72
PL
zasilanie awaryjne budynku, powinny być wykonywane przez
kompetentnego elektryka.
Podłączenie powinno izolować prąd generatora od prądu
przeznaczonego dla urządzeń pomocniczych i powinno być
wykonane zgodnie z wszelkimi przepisami obowiązującymi.
Nieprawidłowo wykonane podłączenia generatora do awaryjnego
systemu elektrycznego budynku mogą powodować powrót prądu
elektrycznego w liniach urządzeń pomocniczych. Tego rodzaju
sprzężenie zwrotne może spowodować porażenie prądem
elektrycznym operatorów zakładów elektroenergetycznych
lub tych pracowników, którzy wykonują prace na liniach
elektrycznych, podczas, kiedy nastąpi przerwa w dopływie
prądu; generator może wybuchnąć, spalić się lub spowodować
pożar w przypadku, kiedy zostanie zresetowany prąd zasilający
urządzenia pomocnicze.
AKUMULATOR
Jeżeli generator jest wyposażony w akumulator:
Nie należy palić podczas używania akumulatora.
Akumulator wytwarza opary łatwopalne, które mogą wybuchnąć
jeżeli są narażone na iskry lub wolne płomienie.
Podczas używania akumulatorów należy przechowywać je
w pomieszczeniach dobrze wietrzonych i z dala od wolnych
płomieni/iskier.
TRANSPORT I KONSERWACJA
Przed przeniesieniem generatora prądotwórczego do pojazdu lub
też przed wykonaniem konserwacji zabezpieczającej urządzenie
na dłuższy okres czasu, należy spuścić paliwo znajdujące się w
zbiorniku oraz olej znajdujący się w obudowie, (jeżeli generator
jest wyposażony w obudowę), aby zapobiec ewentualnym
wyciekom.
Przechowywać generator w miejscu dobrze wietrzonym.
2 - URZĄDZENIA STEROWNICZE I
CZĘŚCI SKŁADOWE
1) SYSTEM ALARMOWY OLEJU (RYS. 2)
Jeżeli poziom oleju spada poniżej poziomu minimalnego,
silnik wyłączy się automatycznie. Włączy się ponownie
dopiero po dolaniu oleju.
2) WYŁĄCZNIK SILNIKA (RYS. 3/A)
Wyłącznik silnika kontroluje system zapłonowy.
1) «ON» (włączony)
Instalacja zapłonowa jest włączona. Silnik włączyć się.
2) «OFF» (wyłączony)
Instalacja zapłonowa jest wyłączona. Silnik nie włączy się.
3) «WŁĄCZENIE» (NPEGG3800-5200-6000-7500)
Obwód rozruchu jest włączony. Rozrusznik włącza się.
3) URZĄDZENIE ZABEZPIECZAJĄCE OBWÓD AC
(RYS. 3/A)
Urządzenie zabezpieczające obwód AC wyłączy się
automatycznie w przypadku, kiedy obciążenie przekracza
wyjście znamionowe generatora.
UWAGA: Jeżeli urządzenie zabezpieczające obwód
AC wyłączy się, należy zmniejszyć ładunek w granicach
wyszczególnionych na wyjściu znamionowym generatora.
OPIS (RYS. 4/A - 4/B)
(1) Zbiornik paliwa
(2) Korek zbiornika paliwa
(3) Kurek paliwa
(4) Pokrywa filtra powietrza
(5) Świeca
(6) Tłumik wydechu
(7) Dźwignia ssania
(8) Wtyczka AC (NPEGG7500: 1 x 230V, 1 x 400V)
(9) Wyłącznik silnika
(10) Zacisk uziemiający
(11) Korek odcięcia dopływu oleju
(12) Korek spustowy oleju
(13) Rozrusznik z samoczynnym nawijaniem linki
(14) Urządzenie zabezpieczające AA
(15) Lampka kontrolna
(16) Lampka alarmowa oleju (NPEGG850)
(17) Woltomierz
(18) Wyłącznik CA
(19) Wyłącznik automatyczny CC
(20) Wtyczka CC
3 - WERYFIKACJE PRZED PIERWSZYM
UŻYCIEM
UWAGA: WERYFIKACJE PRZED PIERWSZYM UŻYCIEM
POWINNY BYĆ WYKONYWANE KAŻDORAZOWO, KIEDY
UŻYWANY JEST GENERATOR.
1) WERYFIKACJA PALIWA SILNIKA (RYS. 5)
• Sprawdzić poziom paliwa używając odpowiedniego wskaźnika
poziomu.
• Jeżeli poziom paliwa jest niski należy dolać benzyny
bezołowiowej przeznaczonej dla pojazdów samochodowych.
• Upewnić się, czy na wlewie paliwa została założona tkanina
filtracyjna.
• Zalecane paliwo: benzyna bezołowiowa
.
UWAGA:
• Nie napełniać zbiornika podczas, gdy silnik funkcjonuje lub
też jeżeli jest gorący.
• Przed rozpoczęciem uzupełniania zamknąć kurek paliwa.
• Zwrócić uwagę, aby do paliwa nie przedostawał się kurz,
brud, woda lub inne ciała obce.
• Przed włączeniem silnika dokładnie usunąć wycieki paliwa.
• Stać z dala od wolnych płomieni.
• “F” pełny, “E” pusty.
2) WERYFIKACJA OLEJU SILNIKOWEGO (RYS. 6)
Przed dokonaniem weryfikacji lub wlaniem oleju po wyłączeniu
silnika należy upewnić się, czy generator został ustawiony na
powierzchni płaskiej i stabilnej.
• Wyjąć korek zamykający dopływ oleju i sprawdzić poziom
65
PL
oleju w silniku.
• Jeżeli poziom oleju spada poniżej minimalnego poziomu
zalecanego, należy uzupełnić odpowiednim olejem aż do
maksymalnego poziomu. Nie dokręcać korka zamykającego
dopływ oleju podczas kontroli poziomu.
• Wymienić olej jeżeli jest brudny.
• Zalecany olej silnikowy:
API Service «SE» lub «SF», jeżeli nie jest dostępny «SD».
3) UZIEMIENIE (RYS. 1)
Upewnić się, czy generator został uziemiony.
4 - FUNKCJONOWANIE
UWAGA: GENERATOR ZOSTAŁ DOSTARCZONY BEZ OLEJU
SILNIKOWEGO. WLAĆ OLEJ PONIEWAŻ W PRZECIWNYM
PRZYPADKU SILNIK NIE WŁĄCZY SIĘ.
1) URUCHOMIENIE SILNIKA
UWAGA:
• Przed włączeniem silnika nie podłączać instalacji
elektrycznej.
• Ustawić wyłącznik AC na «OFF». (RYS. 7)
1. Obrócić dźwignię kurka paliwa do położenia «ON». (RYS. 8)
2. Włączyć wyłącznik silnika (RYS. 9)
3. Obrócić dźwignię ssania do położenia (zamknięte). Jeżeli
silnik jest gorący nie jest to konieczne. (RYS. 10)
4. Pociągnąć powoli rączkę zapłonu aż do wyczucia oporu.
Mowa o punkcie «Kompresja». Ponownie doprowadzić
rączkę do położenia początkowego i szybko i mocno
pociągnąć. Nie ciągnąć do końca liny. Po włączeniu zapłonu,
nadal trzymając rączkę zapłonu ponownie doprowadzić ją do
położenia początkowego. (RYS. 11)
5. Rozgrzać silnik.
6. Ponownie doprowadzić dźwignię ssania do położenia
operacyjnego. (RYS. 12)
7. Rozgrzać silnik bez obciążenia przez kilka minut.
2) UŻYWANIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
1 - ZASTOSOWANIE AC (MODELE O POJEDYNCZYM
NAPIĘCIU)
(a) Sprawdzić prawidłowe napięcie na lampce kontrolnej lub
na woltomierzu.
(b) Wyłączyć wyłączniki oprzyrządowań elektrycznych przed
ich podłączeniem do generatora.
(c) Włożyć wtyczkę(i) elektrycznego sprzętu gospodarstwa
domowego do gniazdka.
(d) Ustawić wyłącznik AC na “ON” i włączyć instalację
elektryczną. (RYS. 13)
UWAGA:
• Przed podłączeniem należy upewnić się, czy instalacja
elektryczna jest wyłączona.
• Upewnić się, czy całkowite obciążenie znajduje się w
granicach wyjścia znamionowego generatora.
• Upewnić się, czy prąd ładowania w gniazdku znajduje się w
granicach prądu znamionowego.
• Odłączyć prąd od wtyczki bagnetowej, włożyć wtyczkę do
gniazdka i obrócić w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek
zegara, aby ją zablokować.
2 - ZASTOSOWANIE AC (MODELE O PODWÓJNYM
NAPIĘCIU) (RYS. 3/B)
(a) Ustawić napięcie za pomocą WYŁĄCZNIKA WYBORU
WYJŚCIA AC, zgodnie z instalacją elektryczną.
(b) Postępować zgodnie z zaleceniami opisanymi w fazach
od (a) do (d), przeznaczonymi dla urządzeń o pojednyczym
napięciu.
UWAGA:
Woltomierz wskazuje zawsze minimalne napięcie bez względu
na napięcie, które zostało ustawione przez WYŁĄCZNIK
WYBORU WYJŚCIA AC.
3 - ZASTOSOWANIE CC (OPCJA)
Podobne zastosowanie jest wykorzystywane wyłącznie w
akumulatorach na 12V.
(a) Instrukcje dotyczące ładowania akumulatora
• Rozłączyć przewody akumulatora.
• Poluzować całkowicie korek wlewu płynu do akumulatora.
• Jeżeli poziom płynu w akumulatorze jest niski należy
dolać wodę destylowaną, aż do maksymalnego poziomu
dozwolonego.
• Zmierzyć specyficzną wagę płynu w akumulatorze za
pomocą hydrometru i obliczyć czas trwania ładowania,
zgodnie z tabelką znajdującą się po prawej stronie.
• Specyficzna waga akumulatora całkowicie naładowanego
powinna wynosić od 1.26 do 1.28.
(b) Połączyć wtyczkę wyjściową CC i klemy akumulatora z
kablami do ładowania. Podczas podłączania kabli należy
zwrócić uwagę na bieguny (+) i (-).
(c) Po sprawdzeniu połączenia należy ustawić urządzenie
zabezpieczające obwód CC z «OFF» na «ON».
PRZYJĘTY JAKO SPECYFICZNA WAGA I CZAS TRWANIA
ŁADOWANIA
Specyficzna waga
POJEMNOŚĆ AKUMULATORA
1. 30AH 20 HR
2. 35AH 20 HR
3. 47AH 20 HR
Czas trwania ładowania HR