Shimano SM-AX720-142×12 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

UM-2AC0A-000-04
Podręcznik użytkownika
Piasta E-THRU (12 mm)
Podręczniki użytkownika w innych języka są dostępne na
stronie : http://si.shimano.com
ISTOTNA UWAGA
Należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru w
celu uzyskania informacji dotyczących instalacji i regulacji produktów,
które nie są opisane w podręczniku użytkownika. Instrukcja sprzedawcy
dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Nie należy demontować ani modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
PRZED ZAMONTOWANIEM NALEŻY DOKŁADNIE PRZECZYT
INSTRUKCJE DOTYCZĄCE SYSTEMU PIASTY E-THRU (12MM) ZAWARTE
W TYM PODRĘCZNIKU I POSTĘPOWAĆ WEDŁUG NICH. W PRZYPADKU
JAKICHKOLWIEK PYTAŃ NALEŻY SKONTAKTOWAĆ SIĘ ZE SPRZEDAWCĄ.
Piasta E-THRU (12mm) można stosować wyłącznie ze specjalną ramą i
specjalnymi piastą/kołem. Jeżeli będzie używany w połączeniu z
jakąkolwiek inną ramą lub piastą (kołem), może to spowodować odłączenie
się koła od roweru podczas jazdy, co grozi poważnymi obrażeniami ciała.
Jeśli piasta E-THRU (12mm) nie zostanie prawidłowo zamontowana w
rowerze, koło może się odłączyć od roweru podczas jazdy, co może
być z kolei przyczyną poważnych obrażeń.
Jeśli dźwignia E-THRU znajduje się po lewej
stronie (po stronie tarczy) ramy, należy się
upewnić, że dźwignia E-THRU nie styka się z
tarczą (rysunek 1). Ponadto należy sprawdzić, czy
dźwignia E-THRU nie ociera o ramę, inne części,
akcesoria itp. oraz czy podczas jazdy nie
zahaczają o nią żadne przeszkody (takie jak
gałęzie, wystające skały). Jeśli dźwignia E-THRU
poluzuje się z powodu ocierania lub zahaczania o
przeszkody, koło nie będzie wystarczająco silnie
trzymane i zacznie grzechotać. Jeśli tak się stanie,
należy się skontaktować z punktem sprzedaży
lub sprzedawcą roweru. Jazda rowerem z
poluzowanym kołem może spowodować jego
usterkę i w jej wyniku poważne obrażenia.
Dźwignia
E-THRU
Tarcza hamulcowa
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Rysunek 1
Nie wolno dotykać tarczy hamulcowej podczas obsługi systemu E-THRU. Nie wolno
również obsługiwać dźwigni E-THRU, gdy koło się obraca. Tarcza hamulcowa jest
bardzo ostra, jej dotknięcie może spowodować poważne obrażenia ciała.
Tarcza hamulcowa i zacisk hamulca bardzo się nagrzewają podczas hamowania. Aby
uniknąć zagrożenia poparzeniem, należy po zakończeniu jazdy na rowerze odczekać,
aż elementy te ostygną, zanim będzie można przystąpić do obsługi systemu E-THRU.
Przed montażem koła należy usunąć wszelkie ciała obce i brud z
otworów w zakończeniu widełek, gwintu ramy i otworów osi. Ciała
obce i kurz mogą przeszkadzać w prawidłowej instalacji systemu
E-THRU, a jeżeli piasta i oś nie zostaną zamontowane prawidłowo,
koło może odpaść, co może spowodować poważne obrażenia ciała.
Regulator nie może wykonać więcej niż 3 obroty.
Nie należy kontynuować obracania regulatora w kierunku dokręcania lub
luzowania, jeśli wyczuwany jest opór przy obrocie regulatora. Obracanie
regulatora pomimo oporu może spowodować jego uszkodzenie.
W rowerach użytkowanych bez regulatora zanotowano przypadki,
braku możliwości przeprowadzenia kolejnych regulacji. W takim
przypadku należy wymienić piastę E-THRU na nową.
Po uważnym przeczytaniu podręcznika użytkownika należy go
przechowywać w bezpiecznym miejscu do późniejszego wykorzystania.
Uwaga
Zawsze należy sprawdzić piasty E-THRU przed rozpoczęciem jazdy, aby się
upewnić, że koła są prawidłowo przymocowane do ramy. Jest to
szczególnie ważne w przypadku parkowania roweru w miejscu publicznym.
Należy się upewnić, że dźwignie E-THRU są ustawione w położeniu CLOSE
(zamkniętym) (strona dźwigni z napisem "CLOSE" musi być skierowana na
zewnątrz od ramy roweru). Należy ustawić dźwignie w sposób pokazany
na rysunku. Nie należy ich obracać.
Położenie OPEN (otwarte)
Położenie CLOSE (zamknięte)
W przypadku wymiany osi dźwigni E-THRU na inną, należy się
upewnić, że nazwa modelu osi zastępującej obecną oś dźwigni E-THRU
jest taka sama, jak nazwa modelu E-THRU znajdująca się na ramie.
Jeśli nazwa modelu jest inna, wymieniana oś dźwigni E-THRU może
nie zostać zamontowana poprawnie na ramie ze względu na różnice
w długości osi, rozmiarze gwintu, średnicy osłony itp.
Produkty nie są objęte gwarancją w zakresie naturalnego zużycia i
degradacji z powodu normalnego użytkowania i starzenia się.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić poniższe
elementy. W przypadku problemów z podanymi elementami należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Czy koła są prawidłowo przymocowane do ramy?
Czy dźwignie E-THRU są maksymalnie dociśnięte do położenia
"CLOSE" (zamkniętego)?
SZYBKA KONTROLA
Unieść rower tak, aby koło nie stykało się z ziemią, i kilkakrotnie energicznie
nacisnąć górną część opony w dół, jak pokazano na rysunku 1. Poruszać również
kołem na boki w sposób pokazany na rysunku 2, aby upewnić się, że koło nie jest
luźne. Taka kontrola nie gwarantuje, że dźwignia E-THRU ma odpowiedni
moment dokręcania. Jeżeli nie ma pewności, czy dźwignia E-THRU została
dokręcona prawidłowo, przed rozpoczęciem jazdy na rowerze powtórz procedurę
instalacji opisaną w punkcie "Instalacja koła" w tej instrukcji serwisowej.
Rysunek 1 Rysunek 2
Nazwy części
Otwór osi
Kołnierz piasty
Regulator
Dźwignia E-THRU
Zakończenie
widełek
Obsługa
UWAGA
Zawsze obsługuj dźwignię E-THRU ręką. Do zamykania dźwigni nie
można używać młotka ani innych przedmiotów. Niezastosowanie się
do tej instrukcji grozi uszkodzeniem systemu E-THRU i ramy.
Co to jest piasta E-THRU?
Jest to mechanizm używający dźwigni E-THRU na piaście do łatwej
instalacji i zdejmowania koła.
Funkcja piasty E-THRU
Ustaw dźwignię E-THRU w położeniu "CLOSE" (zamkniętym) i zaciśnij ją
na ramie w celu zamocowania koła w prawidłowej pozycji.
Położenie CLOSE (zamknięte)
Dźwignia E-THRU
Położenie OPEN (otwarte)
Montaż koła
1. Zamocuj prawidłowo kołnierz
piasty na zakończeniu widełek.
Kołnierz
piasty
Zakończenie widełek
2.
Ustaw dźwignię E-THRU w
położeniu OPEN (otwartym) i włóż
ją do otworu w zakończeniu
widełek po stronie przeciwnej do
gwintu. Przełóż oś dźwigni przez
cały widelec, aż sięgnie ona do
części gwintowanej po drugiej
stronie.
3.
Obróć dźwignię E-THRU, aby wkręcić oś dźwigni E-THRU w gwint
ramy.
Otwórz i zamknij dźwignię E-THRU; zamocuj oś dźwigni E-THRU w
gwincie ramy do momentu wyczucia lekkiego oporu, gdy dźwignia
E-THRU znajduje się w położeniu równoległym do osi piasty podczas
przesuwania do położenia CLOSE (zamkniętego).
1
2
Położenie OPEN
(otwarte)
Pozycja
kontrolna
Położenie CLOSE
(zamknięte)
4.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy dźwignia
E-THRU jest ustawiona wzdłuż ramy, gdy znajduje się w położeniu
CLOSE (zamknięte). Korzystając wyłącznie z siły ręki, popchnąć dźwignię
E-THRU, aż pokona ona całą drogę do położenia CLOSE (zamkniętego).
Sprawdzić, czy strona dźwigni E-THRU z napisem "CLOSE" (zamknięte)
znajduje się postronie zewnętrznej od ramy roweru.
Należy sprawdzić, czy dźwignia E-THRU nie ociera o ramę, inne części,
akcesoria itp. Ponadto należy zwrócić uwagę, czy podczas jazdy nie
zahaczają o nią żadne przeszkody (takie jak gałęzie krzaków, wystające
skały). Jeśli dźwignia E-THRU nie będzie prawidłowo ustawiona, należy
odpowiednio wyregulować regulator. Procedura regulacji jest podana
w części „Regulacja regulatora”.
Dźwignia
E-THRU
Tarcza
hamulcowa
Położenie CLOSE (zamknięte)
Moment dokręcenia:
5 - 7,5 Nm
Jeśli w instrukcji serwisowej znajdują się instrukcje dotyczące pozycji
zamocowania dźwigni E-THRU, należy ich przestrzegać podczas
mocowania.
Zdejmowanie koła
Przesuń dźwignię E-THRU z położenia CLOSE (zamkniętego) do położenia
OPEN (otwartego), a następnie obróć dźwignię E-THRU w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aby zdjąć oś E-THRU z gwintu
ramy. Po zdjęciu osi E-THRU z gwintu ramy wyjmij oś E-THRU z koła.
Regulacja regulatora
1. Wkręć oś dźwigni E-THRU w gwint ramy, jak pokazano w kroku 3
Montażu koła, następnie obróć dźwignię E-THRU, aby wyregulować
ją w taki sposób, żeby przesunęła się do prawidłowego położenia
CLOSE (zamkniętego), a następnie sprawdź moment dokręcania.
2. •
Jeśli moment dokręcania ma małą wartość podczas przestawiania
dźwigni E-THRU do położenia CLOSE (zamkniętego), przekręć
regulator zgodnie z kierunkiem strzałki.
Moment mocowania: Większy
Regulator
Jeśli moment dokręcania sprawdzony w kroku 1 ma tak dużą
wartość, że dźwigni E-THRU nie można łatwo przestawić do
położenia CLOSE (zamkniętego), przekręć regulator zgodnie z
kierunkiem strzałki w celu zmniejszenia tej wartości. Luzować
regulator stopniowo, w kilku etapach, do momentu, gdy
zamknięcie dźwigni piasty E-THRU będzie wymagało użycia
maksymalnej siły.
Moment mocowania: Mniejszy
Regulator
3. Powtarzać tę regulację aż do uzyskania prawidłowej siły instalacji
przy prawidłowym położeniu dźwigni.
Uwaga: specyfikacje mogą ulec poprawie bez powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1

Shimano SM-AX720-142×12 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla