Ogólne informacje dotyczące
bezpieczeństwa
- Aby uniknąć poważnych
urazów:
UWAGA:
SI-8A00A-001
BR-7800
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania najlepszej skuteczności hamowania, zalecamy
zastosowanie następującej kombinacji.
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca
Wymiana okładzin
1.
2.
2.
2.
1.
1.
3.
4.
3.
3.
4.
5.
6.
7.
4.
5-milimetrowy klucz imbusowy
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
W przypadku kierownicy karbonowej, może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania, aby zapobiec uszkodzeniu kierownicy. W przypadku
kierownic karbonowych, należy skonsultować się z producentem roweru lub
kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
1
2
Śruba mocująca klocek
Uchwyt linki
Pancerz
Uchwyt linki
Pancerz
Koniec linki
Śruba
montażowa
Sprawdzanie pancerza
Sprawdzić, czy
pancerz został
założony w całości
i prawidłowo.
Taśma
5-milimetrowy klucz imbusowy
4-milimetrowy klucz imbusowy
Śruba centrująca
3-milimetrowy klucz imbusowy
Śruba regulacyjna linki
2-milimetrowy klucz
imbusowy
Śruba regulacyjna sprężyny
Śruba mocująca
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za pomocą
taśmy.
Następnie owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Uwaga
:
Uwaga:
AA
t
Przyciąć linkę do odpowiedniej długości — podczas pełnego
obrotu kierownicą w prawo lub w lewo linka nie może być
maksymalnie naciągnięta.
t
Jeśli po dłuższym używaniu wystąpi piszczenie, nasmarować
części
.
Koniec linki
Montaż samego hamulca
Ścisnąć szczęki hamulca i ustawiać wtedy, gdy okładziny są mocno
dociśnięte do obręczy.
Moment dokręcenia:
8 - 10 Nm
Standardowa pozycja podczas
montażu - łeb śruby centrującej
znajduje się w położeniu jak na
rysunku.
Ustawienie klocka hamulcowego
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy okładziny
i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na rysunku, dokręcić
śrubę mocującą hamulca.
Połączenie linki
Ustawić dźwignię szybkozwalniającą w położeniu zamkniętym,
a następnie wyregulować odległość klocka (tak jak na poniższym
rys.) i zamocować linkę.
Centrowanie klocka hamulcowego
Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Sprawdzić
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i sprawdzić czy
wszystko działa sprawnie i czy po użyciu hamulca odległość między
okładzinami jest właściwa.
Regulacja naprężenia sprężyny szczęk
Kierunek obrotu
obręczy
Kierunek obrotu
obręczy
Zbieżność
0,5 mm
Model BR-7800 pozwala na regulację kąta styczności
pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność). Regulacja
zbieżności umożliwia uzyskanie płynnej pracy hamulca.
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania śruby linki:
6 - 8 Nm
Co najmniej
1 mm
A B
1
2
1
1
2
2
=
A
B
+
Wprowadzić niewielkie regulacje za pomocą śruby centrującej.
Otwarty
Dźwignia
szybkozwalniająca
Zamknięty
A B
4
3
4
3
4
3
A
B
=
+
Nacisnąć około
10 razy
Słabe
Mocne
Do ustawienia naprężenia sprężyny szczęk można użyć śruby
regulacyjnej sprężyny.
Zdemontować śrubę mocującą.
Zdjąć okładzinę, zsuwając ją wzdłuż rowka z uchwytu.
Występują dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które należy
stosować odpowiednio z lewej i prawej strony. Wsunąć nowe
okładziny do rowków w uchwytach okładzin, zwracając uwagę na
właściwy kierunek i położenie otworów na śruby.
Dokręcić śrubę mocującą.
2-milimetrowy klucz imbusowy
Okładzina
Okładzina Okładzina
Uchwyt
okładziny
Uchwyt
okładziny
Śruba mocująca
Śruba mocująca
Przód Przód
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Kierunek
wsuwania
okładzin
R55C2
FORWARD
L
R55C2
R
FORWARD
Moment dokręcenia: 1 - 1,5 Nm
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Aby ponownie wyregulować odległość klocka hamulcowego,
obracać śrubą regulacyjną linki.
OSTRZEŻENIE
t
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować
utratę kontroli i wypadek, który może prowadzić do poważnych
obrażeń. Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne,
należy nauczyć się właściwej techniki hamowania (w tym nacisk na
dźwignię hamulca i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego
roweru. Należy sprawdzić u sprzedawcy i w instrukcji obsługi roweru
oraz przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
t
Dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego, stosując
odpowiedni moment dokręcenia.
t
W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek
zabezpieczających z wkładką nylonową (nakrętki samoblokujące).
t
W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi, użyć nakrętek
wpuszczanych o odpowiedniej długości, które można obrócić min.
6 razy; podczas ponownego montażu na gwinty nakrętek nanieść
uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać
wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną wypadku.
Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła przedniego
i może spowodować poważne obrażenia.
t
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie mogą być
używane jako hamulce przednie.
t
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować poważne obrażenia rowerzysty. Zalecamy stosowanie
wyłącznie oryginalnych części zamiennych Shimano.
t
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na okładziny
hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się na okładziny
hamulcowe, należy je wymienić. W przeciwnym razie hamulce mogą
działać nieprawidłowo.
t
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona.
W przypadku stwierdzenia takich objawów natychmiast wymienić
linkę. Jeżeli nie zostanie to zrobione, hamulce mogą nie działać
właściwie.
t
Przed jazdą na rowerze, zawsze należy upewnić się, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
t
Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach. Należy
zwolnić i zacząć hamować wcześniej i delikatniej.
t
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego
uniknąć, należy zwolnić i zacząć hamowanie wcześniej i delikatniej.
t
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową
i zachować ją na przyszłość.
t
Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO z obręczami
ceramicznymi, okładziny zużywają się szybciej niż zwykle.
t
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są widoczne
rowki, należy je wymienić na nowe.
t
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia lub degradacji
wynikającej z normalnego użytkowania.
t
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji prosimy
kierować do sprzedawcy roweru.
SI-8A00A-001-03
Grupa
DURA-ACE
Dźwignia hamulca
ST-7800/BL-R600
Hamulec
szczękowy
BR-7800
Linka hamulca
Pancerz
Uwaga:
Jeżeli szczęki hamulca dotykają ramy, gdy obracana jest
kierownica, załóż naklejkę ochronną dołączoną do ramy.
= 3-4 mm
= 3-4 mm