Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
SI-6UAFA-003-03
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na rowerze.
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie
stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu
rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni
łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z
poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni
innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest
sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do
typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co
może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić
łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest
uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Należy okresowo sprawdzać moment dokręcania ramion mechanizmu korbowego i pedałów. Po przejechaniu około 100 km należy ponownie
sprawdzić momenty dokręcania. Jeśli momenty dokręcania są zbyt małe, ramiona mechanizmu korbowego lub pedały mogą spaść,
powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może
dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane,
łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej
tarczy.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego posiada
gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości tarcz i łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i
hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie
można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji
po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
6.5mm
7.1mm
Oparcia pancerza
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
Wzmocniony sworzeń łączący
UWAGA
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Aby zmienić z małej tarczy na większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą
tarczę.
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na
średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie
przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Montaż przerzutki przedniej, osi suportu i mechanizmu korbowego
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Użyć specjalnych narzędzi (TL-UN66 i TL-UN74-S) do
zamocowania osi suportu 1 i przerzutki przedniej, tak aby
były skierowane tak, jak pokazano na rysunku. Zamontować
miskę 2 , a następnie użyć ściągacza do korb (TL-FC10), aby
zamontować mechanizm korbowy.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano
na ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady
regulującej Pro-Set.
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się
bezpośrednio nad największą
tarczą i powinien być ustawiony
równolegle do niej. Przykręcić za
pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania łącznika/osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcenia mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym
zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
1 Oś suportu 2 Adapter
Przerzutka przednia
3 Mechanizm korbowy
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Długość łańcucha
Największa zębatka Największa tarcza
Łańcuch
*
t = grubość osłony łańcucha (1,5 - 2,1 mm)
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Blokada regulująca Pro-Set
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Śruba regulacji
dolnej
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6UAFA-003
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm]
(w przypadku rozmiarów S i M należy użyć adapterów).
Przerzutka przednia
X = dostępne
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Oś suportu
Montaż dźwigni
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania: 5 Nm
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 36 mm (M390) / 32 mm (EF65).
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
ST-M390 / ST-EF65
Klucz imbusowy 5 mm
SL-M390
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
<ST-M390 / SL-M390>
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy
lub więcej, i sprawdzić na
wskaźniku, czy dźwignia jest w
najniższym położeniu. Następnie
usunąć kapę otworu na linkę i
przyłączyć linkę.
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając
ją w sposób pokazany na ilustracji aż do
oporu.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść
smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania
linki.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
Dźwignia (B)
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Osłona otworu na linkę
<ST-EF65>
Nacisnąć dźwignię (B) dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu. Odkręcić śrubę, a następnie zdjąć
osłonę. Wyciągnąć linkę jak pokazano na rysunku, a następnie
założyć nową.
Dźwignia (B)
Śruba
Osłona
Linka wewnętrzna
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Dolne prowadzenie linki
Górne prowadzenie
linki
Pociągnąć
Pociągnąć
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię
zmiany biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów.
(Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna
w czasie użytkowania.)
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie
przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano
na ilustracji.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa tarcza
A
B
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na
największej tylnej koronce, a z przodu ustawić łańcuch na
środkowej tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza
tak, aby dystans między wózkiem wewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Dodać dwa ogniwa (z
łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Klucz imbusowy 8 mm
(FC-M391 / FC-M391-8)
Do przykręcania śrub mocujących linkę należy użyć klucza
imbusowego 5 mm. Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć
końcówkę linki.
< FD-M390 / M360 / M190A / M190 / M191 > < FD-M311 >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
M390/M190A/M190 M311M360/M191
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy o
wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Biegi
Prawa 9-rzędowa przerzutka SIS 7/8-rzędowa przerzutka SIS
Lewa 3-rzędowa przerzutka SIS 3-rzędowa przerzutka SIS
Dźwignia przerzutki ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65 ST-EF65
Pancerz OT-SP40
Przerzutka przednia FD-M390 FD-M360 / M311 / M190A / M190 / M191
Mechanizm korbowy FC-M391 / FC-M391-8 FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
Oś suportu BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Łańcuch CN-HG53 CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18 / SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu FD-M390 FD-M360 FD-M311 FD-M190A FD-M190 FD-M191
Obsługa zarówno dolnego jak i górnego prowadzenia
linki
X X X X X X
TOP SWING X X - X X X
Odpowiedni mechanizm korbowy
FC-M391 / M391-8
FC-M311 / FC-M311-8 FC-M171/M131
Zęby najwyższego przełożenia 44 / 48T 42 / 48T 42 / 48T 42T 42T 48T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 20T 20T 18T 18T 20T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 10T 10T 8T 8T 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki
przedniej
S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
) 63°- 66° / 66°- 69° 66°- 69° 63°- 66°
63°- 66° / 66°- 69°
Odpowiednia oś suportu BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Właściwa linia łańcucha 50 mm 47,5 / 50 mm
Symbol modelu FC-M391 FC-M391-8 FC-M311 FC-M311-8 FC-M171 FC-M131
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T / 48-36-26T
42-32-22T / 48-38-28T
42-32-22T 42-34-24T / 48-38-28T
Średnica rozstawu śrub 104 / 64 mm — —
Długość ramienia mechanizmu korbowego 170 / 175 mm 170 / 175 mm 170 / 175 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Odpowiednia oś suportu BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K)
Symbol modelu BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Oznaczenie LL123 D-NL K D-NL 126 (-K)
Długość osi 122,5 mm 126 mm
Linia łańcucha 50 mm 47,5 mm + t* 47,5 mm 50 mm
Rozmiar gwintu BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z
średniej tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z
średniej tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
dolnej w lewo (około 1/4
obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z
największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza w lewo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy następuje zmiana
na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest
na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/4
obrotu).