Shimano BR-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga
Tarcze 203 mm i 180 mm posiadają większą średnicę niż tarcze 160 mm i 140 mm do
rowerów terenowych, a więc ich sprężystość jest większa. W konsekwencji będą one stykać
się z klockami hamulcowymi.
Jeśli trzpienie montujące zacisk i tylne widełki nie są równoległe, tarcza może stykać się
z zaciskiem.
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż elementów dystansowych okładzin. Elementy
dystansowe okładzin zapobiegną wyjściu tłoka, jeśli naciśnięta zostanie dźwignia hamulca,
kiedy koło jest zdjęte.
Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych elementów dystansowych
okładzin, tłoczki wysuną się dalej niż zwykle. Użyć płaskiego śrubokręta lub podobnego
narzędzia, żeby wepchnąć okładziny hamulcowe z powrotem, zwracając uwagę, aby nie
uszkodzić powierzchni okładzin. (Jeśli okładziny hamulcowe nie są montowane, wepchnąć
tłoczki z powrotem, uważając, aby ich nie uszkodzić.)
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest utrudnione, usunąć
pokrywę zbiornika i ponowić próbę. (Należy wziąć pod uwagę, że w tym czasie ze zbiornika
może wypłynąć nieco oleju.)
Używać alkoholu izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki podczas
przeprowadzania czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego. Nie używać środków
czyszczących ani wyciszających dostępnych na rynku, gdyż mogą one spowodować
uszkodzenie części takich jak uszczelki.
Nie usuwać tłoczków podczas demontażu zacisków hamulcowych.
Jeśli tarcze są zużyte, pęknięte lub krzywe powinny zostać wymienione.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed użyciem hamulców
upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia pełną kontrolę.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby trzymać palce z dala od obracającej się tarczy
hamulca podczas instalacji lub serwisowania koła. Tarcza jest wystarczająco ostra, aby
spowodować poważne obrażenia palców, w przypadku chwycenia poruszającej się tarczy.
Zacisk hamulca i tarcza rozgrzewają się podczas pracy, więc nie należy ich dotykać
podczas jazdy lub bezpośrednio po demontażu z roweru. W przeciwnym wypadku mogą wystąpić poparzenia.
Upewnić się, że elementy hamulca zostały odpowiednio schłodzone przed próbą regulacji hamulców.
Droga hamowania będzie dłuższa w warunkach deszczowych. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz
delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje ryzyko
upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy lub klocków hamulcowych. W przeciwnym
wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do klocków przedostanie się olej lub smar, należy wymienić klocki. Jeśli olej lub
smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi 0,5 mm lub
więcej.
W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców, może wystąpić zapowietrzenie. Aby
zmienić ten stan, należy natychmiast zwolnić dźwignię.
Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów może spowodować
problemy w pracy hamulców i nieefektywność układu.
Używać wyłącznie oleju z nowootwartego pojemnika i nie używać ponownie oleju wylanego z otworu
spustowego. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może spowodować zapowietrzenie w układzie
hamulcowym.
Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostała się woda lub pęcherzyki powietrza. W przeciwnym
wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować szczególną ostrożność podczas zdejmowania
pokrywy zbiornika.
W przypadku przecinania przewodu hamulcowego w celu wyregulowania jego długości albo w celu zmiany
przewodu z lewego na prawy lub na odwrót, należy pamiętać o odpowietrzeniu przewodu poprzez wykonanie
czynności (5) i (8) do (10), jak to opisano w rozdziale „Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie” w
Instrukcjach serwisowych.
Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok układ hamulcowy może zawierać pęcherzyki powietrza
w zbiorniku, które pozostaną tam po założeniu pokrywy, lub które gromadzą się w różnych częściach
układu hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas. Tarczowy układ hamulcowy M975 nie jest
przystosowany do odwracania spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok,
pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku zacisku hamulcowego. Jeśli rower jest
używany w takim stanie, istnieje niebezpieczeństwo niezadziałania hamulców oraz spowodowania poważnego
wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze należy kilkukrotnie
użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają prawidłowo,
wyregulować je według następującej procedury.
W przypadku wycieku oleju natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać odpowiednich napraw.
W przypadku dalszej jazdy na rowerze podczas wycieku oleju, istnieje ryzyko, że hamulce przestaną działać.
Jeśli dźwignia zacisku piasty znajduje się po tej samej stronie co tarcza, istnieje ryzyko, że będzie ona
kolidować z tarczą, więc należy sprawdzić, czy nie dochodzi do kontaktu.
Pełne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru jest bardzo ważne. Niewłaściwe użycie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub wypadek, który może prowadzić do poważnych
obrażeń. Ze względu na fakt, że każdy rower może posiadać inne charakterystyki działania, należy nauczyć
się odpowiedniej techniki hamowania (w tym siły nacisku na dźwignię hamulca i charakterystyki kontroli
roweru) oraz obsługi roweru. Można to zrobić konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając
instrukcję obsługi oraz poprzez praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ponieważ rowery typu
tandem mają większą masę całkowitą, wzrasta obciążenie działające na układ hamulcowy podczas hamowania.
Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura oleju zbytnio
wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo rozerwania spowodowane
przez opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub
uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Klocki hamulcowe M07Ti zaprojektowane są tak, aby zredukować poziom hałasu
generowanego miedzy klockami i tarczą w czasie pracy hamulca. W przypadku tych
klocków niezbędny jest dłuższy okres docierania w porównaniu z klockami M06Ti.
Używanie oleju mineralnego
Podczas używania zakładać okulary ochronne i unikać kontaktu z oczami. Kontakt z oczami może
spowodować podrażnienie.
W przypadku kontaktu z oczami, przepłukać wodą i natychmiast skorzystać z pomocy lekarza.
Podczas używania zakładać rękawice. Kontakt ze skórą może spowodować wysypkę i podrażnienie.
W przypadku kontaktu ze skórą, dokładnie przemyć mydłem i wodą.
Wdychanie oparów oleju może spowodować nudności. Nos i usta zasłonić maską oddechową i używać
w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania oparów, należy natychmiast udać się do miejsca ze
świeżym powietrzem. Okryć się kocem. Utrzymywać ciepło i spokój oraz skorzystać z porady lekarza.
Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
Przechowywać z dala od dzieci.
Nie ciąć, nagrzewać, spawać lub poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, gdyż grozi to eksplozją lub pożarem.
Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnych i/lub państwowych przepisów w zakresie utylizacji. Zachować
ostrożność podczas przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostawaniu się do wnętrza obcych przedmiotów i wilgoci,
przechowywać w chłodnym, zaciemnionym miejscu z dala od bezpośredniego działania promieni
słonecznych lub ciepła.
Okres docierania
Tarcze hamulcowe posiadają okres docierania, a siła hamowania będzie się stopniowo zwiększać wraz
z postępem okresu docierania. Należy być świadomym takiego zwiększania siły hamowania podczas używania
hamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie klocków hamulcowych lub tarczy.
Czyszczenie za pomocą kompresora
W przypadku demontażu korpusu zacisku hamulcowego w celu wyczyszczenia wewnętrznych części przy
użyciu kompresora, należy mieć na uwadze fakt, że wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na
elementach zacisku. Przed ponownym zmontowaniem zacisku hamulcowego należy pozwolić odpowiednio
wyschnąć elementom zacisku.
Zapowietrzenie to zjawisko, w którym olej w układzie hamulcowym nagrzewa się, co powoduje rozszerzenie
wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu hamulcowego. Może to spowodować nagły wzrost siły
w dźwigni hamowania.
< Jeśli działanie hamulców jest słabe po naciśnięciu dźwigni hamowania >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamowania kilka razy i zaczekać, aż pęcherzyki powietrza powrócą do
zbiornika. Zaleca się następnie otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go olejem mineralnym, aż usunięte
zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli hamulce nadal działają słabo, odpowietrzyć układ hamulcowy. (Odnieść się do fragmentu
“Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”.)
Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Zaplatanie szprych koła
Sprawdzić czy szprychy zostały naciągnięte w sposób pokazany na ilustracji.
Nie można stosować naciagu radialnego.
Napleść szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej strony przedniego
koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony tylnego koła, a w przypadku
prawej strony przedniego koła jak pokazano na rysunku 2 poniżej.
Montaż zacisku (BR-M975) i mocowanie przewodu.
Usunąć podkładkę do odpowietrzania (żółtą), a następnie umieścić
koło posiadające tarczę na ramie.
Zamontować okładziny hamulcowe.
Rozpocząć z podkładką o grubości 0,5 mm, a następnie
użyć podkładki 0,2 mm, aby dokładnie wyregulować.
Następnie upewnić się, że nie dochodzi do kontaktu
pomiędzy zaciskiem a tarczą. Oraz, że śruby mocujące
zacisk nie dotykają tarczy.
W rękawicach ochronnych chwycić zacisk
i obrócić go w stronę przeciwną do ruchu
wskazówek zegara Jednocześnie dokręcać
śruby mocujące.
Montaż tarczy (SM-RT97)
SM-RT97L (203 mm)
SM-RT97M (180 mm)
SM-RT97 (160 mm)
SM-RT97SS (140 mm)
* Tarczę RT97SS (140 mm) można
użyć tylko z tyłu.
* Dla typu HB-M975, prawa
strona przedniego koła może
być z naciągiem radialnym.
Kierunek
obrotu
koła
Przód lewo Tył lewo Tył prawo Przód prawo
Rys. 1 Rys. 2
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-8E50C-004
Tarczowy układ hamulcowy
(do jazdy crossowej)
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Montaż dźwigni hamulca
< ST-M975 >
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na
rysunku.
< BL-M975 >
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na
rysunku. (Sprawdzić, czy w czasie pracy dźwignia
hamulca nie koliduje z dźwignią zmiany biegów.
Szczegółowe informacje o dźwigni zmiany biegów, patrz
Instrukcja serwisowa. Niektóre typy mogą wymagać, aby
dźwignia zmiany biegów została zamontowana najpierw,
ze względu na położenie śrub mocujących dźwigni
zmiany biegów.)
Montaż przewodu
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia
producenta ramy/części karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić karbon i/lub niedokręcenia, które może prowadzić
do braku siły mocującej elementów.
Moment dokręcania dźwigni hamulca:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania dźwigni hamulca:
6 - 8 Nm
< Dla lewej dźwigni >
< Dla prawej dźwigni >
ST-M975
BL-M975
Dla typu post (BR-M975P)
Do montażu produktu niezbędne są następujące narzędzia.
Jeżeli śruba zaczyna się luzować (obracać w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek
zegara), poprzez drut jest zastosowana siła dokręcająca śrubę (zgodnie z ruchem
wskazówek zegara). Mimo to, śruba nie może zostać bardziej dokręcona.
Jednocześnie chroni to śrubę przed dalszym luzowaniem, ponieważ jest ona również
połączona drutem.
Jeśli jedna ze śrub zaczyna się luzować, powoduje to dokręcenie drugiej śruby. Innymi słowy,
system ten chroni przed odkręcaniem się śrub.
Śruba
Śruba
0.2 mm 0.5 mm
Podkładka
Drut
Śruba
Drut
Podkładka
(0,5 mm, 0,2 mm),
Uchwyt
mocowania
hamulca w ramie
Tarcza
Zacisk hamulcowy
Podkładka dystansowa do
odpowietrzania
Moment dokręcania:
0,2 - 0,4 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zabezpieczyć dwie śruby drutem, jak przedstawiono na
ilustracji, aby zapobiec luzowaniu się śrub.
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
W przypadku oparcia w kształcie
C i zwykłego typu oparć pancerza,
zastosować do mocowania specjalne
oparcie przewodu Shimano (sprzedawane
oddzielenie), jak pokazano na rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, w celu sprawdzenia, czy hamulce działają poprawnie. Sprawdzić, czy nie
ma widocznych wycieków oleju.
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Moment dokręcania:
0,2 - 0,4 Nm
< Oparcie w kształcie C > < Zwykły typ oparcia pancerza >
Wymiana okładzin hamulcowych
Konserwacja
Uwaga:
Układ hamulcowy M975 został skonstruowany tak, aby wraz ze zużywaniem się okładzin
hamulcowych, tłoczki stopniowo przesuwały się do zewnątrz, aby automatycznie kontrolować
dystans pomiędzy tarczą i okładzinami hamulcowymi. Dlatego, podczas wymiany okładzin
hamulcowych należy wepchnąć tłoczki z powrotem do ich pierwotnego położenia.
Jeśli po dolaniu oleju dostanie się on na okładziny hamulcowe,
lub jeśli okładziny są starte do grubości 0,5 mm, lub jeśli sprężyny
dociskające okładziny stykają się z tarczą, wymienić okładziny
hamulcowe.
1.
Zdjąć koło z ramy i zdemontować okładziny hamulcowe
zgodnie z rysunkiem.
2.
Wyczyścić tłoczki i okolice.
3.
Zdjąć pokrywę zbiornika zgodnie z krokiem (1) w sekcji
“Dodawanie oleju mineralnego”.
4.
Wepchnąć tłoczek z powrotem do wewnątrz
do oporu, uważając, aby go nie przekręcić.
(Należy wziąć pod uwagę, że w tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju.)
5.
Zamontować nowe okładziny hamulcowe,
a następnie założyć podkładki dystansowe
okładzin (czerwone). Pamiętać także
o zamontowaniu pierścieni sprężynujących.
6.
Nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy, aby sprawdzić, czy jej działanie staje się sztywne.
7.
Sprawdzić czy tarcza i okładziny nie stykają się ze sobą, a następnie sprawdzić poziom oleju
(uzupełnić olej jeśli zajdzie potrzeba). Po wykonaniu tej czynności, założyć z powrotem pokrywę
zbiornika.
Regulacja, w przypadku nieprawidłowej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie pracują poprawnie lub jeśli
wysuwają się nierówno lub jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie z tarczą, wyregulować tłoczki
wykorzystując następującą procedurę.
1.
Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe.
Wyczyścić tłoczki i okolice, a następnie zdjąć pokrywę zbiornika.
2.
Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania. Należy wziąć pod uwagę, że w tym
czasie ze zbiornika może wypłynąć nieco oleju.
3.
Zamontować okładziny hamulcowe i założyć podkładki dystansowe okładzin (czerwone).
4.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba tłoczki powróciły
do pierwotnego położenia.
5.
Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy nie dochodzi
do kontaktu pomiędzy tarczą i zaciskiem hamulca. Jeśli stykają się, wyregulować przy użyciu
podkładki regulującej.
6.
Po sprawdzeniu poziomu oleju, założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy zostanie on mocno przebarwiony.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej, a następnie otworzyć śrubę
odpowietrzającą i wylać olej. W tym czasie można naciskać dźwignię hamulca, aby przyspieszyć
wypływanie oleju. Po wylaniu cieczy wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie z sekcją “Dodawanie oleju
mineralnego i odpowietrzanie”. Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi krajowymi i/lub lokalnymi przepisami o utylizacji.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową, instrukcji “Dodawanie
oleju mineralnego i odpowietrzanie”.
Klocki
hamulcowe
Okładziny hamulcowe
Pierścień sprężynujący
Szczegółowe informacje o montowaniu przewodu, patrz Instrukcja serwisowa
przewodu hamulcowego SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montowania. Upewnić się, czy
zaciski i dźwignie znajdują się w położeniach, jak pokazano na rysunku.
Podkładka dystansowa
klocka (czerwona)
Pierścień sprężynujący
Tłok
Montaż
Zacisk BR-M975
Dźwignia hamulca ST-M975 / BL-M975
Tarcza SM-RT97
Przewód SM-BH59
Oparcia przewodu SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek
hamulcowy
Okładzina żywiczna M07Ti
Okładzina metaliczna M06Ti
Miejsce użytkowania Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 4 mm
Śruba mocująca zacisk Klucz imbusowy 5 mm
Śruby mocujące adaptera (typ Post) Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień okładziny hamulcowej Płaski śrubokręt
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy #1
Oparcie przewodu Śrubokręt krzyżakowy #2
Śruba mocująca przewód hamulca Klucz płaski 8 mm
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
TYTAN
M07Ti ŻYWICA
OSTRZEŻENIE
OSTRZEŻENIE
SI-8E50C-004-03
pol_09002318_8E50C_004.indd 1pol_09002318_8E50C_004.indd 1 05-01-2010 16:12:2005-01-2010 16:12:20
  • Page 1 1

Shimano BR-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions