Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
SI-27U0A-001-03
OSTRZEŻENIE
• PRZED UŻYCIEM NALEŻY DOKŁADNIE PRZECZYTAĆ INSTRUKCJĘ SERWISOWĄ SYSTEMU
E-THRU 8MM. W PRZYPADKU JAKICHKOLWIEK PYTAŃ NALEŻY SKONTAKTOWAĆ SIĘ ZE
SPRZEDAWCĄ. NIEPOPRAWNY MONTAŻ PIASTY MOŻE DOPROWADZIĆ DO POWAŻNYCH
OBRAŻEŃ. NALEŻY PRZECHOWYWAĆ INSTRUKCJĘ SERWISOWĄ W BEZPIECZNYM MIEJSCU,
ABY BYŁO MOŻLIWE SKORZYSTANIE Z NIEJ W PRZYSZŁOŚCI.
• Model SM-AX60 może być używany w połączeniu ze specjalnymi
przednimi widełkami i specjalną piastą. Jeżeli będzie używany
w połączeniu z jakimkolwiek innymi widełkami przednimi lub
piastą, może to spowodować odłączenie się koła od roweru
podczas jazdy i — w konsekwencji — poważne obrażenia ciała.
• Jeżeli model SM-AX60 nie będzie prawidłowo zamontowany na
rowerze, koło może odpaść podczas jazdy, co może
spowodować poważne obrażenia ciała.
• Jeżeli dźwignia E-Thru znajduje się po lewej stronie przednich
widełek (strona tarczy), wówczas należy ustawić dźwignię E-Thru
w pozycji pokazanej na rysunku 1 i upewnić się, że nie wchodzi
ona w kolizję z tarczą (rysunek 2). Dodatkowo, należy się upewnić,
że przednie widełki i dźwignia E-Thru nie wchodzą ze sobą w
kolizję. Jeżeli koło nie będzie odpowiednio zamocowane, kolizja
pomiędzy tymi elementami może spowodować odpadnięcie koła
podczas jazdy i - w konsekwencji - poważne obrażenia ciała.
• Nie wolno dotykać tarczy podczas obsługi systemu E-Thru. Nie
wolno również obsługiwać dźwigni E-Thru, gdy koło się obraca.
Tarcza jest bardzo ostra, jej dotknięcie może spowodować
poważne obrażenia ciała.
• Tarcza i zacisk hamulca nagrzewają się bardzo podczas
hamowania. Aby uniknąć zagrożenia poparzeniem, należy po
zakończeniu jazdy na rowerze odczekać, aż elementy te ostygną,
zanim będzie można przystąpić do obsługi systemu E-Thru.
• Przed zamontowaniem koła należy usunąć wszelkie ciała obce
i kurz z otworów zakończeń widełek, nakrętki osi i otworu osi.
Ciała obce i kurz mogą przeszkadzać w prawidłowej instalacji
systemu E-Thru, a jeżeli piasta i oś nie zostaną zamontowane
prawidłowo, koło może odpaść, co może spowodować poważne
obrażenia ciała.
UWAGA
• Dźwignię E-Thru można obsługiwać wyłącznie ręką. Nigdy nie wolno używać do dociśnięcia
dźwigni E-Thru żadnych narzędzi, takich jak młotek, ponieważ mogłoby to spowodować
uszkodzenie systemu E-Thru i przednich widełek.
n Co to jest piasta E-Thru?
Jest to mechanizm wykorzystujący pojedynczy ruch
dźwigni E-Thru na piaście do łatwego montażu i
demontażu koła.
n Działanie piasty E-Thru
Po ustawieniu dźwigni E-Thru w położeniu CLOSE
(zamkniętym) nakrętka dźwigni przesuwa się do
wewnątrz. Siła ta zaciska przednie widełki
i bezpiecznie utrzymuje koło na miejscu.
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Położenie OPEN
(otwarte)
Sprawdzanie położenia
Położenie OPEN
(otwarte)
Dźwignia E-Thru
Nakrętka dźwigni
E-Thru
Nakrętka osi
1. Włożyć nakrętkę osi do otworu zakończenia widełek po prawej stronie
przednich widełek, jak pokazano na rysunku, po czym dokręcić śrubę
mocującą nakrętki osi.
* Śruba mocująca nakrętki osi jest
dołączona do akcesoriów
przednich widełek.
1. Ustawić zgrubienie piasty przedniego
koła w linii z zagłębieniem otworu
zakończenia przednich widełek.
2. Ustawić dźwignię E-Thru w położeniu OPEN (otwartym) i włożyć ją do
otworu zakończenia widełek po stronie przeciwnej do nakrętki osi.
Przełożyć oś dźwigni E-Thru przez całe widełki, aż sięgnie ona do
nakrętki osi po drugiej stronie.
3. Obrócić dźwignię E-Thru w celu wkręcenia osi dźwigni
E-Thru do nakrętki osi. Otworzyć i zamknąć dźwignię
E-Thru, po czym dokręcać oś dźwigni E-Thru do nakrętki
osi do momentu, aż będzie wyczuwalny pewien opór, gdy
dźwignia E-Thru znajdzie się w położeniu równoległym do
osi piasty podczas jej przemieszczenia w stronę położenia
CLOSE (zamkniętego).
4. Dla zapewnienia bezpieczeństwa
upewnić się, czy dźwignia E-Thru jest
ustawiona wzdłuż przednich widełek,
gdy znajduje się w położeniu CLOSE
(zamkniętym). Korzystając wyłącznie
z siły ręki, popchnąć dźwignię E-Thru, aż
pokona ona całą drogę do położenia
CLOSE (zamkniętego). Sprawdzić, czy
strona dźwigni E-Thru z napisem
„CLOSE” (zamknięte) znajduje się po
stronie zewnętrznej od koła. Sprawdzić
również, czy dźwignia E-Thru i przednie
widełki są ustawione równolegle.
Sprawdzić, czy w położeniu CLOSE
(zamkniętym) dźwignia E-Thru
przemieszcza się do położenia
pokazanego na rysunku. Jeżeli tak się
nie dzieje, nakrętka osi wymaga
regulacji. Patrz „Regulacja nakrętki osi”
odnośnie szczegółowych informacji na
temat tej regulacji.
1. Wkręcić oś dźwigni E-Thru do nakrętki osi, jak to opisano w kroku 3
„Instalacja koła”, po czym obracać nakrętkę osi w celu uzyskania
takiego ustawienia, w którym dźwignia E-Thru będzie się przemieszczać
do prawidłowego położenia CLOSE (zamkniętego), a następnie
sprawdzić moment dokręcenia, gdy dźwignia znajduje się w położeniu
CLOSE (zamkniętym).
2. Obrócić dźwignię E-Thru do położenia OPEN (otwartego) w celu pełnego
zwolnienia osi dźwigni E-Thru z nakrętki osi. Tym razem tylko obracać
dźwignię E-Thru, nie ciągnąć jej, dzięki czemu oś dźwigni E-Thru nie
zostanie wyciągnięta z otworu zakończenia widełek po stronie nakrętki osi.
3. Poluzować nakrętkę osi, tak aby
można nią było obracać. Nie
wykręcać tym razem całkowicie
śruby mocującej nakrętki osi.
5. Powtarzać tę regulację aż do uzyskania prawidłowej siły instalacji przy
prawidłowym położeniu dźwigni.
Przestawić dźwignię E-Thru z położenia CLOSE (zamkniętego) do położenia
OPEN (otwartego), po czym obrócić dźwignię E-Thru w celu odłączenia osi
dźwigni E-Thru od nakrętki osi. Po odłączeniu osi dźwigni E-Thru od
nakrętki osi wyjąć oś dźwigni E-Thru z koła.
4. Poluzować śrubę mocującą nakrętki osi tak, aby nakrętka osi mogła się
swobodnie obracać.
• Jeżeli dźwignia E-Thru daje się zbyt łatwo przestawić do położenia CLOSE
(zamkniętego), obrócić nakrętkę osi w prawo. Nakrętka osi może być
regulowana w krokach o wielkości 1/8 obrotu. Dokręcić śrubę mocującą
nakrętki osi tak, aby środek śruby mocującej nakrętki osi był ustawiony
w linii z dolną częścią rowka nakrętki osi, jak pokazano na rysunku.
(Pozostałe informacje, takie jak moment dokręcania śruby mocującej
nakrętki osi, zostały podane w instrukcji serwisowej przednich widełek.)
• Jeżeli moment dokręcenia dźwigni E-Thru, który
został sprawdzony w kroku 1, jest zbyt duży
i dźwignia E-Thru nie daje się łatwo przestawić
do położenia CLOSE (zamkniętego), obrócić
nakrętkę osi w lewo w celu zmniejszenia
momentu dokręcenia. Obracać nakrętkę osi
stopniowo
w krokach o wielkości 1/8 obrotu, nie
przekręcając od razu o cały obrót,
w celu ustawienia momentu
dokręcenia na maksymalną wartość,
przy której dźwignia E-Thru może być
przestawiona.
2. Podczas dokręcania śruby mocującej
nakrętki osi wyregulować kąt nakrętki osi tak,
aby śruba mocująca nakrętki osi weszła do
otworu ustawczego w nakrętce osi. Dokręcić
śrubę mocującą nakrętki osi w pozycji, w której
dolna część rowka nakrętki osi i środek śruby
mocującej nakrętki osi będą ustawione
w sposób pokazany na rysunku.
* Pozostałe informacje, takie jak moment
dokręcania śruby mocującej nakrętki osi,
zostały podane w instrukcji serwisowej
przednich widełek.
Sposób działania
Instalacja koła
Montaż nakrętki osi
Moment dokręcania: 5 - 7,5 Nm
Regulacja nakrętki osi
Zdejmowanie koła
1. Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
2. Podczas naplatania szprych należy naplatać 6 szprych (na 3
krzyże) lub 8 szprych (na 4 krzyże). Nie można stosować
naplecenia radialnego.
Kierunek obrotu
kola
Przód, lewo Przód, prawo
Metoda naplatania szprych
OSTRZEŻENIE
CO NALEŻY SPRAWDZIĆ PRZED JAZDĄ
1. Przed jazdą należy zawsze sprawdzić piasty E-Thru w celu
upewnienia się, że koła są poprawnie zamocowane do
ramy roweru. Jest to szczególnie ważne w przypadku
parkowania roweru w miejscu publicznym.
2. Należy się upewnić, że dźwignie E-Thru są ustawione
w położeniu CLOSE (zamkniętym) (strona dźwigni
z napisem „CLOSE” musi być skierowana na zewnątrz
od koła).
Zgodnie
z rysunkiem,
dźwignie należy
podnosić, a nie
obracać.
SZYBKA KONTROLA
Unieść rower tak, aby koło znalazło się nad podłożem i
uderzyć kilka razy mocno w górną część opony, jak
pokazano na rysunku 1. Potrząsnąć również rowerem na
boki, jak pokazano na rysunku 2 w celu upewnienia się, że
nie ma żadnych luzów na kole. To sprawdzenie nie
gwarantuje, że dźwignia E-Thru ma odpowiedni moment
dokręcania. Jeżeli nie jesteś pewny, czy dźwignia E-Thru
została dokręcona prawidłowo, przed rozpoczęciem jazdy na
rowerze powtórz procedurę instalacji opisaną w punkcie
„Instalacja koła” w tej instrukcji serwisowej.
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Położenie OPEN
(otwarte)
Uwaga
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)
Techniczna instrukcja serwisowa
SM-AX60
Przed zamontowaniem nakrętki osi należy usunąć wszelkie ciała obce i
kurz z otworu zakończenia widełek oraz z nakrętki osi. Ciała obce i
kurz mogą przeszkadzać w prawidłowej instalacji systemu E-Thru, co
może spowodować poważne obrażenia ciała.
OSTRZEŻENIE
Przed zamontowaniem koła należy
usunąć wszelkie ciała obce i kurz z
otworów zakończeń widełek, nakrętki
osi i otworu osi. Ciała obce i kurz mogą
przeszkadzać w prawidłowej instalacji
systemu E-Thru, a jeżeli piasta i oś nie
zostaną zamontowane prawidłowo,
koło może odpaść, co może
spowodować poważne obrażenia ciała.
OSTRZEŻENIE
Nieprawidłowo
[ ]
Jeżeli dźwignia E-Thru znajduje się
po lewej stronie przednich widełek
Prawidłowo
Nieprawidłowo
Prawidłowo
Śruba mocująca
nakrętki osi
Nakrętka osi
Otwór ustawczy
Nakrętka osi
Śruba mocująca
nakrętki osi
Nakrętka
osi
Śruba mocująca
nakrętki osi
Moment
dokręcenia:
słabszy
Moment
dokręcenia:
mocniejszy
Zagłębienie
otworu
zakończenia
przednich
widełek
Zgrubienie piasty
Nakrętka osi
Jeżeli nie masz pewności co do samodzielnej instalacji
SM-AX60, poproś sprzedawcę roweru o wykonanie
instalacji.
Rysunek 2 Rysunek 1
Rysunek 1
Rysunek 2
Dźwignia
E-Thru
Tarcza
Dźwignia
E-Thru
Tarcza
SI-27U0A-001