Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6UJ0A-002
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Aby zmienić z małej tarczy na
większą (Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A)
zostanie naciśnięta
jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden
stopień z małej na
większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą
tarczę.
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą (Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B)
zostanie naciśnięta
jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden
stopień z dużej tarczy
na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na
średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do
położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie
przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze
pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu
korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Montaż przerzutki przedniej, osi
suportu i mechanizmu korbowego
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Użyć specjalnych narzędzi (TL-UN65 i TL-UN74-S) do
zamocowania osi suportu 1 i przerzutki przedniej, tak aby
były skierowane tak, jak pokazano na rysunku. Zamontować
miskę 2 , a następnie użyć ściągacza do korb (TL-FC10), aby
zamontować mechanizm korbowy.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak
pokazano na ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać
blokady regulującej Pro-Set.
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się
bezpośrednio nad największą
tarczą i powinien być ustawiony
równolegle do niej. Przykręcić za
pomocą klucza imbusowego
5mm.
Moment dokręcania miski/osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
1 Oś suportu 2 Adapter
Przerzutka przednia
3 Mechanizm korbowy
Moment dokręcania: 5 - 7 Nm
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(złańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie
linki
Górne prowadzenie
linki
Pociągnąć
Pociągnąć
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch na największej
tylnej koronce, a z przodu ustawić łańcuch na środkowej tarczy.
Obrócić pokrętło regulacyjne pancerza tak, aby dystans między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
A
B
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również wprzypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
SI-6UJ0A-002-03
Przedni system napędowy
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (w przypadku rozmiarów S i M należy użyć adapterów).
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
Oś suportu
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków
jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do
czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad,
takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się
zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się
zponiższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe, co może
spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B)
dwa razy lub więcej, i
sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest
wnajniższym położeniu.
Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i
przyłączyć linkę.
Linka wewnętrzna
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Osłona otworu na linkę
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż
miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o
łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
• Należy okresowo sprawdzać moment dokręcania ramion mechanizmu korbowego i pedałów. Po przejechaniu
około 100 km (60 mil) należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania. Jeśli momenty dokręcania są zbyt małe,
ramiona mechanizmu korbowego lub pedały mogą spaść, powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji
poważne obrażenia rowerzysty.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się
jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną
prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Sworzeń
końcowy
Sworzeń ogniwa
Wzmocniony sworzeń łączący
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na
najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
A
: Zwęża się
B
: Poszerza się
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano
na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
UWAGA
Klucz imbusowy 5 mm
Montaż dźwigni zmiany biegów
Zastosować chwyt kierownicy
o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 36 mm.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu
ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów.
Należyużyć klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm.
Ramię prawego mechanizmu korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego
posiada gwint lewy.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować.
Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać
się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas,
przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz
iślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko
ztrzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej stosować
zdwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować
punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na
pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm
korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
znormalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
6.5mm
7.1mm
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy o bardzo
wąskich ogniwach, np.
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy o
wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
wprawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
wprawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
znajwiększej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
wprawo (około 1/2 obrotu).
Biegi
Prawa 8-rzędowa przerzutka SIS
Lewa 3-rzędowa przerzutka SIS
Rapidfire Plus ST-M310-L
Pancerz OT- SP40
Przerzutka przednia FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
Mechanizm korbowy FC-M361 / FC-M361-8 / FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
Oś suportu BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Przerzutka przednia
X = dostępne
Symbol modelu
FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 FD-M190A
Dolne prowadzenie linki
X X X X
Górne prowadzenie linki
X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym
20T 20T 18T 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą
10T 10T 8T 8T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej
S, M, L S, M, L S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
␣
)
63°- 66° / 66°- 69° 63°- 66° 66°- 69°
Właściwa linia łańcucha
47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm 47,5 / 50 mm
Symbol modelu
FC-M361 / FC-M311 FC-M361-8 / FC-M311-8 FC-M171 / FC-M131 FC-M171 / FC-M131
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
42T-32T-22T
48T-38T-28T
42T-32T-22T 48T-38T-28T 42T-34T-24T
Średnica rozstawu śrub
— — — —
Długość ramienia mechanizmu korbowego
170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
Rozmiar gwintu pedału
BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Odpowiednia przerzutka przednia
FD-M311 / FD-M310 FD-M191 FD-M190-3 / FD-M190A
Właściwa linia łańcucha
50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *
Odpowiednia oś suportu
BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Symbol modelu
BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Długość osi
123 mm 122,5 mm 126 mm
Linia łańcucha
47,5 mm
— D-NL —
Linia łańcucha 50 mm
LL123 (K) — 126 (K)
Linia łańcucha
47,5 mm + t *
— D-NL K —
Rozmiar gwintu
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
* t = grubość osłony łańcucha (1,5 - 2,1 mm)
6,5 mm
7,1 mm
Oparcia pancerza
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń
spowodowanych przez zęby największej tarczy.
Przednia
tarcza
Tylna
koronka
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Do przykręcania śrub mocujących linkę należy użyć klucza
imbusowego 5 mm.
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
< FD-M310 / M191 / M190-3 / M190A > < FD-M311 >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
M310 M191 M190-3/M190A M311
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Śruba regulacji
dolnej
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
Blokada regulująca Pro-Set