36 37
<<< Porady ekspertów >>>
Główne wyjście dźwięku i wyjście Reect Send można podłączyć do modułu wyjściowego
dźwięku uzyskując efekt pseudo-stereo. Można jeszcze zwiększyć złożoność i zróżnicowanie
podłączając wyjście Reect Send do multiplikatora (rozdzielacza), gdzie jedna kopia sygnału
podłączona będzie do jednego z wyjść audio wraz z wyjściem głównym (np. wyjście główne
podłączone do wyjścia lewego a sygnał Reect Send z multiplikatora do wyjścia prawego).
Następnie drugą kopię sygnału Reect Send można podłączyć do procesora zewnętrznego,
takiego jak ltr lub VCA, a następnie z powrotem do wejścia Reect Return.
<<< Tryby pracy >>>
1. Bez kwantyzacji: Płynna, nieskwantowana
odpowiedź w całym zakresie roboczym.
2. Bez kwantyzacji, z efektem Slew: Płynna,
nieskwantowana odpowiedź w całym zakresie
roboczym, jednak z dodatkiem efektu
muzycznego Slew, który przypomina kręcenie
pokrętłem regulacji szybkości w starych
brytyjskich opóźnieniach taśmowych. Działanie
efektu “Drag” będzie początkowo opóźnione
w stosunku do zmian pokrętła lub napięcia
sterującego, jednak to opóźnienie będzie
szybko nadrabiane.
3. Bez kwantyzacji, 1 V/oktawę: Płynny i
nieskwantowany efekt, skalowany do krzywej
1 V/oktawę, co umożliwia melodyczne
modulowanie dźwięku w buforze lub
sterowanie częstotliwością samooscylacji w
sposób podobny jak w przypadku oscylatora
sterowanego napięciem.
4. Skala chromatyczna: Z kwantyzacją, 1 V/
oktawę, do skali chromatycznej
5. Skala durowa: Z kwantyzacją, 1 V/oktawę, do
skali durowej
6. Skala molowa: Z kwantyzacją, 1 V/oktawę, do
skali molowej
7. Skala pentatoniczna: Z kwantyzacją, 1 V/
oktawę, do skali pentatonicznej
8. Oktawy i kwinty: Z kwantyzacją, 1 V/oktawę, z
pomijaniem wszystkich tonów poza oktawami i
kwintami
9. Oktawy: Z kwantyzacją, 1 V/oktawę, z
pomijaniem wszystkich tonów poza oktawami
<<< Sterowanie napięciem >>>
W przypadku korzystania z napięcia sterującego, pokrętło związane z danym parametrem będzie
służyło do przesuwania zakresu. Dlatego też, w celu uzyskania żądanego zakresu roboczego
napięcia sterującego dla danego parametru konieczne będzie regulowanie położenia pokrętła
i dedykowanego tłumika odwracającego. Dobrze jest zaczynać od pokrętła ustawionego na
godzinę 12-tą i tłumika odwracającego ustawionego w położeniu skrajnym w prawo, a następnie
dostosować ustawienia stosownie do potrzeb.
<<< Samooscylacje >>>
Zjawisko samowzbudzania się modułu Afterneath przy wyższym poziomie ustawień regulatorów
Length i Reect jest normalne – szczególnie w przypadku, gdy obydwa regulatory ustawione
są poza godzinę 12-tą. W przypadku połączenia samooscylacji ze sterowaniem napięciowym
parametru Drag można uzyskać interesujący oscylator sterowany napięciem. Tryby pracy od 3
do 9 pozwalają samooscylacjom śledzić skalowanie napięcie/oktawę. W przypadku korzystania
z zewnętrznego napięcia sterującego, pokrętło Drag działa jako regulator przesunięcia zakresu
napięcia wejściowego. Ze względu na charakter tego efektu, parametr Drag reaguje wyłącznie na
napięcia dodatnie z zakresu od 1,6 do 4,1 V. Jeśli używasz napięć z zakresu od 0 do 1,6 V, możesz
przekręcić pokrętło Drag w prawo, przesuwając zakres napięcia wejściowego do zakresu reakcji.
Sygnały bipolarne mogą wymagać dodatkowego napięcia przesuwającego z zewnętrznego źródła,
aby przesunąć cały zakres sygnału sterującego do zakresu reakcji.
Na l e ż y p a m ię t ać o t y m , ż e m o du ł A f t e r n e ath ni e zo s t a ł z a pr o j ek towany d o p e ł n i eni a ro l i p r ec y z y jn e g o
oscylatora. Po wzbudzeniu samooscylacji ich wysokość zależy przede wszystkim od wysokości
zagranego dźwięku. W torze sprzężenia zwrotnego oryginalny ton zostanie przetworzony z
użyciem różnorodnych częstotliwości harmonicznych i enharmonicznych, w zależności od ustawień
regulatorów Length, Reect oraz Dampen. Precyzyjne dostosowanie regulatorów Length i
Reect pozwoli na dłuższe wybrzmiewanie dźwięków w buforze bez utraty stabilności.
<<< Śledzenie V/oktawę podczas samooscylacji >>>
1. Przekręć tłumik odwracający wejścia napięcia sterującego parametrem Drag CV całkowicie w
prawo, a pokrętło Drag ustaw na godzinę 12-tą.
2. Wybierz jeden z trybów 3-9.
3. Ustaw pokrętła Length i Reect za godzinę 12-tą, aż do wzbudzenia samooscylacji.
4. Wyszukaj zakres źródła napięcia sterującego (np. klawiatura sterująca V/oktawę) efektem Drag.
Wybierz najwyższy ton, który ma być odtwarzany w danym zakresie i odtwarzaj go wielokrotnie,
jednocześnie przekręcając pokrętło Drag w jedną i w drugą stronę aż do ustalenia limitu górnego
napięcia sterującego (jest to punkt, w którym dalsze przekręcanie regulatora nie daje żadnego efektu).
Ustaw pokrętło Drag w położeniu nieco tylko dalszym od punktu, w którym brak efektu na skali.
5. Skręć pokrętła Length i Reect tak, aby zanikły samooscylacje.
Proces skalowania zakresu roboczego modułu Afterneath w celu dopasowania go do źródła
napięcia sterującego został ukończony. Dźwięki odtwarzane przez moduł Afterneath będą teraz
skalowane odpowiednio do napięcia sterującego obecnego na wejściu Drag. Na przykład po
naciśnięciu klawisza „C” na klawiaturze sterującej V/oktawa, a następnie odtworzeniu dźwięku C
z zewnętrznego źródła podłączonego do wejścia modułu Afterneath, kolejne naciśnięcia klawiszy
na klawiaturze sterującej będą powodowały odpowiednie skalowanie dźwięku przechowywanego
w buforze modułu Afterneath. Przekręcenie pokręteł Length i Reect w prawo spowoduje
dłuższe wybrzmiewanie dźwięku przechowywanego w buforze. Wyższe ustawienie parametrów
Length i Reect spowoduje wzbudzenie samooscylacji, podczas gdy oryginalny dźwięk będzie
przetwarzany przy użyciu różnorodnych częstotliwości harmonicznych i enharmonicznych
dźwięku oryginalnego przechowywanego w buforze.
Tryby pracy od 5 do 9 to doskonały wybór w przypadku śledzenia napięcia sterującego bez użycia
klawiatury w celu cyklicznego lub losowego, skalowanego kontrolowania parametru Drag. Na
przykład podłączenie źródła napięć losowych do wejścia napięcia sterującego Drag spowoduje
generowanie losowych melodii w oparciu o skalę powiązaną z wybranym trybem.
Zalecamy, aby dużo eksperymentować!