SKODA Roomster 5J 05-2014 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

SIMPLY CLEVER
ŠKODA Roomster
Instrukcja obsługi
Układ tej instrukcji obsługi (objaśnienia)
Niniejsza instrukcja została ułożona według określonych reguł, aby ułatwić znaj-
dowanie i uzyskiwanie potrzebnych informacji.
Rozdział, spis treści i indeks haseł
Tekst niniejszej instrukcji obsługi jest podzielony na stosunkowo krótkie frag-
menty, ujęte w przejrzyste rozdziały. Aktualny rozdział jest zawsze zaznaczony
na pasku u dołu prawej strony.
Podzielony na rozdziały spis treści oraz obszerny indeks haseł na końcu in-
strukcji obsługi pomogą Państwu szybko znaleźć potrzebną informację.
Informacje o kierunku
Wszelkie informacje o kierunku, jak „z lewej“, „z prawej“, „z przodu“, „z tyłu“, są
podane względem kierunku jazdy samochodu.
Jednostki
Wartości są podawane w jednostkach metrycznych.
Objaśnienia symboli
Oznacza odsyłacz do akapitu zawierającego ważne informacje i zasady
bezpieczeństwa w danym rozdziale.
Oznacza koniec akapitu.
Oznacza kontynuację akapitu na następnej stronie.
Oznacza sytuacje, w których należy jak najszybciej zatrzymać samo-
chód.
® Oznacza zarejestrowany znak towarowy.
Oznacza wskazanie na wyświetlaczu MAXI DOT.
Oznacza wskazanie na wyświetlaczu segmentowym.
Wyświetlacz
O ile nie podano inaczej, w tej instrukcji obsługi przedstawiamy wskazania na
wyświetlaczu segmentowym.
Wskazówki
UWAGA
Najważniejsze wskazówki są oznaczone tytułem UWAGA. UWAGA wskazuje
na grożące niebezpieczeństwo wypadku lub obrażeń.
OSTROŻNIE
Wskazówka Ostrożnie zwraca uwagę na możliwość uszkodzenia samochodu
(np. uszkodzenia skrzyni biegów) lub na groźbę spowodowania wypadku.
Informacja dotycząca środowiska
Wskazówka Środowisko zwraca uwagę na sprawy ekologii. Zawiera ona np. po-
rady, jak osiągnąć mniejsze zużycie paliwa.
Informacja
Zwykła Wskazówka zwraca uwagę na ważne informacje na temat użytkowania
samochodu.

5J7012705AG
Wstęp
Dziękujemy za okazane zaufanie i wybór samochodu marki ŠKODA.
Nabyli Państwo samochód z najnowocześniejszą techniką i bogatym wyposażeniem. Zapraszamy do
uważnego przeczytania tej instrukcji obsługi, ponieważ postępowanie zgodne z instrukcją jest warun-
kiem prawidłowego korzystania z pojazdu.
W razie pytań dotyczących pojazdu należy zwrócić się do partnera handlowego ŠKODA.
Życzymy Państwu zadowolenia z samochodu marki ŠKODA i szerokiej drogi.
Państwa ŠKODA AUTO a.s. (dalej nazywana ŠKODA lub producentem)
Zastosowane pojęcia
W dokumentacji samochodu zastosowano następujące pojęcia, dotyczące wy-
konywania prac serwisowych w pojeździe.
„Specjalistyczna stacja obsługi“ - warsztat, który wykonuje specjalistyczne
prace serwisowe dla samochodów marki ŠKODA Specjalistyczna stacja obsłu-
gi może być zarówno partnerem handlowym ŠKODA, partnerem serwisowym
ŠKODA, jak i niezależnym warsztatem.
„Partner serwisowy ŠKODA“ - stacja obsługi autoryzowana na podstawie
umowy przez producenta ŠKODA AUTO a.s. lub jego dystrybutora do wykony-
wania prac serwisowych samochodów marki ŠKODA oraz do sprzedaży orygi-
nalnych części ŠKODA.
„Partner handlowy ŠKODA“ - przedsiębiorstwo autoryzowane przez produ-
centa ŠKODA AUTO a.s. lub jego dystrybutorów do sprzedaży nowych samo-
chodów marki ŠKODA i, o ile dotyczy, obsługi serwisowej z zastosowaniem
oryginalnych części ŠKODA oraz do sprzedaży oryginalnych części ŠKODA.
Instrukcja obsługi
Ta instrukcja obsługi dotyczy wszystkich wariantów nadwozia pojazdu oraz
wszystkich modeli.
W niniejszej instrukcji obsługi zostały opisane wszystkie dostępne wersje wy-
posażenia samochodu, nie są jednak opisane jako wyposażenie specjalne, wa-
riant modelu lub wyposażenie przeznaczone na określony rynek.
Dlatego w samochodzie mogą nie występować wszystkie elementy wyposa-
żenia opisane w tej instrukcji obsługi.
Zakres wyposażenia pojazdu zależy od zawartej umowy kupna-sprzedaży sa-
mochodu. Szczegółowe informacje można otrzymać u partnera handlowego
ŠKODA, u którego nabyli Państwo samochód.
Ilustracje mogą w pewnych szczegółach wyglądać inaczej niż w przypadku
Państwa samochodu - mają one wyłącznie ogólne znaczenie informacyjne.
Informacje uzupełniające (obowiązuje na terenie Rosji)
Pełny numer legalizacyjny pojazdu podany jest w dokumentacji samochodu.
Spis treści
Zastosowane skróty
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne 6
Informacje ogólne 6
Właściwa pozycja siedząca 7
Pasy bezpieczeństwa 10
Używanie pasów bezpieczeństwa 10
Zwijacze i napinacze pasów 14
Układ poduszek powietrznych
15
Opis układu poduszek powietrznych 15
Przegląd poduszek powietrznych 16
Wyłączanie poduszek powietrznych 19
Bezpieczne przewożenie dzieci 21
Fotelik dziecięcy 21
Systemy mocowania 23
Obsługa
Kokpit
27
Przegląd
26
Wskaźniki i lampki kontrolne
28
Tablica rozdzielcza
28
Komputer pokładowy (MFA)
31
Wskaźnik okresów międzyobsługowych
34
Wyświetlacz MAXI DOT
35
Lampki kontrolne
37
Odryglowanie i zaryglowanie
45
Odryglowanie i zaryglowanie
45
Centralne ryglowanie
48
Pilot zdalnego sterowania
50
Autoalarm
51
Pokrywa bagażnika 53
Elektryczne podnośniki szyb 54
Światła i widoczność 57
Światła 57
Oświetlenie wnętrza 61
Widoczność 63
Wycieraczki i spryskiwacze 64
Lusterko wsteczne 66
Siedzenia i przechowywanie 67
Fotele przednie 67
Kanapa tylna 69
Zagłówki 71
Bagażnik 71
Regulowana podłoga w bagażniku 75
Uchwyt na rower w bagażniku 77
Bagażnik dachowy 78
Wyposażenie praktyczne 79
Schowki 82
Praktik 86
Ogrzewanie i klimatyzacja 89
Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja 89
Ogrzewanie 90
Klimatyzacja (klimatyzacja ręczna) 92
Climatronic (klimatyzacja automatyczna) 94
Komunikacja i multimedia 96
Uniwersalne przygotowanie do zamontowania
telefonu GSM II 96
Obsługa głosowa 101
Multimedia 102
Jazda
Przygotowanie do jazdy i jazda 105
Uruchamianie i wyłączanie silnika 105
Hamulce 107
Ręczna zmiana biegów i pedały 108
Automatyczna skrzynia biegów 109
Docieranie 112
Ekonomiczna i ekologiczna jazda 113
Unikanie uszkodzeń samochodu 116
Podróże zagraniczne 117
Układy wspomagające 118
Układy wspomagania hamowania 118
Asystent parkowania 120
Tempomat 121
START-STOP 123
Jazda z przyczepą 125
Zaczep holowniczy 125
Przyczepa 128
Wskazówki eksploatacyjne
Pielęgnacja i konserwacja samochodu 131
Prace serwisowe, dostosowania i zmiany
techniczne 131
Mycie samochodu 133
Pielęgnacja samochodu z zewnątrz 134
Pielęgnacja wnętrza 138
Sprawdzanie i dolewanie 140
Paliwo 140
Komora silnika 143
Olej silnikowy 146
Płyn chłodzący
148
Płyn hamulcowy 150
Akumulator 151
Koła 155
Obręcze i opony 155
Eksploatacja zimą 161
3
Spis treści
Samodzielne naprawy
Wyposażenie awaryjne i samodzielne
naprawy 162
Wyposażenie awaryjne 162
Wymiana koła 163
Naprawa opon 167
Rozruch awaryjny 169
Holowanie samochodu 170
Bezpieczniki i żarówki 173
Bezpieczniki 173
Żarówki 176
Dane techniczne
Dane techniczne
181
Dane samochodu 181
Spis treści
4
Spis treści
Zastosowane skróty
Skrót Znaczenie
obr./min. Obroty silnika na minutę
ABS Układ przeciwpoślizgowy hamulców
AG Automatyczna skrzynia biegów
ASR Kontrola trakcji
CO
2
w g/km Ilość tlenku węgla w gramach na przejechany kilometr
DPF Filtr cząstek stałych
DSG Automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem
ECE Europejska Komisja Gospodarcza
ESC Układ stabilizacji toru jazdy
UE Unia Europejska
kW Kilowat, jednostka mocy silnika
MG Ręczna skrzynia biegów
MFA Komputer pokładowy
N1
skrzynia przeznaczona do wyłącznego lub przeważającego
transportu ładunków
Nm Newtonmetr, jednostka momentu obrotowego silnika
TDI CR
Silnik wysokoprężny z turbosprężarką i układem wtrysku
Common Rail
TSI
Silnik benzynowy z turbosprężarką i układem bezpośrednie-
go wtrysku
5
Zastosowane skróty
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne
Informacje ogólne
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Przed każdą jazdą
6
Bezpieczeństwo jazdy 6
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem 7
W tym rozdziale podano ważne informacje, porady i wskazówki związane z za-
gadnieniem bezpieczeństwa biernego w Państwa samochodzie.
Zebraliśmy tu wszystko, co trzeba wiedzieć o pasach, poduszkach powietrz-
nych, fotelikach dziecięcych, bezpieczeństwie dzieci itp.
UWAGA
Ten rozdział zawiera informacje na temat użytkowania samochodu ważne
dla kierowcy i pasażerów.
Dalsze informacje na temat bezpieczeństwa, dotyczące kierowcy i pasa-
żerów, znajdują się również w kolejnych rozdziałach tej instrukcji obsługi.
Kompletna dokumentacja samochodu powinna się zawsze znajdować w
samochodzie. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy samochód jest pożyczany
lub sprzedawany.
Przed każdą jazdą
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 6.
Dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów należy przed każdą jazdą przestrze-
gać poniższych wskazówek.
Upewnić się, że prawidłowo działają światła i kierunkowskazy.
Upewnić się, że wycieraczki działają prawidłowo, a pióra wycieraczek są w
dobrym stanie.
Upewnić się, że wszystkie szyby zapewniają dobrą widoczność.
Ustawić lusterko wsteczne tak, by zapewnić widoczność z tyłu.
Upewnić się, że lusterka nie są zasłonięte.
Sprawdzić ciśnienie w oponach.
Sprawdzić poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodzącego.
Bezpiecznie umocować przewożony bagaż.
Nie przekraczać dopuszczalnego nacisku na osie i dopuszczalnej masy cał-
kowitej pojazdu.
Zamknąć wszystkie drzwi, jak również pokrywę komory silnika i pokrywę
bagażnika.
Upewnić się, że żadne przedmioty nie będą przeszkadzały w operowaniu
pedałami.
Zabezpieczyć dzieci za pomocą odpowiednich fotelików dziecięcych i pra-
widłowo założonych pasów bezpieczeństwa » strona 21, Bezpieczne
przewożenie dzieci.
Przyjąć właściwą pozycję siedzącą » strona 7, Właściwa pozycja siedzą-
ca. Zwrócić uwagę, by wszystkie osoby jadące samochodem usiadły we
właściwej pozycji.
Bezpieczeństwo jazdy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 6.
Kierowca ponosi odpowiedzialność za siebie i swoich pasażerów. Gdy kierowca
narusza bezpieczeństwo jazdy, zagraża nie tylko sobie, lecz także innym
uczestnikom ruchu drogowego.
Przestrzegać następujących wskazówek.
Nie pozwalać sobie na odwrócenie uwagi od obserwowania sytuacji na
drodze, np. przez współpasażerów lub rozmowę telefoniczną.
Nigdy nie ruszać w drogę, gdy zdolność prowadzenia samochodu jest ogra-
niczona, np. przez lekarstwa, alkohol lub narkotyki.
Stosować się do zasad ruchu drogowego i dopuszczalnej prędkości jazdy.
Prędkość jazdy zawsze dostosowywać do stanu nawierzchni i warunków
ruchu drogowego oraz do warunków pogodowych.
Podczas długiej jazdy regularnie robić przerwy - minimum co dwie godziny.
6
Bezpieczeństwo
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 6.
Poniższa lista zawiera tylko część wyposażenia związanego z bezpieczeń-
stwem w Państwa samochodzie.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach.
Ograniczniki siły napięcia pasów przy fotelach przednich.
Napinacze pasów przy fotelach przednich.
Regulacja wysokości zaczepienia pasów przy fotelach przednich.
Czołowa poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera.
Boczne poduszki powietrzne.
Kurtyny powietrzne.
Punkty mocowania fotelików dziecięcych z systemem ISOFIX.
Punkty mocowania fotelików dziecięcych z systemem TOP TETHER.
Zagłówki z regulacją wysokości.
Regulowana kolumna kierownicy.
Wymienione elementy wyposażenia związanego z bezpieczeństwem współ-
działają ze sobą, by w razie wypadku zapewnić kierowcy i pasażerom jak naj-
większe bezpieczeństwo.
Wyposażenie związane z bezpieczeństwem nie zapewni odpowiedniego bez-
pieczeństwa, jeśli osoby jadące samochodem przyjmą niewłaściwą pozycję sie-
dzącą bądź elementy tego wyposażenia będą niewłaściwie ustawione lub uży-
te.
W razie wypadku nieprawidłowe zapięcie pasów bezpieczeństwa grozi obraże-
niami ze strony rozwijającej się poduszki powietrznej.
Właściwa pozycja siedząca
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Właściwa pozycja siedząca kierowcy 8
Regulacja położenia kierownicy
8
Właściwa pozycja siedząca pasażera
9
Właściwa pozycja siedząca pasażerów na tylnej kanapie
9
Przykłady niewłaściwej pozycji siedzącej
9
UWAGA
Fotele przednie oraz wszystkie zagłówki zawsze muszą być ustawione
odpowiednio do wzrostu osoby siedzącej, zaś pasy bezpieczeństwa prawid-
łowo założone, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo kierowcy i pa-
sażerów.
Każda osoba jadąca samochodem musi mieć prawidłowo założony pas
bezpieczeństwa, należący do odpowiedniego miejsca. Dzieci muszą być
bezpiecznie przewożone w odpowiednim foteliku dziecięcym » strona 21,
Bezpieczne przewożenie dzieci.
Przyjmując niewłaściwą pozycję siedzącą jadący samochodem naraża się
na obrażenia zagrażające życiu, gdyż poduszka bezpieczeństwa może go
trafić podczas wyzwalania.
Jeśli pasażerowie na kanapie tylnej siedzą nieprawidłowo, wskutek nie-
właściwego przebiegu taśmy pasa bezpieczeństwa zwiększa się ryzyko ob-
rażeń.
Podczas jazdy oparcia foteli nie powinny być zbyt mocno odchylone do ty-
łu, ponieważ pogarsza się wtedy działanie ochronne pasów bezpieczeń-
stwa i poduszek powietrznych - ryzyko obrażeń!
7
Bezpieczeństwo bierne
Właściwa pozycja siedząca kierowcy
Rys. 1 Prawidłowy odstęp kierowcy od kierownicy / prawidłowe ustawie-
nie zagłówka
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 7.
Dla własnego bezpieczeństwa i dla zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wy-
padku przestrzegać następujących wskazówek.
Fotel kierowcy powinien być tak ustawiony w płaszczyźnie przesuwu w
tył / przód, aby po całkowitym wciśnięciu pedałów nogi pozostawały lekko
zgięte w kolanach.
Oparcie fotela ustawić tak, aby kierownicę można było uchwycić w najwyż-
szym jej punkcie lekko zgiętymi rękoma.
Kierownicę ustawić tak, aby odstęp
A
między nią a mostkiem wynosił co
najmniej 25 cm » rys. 1. Ustawić kierownicę » strona 8, Regulacja poło-
żenia kierownicy.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na wysokości czubka głowy
B
.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 10, Używanie
pasów bezpieczeństwa.
Ustawić fotele i zagłówki » strona 67.
UWAGA
Przed rozpoczęciem jazdy przyjąć właściwą pozycję siedzącą i nie zmie-
niać jej podczas jazdy. Zwrócić uwagę pasażerom, aby także usiedli we
właściwej pozycji i pozycji tej nie zmieniali podczas jazdy.
Zachować odstęp co najmniej 25 cm od kierownicy i odstęp między noga-
mi a deską rozdzielczą na wysokości poduszki powietrznej kolan co naj-
mniej 10 cm. Jeżeli ten minimalny odstęp nie zostanie zachowany, poduszki
powietrzne nie spełnią swojej funkcji ochronnej - zagrożenie życia!
Podczas jazdy kierownicę pewnie trzymać obiema dłońmi po bokach, na
jej zewnętrznym obwodzie, w pozycji dłoni na godzinach „dziewiątej“ i
„trzeciej“. W żadnym razie nie trzymać kierownicy w pozycji rąk na godzinie
„dwunastej“ czy w inny sposób (np. za jej środek lub na wewnętrznym ob-
wodzie). W przypadku wyzwolenia poduszek powietrznych kierowcy, przy
niewłaściwym ułożeniu dłoni na kierownicy, kierowca mógłby doznać cięż-
kich obrażeń dłoni, rąk i głowy.
Należy dopilnować, aby pod nogami nie leżały żadne przedmioty, które na
skutek gwałtownego manewru lub hamowania mogłyby wpaść pod pedały.
W takim przypadku nie dałoby się wcisnąć pedału sprzęgła, zahamować czy
dodać gazu.
Regulacja położenia kierownicy
Rys. 2
Regulowana kierownica: dźwig-
nia pod kierownicą
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 7.
Można regulować wysokość i wysunięcie kierownicy.
Odchylić w dół dźwignię pod kierownicą » rys. 2.
Ustawić żądaną pozycję (wysokość i wysunięcie) kierownicy.
Dźwignię nacisnąć w górę do oporu.
8
Bezpieczeństwo
UWAGA
Dźwignia ustawiania kierownicy musi być podczas jazdy zablokowana, tak
aby nie zmieniła nieoczekiwanie swojego położenia podczas jazdy - niebez-
pieczeństwo wypadku!
Nigdy nie ustawiać kierownicy w czasie jazdy, ustawiać ją tylko podczas
postoju!
Właściwa pozycja siedząca pasażera
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 7.
Dla bezpieczeństwa pasażera i zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wypadku
należy przestrzegać następujących wskazówek.
Fotel pasażera przesunąć jak najdalej w tył. Pasażer nie może znajdować
się w odległości mniejszej niż 25 cm od deski rozdzielczej, aby poduszka
powietrzna w przypadku wyzwolenia zapewniała jak największe bezpie-
czeństwo.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na wysokości czubka głowy
B
» rys. 1 na stronie 8 » strona 8.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 10.
Ustawić fotele i zagłówki » strona 67.
W wyjątkowych przypadkach poduszkę powietrzną pasażera można wyłą-
czyć » strona 19, Wyłączanie poduszek powietrznych.
UWAGA
Zachować odległość co najmniej 25 cm od deski rozdzielczej. Jeżeli ten mi-
nimalny odstęp nie zostanie zachowany, poduszki powietrzne nie spełnią
swojej funkcji ochronnej - zagrożenie życia!
Podczas jazdy stopy zawsze trzymać na podłodze - nie wolno ich opierać
o deskę rozdzielczą, trzymać na siedzeniu czy wystawiać przez okno. Nie-
prawidłowa pozycja zwiększa ryzyko obrażeń w razie gwałtownego hamo-
wania lub wypadku. Gdy nastąpi wyzwolenie poduszek powietrznych,
wskutek niewłaściwej pozycji siedzącej można doznać śmiertelnych obra-
żeń!
Właściwa pozycja siedząca pasażerów na tylnej kanapie
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 7.
Aby zmniejszyć ryzyko obrażeń w przypadku gwałtownego manewru hamowa-
nia albo podczas wypadku, pasażerowie na siedzeniach z tyłu muszą prze-
strzegać następujących zasad.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na wysokości czubka głowy
B
» rys. 1 na stronie 8 » strona 8.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 10, Używanie
pasów bezpieczeństwa.
Jeśli samochodem przewożone jest dziecko, zastosować odpowiedni fote-
lik dziecięcy » strona 21, Bezpieczne przewożenie dzieci.
Ustawić fotele i zagłówki » strona 67.
Przykłady niewłaściwej pozycji siedzącej
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 7.
Maksymalne działanie ochronne pasów zapewniają tylko prawidłowo założone
i zapięte pasy bezpieczeństwa.
Nieprawidłowa pozycja siedząca znacznie zmniejsza ochronne działanie pasów
bezpieczeństwa i zwiększa ryzyko obrażeń wskutek niewłaściwego przebiegu
taśmy pasów.
Kierowca ponosi odpowiedzialność za siebie i pasażerów, a zwłaszcza za prze-
wożone dzieci. Nie pozwalać, by pasażerowie podczas jazdy przyjmowali nie-
właściwą pozycję siedzącą.
Poniższa lista zawiera wskazówki, których nieprzestrzeganie może spowodo-
wać ciężkie obrażenia, a nawet prowadzić do śmierci. Ta lista ta jest niepełna,
chcielibyśmy jednak uwrażliwić Państwa na kwestie bezpieczeństwa.
Podczas jazdy należy uwzględnić następujące wskazówki.
Nie stać.
Nie stać na siedzeniach.
Nie klęczeć na siedzeniach.
Oparcia nie pochylać mocno do tyłu.
Nie pochylać się w kierunku deski rozdzielczej.
Nie leżeć na siedzeniach kanapy.
Nie siedzieć tylko na przedniej części siedzenia.
9
Bezpieczeństwo bierne
Nie siedzieć, będąc skierowanym w bok.
Nie wychylać się przez okno.
Nie wystawiać nóg przez okno.
Nie kłaść nóg na desce rozdzielczej.
Nie kłaść nóg na siedzeniach.
Nie siedzieć na podłodze.
Nie jeździć bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Nie przebywać w bagażniku.
Pasy bezpieczeństwa
Używanie pasów bezpieczeństwa
Wprowadzenie do tematu
Rys. 3
Kierowca przypięty pasem
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Zjawiska fizyczne zachodzące podczas zderzenia czołowego 12
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa 12
Regulacja wysokości pasa bezpieczeństwa na przednich fotelach 13
Pas bezpieczeństwa na środkowym siedzeniu tylnej kanapy 13
Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa zapewniają dobrą ochronę pod-
czas wypadku. Zmniejszają ryzyko obrażeń i zwiększają szansę przeżycia wy-
padku.
Prawidłowo zapięty pas utrzymuje osobę jadącą we właściwej pozycji siedzą-
cej » rys. 3.
Pasy bezpieczeństwa w znacznym stopniu pochłaniają energię kinetyczną. Po-
nadto zapobiegają niekontrolowanemu przemieszczaniu się ciała, co znacznie
zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń.
Dla osób jadących samochodem prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa oz-
naczają optymalne wytłumienie energii kinetycznej.
Również budowa przedniej części nadwozia i inne cechy bezpieczeństwa bier-
nego samochodu, np. poduszki powietrzne, przyczyniają się do optymalnego
pochłonięcia energii kinetycznej. Powstająca energia jest przez to w mniej-
szym stopniu przenoszona na jadących i zmniejsza się ryzyko obrażeń.
Przewożenie dzieci wymaga dodatkowych środków bezpieczeństwa » stro-
na 21, Bezpieczne przewożenie dzieci.
10
Bezpieczeństwo
UWAGA
Pasy bezpieczeństwa należy zakładać przed każdą jazdą, nawet w mieś-
cie! Dotyczy to również pasażerów siedzących z tyłu - ryzyko obrażeń!
Również kobiety w ciąży zawsze powinny używać pasów bezpieczeń-
stwa. Tyko wtedy nienarodzone dziecko ma również zapewnioną ochro-
» strona 12, Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa.
Właściwa pozycja siedząca jest niezbędna dla maksymalnego działania
ochronnego pasów » strona 7, Właściwa pozycja siedząca.
Oparcia foteli przednich nie powinny być odchylone za daleko do tyłu, bo-
wiem wówczas pasy bezpieczeństwa mogą utracić skuteczność ochrony.
UWAGA
Wskazówki dotyczące właściwego przebiegu pasa
Należy zawsze zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie pasa bezpieczeń-
stwa. Źle założone pasy bezpieczeństwa mogą spowodować obrażenia na-
wet podczas lekkiego wypadku.
Wysokość zaczepienia pasa tak wyregulować, aby jego część barkowa
przebiegała mniej więcej przez środek barku - w żadnym razie nie przez
szyję.
Luźny pas bezpieczeństwa może spowodować obrażenia, ponieważ pod-
czas wypadku ciało przemieści się dalej w przód, po czym zostanie gwał-
townie zatrzymane przez pas.
Pas nie może przyciskać do ciała żadnych twardych lub kruchych przed-
miotów (np. okularów, długopisu, pęku kluczy itp.), ponieważ mogą one
spowodować obrażenia.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi pasów bezpieczeństwa
Taśma pasa nie może być zaklinowana, skręcona ani ocierać się o ostre
krawędzie.
Zwrócić uwagę na to, aby podczas zamykania drzwi nie przytrzasnąć pasa
bezpieczeństwa.
UWAGA
Wskazówki dotyczące prawidłowego stosowania pasów bezpieczeństwa
Jednym pasem bezpieczeństwa nie wolno przypinać dwóch osób (w tym
dzieci), pasem bezpieczeństwa nie wolno także przypinać dziecka przewo-
żonego na kolanach pasażera.
UWAGA (ciąg dalszy)
Pas bezpieczeństwa należy zapinać tylko w zamek należący do danego
siedzenia. Nieprawidłowe założenie pasa bezpieczeństwa zmniejsza działa-
nie ochronne pasa i zwiększa ryzyko obrażeń.
Gniazdo zamka pasa nie może być zatkane, ponieważ wówczas zaczep
pasa nie zaskoczy.
Noszenie wielu warstw i luźne ubranie (np. jazda w płaszczu i marynarce)
utrudnia siedzenie w prawidłowej pozycji i ogranicza skuteczność pasów
bezpieczeństwa.
Używanie dodatkowych sprzączek albo innych przedmiotów do regulacji
pasa bezpieczeństwa (np. do skracania pasa dla osób niskiego wzrostu) jest
zabronione.
Pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie mogą prawidłowo spełniać swoją
funkcję tylko wtedy, gdy oparcia kanapy zostaną właściwie zablokowa-
ne » strona 69.
UWAGA
Wskazówki dotyczące konserwacji pasów bezpieczeństwa
Taśmę pasa należy utrzymywać w czystości. Brudna taśma może zakłócać
działanie zwijacza pasa » strona 140, Pasy bezpieczeństwa.
Pasów bezpieczeństwa nie wolno wymontowywać ani zmieniać w jakikol-
wiek inny sposób. Nie próbować samodzielnie naprawiać pasa.
Regularnie sprawdzać stan pasów bezpieczeństwa. W przypadku stwier-
dzenia uszkodzenia tkaniny lub połączeń pasa, automatycznego zwijacza
lub części z zamkiem, należy zlecić specjalistycznej stacji obsługi wymianę
odpowiedniego pasa bezpieczeństwa.
Pasy bezpieczeństwa uszkodzone podczas wypadku (rozciągnięte), mu-
szą zostać wymienione na nowe - najlepiej w specjalistycznej stacji obsługi.
Dodatkowo należy sprawdzić punkty mocowania pasów.
Informacja
Podczas użytkowania pasów bezpieczeństwa należy przestrzegać obowiązują-
cych w danym kraju przepisów.
11
Pasy bezpieczeństwa
Zjawiska fizyczne zachodzące podczas zderzenia czołowego
Rys. 4 Kierowca nieprzypięty pasem / pasażer nieprzypięty pasem na fo-
telu tylnym
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 11.
Gdy samochód znajduje się w ruchu, zarówno on sam jak i jadące nim osoby
posiadają pewną energię ruchu, zwaną energią kinetyczną.
Wielkość energii kinetycznej zleży od prędkości jazdy oraz od masy samochodu
łącznie z masą jadących nim osób. Większa prędkość jazdy lub większa masa
oznacza więcej energii, która podczas wypadku musi zostać pochłonięta.
Najważniejszym czynnikiem jest prędkość jazdy. Dwukrotne zwiększenie pręd-
kości - np. z 25 km/h do 50 km/h - powoduje czterokrotny wzrost energii kine-
tycznej.
Przekonanie, że podczas lekkiego wypadku można utrzymać ciało rękoma, jest
błędne. Już podczas zderzenia z niewielką prędkością na ciało działają siły, któ-
rym ręce nie mogą się przeciwstawić.
Nawet podczas uderzenia z prędkością 30–50 km/h siły działające na ciało mo-
gą łatwo przekroczyć jedną tonę (1000 kg).
Np. masa osoby ważącej 80 kg „rośnie“ przy prędkości 50 km/h do 4,8 tony
(4800 kg).
Podczas zderzenia czołowego osoby nieprzypięte pasami są wyrzucane w
przód i bezwładnie uderzają w różne części samochodu jak np. kierownicę, de-
skę rozdzielczą lub szybę czołową » rys. 4 -
. Osoby jadące samochodem mo-
gą nawet zostać wyrzucone z samochodu, co może grozić obrażeniami stano-
wiącymi zagrożenie dla życia lub śmiertelnymi.
Pasy bezpieczeństwa są ważne także dla pasażerów siedzących z tyłu, ponie-
waż podczas wypadku mogą oni zostać bezwładnie wyrzuceni do przodu.
Osoba na tylnej kanapie, nieprzypięta pasem, zagraża więc nie tylko sobie sa-
mej, ale i siedzącym z przodu » rys. 4 -
.
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa
Rys. 5 Zapinanie / odpinanie pasów bezpieczeństwa
Rys. 6 Ułożenie części piersiowej i biodrowej pasa / Ułożenie pasa bez-
pieczeństwa u kobiet w ciąży
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 11.
Zakładanie
Przed zapięciem pasa należy prawidłowo ustawić fotel przedni i zagłó-
wek » strona 71.
Pas równomiernie i niezbyt szybko przeciągnąć za zaczep przez klatkę pier-
siową i biodra.
12
Bezpieczeństwo
Klamrę pasa włożyć do zamka należącego do danego miejsca » rys. 5 - , tak
aby zapadka słyszalnie zaskoczyła.
Pociągnięciem za pas sprawdzić pewność zapięcia klamry.
Plastikowy ogranicznik na taśmie pasa utrzymuje klamrę pasa na takiej wyso-
kości, aby łatwo było ją uchwycić.
Przebieg taśmy pasa bezpieczeństwa ma ogromny wpływ na jego skuteczność
działania.
Piersiowa część pasa nie może opinać szyi, lecz musi przebiegać przez środek
barku i dobrze przylegać do klatki piersiowej. Natomiast część biodrowa pasa
musi przebiegać przez biodra, a nie przez brzuch; powinna też być zawsze do-
brze (ciasno) zaciągnięta » rys. 6 -
.
Również kobiety w ciąży zawsze powinny używać pasów bezpieczeństwa. Ty-
ko wtedy nienarodzone dziecko ma zapewnioną ochronę.
U kobiet ciężarnych część biodrowa pasa powinna przebiegać jak najniżej
przez biodra, tak aby nie uciskała podbrzusza » rys. 6 -
.
Odpinanie
Pas bezpieczeństwa odpinać tylko wtedy, gdy samochód stoi.
Nacisnąć czerwony przycisk w zamku pasa » rys. 5 -
, klamra pasa wysko-
czy.
Pas poprowadzić ręką, tak aby taśma pasa łatwiej całkowicie się zwinęła i nie
skręciła się.
OSTROŻNIE
Przy odpinaniu pasa bezpieczeństwa zwrócić uwagę na to, aby klamra pasa nie
uszkodziła okładziny drzwi ani innych części wnętrza samochodu.
Regulacja wysokości pasa bezpieczeństwa na przednich fotelach
Rys. 7
Fotel z przodu: Regulacja wyso-
kości zaczepienia pasa
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 11.
Mechanizm regulacji wysokości zaczepienia pasa pozwala dopasować przebieg
przednich pasów bezpieczeństwa w okolicy barku do rozmiarów ciała.
Ramkę górnego punktu zaczepienia pasa wcisnąć i przesunąć w odpowied-
nim kierunku - w górę lub w dół » rys. 7.
Po wyregulowaniu wysokości gwałtownym pociągnięciem za pas sprawdzić
pewność zablokowania mechanizmu.
Pas bezpieczeństwa na środkowym siedzeniu tylnej kanapy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 11.
Pas bezpieczeństwa na środkowym siedzeniu tylnej kanapy jest zamontowany
w obszarze bagażnika z lewej strony podsufitki.
Zakładanie
Pas bezpieczeństwa wyciągnąć za pomocą dwóch klamr z mocowania w pod-
sufitce.
Wsunąć klamrę na końcu pasa w zamek pasa z lewej strony aż do usłyszenia
wyraźnego zatrzaśnięcia.
Drugą klamrę, dającą się przesuwać po pasie, przeciągnąć przez klatkę pier-
siową i wsunąć w zamek z prawej strony aż do wyraźnego zatrzaśnięcia.
Pociągnięciem za pas sprawdzić pewność zapięcia obu klamer.
Klamry pasa bezpieczeństwa siedzenia środkowego kanapy mają inny kształt i
pasują tylko do zamka siedzenia środkowego. Jeśli nie udaje się wsunąć klamry
w zamek pasa, prawdopodobnie został wybrany zamek pasa sąsiedniego sie-
dzenia.
Odpinanie
Pas bezpieczeństwa należy odpiąć w odwrotnej kolejności niż został zapięty.
Pas poprowadzić ręką, tak aby łatwo się zwinął, nie skręcił się i aby nie usz-
kodzić okładziny.
UWAGA
Po rozpięciu przytrzymać pas bezpieczeństwa i powoli zwinąć, aż obie
klamry dojdą do mocowania w podsufitce i zostaną zabezpieczone magne-
sem - ryzyko obrażeń.
Nigdy nie odblokowywać obu klamer pasa równocześnie.
13
Pasy bezpieczeństwa
Zwijacze i napinacze pasów
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Zwijacze pasów
14
Napinacze pasów bezpieczeństwa 14
Zwijacze pasów
Każdy pas bezpieczeństwa jest pasem bezwładnościowym (ze zwijaczem).
Przy wolnym pociągnięciu pas bezpieczeństwa przesuwa się całkowicie swo-
bodnie. Gwałtowne pociągnięcie pasa powoduje zablokowanie go przez zwi-
jacz.
Zwijacz blokuje się też podczas pełnego hamowania, przyspieszania oraz jazdy
stromą drogą lub na zakręcie.
UWAGA
Jeżeli pas bezpieczeństwa nie blokuje się po gwałtownym pociągnięciu, na-
leży niezwłocznie zlecić jego sprawdzenie specjalistycznej stacji obsługi.
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Napinacze w zwijaczach przednich pasów bezpieczeństwa zwiększają bezpie-
czeństwo kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, o ile mają oni zapięte pasy.
Podczas zderzenia czołowego, którego energia przekroczyła pewną wartość,
pasy bezpieczeństwa są automatycznie napinane. Napinacze pasów bezpie-
czeństwa mogą zostać wyzwolone także, gdy pasy te nie są założone.
Podczas zderzenia bocznego, którego energia przekroczyła pewną wartość,
zapięte pasy bezpieczeństwa napinają się automatycznie po stronie zderzenia.
Wyzwolenie napinaczy pasów nie następuje przy lekkich zderzeniach czoło-
wych, przy zderzeniach bocznych i od tyłu, podczas wywrotki ani podczas in-
nych kolizji, podczas których siły działające od przodu nie przekroczą pewnej
granicy.
UWAGA
Wszelkie prace związane z napinaczami pasów, jak również wymontowa-
nie i zamontowanie ich elementów podczas innych napraw, mogą wykony-
wać wyłącznie specjalistyczne stacje obsługi.
Napinacze pasów zapewniają ochronę tylko w czasie jednego wypadku.
Gdy nastąpi wyzwolenie napinacza, cały układ należy wymienić.
Informacja
Podczas wyzwolenia napinaczy pasów pojawia się dym. Nie oznacza to jed-
nak, że w samochodzie wybuchł pożar.
W razie złomowania samochodu lub poszczególnych części napinaczy pasów
koniecznie należy przestrzegać obowiązujących przepisów. Partnerzy serwiso-
wi ŠKODA znają te przepisy i u nich można zasięgnąć szczegółowych informa-
cji.
14
Bezpieczeństwo
Układ poduszek powietrznych
Opis układu poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Opis układu 15
Wyzwalanie poduszek powietrznych 16
UWAGA
Najlepsze działanie ochronne układu poduszek powietrznych uzyskuje
się tylko wtedy, gdy pasy bezpieczeństwa są zapięte.
Poduszki nie zastępują pasów bezpieczeństwa, lecz są częścią systemu
bezpieczeństwa biernego samochodu.
Aby wyzwolone poduszki powietrzne zapewniały jak najskuteczniejszą
ochronę, fotele muszą być ustawione odpowiednio do wzrostu osób jadą-
cych » strona 7, Właściwa pozycja siedząca.
Jeśli ktoś jedzie nieprzypięty pasem bezpieczeństwa, pochyla się za dale-
ko do przodu lub siedzi w innej niewłaściwej pozycji, naraża się na poważ-
niejsze urazy w razie wypadku.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi układu poduszek powietrznych
Jeżeli występuje usterka, układ poduszek powietrznych należy niezwłocz-
nie sprawdzić w specjalistycznej stacji obsługi. W przeciwnym razie istnieje
ryzyko, że poduszki powietrzne nie zostaną wyzwolone w czasie wypadku.
W układzie poduszek powietrznych i jego elementach nie wolno dokony-
wać żadnych zmian.
Wszelkie prace związane z układem poduszek powietrznych, jak też wy-
montowanie i zamontowanie elementów tego układu podczas innych na-
praw (np. wymontowanie kierownicy) mogą wykonywać wyłącznie specja-
listyczne stacje obsługi.
Nie dokonywać żadnych zmian w obszarze przedniego zderzaka i nadwo-
zia.
UWAGA (ciąg dalszy)
Zabrania się manipulacji jakimikolwiek częściami układu poduszek po-
wietrznych, ponieważ mogłoby dojść do wyzwolenia poduszek.
Poduszki powietrzne zapewniają ochronę tylko w czasie jednego wypad-
ku. Po wyzwoleniu poduszki powietrznej, układ poduszek powietrznych na-
leży wymienić.
Opis układu
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 15.
Stan funkcjonowania układu poduszek powietrznych jest sygnalizowany zapa-
leniem się lampki kontrolnej
na tablicy rozdzielczej » strona 43.
W momencie wyzwolenia poduszki powietrzne napełniają się gazem i rozwija-
ją.
Podczas wyzwolenia poduszek powietrznych pojawia się szarobiały lub czer-
wony nieszkodliwy gaz. Jest to całkowicie normalne i nie świadczy o pożarze w
samochodzie.
Układ poduszek powietrznych (w zależności od wyposażenia samochodu)
składa się z następujących modułów.
Sterownik elektroniczny.
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy i pasażera » strona 16.
Boczne poduszki powietrzne » strona 17.
Kurtyny powietrzne » strona 18.
Lampka kontrolna poduszek powietrznych na tablicy rozdzielczej » stro-
na 43.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera » strona 20.
Lampka kontrolna włączonych / wyłączonych czołowych poduszek powietrz-
nych pasażera w środkowej części tablicy rozdzielczej » strona 20.
Informacja
Układ poduszek powietrznych jest bezobsługowy przez cały okres swojej
trwałości.
W przypadku sprzedaży samochodu prosimy przekazać nabywcy komplet do-
kumentów samochodu. Prosimy pamiętać, że do tego kompletu należy także
(jeżeli jest) formularz wyłączonej poduszki powietrznej pasażera!
W razie złomowania samochodu lub elementów układu poduszek powietrz-
nych koniecznie należy przestrzegać obowiązujących przepisów.
15
Układ poduszek powietrznych
Wyzwalanie poduszek powietrznych
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 15.
Napełnienie poduszki powietrznej odbywa się w ułamku sekundy i z dużą
prędkością, tak aby w czasie zderzenia mogła ona zapewnić dodatkową ochro-
nę.
Układ poduszek powietrznych działa tylko przy włączonym zapłonie.
W wyjątkowych zdarzeniach wypadkowych może dojść do jednoczesnego wy-
zwolenia kilku poduszek powietrznych.
Podczas zderzenia czołowego lub bocznego o niewielkiej energii, zderzenia od
tyłu lub wywrócenia albo dachowania samochodu nie następuje wyzwolenie
poduszek powietrznych.
Warunki wyzwolenia
Nie można szczegółowo określić warunków wyzwolenia układu poduszek po-
wietrznych w każdej sytuacji. Ważną rolę odgrywają na przykład takie czynniki,
jak właściwości obiektów, z którymi się zderza samochód (obiekty twarde lub
miękkie), kąt zderzenia, prędkość jazdy itp.
Decydujące znaczenie dla wyzwolenia poduszek powietrznych ma przebieg
opóźnienia. Sterownik analizuje charakter kolizji i uaktywnia odpowiedni ele-
ment systemu bezpieczeństwa jadących.
Jeśli zmierzone opóźnienie ruchu samochodu w czasie zderzenia nie przekra-
cza wartości progowej zaprogramowanej w sterowniku, nie następuje wyzwo-
lenie poduszek powietrznych, chociaż samochód może zostać bardzo mocno
uszkodzony.
Przy silnych zderzeniach czołowych następuje wyzwolenie następujących
poduszek powietrznych.
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy.
Czołowa poduszka powietrzna pasażera.
Przy silnych zderzeniach bocznych następuje wyzwolenie następujących
poduszek powietrznych.
Boczna poduszka powietrzna z przodu po stronie zderzenia.
Kurtyna powietrzna po stronie zderzenia.
Gdy podczas wypadku dojdzie do wyzwolenia poduszek powietrznych:
świeci lampka oświetlenia wnętrza (jeśli włącznik jest w położeniu sterowa-
nia włącznikiem drzwi);
włączają się światła awaryjne;
wszystkie drzwi zostają odryglowane;
następuje przerwanie dopływu paliwa do silnika.
Przegląd poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących te-
matów:
Czołowe poduszki powietrzne 16
Boczne poduszki powietrzne 17
Kurtyny powietrzne 18
Czołowe poduszki powietrzne
Rys. 8 Czołowa poduszka powietrzna kierowcy w kierownicy / pasażera
w desce rozdzielczej
Rys. 9
Właściwy odstęp od kierownicy / poduszki powietrzne napełnione
gazem
16
Bezpieczeństwo
Czołowe poduszki powietrzne zapewniają dodatkową ochronę głowy i górnej
części tułowia kierowcy i pasażera w czasie poważniejszego zderzenia czoło-
wego.
Czołowa poduszka powietrzna kierowcy jest umieszczona w kierowni-
cy » rys. 8 -
.
Czołowa poduszka powietrzna pasażera znajduje się w desce rozdzielczej nad
schowkiem » rys. 8 -
.
Wyzwolenie poduszek powietrznych powoduje rozwinięcie ich przed kierowcą
i pasażerem » rys. 9 -
. Przez zanurzanie się kierowcy i pasażera w całkowicie
napełnione poduszki następuje łagodne wyhamowanie ich ruchu do przodu, co
zmniejsza ryzyko urazu głowy i górnej części tułowia.
UWAGA
Wskazówki dotyczące właściwej pozycji siedzącej
Dla kierowcy i pasażera ważne jest, aby zachowywać odstęp co najmniej
25 cm od kierownicy lub od deski rozdzielczej
A
» rys. 9. Jeżeli ten minimal-
ny odstęp nie zostanie zachowany, poduszki powietrzne nie spełnią swojej
funkcji ochronnej - zagrożenie życia! Ponadto fotele i zagłówki muszą być
zawsze ustawione odpowiednio do wzrostu siedzącej osoby.
Podczas napełniania poduszek powietrznych działają duże siły i w przy-
padku niewłaściwej pozycji siedzącej lub złego ustawienia fotela może
dojść do obrażeń ciała.
Między osobami jadącymi z przodu a poduszkami powietrznymi nie mogą
się znajdować żadne inne osoby, zwierzęta czy przedmioty.
UWAGA
Czołowa poduszka powietrzna a przewożenie dzieci
W żadnym wypadku na przednim fotelu samochodu nie wolno przewozić
niezabezpieczonych dzieci. Gdyby wskutek wypadku nastąpiło wyzwolenie
poduszki powietrznej, dziecko mogłoby doznać poważnych, a nawet śmier-
telnych obrażeń!
Jeżeli na fotelu pasażera ma być zamocowany fotelik dziecięcy, w którym
dziecko jest przewożone tyłem do kierunku jazdy, należy koniecznie wyłą-
czyć czołową poduszkę powietrzną po stronie pasażera » strona 19, Wyłą-
czanie poduszek powietrznych. Jeśli się tego nie uczyni, wyzwolenie czoło-
wej poduszki powietrznej pasażera może spowodować u dziecka poważne,
a nawet śmiertelne obrażenia. Dzieci należy przewozić na fotelu pasażera
zgodnie z przepisami danego kraju, dotyczącymi używania fotelików dzie-
cięcych.
UWAGA
Wskazówki ogólne
Kierownicy i osłony poduszki powietrznej w desce rozdzielczej po stronie
pasażera nie wolno oklejać, osłaniać ani w inny sposób modyfiować. Części
te można czyścić tylko suchą ściereczką lub ściereczką lekko zwilżoną wo-
dą. Na pokrywach poduszek powietrznych lub w ich bezpośredniej bliskości
nie wolno montować żadnych dodatkowych elementów, takich jak uchwyty
na kubki, uchwyty do telefonu i podobnych.
Nigdy nie kłaść żadnych przedmiotów na powierzchni modułu poduszki
powietrznej w desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Boczne poduszki powietrzne
Rys. 10
Umieszczenie bocznej poduszki powietrznej w fotelu kierowcy /
boczna poduszka powietrzna wypełniona gazem
Boczne poduszki powietrzne zapewniają pasażerom dodatkową ochronę gór-
nej części tułowia (klatki piersiowej, brzucha, miednicy) w czasie zderzenia
bocznego o większej energii.
Boczne poduszki powietrzne są wbudowane w tapicerkę oparć foteli przed-
nich » rys. 10 -
.
Przy wyzwoleniu bocznych poduszek powietrznych » rys. 10 -
następuje
również wyzwolenie kurtyn powietrznych i napinaczy pasów po właściwej
stronie.
Podczas zanurzania się w całkowicie napełnioną poduszkę powietrzną nastę-
puje wytłumienie ruchu w bok osoby jadącej samochodem i zmniejszenie ryzy-
ka zranienia górnej części tułowia (klatki piersiowej, brzucha i miednicy) od
strony drzwi.
17
Układ poduszek powietrznych
UWAGA
Wskazówki dotyczące właściwej pozycji siedzącej
Głowa osoby jadącej nigdy nie powinna się znajdować w zasięgu działania
bocznej poduszki powietrznej. W przeciwnym razie w czasie wypadku mog-
łoby dojść do ciężkich obrażeń. Dotyczy to zwłaszcza dzieci przewożonych
bez odpowiedniego fotelika dziecięcego » strona 22, Bezpieczeństwo
dziecka a boczna poduszka powietrzna.
Między osobami jadącymi a poduszkami powietrznymi nie mogą się znaj-
dować żadne inne osoby, zwierzęta czy przedmioty. Na drzwiach nie mogą
być założone żadne akcesoria, takie jak np. uchwyty na napoje.
Jeśli w czasie jazdy dzieci siedzą w niewłaściwej pozycji, w razie wypadku
są narażone na zwiększone ryzyko obrażeń. Może to mieć poważne kon-
sekwencje » strona 21, Fotelik dziecięcy.
UWAGA
W samochodzie na haczykach do ubrań wieszać tylko lekkie elementy
odzieży. W kieszeniach odzieży nie zostawiać ciężkich ani ostrych przed-
miotów.
Na bok oparcia fotela nie wolno wywierać dużej siły (np. uderzać, kopać
itp.), gdyż może to spowodować uszkodzenie poduszek powietrznych. Usz-
kodzona boczna poduszka powietrzna mogłaby nie zadziałać podczas wy-
padku!
Na fotele kierowcy i pasażera nie wolno zakładać żadnych pokrowców,
które nie mają wyraźnego dopuszczenia firmy ŠKODA. Ponieważ boczna
poduszka powietrzna rozwija się z oparcia fotela, zastosowanie niedopusz-
czonych pokrowców mogłoby znacznie ograniczyć jej skuteczność.
Uszkodzenia oryginalnego obicia fotela w obrębie bocznej poduszki po-
wietrznej powinny zostać niezwłocznie usunięte w specjalistycznej stacji
obsługi.
Moduły poduszek powietrznych w fotelach nie mogą mieć uszkodzeń,
pęknięć ani głębokich rys. Nie wolno ich otwierać na siłę.
Kurtyny powietrzne
Rys. 11 Miejsce zamontowania kurtyn powietrznych / kurtyna powietrzna
wypełniana gazem
Kurtyny powietrzne zapewniają dodatkową ochronę głowy i szyi pasażerów w
czasie poważniejszego zderzenia czołowego.
Kurtyny powietrzne są umieszczone po obu stronach samochodu wewnątrz,
nad drzwiami » rys. 11 -
.
W przypadku zderzenia bocznego następuje wyzwolenie kurtyny powietrznej
wraz z odpowiednią boczną poduszką powietrzną i napinaczem pasów przy
przednim fotelu po stronie zderzenia.
Po rozwinięciu poduszka powietrzna zakrywa obszar okien drzwi przednich i
tylnych oraz słupki drzwi » rys. 11 -
.
Uderzenie głową o wewnętrzne elementy wyposażenia amortyzuje nadmu-
chana kurtyna powietrzna. Poprzez zmniejszenie obciążenia głowy oraz mniej-
sze nadwyrężenie ruchów głowy zmniejszają się obciążenia przyjmowane na
szyję.
UWAGA
W zasięgu działania kurtyn powietrznych nie powinno być żadnych przed-
miotów, aby poduszki mogły się bez przeszkód rozwinąć.
W samochodzie na haczykach do ubrań wieszać tylko lekkie elementy
odzieży. W kieszeniach odzieży nie zostawiać ciężkich ani ostrych przed-
miotów. Ponadto do wieszania odzieży nie używać wieszaków ubranio-
wych.
18
Bezpieczeństwo
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201

SKODA Roomster 5J 05-2014 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla