■ Montaż zacisków hamulcowych (BR-M535) i mocowanie przewodu
• Usunąć element
dystansowy okładziny
(żółty), a następnie
ustawić koło
posiadające tarczę w
ramie.
• Zamontować okładziny
hamulcowe. Następnie,
odgiąć zawleczkę.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Należy zwrócić szczególną uwagę, aby trzymać palce z dala od
obracającej się tarczy hamulca podczas instalacji lub serwisowania koła.
Tarcza jest wystarczająco ostra, aby spowodować poważne obrażenia
palców, jeśli znalazłyby się w otworach obracającej się tarczy.
• Zaciski i tarcza rozgrzewają się podczas pracy, więc nie należy ich
dotykać podczas jazdy lub bezpośrednio po demontażu z roweru. W przeciwnym wypadku
mogą wystąpić poparzenia. Upewnić się, że elementy hamulca zostały odpowiednio
schłodzone przed próbą regulacji hamulców.
• Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach. Należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu
opon, istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają
prawidłowo.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy lub okładzin hamulcowych.
W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy wymienić
okładziny. Jeśli olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją
wyczyścić. Jeśli te czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą
działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
• W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców, może wystąpić
zapowietrzenie. Aby zmienić ten stan, należy natychmiast zwolnić dźwignię.
■ Naciąg szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku. Nie można
stosować naciągu radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej
strony przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony
tylnego koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła jak pokazano na
rysunku 2 poniżej.
■ Montaż przewodu
Szczegółowe informacje o montowaniu przewodu, patrz Instrukcja serwisowa
przewodu hamulcowego SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montowania. Upewnić się, czy
zaciski i dźwignie znajdują się w położeniach, jak pokazano na rysunku.
■ Montaż dźwigni hamulca (BL-M535)
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na rysunku. (Sprawdzić, czy w
czasie pracy dźwignia hamulca nie wchodzi w kontakt z dźwignią zmiany
biegów. Szczegółowe informacje o dźwigni zmiany biegów, patrz Instrukcja
serwisowa. Niektóre typy mogą wymagać uprzedniego
zamocowania dźwigni zmiany biegów, ze względu na pozycję śrub mocujących
dźwigni zmiany biegów.)
■ Wymiana okładzin hamulcowych
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym, zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post.
(Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne.)
1. Poluzować śruby mocujące zaciski hamulcowe tak, aby mogły one się poruszać na boki, a
następnie przymocować adapter do ramy.
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
Zamontować wstępnie zaciski hamulcowe
do ramy (tak, aby zaciski poruszały się na
boki), nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby
tarcza została zaciśnięta przez okładziny,
a następnie dokręcić śruby mocujące
zaciski hamulcowe.
Śruby
mocujące
szczęk
hamulcowych
Śruby mocujące zacisk
■ Montaż tarczy
(SM-RT63)
Kierunek
obrotu koła
Przód lewo Tył lewo Tył prawo
Przód prawo
Rys. 2 Rys. 1
■ Okres docierania
• Tarcze hamulcowe posiadają okres docierania, a siła hamowania będzie się
stopniowo zwiększać wraz z postępem okresu docierania. Upewnić się, że
jest się świadomym takiego zwiększania siły hamowania podczas używania
hamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin
hamulcowych lub tarczy.
■ Podczas czyszczenia kompresorem
• W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia
wewnętrznych części przy użyciu kompresora, należy mieć na uwadze fakt, że
wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach zacisków. Przed
ponownym zamontowaniem zacisków hamulcowych należy pozwolić odpowiednio
wyschnąć elementom zacisków.
Uwaga
• Jeśli uchwyty mocujące zaciski i tylne widełki nie są równoległe, tarcza może
stykać się z zaciskiem.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż elementów dystansowych okładzin.
Elementy dystansowe okładzin zapobiegną ruchowi tłoczka, jeśli naciśnięta
zostanie dźwignia hamulca, kiedy koło jest zdjęte.
• Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych elementów
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Użyć płaskiego
śrubokręta lub podobnego narzędzia, żeby wepchnąć okładziny z powrotem,
zwracając uwagę, aby nie uszkodzić powierzchni okładzin. (Jeśli okładziny
hamulca nie są zamocowane, wepchnąć tłoczki z powrotem, uważając, aby ich nie
uszkodzić.)Jeśli wpychanie okładzin hamulca jest trudne, zdjąć pokrywę zbiornika
i spróbować ponownie. (Należy wziąć pod uwagę, że w tym czasie ze zbiornika
może wypłynąć nieco oleju.)
• Używać alkoholu izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki podczas
przeprowadzania czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego. Nie używać
środków czyszczących ani wyciszających dostępnych na rynku, gdyż mogą one
spowodować uszkodzenie części takich jak uszczelki.
• Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
• Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Okładziny hamulcowe M07-S zaprojektowane są tak, aby zredukować poziom
hałasu generowanego miedzy klockami i tarczą w czasie pracy hamulca.
W przypadku tych okładzin niezbędny jest dłuższy okres docierania w
porównaniu z okładzinami M06.
■ Praca z olejem mineralnym
• Podczas pracy zakładać okulary ochronne i unikać kontaktu z oczami. Kontakt z oczami może
spowodować podrażnienie.
W przypadku kontaktu z oczami, przepłukać wodą i natychmiast skorzystać z pomocy lekarza.
• Podczas używania zakładać rękawice. Kontakt ze skórą może spowodować wysypkę i
podrażnienie. W przypadku kontaktu ze skórą, dokładnie przemyć mydłem i wodą.
• Wdychanie oparów oleju może spowodować nudności. Nos i usta zasłonić maską
oddechową i używać w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania oparów,
należy natychmiast udać się do miejsca ze świeżym powietrzem. Okryć się kocem.
Utrzymywać ciepło i spokój oraz skorzystać z porady lekarza.
• Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
• Przechowywać z dala od dzieci.
• Nie ciąć, nagrzewać, spawać lub poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, gdyż grozi to
eksplozją lub pożarem.
• Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub państwowego prawa
w zakresie utylizacji. Zachować ostrożność
podczas przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza obcych
przedmiotów i wilgoci, przechowywać w chłodnym, zaciemnionym miejscu z
dala od bezpośredniego działania promieni słonecznych lub ciepła.
Montaż
Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie
Konserwacja
Uwaga:
Nie stosować napełniaczy płynem hamulcowym, ponieważ mogą one powodować tworzenie
małych pęcherzyków powietrza, a takie pęcherzyki mogą spowodować znaczny spadek
sprawności hamulca.
Uwaga: System hamulcowy M535 został skonstruowany tak, aby wraz ze zużywaniem
się okładzin hamulcowych, tłoczki stopniowo przesuwały się na zewnątrz, aby
automatycznie dopasować dystans pomiędzy tarczą i okładzinami
hamulcowymi. Dlatego, podczas wymiany okładzin hamulcowych należy
wepchnąć tłoczki z powrotem do ich pierwotnego położenia.
< Jeśli działanie hamulców jest słabe po naciśnięciu dźwigni hamowania >
Ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa do podłoża, a następnie kilkukrotnie
lekko nacisnąć dźwignię hamulca i zaczekać, aż pęcherzyki wrócą do zbiornika. Zaleca
się następnie otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go olejem mineralnym, aż
usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli hamulce nadal działają słabo, odpowietrzyć układ hamulcowy. (Odnieść się do
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie".)
Zapowietrzenie to zjawisko, w którym olej w układzie hamulcowym nagrzewa się,
co powoduje rozszerzenie wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu
hamulcowego. Może to spowodować nagły wzrost siły w dźwigni hamowania.
Techniczna instrukcja serwisowa
Tarczowy układ hamulcowy
(do jazdy cross country)
4 1
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej
kombinacji.
Do montażu produktu niezbędne są następujące narzędzia.
Metoda montażu dźwigni hamulca została opisana w Instrukcji
serwisowej BL-M535.
Pierścień
mocowania tarczy
TL-LR15
Przewód
Śruba odpowietrzająca
Zbiornik
Zacisk hamulca
Klucz oczkowy
(7 mm)
Rurka
Śruba
odpowietrzająca
Worek
Moment dokręcania:
40 Nm
Luźny Trochę sztywny Sztywny
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6 - 8 Nm
< Dla lewej dźwigni >
< Dla lewej dźwigni >
1. Kiedy elementy dystansowe klocka
(żółte) nadal podłączone są do
zacisku, ustawić rower na stojaku lub
podobnym urządzeniu, jak pokazano
na rysunku. Ustawić dźwignię
hamulca tak, aby była równoległa do
podłoża i zdjąć pokrywę zbiornika.
5. Przy wciśniętej dźwigni hamulca szybko otworzyć i
zamknąć śrubę odpowietrzającą (na około 0,5 sekundy za
każdym razem) w celu uwolnienia wszelkich pęcherzyków
powietrza, które mogą znajdować się w zacisku. Powtórzyć
tą czynność 2-3 razy. Następnie ponownie dokręcić śrubę
odpowietrzającą.
6. Napełnić zbiornik olejem i zamontować pokrywę zbiornika. W czasie nakładania pokrywy
zbiornika napełnić zbiornik olejem tak, aby olej z niego wypływał, w celu zapewnienia, że w
zbiorniku nie pozostaną pęcherzyki powietrza. Dodatkowo, należy uważać, aby olej nie dostał
się na części takie jak tarcza i klocki hamulcowe.
Jeśli olej przylgnie do okładzin hamulcowych po
dodaniu oleju, lub jeśli okładziny hamulcowe są zużyte
do grubości 0,5 mm, wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i zdemontować okładziny
hamulcowe zgodnie z rysunkiem.
2. Wyczyścić tłoczki i okolice.
3. Ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa
do podłoża i zdjąć pokrywę zbiornika.
4. Wepchnąć tłoczek z powrotem do
wewnątrz do oporu, uważając, aby
go nie przekręcić. (Należy wziąć pod
uwagę, że w tym czasie ze zbiornika
może wypłynąć nieco oleju.)
5. Zamontować nowe okładziny
hamulcowe, a następnie założyć
podkładki dystansowe okładzin
B (czerwone). Następnie, odgiąć
zawleczkę.
6. Nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy,
aby sprawdzić, czy jego działanie staje
się sztywne.
7. Sprawdzić czy tarcza i okładziny
nie stykają się ze sobą, a następnie
sprawdzić poziom oleju (uzupełnić
olej jeśli zajdzie potrzeba). Następnie
założyć osłonę zbiornika oleju. Po
wykonaniu tej czynności, założyć z
powrotem pokrywę zbiornika.
■ Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie pracują poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno lub jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie z
tarczą, wyregulować tłoczki wykorzystując następującą procedurę.
1. Zdemontować koło i klocki hamulcowe.
Oczyścić tłoczki i ich okolice, ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa do
podłoża i zdjąć pokrywę zbiornika.
2. Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania. Należy wziąć pod
uwagę, że w tym czasie ze zbiornika może wypłynąć nieco oleju.
3. Zamontować okładziny hamulcowe i założyć elementy dystansowe okładzin B
(czerwone).
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba
tłoczki powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć elementy dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić,
czy nie ma kontaktu pomiędzy tarczą i zaciskiem hamulcowym. Jeśli się stykają,
wyregulować zgodnie z sekcją "Montaż zacisku hamulcowego".
6. Po sprawdzeniu poziomu oleju, założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
7. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
■ Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy zostanie on mocno przebarwiony.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej, a następnie
otworzyć śrubę odpowietrzającą i wylać olej. W tym czasie można naciskać dźwignię
hamulca, aby przyspieszyć wypływanie oleju. Po wylaniu płynu wlać nowy płyn hamulcowy
zgodnie z sekcją "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie". Używać wyłącznie
oryginalnego oleju mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi przepisami
dotyczącymi utylizacji.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
W przypadku oparć w
kształcie C i zwykłego typu
oparć linki, zastosować do
mocowania specjalne
oparcie przewodu Shimano
(sprzedawany oddzielenie),
jak pokazano na rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, w celu sprawdzenia, czy hamulce działają
poprawnie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
Aby zapobiec obracaniu się śrub, można wykorzystać nakładki blokujące lub drut.
Używać któregokolwiek sposobu odpowiedniego dla widelca przedniego i ramy.
7. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
■ Międzynarodowy standard mocowania
< Przód >
< Przód >
< Tył >
■ Mocowanie typu Post
2. Założyć klucz oczkowy 7 mm,
przymocować worek do
rurki i włożyć rurkę do śruby
odpowietrzającej, jak pokazano na
rysunku.
3. Poluzować śrubę odpowietrzającą o 1/8 obrotu w celu otwarcia, a następnie
naleć olej do zbiornika. W tym czasie delikatnie naciskać dźwignię hamulca
w celu pomocy w napełnieniu układu olejem.
4. Kiedy olej wpływa do przewodu, poziom
oleju w zbiorniku będzie spadał, więc
należy dopilnować, aby dodawać olej
w celu utrzymania poziomu oleju, aby
powietrze nie przedostało się do wewnątrz
przez wlot.
Jeśli olej okresowo wydostaje się ze śruby
odpowietrzającej, na moment dokręcić śrubę.
Jeżeli teraz zostanie naciśnięta dźwignia
hamulca, pęcherzyki powietrza w układzie
przedostaną się przez wylot do zbiornika. Kiedy
pęcherzyki przestaną się pokazywać, wcisnąć
dźwignię hamulca tak mocno, jak to możliwe. W
normalnych warunkach, dźwignia hamulca
powinna być sztywna w tym miejscu.
Dźwignia hamulca powinna
być równoległa do podłoża
Jeśli dźwignia nie jest sztywna, wyregulować ją w następujący sposób.
Kiedy dźwignia zostanie ponownie naciśnięta, pęcherzyki
uniosą się i dostaną się do zbiornika. Pomóc może
delikatne wstrząśnięcie przewodem lub przesunięcie
pozycji zacisku w tym czasie.
Staje się sztywna
Moment dokręcania:
4 - 6 Nm
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Metoda nakładki blokującej
Metoda drutu
< Oparcie C >
< Zwykły typ oparcia linek >
< Przód >
Typ Post
< Tył >
< Tył >
Nakładka
blokująca
Drut
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Adapter
Zacisk
hamulcowy
Okładziny
hamulcowe
Tłoczek
Podkładka dystansowa
klocka B (czerwona)
Tarcza
< Przód >
Drut
Zawleczka
Zawleczka
Śruby mocujące
adapter
Śruby
mocujące
adapter
Podkładka dystansowa
klocka A (żółta)
Okładziny hamulcowe
Zawleczka
OSTRZEŻENIE
UWAGA
SI-8DS0A
• Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów
może spowodować problemy w pracy hamulców i nieefektywność układu.
• Używać wyłącznie oleju z nowootwartego pojemnika i nie używać ponownie oleju
wylanego z otworu spustowego. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może
spowodować zapowietrzanie w układzie hamulcowym.
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostała się woda lub pęcherzyki powietrza.
W przeciwnym wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować szczególną
ostrożność podczas zdejmowania pokrywy zbiornika.
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ
hamulcowy może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po
założeniu pokrywy, lub które gromadzą się w różnych częściach układu hamulcowego,
kiedy jest on używany przez długi czas. Tarczowy układ hamulcowy M535 nie jest
przystosowany do odwracania spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami
do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku
zacisków. Jeśli rower jest używany w takim stanie, istnieje niebezpieczeństwo niezadziałania
hamulców oraz spowodowania poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami
do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze należy kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca,
aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają prawidłowo,
wyregulować je według następującej procedury.
• W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. W przypadku dalszej jazdy na rowerze podczas wycieku płynu,
istnieje ryzyko, że hamulce przestaną działać.
• Sprawdzić, czy dźwignia zacisku piasty znajduje się po właściwej stronie (przeciwna do
tarczy hamulca). Jeśli dźwignia zacisku znajduje się po tej samej stronie co tarcza, istnieje
ryzyko, że będzie ona kolidować z tarczą, więc należy sprawdzić, czy nie dochodzi do
kontaktu.
• Pełne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru jest bardzo ważne.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, który może prowadzić do poważnych obrażeń. Ze względu na fakt, że każdy
rower może posiadać inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej
techniki hamowania (w tym siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki kontroli roweru)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i czytając instrukcję obsługi oraz poprzez praktyczne doskonalenie techniki jazdy i
hamowania.
• Tarcze hamulcowe M535 osiągają optymalną efektywność w połączeniu z BR-M535
(zaciski), ST-M535/BL-M535 (dźwignia hamulca), SM-RT63 (tarcza) oraz z okładzinami
Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne,
zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować poważne obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Zacisk hamulcowy BR-M535
Dźwignia hamulca ST-M535 / BL-M535
Tarcza SM-RT63
Przewód SM-BH59
Oparcie przewodu SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek
hamulcowy
Okładzina żywiczna
M07-S
Okładzina metalowa
M06
Miejsce użytkowania Narzędzie
Pierścień mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca zacisku / Śruby mocujące
adaptera
Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Szczypce płaskie
Śruba mocująca przewód hamulca Klucz płaski 8 mm
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy #1
Oparcie przewodu Śrubokręt krzyżakowy #2
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
Ruch dźwigni