• Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru
może spowodować utratę sterowania i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń.
Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być inne,
należy nauczyć się właściwej techniki hamowania (w tym
nacisk na dźwignię hamulca i charakterystyka kierowania
rowerem) dla swojego roweru.Sprawdzić u sprzedawcy oraz
w instrukcji obsługi roweru oraz przećwiczyć technikę jazdy i
hamowania.
• Hamulce zaprojektowane do użytku jako hamulce tylne nie
mogą być używane jako hamulce przednie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne obrażenia
kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
szczęki hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostaną się
na szczęki hamulcowe należy wymienić szczęki hamulcowe; w
przeciwnym razie hamulce mogą nie działać prawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona i natychmiast wymienić linkę, w przypadku
stwierdzenia takich objawów. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Droga hamowania będzie dłuższa w warunkach deszczowych.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje ryzyko upadku
z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Shimano BR-M530 Bezpieczeństwo
użytkowania
• Używać hamulców BR-M530 V-BRAKE z dźwigniami
hamulca zgodnymi z hamulcem V-BRAKE, takimi jak
dźwignie hamulca ST-M530/BL-M511.
• Nie używać hamulca BR-M530 V-BRAKE z dźwigniami
hamulca z wyborem trybu pracy, takimi jak SB-C055A,
ponieważ te dźwignie hamulca przeznaczone są wyłącznie
do użytku z hamulcami V-BRAKE z modulatorem siły, z
hamulcami Cantilever oraz z hamulcami rolkowymi.
Uniwersalny
Układ hamulcowy
Techniczna instrukcja serwisowa
Hamulec uniwersalny
Dzięki zapewnieniu wyjątkowej sprawności hamowania
w warunkach wilgoci (sterowanie i modulacja), w czasie
użytkowania systemu sprawność hamowania nie będzie
zmieniać się w szerokim zakresie warunków otoczenia.
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie
następującej kombinacji.
Grupa
Dźwignia hamulca
Hamulec V-BRAKE
Linka hamulca
DEORE
ST-M530/BL-M511
BR-M530
Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego
5 mm.
Zastosować uchwyt
kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą
32 mm.
Klucz imbusowy
5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Otwór sprężyny
Trzpień blokujący
Śruba mocująca
ogniwo
Podkładka B (gruba)
Podkładka B (cienka)
Nakrętka mocująca
klocek
Podkładka A
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A
Podkładka
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Nacisnąć
około 10 razy
Sworzeń mocujący okładzinę
Uchwyt okładzin
Uchwyt
okładzin
Sworzeń mocujący okładzinę Sworzeń mocujący
okładzinę
32 mm lub więcej
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
OSTRZEŻENIE
OSTRZEŻENIE
− Aby uniknąć poważnych
urazów:
− Aby uniknąć poważnych
urazów:
UWAGA:
• Optymalną sprawność hamulca można uzyskać w przypadku
stosowania zalecanego zestawu hamulca i dźwigni hamulca.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego
zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji,
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
SI-8DR0B-001
Montaż dźwigni hamulca
Wymiana okładzin
(opcja)
Montaż hamulca V-BRAKE
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
1.
3.
4.
5.
1.
3.
2.
6.
2.
Włożyć trzpień blokujący ramion hamulca do centralnego
otworu sprężyny w piwocie ramy i następnie
przymocować ramiona hamulca do ramy za pomocą
śruby mocującej ogniwa.
Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocek.
Przeciągnąć linkę przez prowadzenie linki i po ustawieniu
ostatecznego dystansu między lewym i prawym klockiem
a obręczą wynoszącego 2 mm, dokręcić śrubę mocowania
linki.
Wyrównać za pomocą śruby regulacyjnej napięcia
sprężyny.
Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć okładzinę z
rowka, tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
Umieszczenie sworznia mocującego okładzinę ma zasadnicze
znaczenie dla umieszczenia okładziny w odpowiednim miejscu.
Są dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów,
przeznaczone do stosowania odpowiednio z lewej i prawej
strony. Wsunąć nowe klocki do rowków w uchwytach
klocków uważając jednocześnie na właściwy kierunek i
położenie otworów sworzni.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i
sprawdzić czy wszystko działa oprawnie i czy dystans
między klockami jest poprawny po użyciu hamulca.
Trzymając klocek na wysokości obręczy, należy
wyregulować wielkość wystawania klocka zmieniając
podkładkę B (gruba lub cienka), tak by wymiar A wynosił
32 mm lub więcej.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Kierunek
wsunięcia
okładzin
Przód Przód
Tak samo w przednim i tylnym
Lewa strona
Tak samo w przednim i tylnym
Prawa strona
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Prowadzenie linki
Okładzina
Okładzina
Okładzina