Shimano BR-T660 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Do zamontowania dźwigni hamulca użyć klucza imbusowego
4 mm.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to
uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego spowodować
uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które
może prowadzić do niedostatecznego zamocowania
elementów.
FORWARD
R
L
FORWARD
1
2
1
2
1
2
1 mm 1 mm
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę kontroli i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ każdy
rower może się inaczej prowadzić, należy wypracować
właściwą technikę hamowania (w tym nacisk na dźwignię
hamulca i sposób panowania nad rowerem) dla swojego
roweru. Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji
obsługi roweru oraz przećwiczyć technikę jazdy
i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno,
może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do
przodu i poważnych obrażeń.
Hamulce przeznaczone do użycia jako hamulce tylne nie
mogą być używane jako hamulce przednie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub
smaru na okładziny hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej
lub smar dostanie się na okładziny hamulcowe, należy je
wymienić. W przeciwnym razie hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona i w przypadku stwierdzenia takich objawów
natychmiast wymienić linkę. Jeżeli nie zostanie to
zrobione, hamulce mogą nie działać właściwie.
Przed jazdą na rowerze, zawsze należy upewnić się, że
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach.
Należy wcześniej zmniejszyć prędkość i delikatniej
używać hamulca.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej
się ślizgać. W przypadku poślizgu opon, można spaść
roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i zacząć
hamowanie wcześniej i delikatniej.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
- Aby uniknąć
poważnych urazów:
W przypadku korzystania z dźwigni hamulca
ST-BL (dźwignie hamulcowe 3-palcowe) stosować
modulator siły SM-PM70 z hamulcami V-BRAKE.
Jeżeli modulator siły nie jest stosowany, podczas
naciskania dźwigni hamulca może powstać nadmierna
siła hamowania, które może doprowadzić do
poważnego wypadku.
Uwaga
Optymalną sprawność hamulca można uzyskać
w przypadku stosowania zalecanego zestawu hamulca
i dźwigni hamulca.
Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie
są widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
Różne szczęki hamulcowe mają swoją charaketrystykę.
Kupując szczęki hamulcowe o szczegóły pytaj
w miejscu zakupu.
Gwarancja nie obejmuje zakresu normalnego zużycia
lub degradacji wynikającej z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
konserwacji, prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
- Aby uniknąć
poważnych urazów:
Modulator siły jest urządzeniem ułatwiającym hamowanie
poprzez zwiększenie skoku linki przy dźwigni hamulca
i zachowanie określonego stałego zakresu siły hamowania.
Jeśli efektywny zakres działania modulatora siły zostanie
przekroczony, skok dźwigni i hamulec zaczną działać jak
normalny hamulec V-BRAKE (z wyczuciem i mocno).
W takim przypadku, hamulce mogą działać mocniej niż
chcieliśmy i spowodować zablokowanie koła. Dlatego
ważne jest, aby przed użyciem modulatora siły dobrze
zrozumieć i wypróbować jego działanie.
Modulator siły nie jest wyposażony w funkcję
zapobiegającą zablokowaniu koła.
- Aby uniknąć poważnych
urazów:
Układ hamulcowy
W celu uzyskania najlepszej skuteczności
hamowania, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Shimano BR-T660
Bezpieczeństwo użytkowania
(kg)
Braking Performance Comparison
Braking force at wheel
Cable stroke at brake lever
w/ power modulator
w/o power
modulator
Effective
operating range of
the power modulator
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: ze względu na możliwe ulepszenia, dane techniczne mogą ulegać zmianom bez powiadomienia. (Polish)
Techniczna instrukcja
serwisowa
SI-8FM0A-002
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Montaż dźwigni hamulca
Co najmniej 32 mm
Montaż hamulca V-BRAKE
1.
Włożyć sworzeń blokujący ramiona hamulca w środkowy
otwór sprężyny w piwocie ramy i następnie za pomocą
śruby mocującej ogniwa przymocować ramiona hamulca
do ramy.
2.
Dociskając klocek do obręczy, wyregulować wielkość
wystawania klocka, zmieniając podkładkę B (gruba lub
cienka), tak by wymiar A wynosił co najmniej 32 mm.
(Również jeżeli używany jest modulator siły SM-PM70.)
1 mm
3.
Dociskając klocek do obręczy dokręcić nakrętkę mocującą
klocek.
BC
B
+
C
=
2 mm
4.
Przełożyć linkę przez prowadzenie linki i po ustawieniu
ostatecznego dystansu między lewym i prawym klockiem
a obręczą wynoszącego 2 mm, dokręcić śrubę mocującą
linkę.
Klucz imbusowy
4 mm
Klucz imbusowy 5 mm
Sworzeń mocujący
okładzinę
Sworzeń mocujący
okładzinę
Uchwyt okładziny
Okładzina
Klucz imbusowy 5 mm
Uchwyt okładziny
Klucz imbusowy 5 mm
Prowadzenie linki
Zastosować chwyt
kierownicy o maksymalnej
średnicy zewnętrznej
32 mm.
Śruba mocująca
ogniwo
Sworzeń blokujący
Otwór sprężyny
Ogniwo mocujące klocek
Podkładka A Podkładka A
Podkładka
Nakrętka mocująca klocek
Podkładka B (cienka) Podkładka B (gruba)
5.
Wyregulować dokładnie za pomocą śruby regulacyjnej
napięcia sprężyny.
6.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy
i sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy po użyciu
hamulca odległość między okładzinami jest właściwa.
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Śruba regulacyjna
napięcia sprężyny
Naciskać około
10 razy
Wymiana okładzin
1.
Wykręcić śrubę mocującą okładzinę i wysunąć okładzinę
z rowka, tak aby można była go wyjąć z uchwytu klocka.
3.
Włożenie sworznia mocującego okładzinę ma kluczowe
znaczenie dla zamocowania okładziny w odpowiednim
miejscu.
2.
Są dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, które
należy stosować odpowiednio z lewej i prawej strony.
Wsunąć nowe okładziny do rowków w uchwytach okładzin,
uważając jednocześnie na właściwy kierunek i położenie
otworów sworzni.
Sworzeń mocujący okładzinę
Okładzina
Kierunek
wsuwania
okładzin
Przód
Lewa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Prawa strona
Identycznie w przednim i tylnym
Okładzina
Przód
SI-8FM0A-002-03
OSTRZEŻENIE
UWAGA
OSTRZEŻENIE
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Dźwignia
hamulca
BL-T660 (3-palcowa)
ST-T660 (3-palcowa)
Hamulec
V-BRAKE
BR-T660 z SM-PM70
Linka hamulca
Porównanie skuteczności hamowania
Bez
modulatora siły
z modulatorem siły
Skok linki przy dźwigni hamulca
(kg)
Siła hamowania na kole
Efektywny
zakres działania
modulatora siły
B + C = 2 mm
1 mm
1 mm
1 mm
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
  • Page 1 1

Shimano BR-T660 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla