UM-8L10A-001-03
Instrukcja użytkownika
Adapter tarczy
hamulcowej
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na
stronie internetowej:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów,
które nie zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, skontaktuj się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla
doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfikować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie
zapoznać się z niniejszą instrukcją użytkownika
przed użyciem produktu i przestrzegać jej podczas
jego użytkowania.
•
W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić
zapowietrzenie. W takiej sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak
najkrótszym czasie.
Aby uzyskać wytyczne dotyczące wymiany, skontaktuj się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Do hydraulicznego hamulca tarczowego
Do hydraulicznego hamulca tarczowego
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Nazwy części
OSTRZEŻENIE
•
Należy zachować szczególną ostrożność i uważać,
aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się
tarczy hamulca. Tarcza hamulcowa jest na tyle ostra,
że może doprowadzić do poważnego zranienia,
jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
•
Zacisk i tarcza hamulcowa rozgrzewają się w czasie pracy hamulca,
dlatego nie należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po
wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść do
oparzenia.
•
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy
hamulcowej bądź okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
•
Jeśli olej lub smar dostanie się na powierzchnię okładzin
hamulcowych, należy skonsultować się z dealerem lub
przedstawicielem. Istnieje zagrożenie, że hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
•
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie
wraz z upływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas
używania hamulców w okresie docierania. Taka sama sytuacja
zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy hamulcowej.
•
Jeśli tarcza hamulcowa jest pęknięta lub odkształcona, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
Jeśli grubość tarczy hamulcowej spadnie poniżej 1,5 mm lub w taki
sposób, że widoczna jest aluminiowa powierzchnia, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Tarcza hamulcowa może pęknąć,
powodując upadek rowerzysty.
•
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż
tarcze 160 mm. Przed użyciem hamulców należy zapoznać się z ich
charakterystyką.
•
Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny
hamulcowe mogły osiągnąć poziom zużycia
eksploatacyjnego. Należy upewnić się, że elementy
układu hamulcowego dostatecznie ostygły, a następnie
sprawdzić, czy grubość każdej okładziny hamulcowej
wynosi 0,5 mm lub więcej. Można też skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu
hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy
nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły
nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z
profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi,
a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
•
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych
obrażeń.
•
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
•
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby
tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy
zachować ją na przyszłość.
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju
w układzie hamulcowym powodującym zwiększenie objętości
wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu
hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia
skoku dźwigni hamulca.
•
Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do pracy w sytuacjach,
gdy rower jest odwrócony kołami do góry. Jeśli rower zostanie
odwrócony kołami do góry lub położony na bok, hamulec może
działać nieprawidłowo, prowadząc do poważnego wypadku. Przed
jazdą na rowerze należy pamiętać o kilkukrotnym naciśnięciu dźwigni
hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli
hamulce nie działają prawidłowo, należy przerwać użytkowanie
hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
Jeśli opór po naciśnięciu dźwigni hamulca nie jest wyczuwalny, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
W przypadku wystąpienia wycieków płynu należy natychmiast
przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą
lub punktem sprzedaży.
•
Należy sprawdzić linki hamulcowe pod kątem korozji, wyszczerbień
i pęknięć, a w razie znalezienia którejś z tych wad, skontaktować się
z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Do mechanicznego hamulca tarczowego
UWAGA
Uwaga
•
Należy zapoznać się również z instrukcją dołączoną do dźwigni
hamulca i zacisku hamulca.
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące
elementy. W przypadku występowania problemów z podanymi elementami
należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
•
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych
okładzin. Nie należy naciskać dźwigni hamulca po wyjęciu koła. Jeśli
dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle.
W takim przypadku należy skontaktować się ze sprzedawcą.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Hydrauliczny hamulec tarczowy
Mechaniczny Hamulec Tarczowy
Zacisk hamulcowy
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Dźwignia hamulca
Adapter tarczy
hamulcowej
Linka hamulca
Linka hamulca
Hamulec
Hamulec
Okładziny
hamulcowe
2 mm 0,5 mm
Tarcza
hamulcowa
Tarcza
hamulcowa
Tarcza
hamulcowa
Tarcza
hamulcowa
•
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
•
Czy dźwignia hamulca ma odpowiedni luz?
•
Czy linki hamulcowe noszą ślady korozji, wyszczerbień lub pęknięć?
•
Czy grubość okładzin hamulcowych wynosi 0,5 mm lub więcej?
•
Czy tarcza hamulcowa jest pęknięta lub odkształcona?
•
Czy słychać jakieś nieprawidłowe dźwięki?
Okładziny
hamulcowe