Podkładka
dystansowa
68 mm
Mocowanie
przerzutki
E-typ
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Mocowanie
osłony
łańcucha
73 mm 73 mm
68 mm
Mocowanie
przerzutki
E-typ
73 mm
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zwalniania zrzucająca jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez pociągnięcie
albo przez popchnięcie dźwigni. Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną
puszczone po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem
korby.
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w
przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie
użytkowania.)
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32, zamontować prawą miskę
(gwint lewoskrętny) i lewa miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm.
3 Nałożyć prawą korbę.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego ramienia,
tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm.
6 Umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, a następnie dokręcić
śrubę lewej korby mechanizmu.
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakową siłą
12 - 15 Nm.
* Aby uzyskać szczegóły odnośnie montażu FC-M521/BB-ES25-AK, odnieść się do osobnej Technicznej instrukcji serwisowej.
5
6
2
4
(A)
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
TL-FC32
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie z
ilustracją poniżej.
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić podkładkę
blokującą
prawidłowo ułożoną,
tak jak pokazano na
ilustracji.
Przerzutka przednia
X = dostępne
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległym do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Mechanizm
korbowy (największa
tarcza)
Wózek przerzutki
■ Uwaga
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy
karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić materiał karbonowy i/lub
niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły mocującej
elementów.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki
przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Regulacja SIS
Montaż dźwigni
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
koronka
Największa tarcza
Łańcuch
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną
średnicą 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Skracanie pancerza
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Użyć dźwigni (B) dwa lub więcej razy, sprawdzić na
wskaźniku, czy dolne położenie
jest prawidłowe, a następnie
zabezpieczyć linkę.
Mocno pociągając za linkę,
zabezpieczyć ją za pomocą
śruby mocującej i klucza
imbusowego 5 mm.
Dźwignia (B)
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Zamontować kapę otworu na
linkę obracając ją do oporu, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia śruby.
Ponadto, jeśli osłona dźwigni
zostanie wygięta, może ona
zetknąć się z dźwignią i
spowodować jej nieprawidłowe
działanie.
Jeśli dźwignia nie powraca prawidłowo, lekko poluzować kapę
otworu na linkę, a następnie odsunąć dźwignię i obudowę
dźwigni od siebie i sprawdzić, czy poprawia się powracanie
dźwigni.
Obudowa dźwigni
Kapa otworu na linkę
Dźwignia
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Skrócić zbyteczną długość linki i założyć końcówkę linki.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M530
< Górne prowadzenie linki >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M531
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
■ Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
Przednia tarcza Oś suportu
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania, należy
sprawdzić w tabeli poniżej.
W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do
typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej
siły połączenia, co może spowodować rozerwanie
lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek,
łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce,
gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu połączenia za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest
uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701,
CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą
wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i stopniowo, a nie każda ze śrub dokręcana
całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego, aby upewnić się, że momenty dokręcenia mieszczą się w
przedziale 12 - 15 Nm.
Ponadto, po przejechaniu około 100 km użyć klucza dynamometrycznego, aby ponownie sprawdzić momenty dokręcenia.
Ponadto, ważne jest także okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia.
Jeśli momenty dokręcenia są zbyt słabe lub jeśli śruby mocujące nie są dokręcane na przemian i stopniowo, to lewe ramię
korby może odpaść, co może spowodować przewrócenie się roweru i poważne kontuzje.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania korby i spadnięcia z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona
właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, sprawdzić ponownie.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu śruby
mocującej ramienia korby. (BB-FC, FC-PD)
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym ramieniem korby, nałożyć smar na połączenie, a
następnie dokręcić ją do zalecanego momentu.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może dojść do kontaktu
łańcucha z przednimi tarczami lub przednią przerzutką i generowania hałasu. Jeżeli
problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejną, większą tarczę lub następną.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami korbowymi. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami,
ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak
pokazano na ilustracji po prawej.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru
DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli
przylega do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia
przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uchwyty pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Tuleja
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Srebrny
Czarny
OSTRZEŻENIE
SI-6N1FA-003
Grupa Deore
Rapidfire M9 (dźwignia zmiany biegów) SL-M530
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka przednia FD-M530 / FD-M531
Mechanizm korbowy FC-M532 / FC-M533-K, FC-M542 / FC-M543-K FC-M521
Oś suportu –– BB-ES25-AK
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
A B C
Typ pod oś
Zamocować jak
pokazano na ilustracji.
A A
A
A
A
A A
A
A A
A
A A A
C
C
C B
Symbol modelu FD-M530 / FD-M531
Obsługa zarówno dolnego jak i górnego prowadzenia linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
63° - 66°, 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Symbol modelu FC-M532 / FC-M533-K FC-M542 FC-M543-K
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
44-32-22T/48-36-26T 44-32-22T 44-32-22T/48-36-26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Symbol modelu FC-M521
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
44-32-22T/48-36-26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I.
Odpowiednia oś suportu BB-ES25-AK
Symbol modelu BB-ES25-AK
Długość osi 121 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68 mm)
Grubość osłony łańcucha 1,8 mm
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
dolnej w lewo (około 1/4
obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z
największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2
obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej, kiedy
następuje zmiana na największą
koronkę, a na przedniej przerzutce
łańcuch jest na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/4
obrotu).