5
Przygotowanie:
Ustawcie złożone Żabie królestwo w centrum miejsca gry, tak,
aby wszyscy mieli swobodny dostęp do wieży.
Odłóżcie na bok jeden ‘’zestaw z mieszkańcem’’ zamku (patrz
zdjęcie).Wymieszajcie pozostałe karty z mieszkańcami w oknie
(= podczas mieszania karty powinny być zakryte) i
powkładajcie zakryte do 9 z 10 wolnych okien, tak, aby gracze
nie wiedzieli który mieszkaniec znajduje się w którym oknie.
Wymieszajcie pozostałe 18 kart z mieszkańcami i utwórzcie z
nich na kwiecistej łące zakryty stos. W dziurkach na stawie
porozkładajcie 9 drewnianych kulek. Klepsydrę ustawcie przy
planszy.
Składając grę po zabawie, odłączcie wieżę od planszy.
Kratkę z kartonowych pasków zostawcie w pudełku,
porozkładajcie w niej drobne elementy gry. Do pudełka
włóżcie konstrukcję wieży razem z żabą, złóżcie klipsy, tak,
aby zmieściły się do pudełka. Na koniec przykryjcie wszystko
planszą ze stawem i przykryjcie górną częścią pudełka.
G
racie po raz pierwszy w Żabie królestwo?
Poćwiczcie manewrowanie żabą i sznurkami. Na głowie żaby połóżcie drewnianą
kulkę, do ręki weźcie sznurki zakończone kulkami. Poruszajcie sznurkami tak, aby
żaba przesuwała się góra- dół lub na boki. Spróbujcie umieścić drewnianą kulkę
znajdującą się na głowie żaby do jednej z dziurek na wieży.
Przykład zestawu z mieszkańcem zamku
Gra przebiega w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu
wskazówek zegara. Rozpoczyna ten, kto najlepiej potrafi
imitować rechot żaby. Odkrywa pierwszą kartę z mieszkańcem:
lokator zamku, którego przedstawia karta wyrzucił przez okno
przedmiot (drewnianą kulkę) i prosi żabę o przyniesienie go z
powrotem. Twoim zadaniem jest pomóc żabie w tej misji.
Gra przebiega w 2 etapach:
1.Odnalezienie mieszkańca, który znajduje się w jednym z okien.
2.Oddanie mu przedmiotu, który zgubił.
Etap nr 1:
Odnalezienie mieszkańca, który znajduje się w jednym z okien.
W którym oknie znajduje się, poszukiwany mieszkaniec?
Wybierz jedną kartę z mieszkańcem w oknie pod którą
według Ciebie kryje się osoba z karty i odkryj ją.
Na karcie znajduje się taki sam mieszkaniec?
•
Nie, niestety to nie jest ten sam
mieszkaniec. Zakryj od nowa kartę z
mieszkańcem w oknie i przełóż ją do
i
nnej wolnej ramy okna. Kolejny gracz
odkrywa kartę z mieszkańcem w
oknie i próbuje poprawnie odgadnąć.
•
T
ak, to ten sam mieszkaniec, włóż
od nowa odkrytą kartę w ramę
okna. Rozpoczyna się drugi etap gry.
E
tap nr 2:
Oddanie mu przedmiotu, który zgubił.
Udało się odnaleźć odpowiedniego
mieszkańca zamku? Teraz ustaw żabę
przed królewskim tronem na środku
wieży. Następnie weź kulkę o takim
samym kolorze jak mieszkaniec zamku
i ułóż ją na głowie żaby. Złap dwa
końce sznurka, każdy jedną ręką.
U
waga na strażnika czasu!
Gracz po twojej lewej wciela się w rolę strażnika czasu,
ustawia przed sobą klepsydrę. Jego zadaniem jest
uruchomienie klepsydry, kiedy zaczniesz dostarczać
mieszkańcowi kulkę i kontrolowanie czasu. Na komendę
strażnika czasu : żabie królestwo zaczynasz manewr żabką,
jak tylko piasek w klepsydrze się przesypie, jego obowiązkiem
jest powiedzieć STOP! Wtedy twój czas na dostarczenie kulki
dobiega końca. (oczywiście pozostali gracze mogą
przypominać o komendach).
Wskazówka: jeśli manewrowanie żabką na początku gry
jest trudne, lub biorą w niej udział młodsze dzieci,
możecie wykluczyć z gry klepsydrę i strażnika czasu.
Czy udało Ci się dostarczyć na czas przedmiot (drewnianą
kulkę) mieszkańcowi zamku?
•
N
ie! Niestety nie udało Ci się
dostarczyć przedmiotu
mieszkańcowi zamku.
•
T
ak! Mieszkaniec zamku cieszy
się, ponieważ udało mu się
odzyskać utracony przedmiot!
Kulka trafiła do niego na czas i
bezpiecznie leży sobie w otworze
znajdującym się pod jego oknem.
W nagrodę weź kartę z
mieszkańcem. Zakryj od nowa
kartę z mieszkańcem w oknie:
jego okiennice są znowu
zamknięte.
Popchnij od tyłu kulkę znajdującą się pod oknem mieszkańca i
odłóż ją z powrotem na miejsce do stawu.
Kolejny z graczy odkrywa kartę z mieszkańcem i umieszcza ją
przed zamkiem. Znowu rozpoczyna się etap gry nr 1, w której
poszukuje się następnego mieszkańca zamku.
K
ONIEC GRY
Gra kończy się w momencie rozdania ostatniej karty z
mieszkańcem zamku. Wygrywa ten, kto zdobędzie
największą ilość kart. W przypadku takiej samej ilości kart u
kilku graczy ogłaszany jest remis.
Wskazówki:
Skrócicie czas rozgrywki odkładając w etapie
przygotowania gry niektóre karty z mieszkańcami.
Utrudnicie grę wyjmując z wieży
wszystkie lub niektóre elementy
puzzli, wtedy powstaną nowe
dziury. Jeśli będziecie chcieli
powrócić do łatwiejszego wariantu
gry powkładajcie elementy puzzli
na swoje miejsce, w dopasowaniu
pomogą Wam narysowane na nich
symbole.
Przebieg gry: wersja podstawowa
Jeśli czas się skończył, zgubiłeś
kulkę, upadła, wpadła nie w ten
otwór odwróćcie ponownie kartę
okno. Karta z mieszkańcem
zostaje wyeliminowana z gry i
odłożona do pudełka.