Reely 1399921 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Regulator do silników szczotkowych
„WP40” 40 A
Nr zam. 1399921
Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem
Regulator jazdy służy do bezstopniowej, elektronicznej regulacji liczby obrotów szczotkowego silnika (odpo-
wiedni typ można zobaczyć w rozdziale „Dane techniczne”) i jest przewidziany do podłączenia do wolnego
kanału odbiornika zdalnego sterowania modelowych pojazdów. Regulator kongurowany jest za pomocą
dwóch mostków wtykowych.
W zależności od modelu pojazdu i używanego silnika, regulator może być zasilany akumulatorem NiMH/
NiCd z 5 - 9 ogniwami lub akumulatorem LiPo z 2 - 3 ogniwami.
Należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i wszystkich innych informacji zawartych w tej
instrukcji.
Niniejszy produkt jest zgodny z aktualnie obowiązującymi normami krajowymi i europejskimi. Wszystkie
nazwy rm i produktów należą do znaków towarowych aktualnego właściciela. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zawartość zestawu
Regulator ruchu
Dwustronna taśma samoprzylepna (może znajdować się już na spodzie regulatora ruchu)
Instrukcja użytkowania
Zasady bezpieczeństwa
W przypadku uszkodzeń spowodowanych niezastosowaniem się do tej instrukcji obsługi,
rękojmia/gwarancja wygasa. Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za szkody pośred-
nie!
W przypadku uszkodzenia mienia lub ciała spowodowanego niewłaściwym użytkowaniem
lub nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, producent nie ponosi żadnej odpowie-
dzialności. W powyższych przypadkach rękojmia/gwarancja traci ważność!
Ze względu na bezpieczeństwo oraz certykat (CE) zabronione jest wprowadzanie nieautoryzowanych
zmian i/lub modykacji produktu. Nie należy rozmontowywać produktu, ponieważ nie zawiera on żadnych
części nadających się do demontażu lub obsługi przez użytkownika. Ponadto w takich przypadkach rękoj-
mia/gwarancja wygasa!
Ten produkt nie jest zabawką i nie należy dopuścić, aby znalazł się w rękach dzieci.
Zawsze należy najpierw włączyć nadajnik i ustawić w pozycji neutralnej dźwignię obsługi odpowiadającą
za funkcję ruchu/hamowania. Dopiero wtedy można połączyć regulator ruchu z akumulatorem i uruchomić
go. W celu wyłączenia należy postępować w odwrotnej kolejności. Przed wyłączeniem nadajnika należy
najpierw wyłączyć regulator ruchu i odłączyć go od akumulatora.
Akumulator należy odłączyć od regulatora ruchu za każdym razem, gdy regulator nie będzie już użytkowa-
ny. W przypadku krótkich pauz urządzenie można dezaktywować za pomocą włącznika/wyłącznika.
Regulator może być zasilany 5-9-ogniwowym akumulatorem NiMH/NiCd lub 2-3-ogniwowym akumulato-
rem LiPo. Podczas wyboru akumulatora należy jednak zawsze uważać na to, by silnik i napęd pojazdu (np.
dyferencjał) nie zostały przeciążone.
Zarówno regulator, jak i podłączony do niego silnik i akumulator znacznie nagrzewają się podczas eksplo-
atacji, stanowiąc ryzyko poparzenia!
Regulator może być zasilany wyłącznie odpowiednim akumulatorem, a nie zasilaczem.
Do regulatora ruchu należy podłączać wyłącznie szczotkowy silnik. • Regulator nie jest przeznaczony do
obsługi bezszczotkowych silników z trzema złączami!
Podczas montażu należy zachować jak największą odległość pomiędzy regulatorem a odbiornikiem lub
silnikiem, aby urządzenia te wpływały na siebie nawzajem.
Przewodu anteny odbiornika nie należy prowadzić równolegle do kabli przewodzących prąd.
Podczas eksploatacji modelu należy zapewnić odpowiednie chłodzenie regulatora ruchu.
Nie należy blokować napędu. Powstały w ten sposób prąd może zniszczyć regulator.
Układ przeniesienia napędu powinien być regularnie konserwowany i powinien chodzić lekko.
Pojazd, regulator i podłączony do niego silnik należy regularnie sprawdzać pod kątem uszkodzeń. W
przypadku stwierdzenia uszkodzeń nie należy użytkować pojazdu lub regulatora.
Akumulator należy przed naładowaniem odłączyć od regulatora.
Należy uważnie obchodzić się z produktem, uderzenia, ciosy lub upadki z niewielkiej wysokości mogą
spowodować jego uszkodzenie.
Nie należy pozostawiać opakowania bez nadzoru, może w ten sposób stać się niebezpieczną zabawką w
rękach dzieci.
Montaż i podłączenie
Jeżeli regulator ma zastąpić dostępny już regulator, wyjmij najpierw stary regulator ruchu z modelowego
pojazdu.
Umieść następnie regulator ruchu w podwoziu pojazdu. Wybierz miejsce jak najbardziej odległe od odbior-
nika. Regulator ruchu nie może znajdować się także bezpośrednio obok silnika.
W celu umocowania regulatora można skorzystać np. z taśmy na rzepy albo dwustronnej taśmy samo-
przylepnej. Regulator ruchu należy zamontować w taki sposób, aby do elementu chłodzącego dochodziła
wystarczająca ilość podmuchu powietrza (powietrza chłodzącego).
Połącz kable regulatora z kablami silnika.
Jeżeli oznaczenie kolorów obu kabli przyłączeniowych regulatora zgadza się z oznaczeniami silnika (np.
niebieski i żółty kabel), połącz kable z odpowiednimi kolorami.
Jeśli później okaże się, że kierunek obrotu silnika jest niewłaściwy (w zależności od skrzyni biegów pojaz-
du), należy po prostu zamienić dwa przyłącza silnika. Silnik będzie się wówczas kręcić w innym kierunku.
Jeżeli nadajnik jest wyposażony w przełącznik jazdy do tyłu, można go również nacisnąć.
Regulator ruchu wyposażony jest w funkcję hamowania, ale działa ona wyłącznie podczas jazdy
do przodu. Jeżeli funkcja hamowania z czasem nie będzie dobrze działać, konieczna będzie
wymiana kabli przyłączeniowych silnika oraz funkcji serwo biegu wstecznego.
Włącznik/wyłącznik znajduje się w miejscu łatwo dostępnym. Tutaj również należy skorzystać z taśmy na
rzepy albo dwustronnej taśmy samoprzylepnej.
Połącz trzybiegunową wtyczkę regulatora z odpowiednim kanałem odbiornika.
Zwróć koniecznie uwagę na właściwe obsadzenie na odbiorniku (patrz instrukcja użytkowania odbiornika
lub nadruk na odbiorniku).
Żółty/biały/pomarańczowy przewód: Sygnał sterowania
Czerwony przewód: Napięcie robocze
Brązowy/czarny przewód: GND/minus/masa
Regulator ruchu jest wyposażony w elektronikę BEC, dlatego odbiornika nie można zasilać za
pomocą baterii lub akumulatora! Zarówno odbiornik jak i podłączone do niego serwo sterowania
są zasilane przez regulator ruchu bezpośrednio z akumulatora.
Jeżeli zamiast elektroniki BEC regulatora ma zostać użyte osobne zasilanie odbiornika, w 3-bie-
gunowej wtyczce odbiornika regulatora należy przerwać środkowy przewód.
W przeciwnym razie regulator ruchu zostanie zniszczony! Utrata gwarancji/rękojmi!
Wszystkie kable poprowadź w taki sposób, aby nie mogły dostać się do kręcących lub poruszających się
części pojazdu. Do mocowania używaj np. opasek kablowych.
Przykład podłączenia regulatora (silnik, serwo, odbiornik i akumulator nie znajdują się w zestawie
regulatora):
1 Regulator ruchu
2 Włącznik/wyłącznik
3 Silnik
4 Akumulator
5 Serwo sterowania
6 Odbiornik
Konguracja regulatora
Regulator ruchu wyposażony jest w dwa mostki wtykowe, za pomocą których można kongurować zarówno
funkcję ruchu, jak i typ akumulatora.
Mostek wtykowy „Reverse”:
Można wyłączyć („Disable”) lub włączyć („Enable”) funkcję jazdy do tyłu.
Mostek wtykowy„Battery”:
Można ustalić, jaki typ akumulatora zostanie podłączony do regulatora.
„Lipo” = 2 lub 3-ogniwowy akumulator LiPo
„NiMH” = 5 - 9-ogniwowy akumulator NiMH/NiCd
1
2
3
4
5
6
Wersja 06/16
Instrukcja użytkowania
www.conrad.com
Ważne!
Jeżeli korzystasz z akumulatora LiPo, ale ustawisz typ akumulatora na „NiMH”, dojdzie do głębo-
kiego rozładowania akumulatora i jego zniszczenia.
Dlatego należy zawsze uważać na to, by ustawić odpowiedni typ akumulatora przed połączeniem
akumulatora z regulatorem.
Jeżeli chcesz skorzystać ze starszego akumulatora NiCd, mostek wtykowy „Battery” ustaw na
„NiMH".
Użytkowanie regulatora
Uwaga!
Model pojazdu umieść w taki sposób, aby koła napędowe nie stykały się z podłogą lub przedmio-
tami. Nie dotykaj napędu i nie blokuj go! Ryzyko obrażenia ciała!
Jeżeli na nadajniku ustawiono trymowanie, zaraz po włączeniu regulatora może dojść do urucho-
mienia silnika!
Wyłącz najpierw włącznik/wyłącznik regulatora (pozycja „OFF”). Sprawdź następnie ustawienie mostków
wtykowych i popraw je, jeśli jest to konieczne.
Włącz nadajnik i sprawdź stan jego akumulatora lub baterii.
Trymowanie układu kierowniczego i funkcji ruchu/hamowania ustaw w pozycji środkowej i sprawdź, czy
dźwignia obsługi odpowiadająca za funkcję ruchu/hamowania znajduje się w pozycji neutralnej.
Umieść akumulator w pojeździe i połącz go z regulatorem.
Uwaga!
Zwróć uwagę na właściwą polaryzację kabla przyłączeniowego regulatora: Czerwony = plus (+) i
czarny = minus (-). W przypadku niewłaściwego podłączenia regulator ruchu i akumulator mogą
ulec zepsuciu! Ryzyko wybuchu/poparzeń!
Włącz teraz regulator ruchu (pozycja przełącznika „ON”).
Regulator ruchu przeprowadzi teraz kalibrację. Może to potrwać ok. 3 sekundy (w tym czasie należy
pozostawić drążek gazu/hamulca na czujniku w pozycji środkowej/neutralnej, nie wolno nim poruszać!).
Silnik wyda różne sygnały dźwiękowe (zostaną one wytworzone przez załączenie silnika przez regulator).
Regulator ruchu jest teraz gotowy do użytku.
1 krótki sygnał dźwiękowy = 5 - 9-ogniwowy akumulator NiMH/NiCd
2 krótkie sygnały dźwiękowe = 2-ogniwowy akumulator LiPo
3 krótkie sygnały dźwiękowe = 3-ogniwowy akumulator LiPo
1 dłuższy sygnał dźwiękowy = autotest i kalibracja przebiegły pomyślnie, regulator ruchu jest gotowy do
pracy
Jeżeli regulator ruchu nie rozpozna pozycji neutralnej nadajnika, nie jest możliwe działanie żad-
nej funkcji! Może się to zdarzyć, gdy trymowanie na nadajniku zostało przestawione lub gdy
dźwignia obsługi dla funkcji ruchu/hamowania nie znajduje się w pozycji środkowej/neutralnej.
Sprawdzanie funkcji regulatora
Jeżeli na nadajniku dźwignia obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu/hamowania znajduje się w pozycji
środkowej (neutralnej), koła modelu nie mogą się kręcić.
Dźwignię obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu/hamowania przesuń w kierunku ruchu do przodu (pocią-
gnij ją w stronę uchwytu) – napędzone w ten sposób koła modelu będą się kręcić do przodu.
Następnie dźwignię obsługi przesuń z pozycji ruchu do przodu od razu w kierunku ruchu do tyłu (odciągnij ja
od uchwytu nadajnika). Teraz napędzone koła modelu zahamują.
Aby przełączyć na ruch do tyłu, ustaw dźwignię obsługi w pozycji środkowej (neutralnej) i po krótkiej przerwie
(ok. 1-sekundowej) przestaw w kierunku ruchu do tyłu (odciągnij od uchwytu nadajnika). Napędzone
koła modelu muszą teraz obracać się w kierunku ruchu do tyłu.
Jeżeli koła mają kręcić się w odwrotnym kierunku, wyłącz regulator i ustaw mostek wtykowy
„Reverse” w pozycji „Enable”.
Alternatywnie można też przestawić oba kable silnika i ustawienie reverse nadajnika.
W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na to, by ustawienie mostków wtykowych, złącze
silnika lub pozycja reverse funkcji ruchu na nadajniku były ustawione w taki sposób, żeby funkcja
hamowania mogła działać prawidłowo (tyko podczas zmiany z ruchu do przodu na ruch do tyłu).
Funkcja hamowania działa tylko wówczas, gdy drążek gazu/hamulca na nadajniku zostanie od
razu przesunięty z pozycji ruchu do przodu na pozycję ruchu do tyłu (pojazd nie będzie wówczas
poruszać się do tyłu, ale od razu aktywowane zostaną hamulce).
Podczas jazdy do tyłu moc wyjściowa jest zredukowana o połowę.
Czerwona dioda LED regulatora w pozycji neutralnej jest wyłączona. Podczas ruchu do przodu/tyłu dioda
LED będzie migać, a w przypadku pełnego gazu będzie świecić ciągle.
Zakończenie eksploatacji
Ustaw drążek gazu/hamulca w pozycji neutralnej i zaczekaj, aż pojazd się zatrzyma (ew. regulator trymo-
wania na nadajniku ustaw odpowiednio, aby silnik się zatrzymał).
Wyłącz regulator.
Całkowicie odłącz akumulator od regulatora.
Dopiero teraz wyłącz nadajnik.
Ochrona przed przegrzaniem
Jeżeli regulator ruchu stanie się zbyt ciepły, moc silnika zostanie zredukowana lub silnik zostanie wyłączony.
Czerwona dioda LED zacznie wówczas migać. Gdy regulator ruchu ochłodzi się do temperatury ok. +80 °C,
będzie znów gotowy do użytku.
Funkcja fail safe
Regulator ruchu wyłączy silnik ze względów bezpieczeństwa, gdy odbiornik nie odbierze żadnego sygnału.
Wykrywanie obniżonego napięcia
Gdy wykryte zostanie pewne napięcie akumulatora, moc silnika zostanie zredukowana lub silnik zostanie
wyłączony. Dzięki temu można zapobiec szkodliwemu głębokiemu rozładowaniu.
Mostek wtykowy w ustawieniu„NiMH” (akumulator z 5 - 9 ogniwami)
Regulator ruchu redukuje moc wyjściową o 50%, gdy napięcie akumulatora wynosi 4,5 V. Gdy napięcie
akumulatora będzie wynosić 4,0 V, silnik zostanie wyłączony.
Mostek wtykowy w ustawieniu„Lipo” (akumulator z 2 ogniwami)
Regulator ruchu redukuje moc wyjściową o 50%, gdy napięcie akumulatora wynosi 6,5 V. Gdy napięcie
akumulatora będzie wynosić 6,0 V, silnik zostanie wyłączony.
Mostek wtykowy w ustawieniu„Lipo” (akumulator z 3 ogniwami)
Regulator ruchu redukuje moc wyjściową o 50%, gdy napięcie akumulatora wynosi 9,75 V. Gdy napięcie
akumulatora będzie wynosić 9,0 V, silnik zostanie wyłączony.
Konserwacja i serwis
Regulator jest bezobsługowy, nie należy go demontować.
Przed czyszczeniem regulatora należy całkowicie odłączyć akumulator od regulatora. Jeżeli wcześniej po-
jazd był użytkowany, należy poczekać, aż regulator ruchu całkowicie się schłodzi.
Regulator ruchu należy czyścić np. czystym pędzelkiem o długim włosiu i odkurzaczem. Można także sko-
rzystać ze sprężonego powietrza.
Utylizacja
a) Informacje ogólne
Produktu nie należy wyrzucać razem z odpadami domowymi.
Produkt należy zutylizować po zakończeniu jego eksploatacji zgodnie z obowiązującymi przepi-
sami prawnymi.
b) Baterie i akumulatory
Konsument jest prawnie zobowiązany (odpowiednimi przepisami dotyczącymi baterii) do zwrotu wszystkich
zużytych baterii i akumulatorów; utylizacja wraz z odpadami z gospodarstw domowych jest zabroniona!
Baterie i akumulatory zawierające substancje szkodliwe oznaczone są tym symbolem oznacza-
jącym zakaz pozbywania się ich wraz z odpadami domowymi. Oznaczenia odpowiednich metali
ciężkich są następujące: Cd = kadm, Hg = rtęć, Pb = ołów (oznaczenia znajdują się na bateriach/
akumulatorach, np. pod symbolem kosza na śmieci widniejącym po lewej stronie).
Zużyte akumulatory, baterie oraz ogniwa guzikowe można bezpłatnie oddawać na lokalne wysypiska śmie-
ci, do oddziałów rmy producenta lub wszędzie tam, gdzie sprzedawane baterie/akumulatory/ogniwa
guzikowe.
Dzięki temu spełniacie Państwo wymogi prawne oraz przyczyniacie się do ochrony środowiska.
Dane techniczne
Pasuje do pojazdów w skali ...........................1:10
Liczba ogniw NiMH/NiCd ...............................5 - 9
Liczba ogniw LiPo ..........................................2 - 3
Funkcje ..........................................................ruch do przodu, hamowanie, ruch do tyłu (w przypadku ruchu
do tyłu do dyspozycji oddane jest tylko 50% mocy wyjściowej)
Wyjście BEC ..................................................6 V/DC, 2 A
Prąd stały .......................................................ruch do przodu 40 A, ruch do tyłu 20 A
Prąd maksymalny (< 1 s) ...............................ruch do przodu 180 A, ruch do tyłu 90 A
Częstotliwość taktowania ..............................1 kHz
Odpowiedni typ silnika ..................................540 lub 550 (silnik szczotkowy)
Limit silnika ....................................................>=12 obrotów (LiPo = 2 ogniwa lub NiMH = 6 ogniw)
>=18 obrotów (LiPo = 3 ogniwa lub NiMH = 9 ogniw)
Wymiary .........................................................46,5 x 34 x 28,5 mm (Dł. x Szer. x Wys.)
Waga .............................................................ok. 70 g
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie, tworzenie
mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest zabronione bez pi-
semnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowiada stanowi technicznemu
urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2016 by Conrad Electronic SE. 1399921_V2_0616_01_DT_m_pl
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Reely 1399921 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi