Shimano ST-U5060 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
UM-04L0A-000-04
Instrukcja użytkownika
Dźwignia Dual Control do
hydraulicznego hamulca tarczowego
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na
stronie internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które
nie zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować
się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy
dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Aby uzyskać wytyczne dotyczące wymiany, należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
Ten hydrauliczny układ hamulcowy ma inną charakterystykę niż
hamulce obręczowe. Przed użyciem należy poznać tę charakterystykę.
Jazda na rowerze bez uprzedniego odpowiedniego zapoznania się z
charakterystyką hamulców może zakończyć się upadkiem i
potencjalnymi poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
Nie stosować tarcz hamulców 203 mm i 180 mm. Siła hamowania
nadmiernie wzrośnie, uniemożliwiając odpowiednie jej kontrolowanie.
Tarcze 160 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 140 mm.
Przed użyciem hamulców należy upewnić się, że ma się całkowite
wyczucie charakterystyki hamowania.
Należy zachować szczególną ostrożność i uważać, aby
palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się tarczy
hamulca. Tarcza hamulca jest na tyle ostra, że może
doprowadzić do poważnego zranienia, jeżeli palce
zostaną uwięzione w otworach obracającej się tarczy.
Zaciski i tarcza hamulca rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego
nie należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po
wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść do oparzenia.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy hamulca bądź okładzin
hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Istnieje zagrożenie, że
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny
mogły osiągnąć poziom zużycia eksploatacyjnego.
Należy upewnić się, że elementy układu
hamulcowego dostatecznie ostygły, a następnie
sprawdzić, czy grubość każdej okładziny wynosi co
najmniej 0,5 mm. Można też skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
2 mm 0,5 mm
Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona, należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli grubość tarczy hamulca zmniejszy się w wyniku zużycia do 1,5 mm, natychmiast
należy zaprzestać eksploatacji hamulców i skontaktować się z punktem sprzedaży
lub przedstawicielem. Tarcza hamulca może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Jeśli tarcza "Ice-Tec" zużyje się w taki sposób, że widoczna jest aluminiowa
powierzchnia, również należy natychmiast przerwać użytkowanie hamulców.
W przypadku ciągłego użytkowania hamulców może dojść do zablokowania
oparami. Aby usunąć ten stan, należy na chwilę puścić dźwignię.
Zablokowanie oparami to zjawisko polegające na nagrzewaniu się
oleju w układzie hamulcowym powodującym zwiększenie objętości
wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu hamulcowego. W
rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach,
gdy rower jest odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie
odwrócony kołami do góry lub położony na bok, hamulec może
działać nieprawidłowo, prowadząc do poważnego wypadku. Przed
jazdą na rowerze należy pamiętać o kilkukrotnym naciśnięciu dźwigni
hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli
hamulce nie działają prawidłowo, należy przerwać użytkowanie
hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli opór po naciśnięciu dźwigni hamulca nie jest wyczuwalny, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
W przypadku wystąpienia wycieków płynu należy natychmiast
przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą
lub punktem sprzedaży.
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu
hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy
nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły
nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z
profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a
także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych
obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej ślizgać. W
przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego
uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy
zachować ją na przyszłość.
PRZESTROGA
Uwagi dotyczące oleju mineralnego
Kontakt oleju z oczami może spowodować podrażnienie. W razie
potrzeby przepłukać oczy wodą i niezwłocznie skorzystać z pomocy
lekarza.
Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i podrażnienie. W
razie potrzeby dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
Wdychanie mgły lub oparów oleju mineralnego może wywołać
nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową. Używać oleju w
dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania mgły lub
oparów oleju mineralnego należy natychmiast udać się na świeże
powietrze. Okryć się kocem. Należy ogrzać się, nie wykonywać
męczących czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
Okres wypalenia
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie
wraz z upływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas
używania hamulców w okresie docierania. Taka sama sytuacja
zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy hamulca.
Nota:
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami
mechanizmu korbowego.
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych
okładzin. Nie należy naciskać dźwigni hamulca po wyjęciu koła. Jeśli
dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. W
takim przypadku należy skontaktować się ze sprzedawcą.
Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego należy używać
wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą
one spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
Należy przeczytać instrukcję użytkownika przerzutki przedniej,
przerzutki tylnej i hamulców.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące
elementy. W przypadku problemów z podanymi elementami należy
skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Czy wystąpił wyciek płynu hamulcowego?
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
Czy zmiana przełożeń odbywa się płynnie?
Czy grubość każdej z okładzin hamulcowych wynosi co najmniej
0,5 mm?
Czy tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona?
Czy dźwignie zostały prawidłowo zamocowane na kierownicy?
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
Nazwy części
Przód
Manetka
B
Manetka
A
Tył
Manetka
B
Manetka
A
Ramię mechanizmu
korbowego
Działanie
Obsługa hamulców
Czynność zmiany przełożenia
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami
mechanizmu korbowego.
Uwagi dotyczące działania
Zarówno dźwignia
A
, jak i dźwignia
B
zawsze wracają do położenia
wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
Nie należy jednocześnie naciskać dźwigni
A
i
B
. Bieg nie zostanie
zmieniony, jeśli dźwignie zostały naciśnięte jednocześnie.
Działanie dźwigni
Przód Tył
Zmiana tylnej
zębatki z
mniejszej na
większą
Pozycja
wyjściowa
manetki
A
Pozycja
wyjściowa
manetki
A
1
Kliknięcie
zapadki
2
Kliknięcie
zapadki
4 35
Zmiana tylnej
zębatki z
większej na
mniejszą
Pozycja wyjściowa
manetki
B
Pozycja wyjściowa
manetki
B
4 3
Dostrajanie (mechanizm wyciszający)
Jeśli przerzutka przednia zetknie się z łańcuchem, powodując hałas,
należy wykonać następującą czynność, aby go wyeliminować.
Pozycja
łańcucha
Dostrajanie
Pozycja
łańcucha
Dostrajanie
Działanie
dźwigni
Działanie
dźwigni
Największa
tarcza
Mniejsze
koronki
Manetka
A
(Uderzenia)
Kliknięcie
Największa
tarcza
Większe
koronki
Manetka
B
Kliknięcie
(Uderzenia)
Mniejsze
koronki
Najmniejsza
tarcza
Najmniejsza
tarcza
Większe
koronki
  • Page 1 1

Shimano ST-U5060 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi