Shimano BR-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

BL-M970
Grupa
XTR
Dźwignia hamulca
BL-M970
Hamulec V-BRAKE
BR-M970
Linka hamulca
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować
utratę kontroli i wypadek, który może prowadzić do poważnych
obrażeń. Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne,
należy nauczyć się właściwej techniki hamowania (w tym
prawidłowego nacisku na dźwignię hamulca i charakterystyk
kierowania rowerem) dla swojego roweru.Sprawdzić u sprzedawcy
oraz w instrukcji obsługi roweru oraz przećwiczyć technikę jazdy i
hamowania.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być
używane jako hamulce przednie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
poważne obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
okładziny hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się na
okładziny hamulcowe, należy je wymienić. W przeciwnym razie
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona, i
natychmiast wymienić linkę, jeśli tak jest. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach. Należy
wcześniej zmniejszyć prędkość i delikatniej używać hamulca.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego
uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową
i zachować ją na przyszłość.
Układ hamulcowy M970 jest wyposażony w śrubę z regulacją
skoku przy zaczepie linki dźwigni hamulcowej BL-M970, która
umożliwia rowerzyście zmianę zależności między siłą nacisku na
dźwignię a siłą hamowania. Jeżeli śruba z regulacją skoku
zostanie obrócona w prawo, siła hamowania wzrośnie do tego
stopnia, że będzie można uzyskać wysoki poziom siły przy
nieznacznym przemieszczeniu dźwigni. Odpowiedni, normalne
hamowanie może spowodować zastosowanie większej od
oczekiwanej siły hamowania, co może spowodować wywrócenie
roweru do przodu, powodując poważne obrażenia u kierującego.
Aby tego uniknąć, prosimy o uważne przeczytanie niniejszej
instrukcji przed obróceniem w prawo śruby z regulacją skoku.
Dużą siłę hamowania można uzyskać przy niewielkim ruchu dźwigni
hamulca, co zapewnia wysoką sprawność hamulca. Jednak, w
przypadku nagłego użycia hamulców, występuje niebezpieczeństwo
wywrócenia się roweru do przodu. Po zdemontowaniu bloku
ustalającego skoku i obróceniu w prawo śruby z regulacją skoku
należy najpierw przeprowadzić jazdę na rowerze przy prędkości
poniżej 10 km/h, w trakcie której należy wielokrotnie wypróbować
hamulce w celu wyczucia zmiany charakterystyki hamowania.
Dopiero potem można jeździć z większymi prędkościami.
Osoby początkujące powinny zachować szczególną uwagę.
Dużą siłę hamowania można uzyskać nawet przy poruszeniu
dźwigni hamulca jeszcze mniejszym niż przy ustawieniu takim jak w
punkcie 2 powyżej, co pozwala osiągnąć maksymalną wydajność
hamulca.
Ponieważ jednak siła hamowania zmienia się znacznie mocniej przy
poruszeniu dźwigni hamulca niż przy ustawieniu takim jak w punkcie
2, należy przećwiczyć technikę korzystania z hamulca w sposób
opisany powyżej. Nie zaleca się tego ustawienia hamulców osobom
początkującym i nieprzekonanym do jego stosowania.
Po zdemontowaniu bloku ustalającego skoku, a przed
rozpoczęciem jazdy na rowerze, należy przygotować się
do całkowicie nowej charakterystyki hamowania. W
przeciwnym razie może dojść do przewrócenia się roweru
do przodu, na przykład w trakcie gwałtownego hamowania
podczas pojawienia się na drodze samochodu.
Zastosowanie hamulca BR-M970 V-BRAKE z
mechanizmem SERVO WAVE ACTION i regulowanymi
dźwigniami hamulcowymi hamulca V-BRAKE, takimi jak
dźwignie hamulca BL-M970.
Optymalną sprawność hamulca można uzyskać w przypadku
stosowania zalecanego zestawu hamulca i dźwigni hamulca.
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne
rowki, należy je wymienić na nowe.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia
działania wynikających z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
OSTRZEŻENIE
OSTRZEŻENIE
Aby uniknąć poważnych urazów:
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Shimano BR-M970 Bezpieczeństwo użytkowania
Zamontowany blok ustalający skoku
(standardowe specyfi kacje wysyłki)
Wymontowany blok ustalający skoku i śruba
z regulacją skoku dokręcona do położenia
widocznego na ilustracji
Pełne dokręcenie śruby z regulacją skoku
1)
2)
3)
Śruba z regulacją skoku
Śruba z regulacją skoku
Klucz imbusowy 4 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Sworzeń
mocujący
okładzinę
Sworzeń
mocujący
okładzinę
Uchwyt
okładziny
Identycznie w przednim
i tylnym
Identycznie w przednim
i tylnym
Okładzina Okładzina
Uchwyt okładziny
Okładzina
Sworzeń mocujący okładzinę
Klucz imbusowy 5 mm
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Prowadzenie linki
Nakrętka mocująca
klocek
Podkładka
Podkładka A
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A
Podkładka B (cienka)
Podkładka B (gruba)
Klucz imbusowy 5 mm
Podkładka
Śruba
mocująca
ogniwo
Sworzeń blokujący
Otwór sprężyny
Śruba z regulacją skoku
Blok ustalający skoku
Środek
SI-8E40A
Hamulec uniwersalny
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca V-BRAKE
Wymiana okładzin
Techniczna instrukcja serwisowa
Hamulec uniwersalny
Dzięki zapewnieniu wyjątkowej sprawności
hamowania w warunkach wilgoci (sterowanie i
modulacja), w czasie użytkowania systemu
sprawność hamowania nie będzie zmieniać się w
szerokim spektrum warunków otoczenia.
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy
wykorzystanie poniższej kombinacji.
Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza
imbusowego 4 mm. Włożyć klucz imbusowy 4 mm do
gniazda w łbie śruby najdokładniej, jak to jest możliwe w
danej chwili.
W przypadku kierownicy
karbonowej, może być
konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania,
aby zapobiec
uszkodzeniu kierownicy.
W przypadku kierownic
karbonowych, należy
skonsultować się z
producentem roweru lub
kierownicy, jeżeli chodzi
o odpowiedni moment
dokręcania.
Włożyć sworzeń blokujący ramiona hamulca w
środkowy otwór sprężyny w piwocie ramy i następnie
za pomocą śruby mocującej ogniwa przymocować
ramiona hamulca do ramy.
Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć
okładzinę z rowka, tak aby można była go wyjąć z
uchwytu klocka.
Dociskając klocek do obręczy, wyregulować wielkość
wystawania klocka, zmieniając podkładkę B (gruba lub
cienka), tak by wymiar A wynosił co najmniej 39 mm.
Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów,
które należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
uważając jednocześnie na właściwy kierunek i położenie
otworów sworzni.
Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę
mocującą klocek.
Włożenie sworznia mocującego okładzinę ma kluczowe
znaczenie dla zamocowania okładziny w odpowiednim
miejscu.
Przełożyć linkę przez prowadzenie linki i po ustawieniu
ostatecznego dystansu między lewym i prawym
klockiem a obręczą wynoszącego 2 mm, dokręcić
śrubę mocującą linkę.
Wyregulować dokładnie za pomocą śruby regulacyjnej
napięcia sprężyny.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i
sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po
użyciu hamulca odległość między okładzinami jest
właściwa.
Zastosować chwyt
kierownicy o
maksymalnej średnicy
zewnętrznej 32 mm.
Moment dokręcenia: 6-8 Nm
Moment dokręcenia: 6-8 Nm
Moment dokręcenia: 6-8 Nm
Moment dokręcenia:
5-7 Nm
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.
5.
6.
A
B
C
1 mm
Lewa strona
Przód
Przód
Kierunek
wsuwania okładzin
Nacisnąć około
10 razy
Prawa strona
1 mm
1 mm
39 mm lub więcej
B+C = 2 mm
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec
zmianie bez powiadomienia. (polish)
UWAGA:
SI-8E40A-03
  • Page 1 1

Shimano BR-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla