Shimano ST-RX810 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
UM-07X0A-004
Instrukcja użytkownika
Dźwignia Dual Control do
hydraulicznego hamulca tarczowego
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie
zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych i
zawodowych mechaników rowerowych jest dostępna na naszej stronie
internetowej (https://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfikować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem produktu i
przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
Ten hydrauliczny układ hamulcowy ma inną charakterystykę niż hamulce obręczowe.
Przed
użyciem należy poznać tę charakterystykę. Jazda na rowerze bez uprzedniego odpowiedniego
zapoznania się z charakterystyką hamulców może zakończyć się upadkiem i potencjalnymi
poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
Im większy rozmiar tarczy hamulcowej (140 mm/160 mm/180 mm/203 mm), tym większa siła
hamowania hydraulicznego układu hamulcowego.
- Nie stosować tarczy hamulcowej 203 mm. Spowodowałoby to znaczny wzrost siły
hamowania, co w konsekwencji mogłoby oznaczać utratę kontroli nad rowerem, upadek i
poważne obrażenia.
- Jeśli siła hamowania jest zbyt niska, np. w sytuacji używania elektronicznego wspomagania
lub gdy osoba kierująca jest bardzo ciężka, należy używać wyłącznie tarczy hamulcowej o
rozmiarze 180 mm. Jeżeli podczas jazdy próbnej odczuwalna siła hamowania jest zbyt
wysoka, należy przerwać używanie roweru i skontaktować się z punktem sprzedaży lub
dystrybutorem. W przeciwnym razie mogłoby to oznaczać utratę kontroli nad rowerem,
upadek i poważne obrażenia.
- Jeżeli odczuwalna siła hamowania jest zbyt niska, należy przerwać używanie roweru i
skontaktować się z punktem sprzedaży lub dystrybutorem, aby poznać odpowiedni rozmiar
tarczy hamulcowej. W przeciwnym razie mogłoby to oznaczać utratę kontroli nad rowerem,
kolizję lub upadek i poważne obrażenia.
Należy zachować szczególną ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły
się w pobliżu obracającej się tarczy hamulca. Tarcza hamulca jest na tyle
ostra, że może doprowadzić do poważnego zranienia, jeżeli palce
zostaną uwięzione w otworach obracającej się tarczy.
Zaciski i tarcza hamulca rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich
dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie
może dojść do oparzenia.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy hamulca bądź okładzin
hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży. Istnieje zagrożenie, że hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny mogły osiągnąć
poziom zużycia eksploatacyjnego. Należy upewnić się, że elementy
układu hamulcowego dostatecznie ostygły, a następnie sprawdzić, czy
grubość każdej okładziny wynosi co najmniej 0,5 mm. Można też
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
0,5 mm2 mm
Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona, należy natychmiast przerwać
użytkowanie
hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli grubość tarczy hamulcowej zmniejszy się do 1,5 mm, należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się z punktem sprzedaży lub dystrybutorem. Tarcza
hamulcowa może pęknąć, powodując upadek rowerzysty. Podczas używania tarczy
hamulcowej ICE TECHNOLOGY, jeżeli na jednej stronie pojawi się aluminiowa powierzchnia,
należy natychmiast przerwać użytkowanie tarczy.
W przypadku ciągłego użytkowania hamulców może dojść do zablokowania oparami. Aby
usunąć ten stan, należy na chwilę puścić dźwignię.
Zablokowanie oparami to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie
hamulcowym powodującym zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz
układu hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach, gdy rower jest
odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub położony na
bok, hamulec może działać nieprawidłowo, prowadząc do poważnego wypadku. Przed jazdą
na rowerze należy pamiętać o kilkukrotnym naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia,
czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają prawidłowo, należy przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli opór po naciśnięciu dźwigni hamulca nie jest wyczuwalny, należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
W przypadku wystąpienia wycieków płynu należy natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego
roweru.
Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może spowodować
utratę sterowania
lub upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ każdy rower może
mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania
(w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz
obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i
czytając instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła,
przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają
prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej ślizgać. W przypadku poślizgu
opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
W przypadku dźwigni karbonowych przed jazdą należy sprawdzić, czy nie występują
uszkodzenia, np. oddzielenie karbonu lub pęknięcia. W przypadku widocznego uszkodzenia
należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. W przeciwnym razie
może dojść do pęknięcia, które może całkowicie uniemożliwić hamowanie.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na przyszłość.
PRZESTROGA
Przestrogi dotyczące oleju mineralnego
Kontakt oleju z oczami może spowodować podrażnienie. W razie potrzeby przepłukać oczy
wodą i niezwłocznie skorzystać z pomocy lekarza.
Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i podrażnienie. W razie potrzeby
dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
Wdychanie mgły lub par oleju mineralnego może wywołać nudności. Zasłonić nos i usta maską
oddechową. Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania mgły
lub par oleju mineralnego należy natychmiast udać się na świeże powietrze. Okryć się kocem.
Należy ogrzać się, nie wykonywać męczących czynności i zasięgnąć pomocy medycznej.
Okres wypalenia
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem okresu
docierania. Należy o tym pamiętać podczas używania hamulców w okresie docierania. Taka
sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy hamulca.
Nota:
Dźwignie karbonowe należy czyścić za pomocą miękkiej szmatki. Należy pamiętać, aby
używać wyłącznie neutralnych środków czyszczących. W przeciwnym razie może dojść do
uszkodzenia materiału, które może mieć negatywny wpływ na jego wytrzymałość.
Unikaj pozostawiania dźwigni karbonowych w miejscach, w których mogą być narażone na
działanie wysokich temperatur. Należy również przechowywać je z dala od ognia.
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych okładzin. Nie należy
naciskać dźwigni hamulca po wyjęciu koła. Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez
zamontowanych podkładek dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. W
takim przypadku należy skontaktować się ze sprzedawcą.
Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego należy używać wody z mydłem lub suchej
szmatki. Nie używać powszechnie dostępnych środków czyszczących do hamulców ani środków
wyciszających, ponieważ mogą one spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
Należy przeczytać instrukcję użytkownika przerzutki przedniej, przerzutki tylnej i hamulców.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z
normalnego użytkowania.
W przypadku używania ST-RX810-LA przed rozpoczęciem jazdy na rowerze, należy sprawdzić,
czy wysokość siodełka nie wpłynie niekorzystnie na działanie roweru (nawet jeśli ustawiono
je w zakresie regulacji).
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy. W przypadku
problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
Czy wystąpił wyciek płynu hamulcowego?
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
Czy zmiana przełożeń odbywa się płynnie?
Czy grubość każdej z okładzin hamulcowych wynosi co najmniej 0,5 mm?
Czy tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona?
Czy dźwignie zostały prawidłowo zamocowane na kierownicy?
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
Czy możliwa jest płynna regulacja wysokości wspornika siodełka? (Podczas używania
ST-RX810-LA)
Nazwy części
TyłPrzód
Manetka
B
Manetka
A
Manetka
B
Manetka
A
Dźwignia
(Dźwignia hamulca/
dźwignia przerzutki)
Szczękowe
Przewód hamulcowy
Tarcza hamulcowa
Tarcza
hamulcowa
Przewód hamulcowy
Szczękowe
Okładziny
hamulcowe
Manetka
C
Dźwignia
(dźwignia
hamulca/
dźwignia
wspornika
siodełka)
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai City, Osaka 590-8577, Japan
Działanie
Obsługa hamulców
Czynność zmiany przełożenia
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami mechanizmu korbowego.
Uwagi dotyczące działania
Zarówno dźwignia
A
, jak i dźwignia
B
zawsze wracają do położenia wyjściowego,
kiedy zostaną
zwolnione po zmianie przełożenia.
Nie należy jednocześnie naciskać dźwigni
A
i
B
. Bieg nie zostanie zmieniony, jeśli dźwignie
zostały naciśnięte jednocześnie.
* Niektóre modele umożliwiają zmianę o dwa przełożenia jednocześnie.
Działanie dźwigni
Przód Tył
Zmiana
tylnej
zębatki z
mniejszej
na większą
Pozycja
wyjściowa
manetki
A
Pozycja
wyjściowa
manetki
A
1
Kliknięcie
zapadki
2
Kliknięcie
zapadki
1
2
4 35
Zmiana
tylnej
zębatki z
większej na
mniejszą
Pozycja
wyjściowa
manetki
B
Pozycja
wyjściowa
manetki
B
4 3
ST-RX810-LA
1
Użyć dźwigni
C
, przestawiając ją w
kierunku wskazanym strzałką
2
Wyregulować wysokość wspornika
siodełka
3
Zwolnić dźwignię, gdy siodełko
znajdzie się na pożądanej wysokości
Pozycja
wyjściowa
manetki
C
1
2
Dostrajanie (mechanizm wyciszający)
Jeśli przerzutka przednia zetknie się z łańcuchem, powodując hałas, należy wykonać
następującą czynność, aby go wyeliminować.
Pozycja łańcucha
Dostrajanie
Pozycja łańcucha
Dostrajanie
Działanie dźwigni Działanie dźwigni
Największa
tarcza
Mniejsze
koronki
Manetka
A
(Uderzenia)
Kliknięcie
Największa
tarcza
Większe koronki
Kliknięcie
Manetka
B
(Uderzenia)
Mniejsze
koronki
Najmniejsza
tarcza
Najmniejsza
tarcza
Większe
koronki
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Shimano ST-RX810 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi