Haba 7145 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Copyright - Spiele Bad Rodach 2013
KRÓL LICZENIA
7145
Król liczenia
Kto jest największym królem liczenia?
Zbiór gier edukacyjnych uczących liczenia w zakresie od 1 do 20.
Zawiera siedem pomysłów na gry o różnych stopniach trudności, które
odpowiednie dla 1-6 dzieci w wieku 5-8 lat.
Sprytna postać króla liczenia pozwala na natychmiastową kontrolę postępów
w edukacji przy wykorzystaniu wytłoczeń na kartach.
K
oncepcja gry:
Atelier Rohner & Wolf, Basel / Schweiz
Ilustracje
:
Stephan Pricken
Czas trwania gry: każda rozgrywka około 5-15 minut
Zawartość gry
1figurka króla liczenia
1 kolorowa kostka z różnymi symbolami
1 ramka na karty
10 dwustronnie zadrukowanych kart zadań
10 dwustronnie zadrukowanych kart wyników
1 instrukcja gry
Zasady dotyczące kart
Karty zadań:
3
2
+
1
9
7
=
2
=
3
niebieska strona
z przedmiotami
w pasującej ilości
niebieska strona
z przedmiotami
w pasującej ilości
żółta strona
z królem
żółta strona z
królem
Karty wyników:
4
Gra 1: Liczenie z królem liczenia
Które pary kart st
anowią komplet?
Gra dla 1 dziecka
Potrzebujesz:
wszystkich kart zadań i kart wyników, ramki na karty, króla liczenia
Przygotowanie gry
Połóż na stole wszystkie karty niebieską stroną do góry.
Ramka na karty powinna leżeć bezpośrednio przed Tobą.
Przebieg gry
Weź jedną z kart zadań (przykład:2+3) i włóż z lewej strony do ramki na karty. Jaki
wynik obliczyłeś? Poszukaj odpowiedniej karty wyników i włóż z prawej strony do
ramki na karty.
Wskazówka:
Spójrz na ilustracje. Pomogą Ci przy liczeniu i przy znalezieniu właściwej karty
wyników (przykład: =5). Włóż kartę wyników z prawej strony do ramki na karty.
Czy Twój rachunek się zgadza?
Aby sprawdzić wynik, ustaw teraz króla liczenia w wytłoczeniach na kartach.
Jeżeli Twój rachunek się zgadza, obie stopy króla pasują dokładnie
do dwóch otworów.
Jeżeli tak nie jest, zastanów się ponownie i wymień kartę na inną.
Rachunek się zgadza Rachunek się nie zgadza
Karta zadań Karta wyników
5
Następnie wyjmij karty z ramki i wyszukaj nową kartę zadań.
Obliczenia będą trudniejsze, jeżeli obrócisz wszystkie karty wyników tak,
aby leżały żółtą stroną do góry: Teraz nie można zobaczyć ilustracji. Będzie
jeszcze trudniej, jeżeli obrócisz również karty zadań żółtymi stronami do góry.
Gra 2:Szukanie wyników
Kto zna prawidłowy wynik obliczenia?
Gra z użyciem kostki dla 2-6 dzieci
Potrzebujecie::::
Wszystkich kart zadań i kart wyników, ramki na karty, króla liczenia, kostki.
Przygotowanie gry
W
yłóż wszystkie kart
y żółtą stroną do góry.
Karty zadań powinny zostać ułożone po jednej stronie, kar
ty wyników po drugiej.
Ramka na karty, król liczenia i kostka leżą przygotowane.
P
rzebieg gry
Kto potrafi policzyć najszybciej od 1
do 10 i z powrotem, może zacząć.
Rzuć kostką jeden raz.
Ko
stka pokazuje kolor?
Wybierz kartę zada
ń, na której znajduje się liczba w tym kolorze.
Ko
stka pokazuje król
a?
Weź dowolną kartę zadań.
T
eraz poszukaj kart
y wyników pasującej do Twojej karty zadań. Za pomocą ramki na karty i
króla liczenia kontrolujesz w sposób opisany w grze 1, czy Twój wynik się zgadza.
O
bliczyłeś prawidło
wo?
Weź sobie obie karty.
O
bliczyłeś błędnie?
Odłóż obie karty.
Następnie kolejne
dziecko rzuca kostką. Wyrzuciłeś kolor, który już został
wyłożony? Wyszukaj
sobie dowolną kartę zadań!
6
Zakończenie gry
Jeżeli pozostała tylko jedna para kart, gra się kończy. Teraz ułóżcie w stos Wasze
zdobyte karty. Ten, kto ma najwyższy stos kart, zwycięża grę.
Wariant dla ekspertów liczenia
Karty zadań leżą niebieską stroną do góry, a karty wyników żółtą stroną do góry.
Osoba, której kolej wypada, rzuca kostką i wyszukuje sobie odpowiednią kartę
wyników.
Która karta zadań do niej pasuje?
Gra 3: Nieszczęsna mieszanka liczb
Kto znajdzie brakujące liczby?
Wyszukiwanka dla 3-6 dzieci.
Potrzebujecie:
Wszystkich kart wyników. Dodatkowo potrzebne będą: ołówek i kartka papieru dla
każdego dziecka.
Przygotowanie gry
Wyłóżcie karty wyników (= liczby od 1 do 10) w nieładzie na stół
Wszystkie karty powinny jednak być ułożone żółtymi stronami do góry lub
niebieskimi stronami do góry: to jest nieszczęsna mieszanka liczb.
Każde dziecko rysuje pięć głów na swojej kartce.
Przebieg gry
Dziecko z najkrótszymi włosami jako pierwsze zostaje królem liczb.
Podczas gdy inne dzieci mają zamknięte oczy, król liczb bierze ze stołu trzy karty, a
następnie woła: „Otworzyć oczy! Jakich liczb brakuje w mieszance?”
Dziecko, które znajdzie brakującą liczbę, szybko wymienia.
Zgadza się? Rzeczywiście brakuje tej liczby?
Wówczas można narysować koronę na jednej ze swoich głów.
Nie zgadza się?
Wówczas trzeba dorysować jedną głowę na kartce.
7
Zostały odgadnięte trzy liczby? Wówczas wszystkie karty zostają ponownie rozłożone na
stole. Teraz następne dziecko zgodnie z ruchem wskazówek zegara zostaje królem liczb.
Zakończenie gry
Kto pierwszy narysuje korony na wszystkich swoich głowach, wygrywa.
Wariant dla ekspertów
Zamiast kart wyników weźcie karty zadań. Również w tym przypadku można ułożyć karty
dowolną stroną do góry. Każde zadanie związane z liczeniem odpowiada jednej liczbie od
1 do 10.
Przykład
Karta zadań 5-2 odpowiada liczbie 3.
Którym liczbom pozwolił tym razem zniknąć król liczb?
Gra 4: Bingo liczbowe
Kto potrafi jako pierwszy skreślić wszystkie swoje liczby?
Gra z użyciem kostki dla 2-6 dzieci.
Potrzebujecie:
Wszystkich kart zadań, króla liczenia, kostki, ewentualnie ramki na karty. Potrzebny
będzie dodatkowo następujący materiał: ołówek i kartka papieru dla każdego dziecka.
Przygotowanie gry
Ułóżcie karty zadań w okręgu żółtą stroną do góry.
Ustawcie króla liczenia na dowolnej karcie. Kostka
powinna leżeć obok. Każde dziecko wypisuje na swojej
kartce cztery różne liczby z zakresu od 1 do 10.
Przebieg gry
Ten, kto ma najjaśniejsze oczy zaczyna grę i
rzuca kostką.
Kostka pokazuje kolor?
Przesuń króla zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara na
następną kartę, na której można zobaczyć liczbę w tym kolorze.
Kostka pokazuje króla?
Możesz sobie wybrać kolor, na który przesuniesz króla liczenia.
Na którym zadaniu związanym z liczeniem wylądował król?
Odczytaj na głos. Teraz obliczcie wspólnie wynik.
(Jeżeli chcielibyście, możecie sprawdzić wynik obliczenia w sposób opisany w grze nr 1).
8
Każdy, kto na własnej kartce ma zapisaną liczbę, która odpowiada
wynikowi, woła głośno: „Bingo” i skreśla ołówkiem.
Następnie kolejne dziecko rzuca kostką.
Zakończenie gry
Kto jako pierwszy skreśli cztery własne liczby, wygrywa.
Gra 5: Maksymalna mieszanka obliczeniowa
Kto znajdzie błędne obliczenia?
Wyszukiwanka dla 3-6 dzieci.
Potrzebujecie:
Wszystkich kart zadań i kart wyników, ewentualnie króla liczenia. Potrzebny będzie
dodatkowo następujący materiał: ołówek i kartka papieru dla każdego dziecka.
P
rzygotowanie gry
Wyłóżcie wszystkie karty żółtą stroną do góry. Wyszukajcie dla każdej karty zadań
odpowiednią kartę wyników i ułóżcie obie karty obok siebie. Czy wszystkie obliczenia się
zgadzają? Możecie je sprawdzić za pomocą króla liczenia w sposób opisany w grze nr 1.
Każde dziecko rysuje na swojej kartce pięć głów.
Przebieg gry
Dziecko z najdłuższymi
włosami jako pierwsze
zostaje królem liczenia.
Podczas gdy inne dzieci mają zamknięte oczy, król liczenia zamienia karty wyników z
trzech obliczeń, a następnie woła: „Otworzyć oczy! Co się tutaj nie zgadza?”.
Dziecko, które znajdzie błędne obliczenie, szybko je wskazuje.
Jeżeli obliczenie jest rzeczywiście błędne,
dziecko może narysować koronę na jednej ze swoich głów
Jeżeli dziecko się jednak myli,
musi ono dorysować na swojej kartce kolejną głowę.
Jeżeli zostały znalezione trzy błędne obliczenia, karty wyników zostają ponownie
prawidłowo przyporządkowane. Teraz następne dziecko może zostać królem liczenia.
Zakończenie gry
Kto jako pierwszy narysuje koronę na wszystkich głowach, wygrywa.
9
Gra 6:Królewska tajemnicza liczba
Kto odgadnie tajemniczą liczbę sprytnego królewskiego dziecka?
Zgadywanka dla 3-6 dzieci
Dodatkowo potrzebne będą:
Ołówek, oraz mała karteczka dla królewskiego dziecka i kartka papieru dla pozostałych
dzieci.
Przygotowanie gry
Napiszcie wspólnie wszystkie liczby od 1 do 20 na dużej kartce. Przygotujcie ołówek.
P
rzebieg gry
Dziecko z najciemni
ejszymi oczami jako pierwsze zostaje królewskim dzieckiem. Pisze ono
w ukryciu liczbę z zakresu od 1 do 20 na małej karteczce i trzyma schowaną.
Inne dzieci powinny ustalić tajemniczą liczbę królewskiego dziecka. Kolejno zadajecie
pytania, na które trzeba odpowiedzieć: „tak” lub „nie”.
Przykłady:
„Czy liczba jest parzysta?”,
„Czy liczba jest większa od 12?”,
„Czy liczba jest podzielna przez 3?”
Po każdej odpowiedzi królewskiego dziecka skreślacie na kartce wszystkie liczby,
które według Was nie wybraną liczbą. Jeżeli tajemnicza liczba jest na przykład
parzysta, skreślacie wszystkie liczby nieparzyste (1,3,5,7,9,11 itd.).
Zakończenie gry
Kto odgadnie tajemniczą liczbę, może zostać nowym królewskim dzieckiem.
Wariant dla 2 dzieci
Oboje dzieci zapisuje na własnych kartkach liczby od 1 do 20. Dodatkowo każde z dzieci
notuje w ukryciu swoją tajemniczą liczbę na małej karteczce. Młodsze z dzieci zostaje
królewskim dzieckiem. Drugie dziecko zadaje pytanie, na które królewskie dziecko
odpowiada.
Jeżeli królewskie dziecko odpowie „nie”,
może ono narysować koronę na swojej dużej kartce. Drugie dziecko skreśla wszystkie
liczby, które według niego nie wybraną liczbą.
Jeżeli dziecko królewskie odpowie „tak”,
to drugie dziecko skreśla wszystkie liczby, które nie wybraną liczbą.
10
Po każdym pytaniu role się zamieniają i drugie dziecko zostaje królewskim dzieckiem.
Jeżeli jedno dziecko zgadło tajemniczą liczbę drugiego dziecka, może ono dodatkowo
narysować koronę na swojej kartce.
Następnie zaczyna się nowa runda. Ponownie dzieci notują w ukryciu tajemniczą liczbę i
zapisują szereg liczb.
Zakończenie gry
Ten, kto po wcześnie uzgodnionej ilości rund gry ma najwięcej koron na kartce,
wygrywa.
Gra 7:Zaczarowane liczby
Obliczeniowy czarodziejski trik, który zaskoczy publiczność.
Wariant dla jednego dziecka oraz publiczności.
Jesteś wielkim artystą-czarodziejem liczbowym.
Już z góry znasz wynik obliczenia, chociaż nie Ci znane wszystkie liczby.
Potrzebujesz:
Karty wyników z liczbą 8.
P
otrzebny będzie dodatkowo następujący
materiał: ołówek, kartka papieru i chustka.
Ukryj kartę pod c
hustką. Nikt nie po
winien widzieć, jaka liczba znajduje się na karcie.
W
skaż osobę z publi
czności, która będzie uczniem. Otrzymuje ona ołówek oraz kartkę i
powinna dokonywać obliczeń zgodnie z przekazywanymi przez Ciebie informacjami.
Publiczność uważa, aby się nie pomyliła.
Daj uczniowi nast
ępujące wskazówki:
„Wybierz jakąkolwiek liczbę między 1,
a 7 i zapisz ją.
(
np. 4)
D
odaj do niej 2 i zanotuj wynik.
(4 + 2 = 6)
Pomnóż liczbę przez dwa, ponownie zanotuj wynik.
(6 x 2 = 12)
Dodaj do niego 1.
(12 + 1 = 13)
O
dejmij od wyniku l
iczbę, którą najpierw wybrałeś.
(13 - 4 = 9)
J
eszcze raz odejmij
Twoją liczbę.
(9 - 4 = 5)
D
odaj do niej 3 i p
odaj nam wszystkim wynik końcowy”.
(5 + 3 = 8)
Teraz podnosisz chustkę i pokazujesz publiczności kartę. To jest faktycznie 8!
Jednak skąd mogłeś to wiedzieć jeszcze zanim uczeń wybrał swoją liczbę?
To jest matematyczny trik:
Obliczenie da zawsze wynik 8! Całkiem obojętne, jaką liczbę uczeń wybierze! Spróbuj
sam z innymi liczbami.
Jeżeli chcesz zaprezentować zaczarowany trik drugi raz, pozwól uczniowi dodać w
ostatnim kroku 5
zamiast 3. Wynik będzie zawsze wynosił 10. W takim przypadku
musisz naturalnie wcześniej włożyć pod chustkę kartę z liczbą 10.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11

Haba 7145 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi