Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
UM-28J0A-002-04
Instrukcja użytkownika
Tylna piasta E-Thru
12 mm
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na
stronie internetowej : http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które
nie zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, skontaktuj się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla
doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest dostępna na
naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Aby uzyskać wytyczne dotyczące wymiany, skontaktuj się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
•
PRZED UŻYCIEM NALEŻY UWAŻNIE PRZECZYTAĆ INSTRUKCJE
UŻYTKOWNIKA DOTYCZĄCE UKŁADU PIASTY TYLNEJ E-THRU 12 MM.
WPRZYPADKU JAKICHKOLWIEK PYTAŃ NALEŻY SKONTAKTOWAĆ SIĘ ZE
SPRZEDAWCĄ.
•
Tylna piasta E-Thru o średnicy 12 mm może być stosowana w połączeniu
zespecjalną ramą i specjalną piastą (kołem). Jeżeli będzie używany
wpołączeniu z jakąkolwiek inną ramą lub piastą (kołem), może to
spowodować odłączenie się koła od roweru podczas jazdy, co grozi
poważnymi obrażeniami ciała.
•
Jeżeli tylna piasta E-Thru 12 mm nie będzie prawidłowo zamontowana do
roweru, koło może odpaść podczas jazdy, co grozi poważnymi obrażeniami
ciała.
•
Jeśli dźwignia E-Thru znajduje się po lewej
stronie (po stronie tarczy) ramy, należy się
upewnić, że dźwignia E-Thru nie styka się z
tarczą (rysunek 1). Ponadto należy
sprawdzić, czy dźwignia E-Thru nie ociera o
przedni widelec, ramę, części, akcesoria itp.
oraz czy podczas jazdy nie zahaczają o nią
żadne przeszkody (takie jak gałęzie
krzaków, wystające skały). Jeśli dźwignia
E-Thru poluzuje się z powodu ocierania lub
zahaczania o przeszkody, koło nie będzie
wystarczająco silnie trzymane i zacznie
grzechotać. Jeśli tak się stanie, należy się
skontaktować z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru. Jazda rowerem z
poluzowanym kołem może spowodować
jego usterkę i w jej wyniku poważne
obrażenia.
Dźwignia
E-Thru
Tarcza
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Rysunek 1
•
Nie wolno dotykać tarczy podczas obsługi systemu E-Thru. Nie wolno
również obsługiwać dźwigni E-Thru, gdy koło się obraca. Tarcza jest bardzo
ostra, jej dotknięcie może spowodować poważne obrażenia ciała.
•
Tarcza i zacisk hamulca nagrzewają się bardzo podczas hamowania.
Abyuniknąć zagrożenia poparzeniem, należy po zakończeniu jazdy na
rowerze odczekać, aż elementy te ostygną, zanim będzie można przystąpić
do obsługi systemu E-Thru.
•
Przed montażem koła należy usunąć wszelkie ciała obce i brud z otworów
w zakończeniach widelca, nakrętek osi i otworów osi. Ciała obce i kurz
mogą przeszkadzać w prawidłowej instalacji systemu E-Thru, a jeżeli piasta
i oś nie zostaną zamontowane prawidłowo, koło może odpaść, co może
spowodować poważne obrażenia ciała.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy
zachować ją na przyszłość.
Uwaga
•
Przed jazdą należy zawsze sprawdzić piasty E-Thru w celu upewnienia się,
że koła są poprawnie zamocowane do ramy roweru. Jest to szczególnie
ważne w przypadku parkowania roweru w miejscu publicznym.
•
Należy się upewnić, że dźwignie E-Thru są ustawione w położeniu CLOSE
(zamkniętym) (strona dźwigni z napisem "CLOSE" musi być skierowana na
zewnątrz od ramy roweru). Dźwignie należy odchylać, a nie obracać, jak
pokazano na rysunku.
Położenie OPEN (otwarte)
Położenie CLOSE
(zamknięte)
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące
elementy. W przypadku występowania problemów z podanymi elementami
należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
•
Czy koła są prawidłowo przymocowane do ramy?
•
Czy dźwignie E-Thru są maksymalnie dociśnięte do położenia "CLOSE"
(zamkniętego)?
SZYBKA KONTROLA
Unieść rower tak, aby koło znalazło się nad podłożem i uderzyć kilka razy
mocno w górną część opony, jak pokazano na rysunku 1. Potrząsnąć również
rowerem na boki, jak pokazano na rysunku 2 w celu upewnienia się, że nie
ma żadnych luzów na kole. To sprawdzenie nie gwarantuje, że dźwignia
E-Thru ma odpowiedni moment dokręcania. Jeżeli nie jesteś pewny, czy
dźwignia E-Thru została dokręcona prawidłowo, przed rozpoczęciem jazdy
na rowerze powtórz procedurę instalacji opisaną w punkcie "Instalacja koła"
w tej instrukcji serwisowej.
Rysunek 1 Rysunek 2
Nazwy części
Nakrętka osi
Otwór na oś
Zgrubienie piasty
Hak ramy
Działanie
UWAGA
•
Dźwignię E-Thru można obsługiwać wyłącznie ręką. Do zamykania dźwigni
nie można używać młotka ani innych przedmiotów. Niezastosowanie się
do tej instrukcji grozi uszkodzeniem systemu E-Thru i ramy.
Co to jest piasta E-Thru?
Jest to mechanizm wykorzystujący pojedynczy ruch dźwigni E-Thru na piaście
do łatwego montażu i demontażu koła.
Działanie piasty E-Thru
Odchylić dźwignię E-Thru w kierunku położenia "CLOSE" (zamkniętego)
izacisnąć ją w celu zamocowania koła w prawidłowym położeniu.
Położenie CLOSE (zamknięte)
Dźwignia
E-Thru
Nakrętka
dźwigni E-Thru
Położenie OPEN (otwarte)
Montaż nakrętki osi
Nakrętka osi
Wskazówki dotyczące mocowania
nakrętki osi zostały podane w
instrukcji serwisowej ramy.
Instalacja koła
1. Ustawić zgrubienie piasty w linii
zzakończeniem widełek.
Hak ramy
Zgrubienie
piasty
2. Ustawić dźwignię E-Thru
wpołożeniu OPEN (otwartym)
iwłożyć ją do otworu zakończenia
widełek po stronie przeciwnej
donakrętki osi. Przełożyć oś
dźwigni przez całe widełki, aż
sięgnie ona do nakrętki osi po
drugiej stronie.
3. Obrócić dźwignię E-Thru w celu wkręcenia osi dźwigni E-Thru do nakrętki
osi. Otworzyć i zamknąć dźwignię E-Thru, po czym dokręcać oś dźwigni
E-Thru do nakrętki osi do momentu, aż będzie wyczuwalny pewien opór,
gdy dźwignia E-Thru znajdzie się w położeniu równoległym do osi piasty
podczas jej przemieszczenia w stronę położenia CLOSE (zamkniętego).
1
2
Położenie OPEN (otwarte)
Sprawdzanie
położenia
Położenie CLOSE
(zamknięte)
4. Dla zapewnienia bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy dźwignia E-Thru
jest ustawiona wzdłuż ramy, gdy znajduje się w położeniu CLOSE
(zamknięte). Korzystając wyłącznie z siły ręki, popchnąć dźwignię E-Thru,
aż pokona ona całą drogę do położenia CLOSE (zamkniętego). Sprawdzić,
czy strona dźwigni E-Thru z napisem "CLOSE" (zamknięte) znajduje się
postronie zewnętrznej od ramy roweru.
Należy sprawdzić, czy dźwignia E-Thru nie ociera o przedni widelec, ramę,
części, akcesoria itp. Ponadto należy zwrócić uwagę, czy podczas jazdy nie
zahaczają o nią żadne przeszkody (takie jak gałęzie krzaków, wystające
skały). Jeśli dźwignia E-Thru nie jest w prawidłowym położeniu, należy
wyregulować nakrętkę osi. Patrz "Regulacja nakrętki osi" odnośnie
szczegółowych informacji na temat tej regulacji.
Dźwignia
E-Thru
Tarcza
Położenie CLOSE (zamknięte)
Moment dokręcania:
5 - 7,5 Nm
Jeżeli w instrukcji serwisowej ramy zostały podane wskazówki odnośnie
dopozycji dokręcania dźwigni e-Thru, należy ich przestrzegać podczas
dokręcania dźwigni E-Thru.
Zdejmowanie koła
Przestawić dźwignię E-Thru z położenia CLOSE (zamkniętego) do położenia
OPEN (otwartego), po czym obrócić dźwignię E-Thru w celu odłączenia osi
dźwigni E-Thru od nakrętki osi. Po odłączeniu osi dźwigni E-Thru od nakrętki
osi wyjąć oś dźwigni E-Thru z koła.
1
2
Regulacja nakrętki osi
•
Jeśli do Instrukcji serwisowej ramy dołączono instrukcje dotyczące regulacji
nakrętki osi, należy ich przestrzegać.
1. Wkręcić oś dźwigni E-Thru do nakrętki osi, jak to opisano w kroku
3"Instalacja koła", po czym obracać nakrętkę osi w celu uzyskania takiego
ustawienia, w którym dźwignia E-Thru będzie się przemieszczać do
prawidłowego położenia CLOSE (zamkniętego), a następnie sprawdzić
moment dokręcenia, gdy dźwignia znajduje się w położeniu CLOSE
(zamkniętym).
2. • Jeżeli w trakcie ustawiania dźwigni E-Thru do położenia "CLOSE"
(zamkniętego) moment dokręcania jest niewystarczający, należy obracać
nakrętkę osi w prawo. Nakrętkę osi można dokręcać stopniowo o
1/9obrotu.
•
Jeżeli moment dokręcenia dźwigni E-Thru, który został sprawdzony
wkroku 1, jest zbyt duży i dźwignia E-Thru nie daje się łatwo przestawić
do położenia CLOSE (zamkniętego), obrócić nakrętkę osi w lewo w celu
zmniejszenia momentu dokręcenia. Obracać nakrętkę osi stopniowo
(co1/9 obrotu), nie przekręcając od razu o cały obrót, w celu ustawienia
momentu dokręcenia na maksymalną wartość, przy której dźwignia
E-Thru może być przestawiona.
Nakrętka osi
Moment dokręcenia: mocniejszy
Moment dokręcenia: słabszy
3. Powtarzać tę regulację aż do uzyskania prawidłowej siły instalacji przy
prawidłowym położeniu dźwigni.