło.
PRZESTROGA
Montaż na rowerze i konserwacja:
W przypadku używania oryginalnego narzędzia SHIMANO (TL-FC36) do zdejmowania
oraz zakładania pierścienia mocującego tarczę hamulcową należy założyć rękawice i
uważać, aby nie dotknąć zewnętrznych krawędzi tarczy hamulcowej rękoma.
Niezastosowanie się do tej instrukcji może doprowadzić do zranienia rąk.
6
ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
UWAGA
Należy również przekazać użytkownikom następujące informacje:
Gwarancja produktu nie obejmuje uszkodzeń wynikających z takiego niewłaściwego
użytkowania, jak skoki w trakcie jazdy lub przewrócenie roweru, z wyjątkiem usterek
wynikających z użycia nieodpowiednich metod produkcji.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania i starzenia się.
Montaż na rowerze i konserwacja:
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy nałożyć smar.
Nie należy smarować wewnętrznych części piasty. Spowoduje to wyciek smaru.
Podczas wymiany osi E-THRU, należy pamiętać, aby wymienić dołączoną do ramy oś
E-THRU na oś tego samego modelu.
Inny model może zostać nieprawidłowo zamocowany na ramie z powodu różnic
wynikających z długości osi, rozmiarów śrub, średnicy obudowy itp.
Do zamocowania piasty przedniej do narzędzia do obracania koła należy użyć narzędzia
TL-HB16.
Rzeczywisty produkt może różnić się od pokazanego na rysunku, ponieważ ten
podręcznik służy głównie do wyjaśnienia procedur użytkowania produktu.
7
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
WYKAZ POTRZEBNYCH NARZĘDZI
W celu montażu / demontażu, regulacji i konserwacji potrzebne są poniższe narzędzia.
Narzędzie
Klucz imbusowy 2,5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz do piast 17 mm
TL-FC32
TL-LR15
Klucz nastawny
Narzędzie dociskowe łożyska
8
MONTAŻ / DEMONT
Zaplot szprych
MONTAŻ / DEMONT
Zaplot szprych
1. Zapleść szprychy, tak jak pokazano na rysunku.
Zaplot radialny nie jest obsługiwany.
Lewa strona
z przodu
Lewa strona
z tyłu
Prawa
strona z tyłu
Prawa strona
z przodu
Montaż tarczy hamulcowej
Typ z zaciskiem QR
1. Ustawić tarczę hamulcową na piaście, a następnie dokręcić za pomocą
pierścienia blokującego mocowania tarczy hamulcowej.
Pierścień blokujący mocowania tarczy hamulcowej
40 Nm
9
MONTAŻ / DEMONT
Montaż tarczy hamulcowej
Typ osi E-THRU
1. Ustawić tarczę hamulcową na piaście, a następnie dokręcić za pomocą
pierścienia blokującego mocowania tarczy hamulcowej.
Pierścień blokujący mocowania tarczy hamulcowej
40 Nm
10
KONSERWACJA
Piasta przednia
KONSERWACJA
Piasta przednia
Demontaż
1. Zdjąć lewą i prawą nakładkę osi, wyciągając je poza końcówkę piasty.
Nakładka osi Nakładka osi
2. Zdemontować lewy i prawy pierścień uszczelniający za pomocą
odpowiedniego narzędzia, np. wkrętaka płaskiego.
Pierścień
uszczelniający
3. Zdjąć łożysko.
(1) Użyć poprzeczki (zalecane wymiary: średnica: 10–15 mm, długość: 120–150 mm), by
wepchnąć lewą stronę tulei i przechylić ją, tak jak pokazano na rysunku.
Tuleja
Poprzeczka
Nacisnąć
11
KONSERWACJA
Piasta przednia
(2) Używając poprzeczki, dotknąć części lewego łożyska z przesuniętą i odsłoniętą tuleją,
a następnie stuknąć w poprzeczkę młotkiem, aby wypchnąć lewe łożysko.
W tym samym czasie można również zdemontować tuleję.
W ten sam sposób wypchnąć prawe łożysko po drugiej stronie.
Lewe łożysko
Odsłonięta część lewego łożyska
4. Zespół może być zdemontowany, tak jak pokazano na rysunku.
Nałożyć smar na zaznaczone części.
Uszczelka (krawędź skierowana na zewnątrz)
Nałożyć smar: smar wysokiej jakości (Y-04110000)
Uszczelka (krawędź skierowana na
zewnątrz)
Nałożyć smar: smar
wysokiej jakości
(Y-04110000)
Nałożyć smar: smar wysokiej jakości (Y-04110000)
Nałożyć smar: smar wysokiej jakości (Y-04110000)
12
KONSERWACJA
Piasta przednia
Montaż
1. Nałożyć smar wysokiej jakości (Y-04110000) na korpus piasty.
Lewa strona Prawa strona
2. Zamontować prawe łożysko.
(1) Zamontować prawe łożysko i części dociskowe łożyska na piaście, a następnie ustawić
narzędzie dociskowe łożyska.
Prawe łożysko
Części dociskowe łożyska (średnica wewnętrzna: 17 mm,
średnica zewnętrzna: 30 mm)
Narzędzie dociskowe łożyska
13
KONSERWACJA
Piasta przednia
(2) Obrócić rączkę narzędzia dociskowego łożyska i wstawić prawe łożysko możliwie
najdalej.
Prawe łożysko
UWAGA
Upewnić się, by zamontować łożysko z prawej strony.
Część dociskowa łożyska powinna dotykać zarówno pierścienia zewnętrznego,
jak i pierścienia wewnętrznego łożyska.
3. Zamontować lewe łożysko.
(1) Zdjąć narzędzie dociskowe łożyska i części dociskowe łożyska, a następnie wstawić
tuleję od lewej strony piasty.
Upewnić się, że tuleja znajduje się na środku piasty.
Tuleja
14
KONSERWACJA
Piasta przednia
(2) Zamontować lewe łożysko i części dociskowe łożyska na piaście, a następnie ustawić
narzędzie dociskowe łożyska.
Lewe łożysko
Narzędzie dociskowe łożyska
Części dociskowe łożyska (średnica wewnętrzna: 17 mm,
średnica zewnętrzna: 30 mm)
(3) Obrócić rączkę narzędzia dociskowego łożyska i wstawić lewe łożysko możliwie
najdalej.
Lewe łożysko
15
KONSERWACJA
Piasta przednia
4. Zamontować lewy i prawy pierścień uszczelniający.
Pierścień
uszczelniający
Pierścień
uszczelniający
5. Zamontować lewą i prawą nakładkę osi.
Wcisnąć nakładki osi, aż do usłyszenia kliknięcia.
Nakładka osi
Nakładka osi
Nałożyć smar: smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
Nałożyć smar: smar wysokiej
jakości (Y-04110000)
6. Sprawdzić, czy łożysko jest w pełni zamontowane, używając
niniejszych procedur.
(1) Przytrzymać lewą i prawą nakładkę osi i przesunąć główną część piasty w kierunku
osi, by upewnić się, że nie ma żadnego odstępu. Jeżeli widoczny jest odstęp, wykonać
krok nr 3, aby wcisnąć ponownie. Jeżeli nadal widoczny jest odstęp, wykonać krok nr
2.
(2) Przytrzymać lewą i prawą nakładkę osi oraz obrócić główną część piasty, by upewnić
się, że obraca się płynnie. Jeżeli obrót nie jest płynny, użyć poprzeczki, by delikatnie
stuknąć ją od wewnątrz, by poluzować tak samo jak podczas procedury demontażu.
Najpierw należy poluzować prawe łożysko.
16
KONSERWACJA
Piasta tylna
Piasta tylna
UWAGA
Należy bardzo ostrożnie przeprowadzać demontaż i montaż uszczelki, aby jej nie
odkształcić. Podczas ponownego montażu uszczelki, należy sprawdzić, czy jest
skierowana we właściwą stronę i włożyć ją jak najdalej.
Nie należy demontować osłony przeciwkurzowej, która jest zaciśnięta na prawej
nakrętce.
Nie należy podejmować prób demontażu korpusu wolnobiegu, ponieważ może to
spowodować usterkę.
Po zdjęciu korpusu wolnobiegu należy przeprowadzić montaż zgodnie z procedurami
montażu.
Nie mieszać specjalnego smaru do korpusu wolnobiegu z innym smarem. Może to
doprowadzić do nieprawidłowego działania sprzęgła wolnobiegu.
Demontaż
1. Zdjąć zespół główki piasty tylnej, wyciągając go poza końcówkę osi
piasty.
Zdemontowana zostanie również prawa nakładka. Równocześnie zdjąć także zewnętrzną
nakładkę uszczelki.
Zespół główki piasty tylnej
Prawa
nakładka
Zewnętrzna nakładka uszczelki
17
KONSERWACJA
Piasta tylna
2. Zdemontować tuleję.
Tuleja
3. Zamocować oś piasty, używając klucza imbusowego i zdemontować
lewą nakrętkę blokującą.
Lewa nakrętka blokująca
FH-MT410
18
KONSERWACJA
Piasta tylna
Lewa nakrętka blokująca
FH-MT401
4. Zdjąć pierścień uszczelniający.
19
KONSERWACJA
Piasta tylna
5. Umieścić prawą nakładkę nad prawą stroną osi piasty i stuknąć
młotkiem prawą nakładkę od prawej strony, by zdemontować lewe
łożysko.
Włożyć oś piasty przykrytą prawą nakładką po lewej stronie korpusu piasty i stuknąć
młotkiem prawą nakładkę od lewej strony, by zdemontować prawe łożysko.
Lewe łożysko
Prawa nakładka
20
KONSERWACJA
Piasta tylna
6. Zespół może być zdemontowany, tak jak pokazano na rysunku.
Nałożyć smar na zaznaczone części.
Nasmarować: specjalny smar do piast tylnych
(Y-3B980000)
Pierścień uszczelniający
(krawędź skierowana na
zewnątrz)
Zewnętrzna nakładka uszczelki
(część wypukła w średnicy
wewnętrznej skierowana na
zewnątrz)
Nasmarować: specjalny smar do piast tylnych
(Y-3B980000)
Nałożyć smar do zespołu główki piasty tylnej:
specjalny smar do piast tylnych (Y-3B980000)
Nałożyć smar: smar wysokiej jakości
(Y-04110000)
FH-MT410
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Shimano FH-MT401 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla