Konguracja regulatora
Regulatorruchuwyposażonyjestwdwamostkiwtyko-
we, za pomocą których można kongurować zarówno
funkcjęruchu,jakitypakumulatora.
Mostek wtykowy „MODE”:
• „Crawler”: Tryb dla pojazdów pełzających, można
bezpośrednio przełączać pomiędzy jazdą do przodu
idotyłu.
Gdydźwigniaprzyspieszeniananadajnikujestprzesuwanazustawieniajazdydoprzodulubdotyłuw
położenieśrodkowe/biegujałowego,regulatorprędkościaktywujehamulec.Dlajazdydoprzoduidotyłu
dostępnejestpo100%mocynapędu.
• „Boat”:Trybdlamodeli statków,możnabezpośrednio przełączaćpomiędzyjazdądoprzodu idotyłu.
Gdydźwigniaprzyspieszeniananadajnikujestprzesuwanazustawieniajazdydoprzodulubdotyłuw
położenieśrodkowe/biegujałowego,hamulecnie jestwłączany.Dlajazdydotyłudostępnejestpo25%
mocynapędu.
Mostek wtykowy „BATT”:
Możnaustalić,jakitypakumulatorazostaniepodłączonydoregulatora.
• „Lipo”=2-lub3ogniwowyakumulatorLiPo
• „NiMH”=5-9-ogniwowyakumulatorNiMH/NiCd
Ważne!
JeżelikorzystaszzakumulatoraLiPo,aleustawisztypakumulatorana„NiMH”,dojdziedogłę-
bokiegorozładowaniaakumulatoraijegozniszczenia.Dlategonależyzawszeuważaćnato,by
ustawićodpowiednitypakumulatoraprzedpołączeniemakumulatorazregulatorem.
JeżelichceszskorzystaćzestarszegoakumulatoraNiCd,mostekwtykowy„BATT”ustawna
„NiMH”.
Użytkowanie regulatora
Uwaga!
Modelpojazduumieśćwtakisposób,abykołanapędowe(lubśrubawprzypadkumodelistat-
ków)niestykałysięzpodłogąlubprzedmiotami.Niedotykajnapęduinieblokujgo!Ryzyko
obrażeniaciała!
Jeżelinanadajnikuustawionotrymowanie,zarazpowłączeniuregulatoramożedojśćdouru-
chomieniasilnika!
• Wyłącznajpierwwłącznik/wyłącznikregulatora(pozycja„OFF”).Sprawdźnastępnieustawieniemostków
wtykowychipoprawje,jeślijesttokonieczne.
• Włącznadajnikisprawdźstanjegoakumulatoralubbaterii.
• Umieśćakumulatorwpojeździeipołączgozregulatorem.
Uwaga!
Zwróćuwagęnawłaściwąpolaryzacjękablaprzyłączeniowegoregulatora:Czerwony=plus(+)i
czarny=minus(-).Wprzypadkuniewłaściwegopodłączeniaregulatorruchuiakumulatormogą
uleczepsuciu!Ryzykowybuchu/poparzeń!
• Trymowanieukładukierowniczegoifunkcjiruchuwnadajnikuustawwpozycjiśrodkowejisprawdź,czy
dźwigniaobsługiodpowiadającazafunkcjęruchuznajdujesięwpozycjineutralnej.
• Włączregulatorprędkości(pozycjaprzełącznika„ON”).
• Regulatorzapisujewtymmomenciepozycjęustawienianeutralnego(dźwignięprzyspieszenieprzyna-
dajnikupozostawićwtymmomenciewpołożeniuśrodkowym/neutralnym,nieprzesuwać!).Silnikwyda
różnesygnałydźwiękowe(zostanąonewytworzoneprzezzałączeniesilnikaprzezregulator).Regulator
ruchujestterazgotowydoużytku.
1krótkisygnałdźwiękowy=5-9-ogniwowyakumulatorNiMH/NiCd
2krótkiesygnałydźwiękowe=2-ogniwowyakumulatorLiPo
3krótkiesygnałydźwiękowe=3-ogniwowyakumulatorLiPo
1dłuższysygnałdźwiękowy=autotestirozpoznaniepołożenianeutralnegoprzebiegłypomyślnie,regu-
latorprędkościjestgotowydopracy
Jeżeliregulatorruchunierozpoznapozycjineutralnejnadajnika,niejestmożliwedziałanieżad-
nejfunkcji!Możesiętozdarzyć,gdytrymowanienanadajnikuzostałoprzestawionelubgdy
dźwigniaobsługidlafunkcjiruchunieznajdujesięwpozycjiśrodkowej/neutralnej.
Sprawdzanie funkcji regulatora
Jeżelinanadajniku dźwignia obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu znajduje się w pozycji środkowej
(neutralnej),napędsilnikamodeluniemożesiękręcić.
Przesunąćdźwignięobsługidlafunkcjiruchuwkierunkujazdydoprzodu(przeciągnąćwkierunkuuchwytu),
pojazd(modelsamochodu/statku)musiprzemieszczaćsiędoprzodu.
Następnieprzesunąćdźwignięobsługizpozycjijazdydoprzoduwpozycjęśrodkowąiodczekaćchwilę.
Silnikmusisięzatrzymać.
Abypojazdprzemieszczałsiędotyłu.należyprzesunąćdźwignięobsługidlafunkcjiruchuwpozycjęjazdy
dotyłu(odsunąćoduchwytu).Pojazd(modelsamochodu/statku)musiprzemieszczaćsiędotyłu.
Jeżelipojazdporuszasiędokładnieodwrotniedoopisanychuprzedniofunkcji,należywymon-
towaćregulatorprędkościizamienićobakablesilnikalubaktywowaćodwrotneustawieniadla
funkcjiruchuwnadajniku.
CzerwonadiodaLEDregulatoraprędkościjestwyłączonawpołożeniuneutralnym;wprzypadkujazdydo
przodu/dotyłudiodaLEDbłyska.
Wtrybie„Crawler”przy„pełnejprędkościdoprzodu/dotyłu”diodaLEDświeciświatłemciągłym.Wtrybie
„Boat”tylkoprzy„pełnejprędkościdoprzodu”diodaLEDświeciświatłemciągłym.
Zakończenie eksploatacji
• Ustawdrążekgazu/hamulcawpozycjineutralnejizaczekaj,ażpojazdsięzatrzyma(ew.regulatortrymo-
waniananadajnikuustawodpowiednio,abysilniksięzatrzymał).
• Wyłączyćregulator.
• Całkowicieodłączakumulatorodregulatora.
• Dopierowtedywyłączyćnadajnik.
Ochrona przed przegrzaniem
Jeżeliregulatorruchustaniesięzbytciepły(>100°C),silnikzostaniewyłączony.Wtymprzypadkupojawią
sięczerwonesygnałybłyskoweczerwonejdiodyLED.Gdyregulatorruchuochłodzisiędotemperaturyok.
+80°C,będzieznówgotowydoużytku.
Funkcja fail safe
Regulatorruchuwyłączysilnikzewzględówbezpieczeństwa,gdyodbiorniknieodbierzeżadnegosygnału.
CzerwonadiodaLEDzacznieszybkowówczasmigać.Jeżelinadajnik/odbiornikjestwyposażonywfunk-
cjęwyłączaniaawaryjnego,należyprawidłowojązaprogramować!Sprawdzić,abyniniejszafunkcjadziała
prawidłowo.
Wykrywanie obniżonego napięcia
Gdywykrytezostaniepewnenapięcieakumulatora,mocsilnikazostaniezredukowanalubsilnikzostanie
wyłączony.Dziękitemumożnazapobiecszkodliwemugłębokiemurozładowaniu.
Mostek wtykowy w ustawieniu „NiMH” (akumulator z 5 - 9 ogniwami)
Regulatorruchuredukuje mocwyjściową o50%,gdy napięcieakumulatora wynosi4,5 V.Gdy napięcie
akumulatorabędziewynosić4,0V,silnikzostaniewyłączony.
Mostek wtykowy w ustawieniu „Lipo” (akumulator z 2 ogniwami)
Regulatorruchuredukuje mocwyjściową o50%,gdy napięcieakumulatora wynosi6,5 V.Gdy napięcie
akumulatorabędziewynosić6,0V,silnikzostaniewyłączony.
Mostek wtykowy w ustawieniu „Lipo” (akumulator z 3 ogniwami)
Regulatorruchuredukujemocwyjściowąo50%,gdynapięcieakumulatorawynosi9,75V.Gdynapięcie
akumulatorabędziewynosić9,0V,silnikzostaniewyłączony.
Ważne!
Jeżelizostanierozpoznaneniskienapięcierozładowanegoakumulatora(mocsilnikazostanie
zredukowanalubsilnikzostaniewyłączony)inależyprzesunąćdźwignięprzyspieszeniawna-
dajnikuwpołożenieśrodkowe/neutralne,regulatorprędkościresetujefunkcjęzabezpieczenia.
Możnaponownieaktywowaćnapęd(ażfunkcjaochronnawłączysięponownie).
Niniejsza„funkcjareaktywacji”masens,gdynp.modelstatkunależydoprowadzićdobrzegu
przyrozładowanymakumulatorze.
Podłączenie do odbiornika
Należypołączyćtrzybiegunowąwtyczkęregulatoraprędkościzodpowiednimkanałemodbiornika.Zwróć
koniecznieuwagęnawłaściweobsadzenienaodbiorniku(patrzinstrukcjaużytkowaniaodbiornikalubna-
druknaodbiorniku).
Żółty/biały/pomarańczowyprzewód:Sygnałsterowania
Czerwonyprzewód:Napięcierobocze/+
Brązowy/czarnyprzewód:GND/minus/-
RegulatorprędkościposiadaelektronikęBEC.Wtensposóbodbiornikotrzymujeenergiębez-
pośredniopoprzezautomatzakumulatora.JeślielektronikaBECzostaniewykorzystanajako
źródłozasilaniadlainstalacjiodbiornika,tonienależyjużkorzystaćzżadnychbateriiodbiornika
aniakumulatorówodbiornika!
Ważne!
JeżelizamiastwbudowanejelektronikiBECmazostaćużyteosobnezasilanieodbiornika, w
trzybiegunowejwtyczceodbiornikaregulatoranależyprzerwaćiodizolowaćśrodkowy,czerwo-
nyprzewód.Wprzeciwnymrazieregulatorruchuzostaniezniszczony!Utratagwarancji/rękojmi!
Zakończenie eksploatacji
Najpierwnależywyłączyćregulatorprędkości(ustawićprzełączniknapozycji„OFF”).Odłączyćakumulator
odregulatoraprędkości,całkowicierozłączyćpołączeniawtykowe.Dopierowtedywyłączyćnadajnik.
Utylizacja
Urządzeniaelektronicznezawierająsurowcewtórne;pozbywaniesięichwrazzodpadamido-
mowyminiejestdozwolone.Produktnależypozakończeniujegoeksploatacjiutylizowaćzgod-
niezobowiązującymiprzepisamiprawnymi.
Dane techniczne
LiczbaogniwNiMH 5-9
LiczbaogniwLiPo 2-3
Prądstały Doprzodu40A,dotyłu20A
Maks.prąd(<1sekund) Doprzodu180A,dotyłu90A
BEC 6V/DC,2A
Wyłączeniepodwpływemspadku
napięcia
tak
Odłączaniepodczasprzegrzania tak
Funkcjawyłączeniaawaryjnego tak
Limitsilnikaprzy2ogniwachLiPo
lub5-6ogniwachNiMH
Typsilnika540/550,≥12obr.(lub<30000obr/minprzy7,2V)
Limitsilnikaprzy3ogniwachLiPo
lub7-9ogniwachNiMH
Typsilnika540/550,≥18obr.(lub<20000obr/minprzy7,2V)
Systemwtyczekdoodbiornika JR
Wymiary(Dł.xSzer.xWys.) ok.46,5x34x28,5mm
Wagazkablem ok.70g
TopublikacjazostałaopublikowanaprzezConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau,Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie,
tworzenie mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest
zabronionebezpisemnejzgodywydawcy.Powielaniewcałościlubwczęścijestzabronione.Publikacjataodpowiada
stanowitechnicznemuurządzeńwchwilidruku.
Copyright2018byConradElectronicSE. *1851824_V1_1218_02_VTP_m_pl