Klucz imbusowy 4 mm
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6RHRA-004
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Montaż tylnej przerzutki
Przerzutka tylna
Piasta tylna
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do
zniekształceń.
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy
karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić materiał karbonowy i/lub
niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły mocującej
elementów.
Długość łańcucha w rowerach
z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha
dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest w
położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch jest na
największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora
tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być podnoszony
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i
najmniejszej koronce.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i
największej tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną
średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zwalniania wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię do
położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg
z większej na mniejszą koronkę.
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Regulacja SIS
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby
skasować luz w dźwigni, obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli
łańcuch dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerza dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tą
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną powinna
być zamontowana w oparciu
pancerza na ramie.
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolnej
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio w linii z największą koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko prowadzące nie dotknęło
koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna
B
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej,
aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc
od tyłu.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki wewnętrznej
Użyć dźwigni (B) osiem lub więcej
razy, aby ustawić dźwignię w
najwyższym położeniu, sprawdzić
na wskaźniku, czy najwyższe
położenie jest prawidłowe, a
następnie zamocować i
wyregulować linkę wewnętrzną.
Dźwignia (B)
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do zatrzymania, jak
pokazano na rysunku. Nie obracać jej
dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia śruby.
Dźwignia
posuwu
Osłona jednostki
Kapa otworu na linkę
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Śruba
regulacyjna
Śruba regulacyjna
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ maja one tendencję
do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
“ Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od sposobu użytkowania oraz
warunków, w jakich odbywa się jazda. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie
kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego rozpuszczalnika może spowodować
zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.”
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru,
powodując w konsekwencji poważne zranienie.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki
czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub
kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do
uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko
wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do
zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów tarczy, skrócić w innym miejscu niż
miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu połączenia za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701,
CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej,
mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego
przerwanie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przepro-
wadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
4. Po upewnieniu się, że wskazówka znajduje się przy lewej
krawędzi, zamocować wskaźnik bezpośrednio od góry.
Wpychać wskaźnik od góry w dół,
aż wyrówna się z rowkiem.
Wymiana wskaźnika
Demontaż i ponowny montaż powinny być wykonywane jedynie
podczas wymiany wskaźnika.
1. Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
2. Usunąć jednostkę wskaźnika jak
pokazano na ilustracji.
3. Użyć dźwigni (B) co najmniej
osiem razy, aby ustawić
dźwignię w najwyższym
położeniu.
5. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa prawidłowo,
ponownie zamontować wskaźnik zwracając szczególną uwagę
na kroki 3 i 4.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki,
ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą
pracę.
Moment dokręcenia: 0,3 - 0,5 Nm
Śruby mocujące wskaźnika
Dźwignia (B)
Wskaźnik
Rowek
A
B
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów
dźwigni na najbardziej wygodne do zmiany
biegów i hamowania.
A: Zwęża się
B: Rozszerza się
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty
należy wykręcić śrubę
mocującą główkę
(wewnątrz główki
piasty), i wymienić
główkę.
Uwaga: Nie należy próbo-
wać rozbierania
główki, ponieważ może
to spowodować
niewłaściwe działanie.
Korpus główki
Śruba mocująca główkę piasty.
Klucz imbusowy
10 mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Kombinacja zębów zestawu zębatek
Montaż tylniej koronki
• Do montowania koronek użyć
narzędzie specjalne (TL-LR15/LR10) do
dokręcenia pierścienia blokującego.
• Do wymiany koronek należy użyć
narzędzia specjalnego (TL-LR15/
LR10) oraz TL-SR21, aby usunąć
pierścień blokujący.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Pierścień blokujący
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
(TL-LR15/LR10)
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
ap
a
Q
ba
a
r
1
6T
ap
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
28T
24T
21T
ba
18T
16T
14T
9S
13T
9S
12T
11T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG80 (ar)
11 - 32T
CS-HG80 (bg)
11 - 28T
Pierścień blokujący
Podkładka dystansowa koronki
Pierścień blokujący
Podkładka dystansowa pierścienia blokującego
Podkładka dystansowa
pierścienia blokującego
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
A
W przypadku każdej koronki, powierzchnia
z oznaczeniem grupy powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak, aby szerokie występy na
każdej koronce i część A (na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były wyrównane.
a
c
-
1
4
T
Szeroki występ
Trzpień wspornika, Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do
łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
7.1mm
6.5mm
Srebrny
Czarny
6,5 mm
7,1 mm
Symbol modelu RD-T661
Typ SGS
Biegi 9
Całkowita pojemność 43T
Możliwe kombinacje koronek 11 - 28T, 11 - 32T
Największa koronka 32T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Symbol modelu FH-T660 / FH-T665
Biegi 9
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
Grupa LX
RAPIDFIRE-Plus (dźwignia przerzutki/hamulca) ST-T660
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka tylna RD-T661
Typ SGS
Piasta tylna FH-T660 / FH-T665
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG80
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfi kacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
SI-6RHRA-004-03