• Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed użyciem
hamulców upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia pełną kontrolę.
• W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się tarczy
hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do poważnego
zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich
dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może
dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego elementy
dostatecznie ostygły.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz
delikatniej.
•
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje
ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Jeśli tarcza jest pęknięta lub wypaczona, należy ją wymienić na nową.
• Jeśli grubość zużytej tarczy spadnie do około 1,5 mm lub tak, że widoczna jest aluminiowa
powierzchnia, tarczę należy wymienić na nową.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź okładzin hamulcowych.
Wprzeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, okładziny należy wymienić na
nowe. Jeśli olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli
te czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
• W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić zapowietrzenie.
Wtakiej sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak najkrótszym czasie.
Montaż szczęk (BR-M985) i montaż linki.
• Usunąć podkładkę do odpowietrzania (żółtą), a następnie umieścić na ramie koło z tarczą.
• Zamontować okładziny hamulcowe.
Montaż tarczy (SM-RT98)
SM-RT98L (203 mm)
SM-RT98M (180 mm)
SM-RT98S (160 mm)
SM-RT98SS (140 mm)
* Tarczy RT98SS (140 mm) można
używać tylko z tyłu.
Do montażu produktu niezbędne są poniższe narzędzia.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-8J70A-005
Tarczowy układ hamulcowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
■ Montaż linki
Montaż dźwigni hamulca (BL-M985/M988)
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na rysunku.
(Sprawdzić, czy w czasie pracy dźwignia hamulca nie styka
się z dźwignią zmiany biegów. Szczegółowe informacje o
dźwigni zmiany biegów zamieszczono w instrukcji
serwisowej. W przypadku niektórych typów konieczne jest
zamontowanie najpierw dźwigni zmiany biegów - ze
względu na nietypowe położenie śrub mocujących dźwigni
zmiany biegów).
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy
karbonowej należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/
części karbonowych dotyczące momentu dokręcania.
Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego
spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub
niedokręcenia, które może prowadzić do niedostatecznego
zamocowania elementów.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6 - 8 Nm
Jeżeli śruba 1 zaczyna się luzować (obracać w kierunku przeciwnym do
ruchu wskazówek zegara), poprzez drut jest zastosowana siła
dokręcająca śrubę 2 (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Mimo to,
śruba 2 nie może zostać bardziej dokręcona.
Jednocześnie chroni to śrubę 1 przed dalszym luzowaniem, ponieważ
jest ona również połączona drutem.
Jeśli jedna ze śrub zaczyna się luzować, powoduje to dokręcenie drugiej
śruby. Innymi słowy, system ten chroni przed odkręcaniem się śrub.
Owinąć kabel wokół śruby
mocującej między adapterem
i ramą, tak jak to pokazano
na rysunku.
Okładziny
hamulcowe
Śruba 1
Śruba 2
Podkładka dystansowa
do odpowietrzania
Kabel
Śruba
Moment dokręcania:
0,2 - 0,4 Nm
Zabezpieczyć dwie śruby drutem, jak przedstawiono
na ilustracji, aby zapobiec luzowaniu się śrub.
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
W przypadku oparć w kształcie C i
zwykłego typu oparć linki
zastosować do mocowania
specjalne oparcie przewodu
Shimano (sprzedawane oddzielenie),
jak pokazano na rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają
poprawnie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
Moment dokręcania: 0,3 - 0,5 Nm
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linek >
■ Wymiana okładzin hamulcowych
Konserwacja
Uwaga: System hamulcowy M985 został skonstruowany tak, aby w miarę zużywania
się okładzin hamulcowych tłoczki stopniowo przesuwały się na zewnątrz,
automatycznie korygując odległość między tarczą a okładzinami hamulcowymi.
Dlatego podczas wymiany okładzin hamulcowych należy wepchnąć tłoczki z
powrotem w ich pierwotne położenie.
Jeśli dolewany olej dostanie się na okładziny hamulcowe
lub jeśli okładziny są starte do grubości 0,5 mm albo jeśli
sprężyny dociskające okładziny stykają się z tarczą,
wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i wymontować okładziny
hamulcowe zgodnie z rysunkiem.
2. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
3. Przy użyciu płaskiego narzędzia wepchnąć tłoczki
zpowrotem, uważając, aby ich przekręcić. Nie
wpychać tłoczków ostrym narzędziem. Może to je
uszkodzić.
4. Zamontować nowe okładziny hamulcowe,
a następnie założyć podkładki
dystansowe okładzin (czerwone).
Pamiętać także o zamontowaniu
pierścieni sprężynujących.
5. Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, aby sprawdzić, czy się usztywnia.
6. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić,
czy tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku
tych elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą "Montaż zacisku
hamulcowego”.
■ Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie działają poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno albo jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie z
tarczą, wyregulować tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
2. Przy użyciu płaskiego narzędzia wepchnąć tłoczki z powrotem, uważając, aby ich
przekręcić. Nie wpychać tłoczków ostrym narzędziem. Może to je uszkodzić.
3. Zamontować okładziny hamulcowe i założyć podkładki dystansowe okładzin
(czerwone).
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba
tłoczki powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić,
czy tarcza nie styka się z okładzinami hamulcowymi. Jeśli dochodzi do styku,
poluzować śruby mocowania i wyregulować je tak, aby usunąć ich stykanie.
■ Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy ulegnie on silnemu przebarwieniu.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej,
a następnie otworzyć śrubę odpowietrzającą i spuścić olej. W tym czasie
można naciskać dźwignię hamulca, aby przyspieszyć wypływanie oleju.
Po spuszczeniu płynu wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie z procedurą
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”. Używać wyłącznie
oryginalnego oleju mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi
przepisami dotyczącymi utylizacji.
Zawór odpowietrzający BR-M985 może być wymieniony na dołączoną śrubę
odpowietrzającej zacisku. Pozwoli to na redukcję wagi. W przypadku używania
śruby odpowietrzającej zacisku podczas odpowietrzania konieczne będzie
wykorzystanie adaptera odpowietrzającego TL-BR25 oraz narzędzia SM-DISC
(lejka oleju oraz korka oleju).
■ Montaż SL-M980-I i BL-M985/M988
1. Użyć klucza imbusowego 2 mm w celu
otwarcia obejmy dźwigni hamulca, jak
pokazano na ilustracji.
2. Włożyć hak wspornika dźwigni przerzutki do
otworu we wsporniku dźwigni przerzutki, a
następnie tymczasowo dokręcić nakrętkę i
śrubę specjalną w celu zainstalowania
dźwigni na kierownicy.
3. Za pomocą klucza imbusowego 4 mm
przymocować dźwignię przerzutki do
dźwigni hamulca.
Zapoznaj się z niniejszą instrukcją serwisową oraz z instrukcjami
serwisowymi "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie” i
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie (przy użyciu śruby
odpowietrzającej zacisku)”.
Podkładka dystansowa
klocka (czerwona)
Pierścień sprężynujący
Szczegółowe informacje o montowaniu przewodu, patrz Instrukcja serwisowa przewodu
hamulcowego SM-BH90-SB (SI-8JA0A).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montażu. Upewnić się, że zaciski i dźwignie
znajdują się w położeniach, które pokazano na rysunku.
Okładzina z
żeberkami
Ponieważ okładziny z
żeberkami mają żeberka z
przodu i z tyłu, zainstalować
je tak, jak to pokazano na
rysunku.
Ustaw sprężynę dociskającą klocki
hamulcowe, tak jak pokazano na
ilustracji. (Na sprężynie znajdują się
oznaczenia lewej (L) i prawej (R)
strony.)
Tłoczek
Montaż
■ Naplecenie szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej
strony przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej
strony tylnego koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła - jak
pokazano na rysunku 2 poniżej.
< Przód >
< Przód >
< Tył >
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Zacisk
hamulcowy
Tarcza
Adapter
Śruby mocujące
zacisk
Śruby
mocujące
zacisk
Śruby
mocujące
adapter
Śruby mocujące
adapter
● Międzynarodowy standard mocowania ● Mocowanie typu Post
Zamontować wstępnie zaciski
hamulcowe do ramy (tak, aby zaciski
poruszały się na boki), nacisnąć
dźwignię hamulca tak, aby tarcza
została zaciśnięta przez okładziny, a
następnie dokręcić śruby mocujące
zaciski hamulcowe.
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post.
(Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne).
1. Najpierw zamontuj adapter, a następnie prowizorycznie zamocuj do niego zaciski. (Szczęki
powinny mieć możliwość poruszania się na boki).
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
Sprężyna dociskająca
Pierścień
sprężynujący
Do typu post
Śruba regulacji
skoku
Tarcza
Okładzina
hamulcowa
Styk
Punkt styku
okładzin
■ Regulacja skoku
Kiedy śruba regulacji skoku zostanie poluzowana, zwiększy się skok
swobodny dźwigni hamulca tak, że można go ustawić na wymaganą wartość.
Śruba regulacji
zasięgu
Śruba regulacji zasięgu
■ Regulacja zasięgu
Dokręcić śrubę mocującą (w prawo),
aby zwiększyć skok, lub poluzować ją
(w lewo), aby zmniejszyć skok.
Przy użyciu klucza imbusowego
2 mm dokręcić śrubę mocującą
(w prawo), aby zwiększyć skok,
lub poluzować ją (w lewo), aby
zmniejszyć skok.
< BL-M988 >
< BL-M988 > < BL-M985 >
Moment dokręcania: 0,2 - 0,4 Nm
Zaczep
Naciśnij
Obejma
Śruba (M5 x 12,5 mm)
Nakrętka
1
1
2
2
Moment dokręcania: 3 Nm
4. Za pomocą klucza imbusowego 4 mm
przymocować obejmę do dźwigni
hamulca.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Klocki hamulcowe G01A/F01A zaprojektowane są tak, aby zredukować poziom hałasu
generowanego miedzy klockami i tarczą w czasie pracy hamulca. W przypadku tych okładzin
niezbędny jest dłuższy okres docierania w porównaniu z okładzinami G03Ti/F03C.
■ Zasady korzystania z oleju mineralnego
• Na czas pracy zakładać okulary ochronne. Unikać kontaktu oleju z oczami. Kontakt oleju
zoczami może spowodować podrażnienie. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i
niezwłocznie skorzystać z pomocy lekarza.
• Przed użyciem oleju założyć rękawice. Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i
podrażnienie. W razie potrzeby dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
• Wdychanie oparów oleju może powodować nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową.
Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku, gdy do dróg oddechowych
dostały się opary, jak najszybciej wyjść na świeże powietrze. Okryć się kocem. Ogrzać się,
nie wykonywać męczących czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
• Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
• Przechowywać olej z dala od dzieci.
• Nie ciąć, nagrzewać, spawać ani poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, ponieważ grozi to
eksplozją lub pożarem.
• Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub krajowego prawa w zakresie utylizacji.
Zachować ostrożność podczas przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza obcych
przedmiotów i wilgoci; przechowywać w chłodnym, zaciemnionym miejscu z dala od
bezpośredniego działania promieni słonecznych lub ciepła.
UWAGA
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie hamulcowym
powodującym zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu
hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
< Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca rower zbyt wolno wytraca prędkość >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy i zaczekać, aż pęcherzyki powietrza powrócą
do zbiornika. Następnie zaleca się otwarcie odkręcenie śrub odpowietrzających i napełnienie
zbiornika olejem mineralnym, aż usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć układ
hamulcowy. (Odnieść się do procedury "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”).
SI-8J70A-005-03
Kierunek
obrotu koła
Przód,
lewo
Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Rys. 2 Rys. 1
Kabel
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Przy dźwigni hamulca Przy zacisku
Linka
Objemka
O-ringi
Klucz imbusowy 3 mm
Klucz imbusowy 4 mm
Śruba łącząca
Pierścień
zaciskający
Klucz płaski 8 mm
Okładziny
hamulcowe
< Dla prawej dźwigni >
BL-M985 / M988 BR-M985
BR-M985 BL-M985 / M988
< Dla lewej dźwigni >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
• Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów
może spowodować problemy w działaniu hamulców i nieefektywność układu.
• Używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika. Nie używać ponownie oleju
spuszczonego z układu. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może
spowodować zapowietrzenie układu hamulcowego.
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki powietrza.
W przeciwnym wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Szczególną ostrożność zachować
podczas odkręcania śrub odpowietrzających.
• W razie konieczności ucięcia przewodu hamulcowego w celu dostosowania jego długości
albo podczas zmiany przewodu hamulcowego z lewego na prawy i na odwrót należy
pamiętać, aby odpowietrzyć przewód, wykonując czynności (4) i (8)-(12), opisane w części
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie” instrukcji serwisowej.
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ hamulcowy
może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po wymianie śrub
odpowietrzających, lub które gromadzą się w różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest
on używany przez długi czas. Tarczowy układ hamulcowy M985 nie jest przystosowany do
odwracania spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok,
pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku zacisków. Użycie roweru w
takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania hamulców oraz spowodowania
poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą na
rowerze należy kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają
prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają prawidłowo, wyregulować je według poniższej procedury.
• W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. W przypadku kontynuowania jazdy na rowerze pomimo stwierdzenia
wycieku płynu hamulce mogą przestać działać.
• Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza, może
stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub
wypadek, a w rezultacie — poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć inne
charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym
wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz
obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i
czytając instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do blokady koła,
przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
•
Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ze względu na
wyższą masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego wzrasta przy używaniu hamulca.
Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura
oleju zbytnio wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo
rozerwania spowodowane przez opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Zacisk hamulcowy BR-M985
Dźwignia hamulca BL-M985 / BL-M988
Tarcza SM-RT98
Linka SM-BH90-SB
Oparcie linki SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek hamulcowy Bez żeberek Z żeberkami
Okładzina
żywiczna
G01A F01A
Okładzina
metaliczna
G03Ti F03C
Moment dokręcania: 40 - 50 Nm
Element Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 4 mm
Śruba mocująca zacisk Klucz imbusowy 4 mm
Śruba mocująca łącznik (typ Post) Klucz imbusowy 4 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Płaski śrubokręt
Śruba odpowietrzająca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 2,5 mm
Oparcie linki Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Śruba mocująca linkę hamulca
Klucz 8 mm / Klucz imbusowy 3 mm , 4 mm
Śruba odpowietrzająca Klucz płaski 7 mm
Śruba odpowietrzająca zacisku (opcjonalna) Klucz imbusowy 3 mm
Adapter odpowietrzający (opcjonalny) TL-BR25
Odpowietrzanie SM-DISC, strzykawka
Uwaga
• Tarcze 203 mm i 180 mm posiadają większą średnicę niż tarcze 160 mm i
140 mm do rowerów cross-country, a więc ich sprężystość jest większa.
W konsekwencji będą one stykać się z klockami hamulcowymi.
• Jeśli uchwyt mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione
równolegle, tarcza może stykać się z zaciskiem.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych okładzin.
Podkładki dystansowe okładzin zapobiegają ruchowi tłoczka po naciśnięciu
dźwigni hamulca w sytuacji, gdy zdjęto koło.
• Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Za pomocą
płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia wepchnąć okładziny
zpowrotem na miejsce, uważając, aby nie uszkodzić ich powierzchni. (Jeśli
okładziny hamulcowe nie są montowane, wepchnąć przy użyciu płaskiego
narzędzia tłoczki z powrotem, uważając, aby ich nie uszkodzić).
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest
utrudnione, usunąć śruby odpowietrzające i ponowić próbę. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
• Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego używać alkoholu
izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą one
spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
• Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Uwaga:
Nie zakładać nakrętki odwrotnie.
W przypadku jej odwrotnego założenia nie
będzie możliwe zamocowanie dźwigni
hamulca do kierownicy, co może
skutkować uszkodzeniami.
■ Okres docierania
• Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz
zupływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania
zhamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie
okładzin hamulcowych lub tarczy.
■ Czyszczenie z użyciem kompresora
• W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia
wewnętrznych części przy użyciu kompresora należy mieć na uwadze fakt,
że wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach zacisków.
Przed ponownym zamontowaniem zacisków hamulcowych należy poczekać,
aż ich elementy wyschną.
Moment dokręcania:
Klucz imbusowy 3 mm : 5 - 7 Nm
Klucz imbusowy 4 mm : 8 - 10 Nm
2 mm 0,5 mm