Ważne!
Jeżeli korzystasz z akumulatora LiPo, ale ustawisz typ akumulatora na „NiMH”, dojdzie do głębo-
kiego rozładowania akumulatora i jego zniszczenia.
Dlatego należy zawsze uważać na to, by ustawić odpowiedni typ akumulatora przed połączeniem
akumulatora z regulatorem.
Jeżeli chcesz skorzystać ze starszego akumulatora NiCd, mostek wtykowy „Battery” ustaw na
„NiMH".
Użytkowanie regulatora
Uwaga!
Model pojazdu umieść w taki sposób, aby koła napędowe nie stykały się z podłogą lub przedmio-
tami. Nie dotykaj napędu i nie blokuj go! Ryzyko obrażenia ciała!
Jeżeli na nadajniku ustawiono trymowanie, zaraz po włączeniu regulatora może dojść do urucho-
mienia silnika!
• Wyłącz najpierw włącznik/wyłącznik regulatora (pozycja „OFF”). Sprawdź następnie ustawienie mostków
wtykowych i popraw je, jeśli jest to konieczne.
• Włącz nadajnik i sprawdź stan jego akumulatora lub baterii.
Trymowanie układu kierowniczego i funkcji ruchu/hamowania ustaw w pozycji środkowej i sprawdź, czy
dźwignia obsługi odpowiadająca za funkcję ruchu/hamowania znajduje się w pozycji neutralnej.
• Umieść akumulator w pojeździe i połącz go z regulatorem.
Uwaga!
Zwróć uwagę na właściwą polaryzację kabla przyłączeniowego regulatora: Czerwony = plus (+) i
czarny = minus (-). W przypadku niewłaściwego podłączenia regulator ruchu i akumulator mogą
ulec zepsuciu! Ryzyko wybuchu/poparzeń!
• Włącz teraz regulator ruchu (pozycja przełącznika „ON”).
• Regulator ruchu przeprowadzi teraz kalibrację. Może to potrwać ok. 3 sekundy (w tym czasie należy
pozostawić drążek gazu/hamulca na czujniku w pozycji środkowej/neutralnej, nie wolno nim poruszać!).
Silnik wyda różne sygnały dźwiękowe (zostaną one wytworzone przez załączenie silnika przez regulator).
Regulator ruchu jest teraz gotowy do użytku.
1 krótki sygnał dźwiękowy = 5 - 9-ogniwowy akumulator NiMH/NiCd
2 krótkie sygnały dźwiękowe = 2-ogniwowy akumulator LiPo
3 krótkie sygnały dźwiękowe = 3-ogniwowy akumulator LiPo
1 dłuższy sygnał dźwiękowy = autotest i kalibracja przebiegły pomyślnie, regulator ruchu jest gotowy do
pracy
Jeżeli regulator ruchu nie rozpozna pozycji neutralnej nadajnika, nie jest możliwe działanie żad-
nej funkcji! Może się to zdarzyć, gdy trymowanie na nadajniku zostało przestawione lub gdy
dźwignia obsługi dla funkcji ruchu/hamowania nie znajduje się w pozycji środkowej/neutralnej.
Sprawdzanie funkcji regulatora
Jeżeli na nadajniku dźwignia obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu/hamowania znajduje się w pozycji
środkowej (neutralnej), koła modelu nie mogą się kręcić.
Dźwignię obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu/hamowania przesuń w kierunku ruchu do przodu (pocią-
gnij ją w stronę uchwytu) – napędzone w ten sposób koła modelu będą się kręcić do przodu.
Następnie dźwignię obsługi przesuń z pozycji ruchu do przodu od razu w kierunku ruchu do tyłu (odciągnij ja
od uchwytu nadajnika). Teraz napędzone koła modelu zahamują.
Aby przełączyć na ruch do tyłu, ustaw dźwignię obsługi w pozycji środkowej (neutralnej) i po krótkiej przerwie
(ok. 1-sekundowej) przestaw ją w kierunku ruchu do tyłu (odciągnij ją od uchwytu nadajnika). Napędzone
koła modelu muszą teraz obracać się w kierunku ruchu do tyłu.
Jeżeli koła mają kręcić się w odwrotnym kierunku, wyłącz regulator i ustaw mostek wtykowy
„Reverse” w pozycji „Enable”.
Alternatywnie można też przestawić oba kable silnika i ustawienie reverse nadajnika.
W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na to, by ustawienie mostków wtykowych, złącze
silnika lub pozycja reverse funkcji ruchu na nadajniku były ustawione w taki sposób, żeby funkcja
hamowania mogła działać prawidłowo (tyko podczas zmiany z ruchu do przodu na ruch do tyłu).
Funkcja hamowania działa tylko wówczas, gdy drążek gazu/hamulca na nadajniku zostanie od
razu przesunięty z pozycji ruchu do przodu na pozycję ruchu do tyłu (pojazd nie będzie wówczas
poruszać się do tyłu, ale od razu aktywowane zostaną hamulce).
Podczas jazdy do tyłu moc wyjściowa jest zredukowana o połowę.
Czerwona dioda LED regulatora w pozycji neutralnej jest wyłączona. Podczas ruchu do przodu/tyłu dioda
LED będzie migać, a w przypadku pełnego gazu będzie świecić ciągle.
Zakończenie eksploatacji
• Ustaw drążek gazu/hamulca w pozycji neutralnej i zaczekaj, aż pojazd się zatrzyma (ew. regulator trymo-
wania na nadajniku ustaw odpowiednio, aby silnik się zatrzymał).
• Wyłącz regulator.
• Całkowicie odłącz akumulator od regulatora.
• Dopiero teraz wyłącz nadajnik.
Ochrona przed przegrzaniem
Jeżeli regulator ruchu stanie się zbyt ciepły, moc silnika zostanie zredukowana lub silnik zostanie wyłączony.
Czerwona dioda LED zacznie wówczas migać. Gdy regulator ruchu ochłodzi się do temperatury ok. +80 °C,
będzie znów gotowy do użytku.
Funkcja fail safe
Regulator ruchu wyłączy silnik ze względów bezpieczeństwa, gdy odbiornik nie odbierze żadnego sygnału.
Wykrywanie obniżonego napięcia
Gdy wykryte zostanie pewne napięcie akumulatora, moc silnika zostanie zredukowana lub silnik zostanie
wyłączony. Dzięki temu można zapobiec szkodliwemu głębokiemu rozładowaniu.
Mostek wtykowy w ustawieniu„NiMH” (akumulator z 5 - 9 ogniwami)
Regulator ruchu redukuje moc wyjściową o 50%, gdy napięcie akumulatora wynosi 4,5 V. Gdy napięcie
akumulatora będzie wynosić 4,0 V, silnik zostanie wyłączony.
Mostek wtykowy w ustawieniu„Lipo” (akumulator z 2 ogniwami)
Regulator ruchu redukuje moc wyjściową o 50%, gdy napięcie akumulatora wynosi 6,5 V. Gdy napięcie
akumulatora będzie wynosić 6,0 V, silnik zostanie wyłączony.
Mostek wtykowy w ustawieniu„Lipo” (akumulator z 3 ogniwami)
Regulator ruchu redukuje moc wyjściową o 50%, gdy napięcie akumulatora wynosi 9,75 V. Gdy napięcie
akumulatora będzie wynosić 9,0 V, silnik zostanie wyłączony.
Konserwacja i serwis
Regulator jest bezobsługowy, nie należy go demontować.
Przed czyszczeniem regulatora należy całkowicie odłączyć akumulator od regulatora. Jeżeli wcześniej po-
jazd był użytkowany, należy poczekać, aż regulator ruchu całkowicie się schłodzi.
Regulator ruchu należy czyścić np. czystym pędzelkiem o długim włosiu i odkurzaczem. Można także sko-
rzystać ze sprężonego powietrza.
Utylizacja
a) Informacje ogólne
Produktu nie należy wyrzucać razem z odpadami domowymi.
Produkt należy zutylizować po zakończeniu jego eksploatacji zgodnie z obowiązującymi przepi-
sami prawnymi.
b) Baterie i akumulatory
Konsument jest prawnie zobowiązany (odpowiednimi przepisami dotyczącymi baterii) do zwrotu wszystkich
zużytych baterii i akumulatorów; utylizacja wraz z odpadami z gospodarstw domowych jest zabroniona!
Baterie i akumulatory zawierające substancje szkodliwe oznaczone są tym symbolem oznacza-
jącym zakaz pozbywania się ich wraz z odpadami domowymi. Oznaczenia odpowiednich metali
ciężkich są następujące: Cd = kadm, Hg = rtęć, Pb = ołów (oznaczenia znajdują się na bateriach/
akumulatorach, np. pod symbolem kosza na śmieci widniejącym po lewej stronie).
Zużyte akumulatory, baterie oraz ogniwa guzikowe można bezpłatnie oddawać na lokalne wysypiska śmie-
ci, do oddziałów rmy producenta lub wszędzie tam, gdzie sprzedawane są baterie/akumulatory/ogniwa
guzikowe.
Dzięki temu spełniacie Państwo wymogi prawne oraz przyczyniacie się do ochrony środowiska.
Dane techniczne
Pasuje do pojazdów w skali ...........................1:10
Liczba ogniw NiMH/NiCd ...............................5 - 9
Liczba ogniw LiPo ..........................................2 - 3
Funkcje ..........................................................ruch do przodu, hamowanie, ruch do tyłu (w przypadku ruchu
do tyłu do dyspozycji oddane jest tylko 50% mocy wyjściowej)
Wyjście BEC ..................................................6 V/DC, 2 A
Prąd stały .......................................................ruch do przodu 40 A, ruch do tyłu 20 A
Prąd maksymalny (< 1 s) ...............................ruch do przodu 180 A, ruch do tyłu 90 A
Częstotliwość taktowania ..............................1 kHz
Odpowiedni typ silnika ..................................540 lub 550 (silnik szczotkowy)
Limit silnika ....................................................>=12 obrotów (LiPo = 2 ogniwa lub NiMH = 6 ogniw)
>=18 obrotów (LiPo = 3 ogniwa lub NiMH = 9 ogniw)
Wymiary .........................................................46,5 x 34 x 28,5 mm (Dł. x Szer. x Wys.)
Waga .............................................................ok. 70 g
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie, tworzenie
mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest zabronione bez pi-
semnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowiada stanowi technicznemu
urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2016 by Conrad Electronic SE. 1399921_V2_0616_01_DT_m_pl