Symbol modelu FC-7800-C
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
B53 - 39T / B52 - 39T
Średnica rozstawu śrub 130 mm
Długość ramienia 172,5 mm
Gwinty pedału B.C. 9/16" x 20T.P.I. (angielski gwint)
Odpowiedni łańcuch CN-7900
Linia łańcucha 43,5 mm
Odpowiednia oś suportu:
Szerokość korpusu osi suportu
SM-7801 (Wymiary gwintu)
68 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
70 mm (M36 X 24 T.P.I.)
Montaż mechanizmu korbowego
■ Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Za pomocą specjalnego narzędzia TL-FC32/36 zamontuj prawą miskę (gwint lewy), wewnętrzną tuleję
i lewą miskę (gwint prawy).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
3 Nałożyć prawą korbę.
4 Przed montażem ramienia korby po lewej stronie należy się upewnić, że między nim i śrubą regula-
cyjną nie ma przerwy (śruba powinna być całkowicie dokręcona), a następnie ustawić ramię korby po
lewej stronie tak, aby ramię po prawej stronie było wyrównane z wypustami w lewym ramieniu.
5 Kolejnym krokiem jest włożenie klucza imbusowego 8 mm i obrócenie go zgodnie z ruchem
wskazówek zegara tak, aby dokręcić śrubę mocującą ramienia korby.
Uwaga: co jakiś czas należy dokręcić śrubę mocującą ramienia korby.
Moment dokręcania: 45 - 55 Nm
6 Obróć nakrętkę regulacyjną w celu ustawienia luzu i dokręć nakrętkę regulacyjną za
pomocą śruby mocującej, używając klucza imbusowego 2,5 mm.
Moment dokręcania: Nakrętka regulacyjna / 1 - 1,5 Nm
Śruba mocująca / 1 - 1,2 Nm
7 Dokręć element TL-FC35 w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, aby
zainstalować nasadkę ramienia korby.
S
G
-
X
1
0
S
3
9
-
B
E
A
S
G
-
X
5
3
-
B
Techniczna instrukcja serwisowa SI-1HB0A-002
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
FC-7800-C
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
W przeciwnym wypadku, łańcuch może się zerwać i istnieje ryzyko upadku z roweru.
• Śruba mocująca lewego ramienia korby musi zostać dokręcona z momentem
45 - 55 Nm za pomocą klucza dynamometrycznego. Po przejechaniu około 100 km
(60 mil) na rowerze, lub jeżeli rower upadł, śrubę mocującą dokręcić kluczem
dynamometrycznym. Nieodpowiednie dokręcenie śruby mocującej może spowodować
odpadnięcie korby podczas jazdy i doprowadzić do poważnego wypadku.
• Ze względu na właściwości włókna węglowego nie wolno w żaden sposób modyfikować
korb, gdyż może to spowodować ich pęknięcie, a w rezultacie przewrócenie się roweru.
• Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze sprawdź, czy nie występują uszkodzenia,
takie jak pęknięcia czy łuszczenie włókna węglowego. Jeżeli występują tego typu
uszkodzenia, natychmiast wymień uszkodzony element na nowy, nie podejmując prób
naprawy. Jeżeli uszkodzony element nie zostanie wymieniony, może to doprowadzić
do pęknięcia korby i wypadku.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz
zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Do czyszczenia mechanizmów korbowych z włókna węglowego należy stosować
miękką tkaninę, nasączając ją przed użyciem neutralnym detergentem, w przeciwnym
przypadku korba może zostać uszkodzona i osłabiona zostanie jej wytrzymałość.
• Unikaj pozostawiania mechanizmów korbowych z włókna węglowego w miejscach,
w których mogą być narażone na działanie wysokich temperatur. Trzymaj je również
z dala od ognia.
• Upewnić się, w tabeli danych technicznych produktu, czy
kombinacja koronek odpowiada konfiguracji zębów na
mechanizmie korbowym. W przypadku zastosowania innych
kombinacji, odległość miedzy tarczami będzie niewłaściwa i
łańcuch może spaść i zostać uwięziony między tarczami.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może
stykać się z przednimi tarczami lub przednią przerzutką i
hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze
lub następne.
• Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również
o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, dokonać ponownego sprawdzenia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• Podczas instalacji lewej i prawej miski pamiętaj, aby założyć także wewnętrzną tuleję.
W przeciwnym wypadku osłabione zostaną właściwości wodoodporne.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego
typu łańcucha. Nie można stosować łańcucha szerokiego typu.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a następnie ponownie
je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Na tym produkcie podany jest numer seryjny. Można wypełnić wniosek
gwarancyjny, podając dane rejestracyjne użytkownika na naszej stronie
internetowej (http://www.shimano.com). Nie zrywaj naklejki.
Śruba mocująca ramienia
Nakrętka regulacyjna
Śruba mocująca
nakrętkę regulacyjną
Nasadka ramienia korby
TL-FC35
TL-FC35
Klucz imbusowy 8 mm
Lewe ramię korby
■ Demontaż
1 Odkręć element TL-FC35 zgodnie z ruchem wskazówek
zegara, aby zdjąć nasadkę ramienia korby.
Uwaga: N asadka ramienia korby oraz śruba TL-FC35 mają lewy
gwint [gwint odwrotny]. Ma to na celu zapobiagania
obracaniu się ramienia podczas usuwania śruby
mocującej ramienia.
3 Dokręć TL-FC35 w stronę przeciwną do ruchu wskazówek
zegara do oporu.
Następnie sprawdź, czy TL-FC35 obróci się w tym
momencie przynajmniej o 3,5 obrotu.
(Gwint został zaprojektowany tak, że może zostać
zerwany, jeśli wykonano mniej niż 3,5 obrotu).
2 Poluzuj śrubę mocującą nakrętki regulacyjnej, po czym
dokręć ją, aż nie będzie luzu pomiędzy nakrętką
regulacyjną a ramieniem korby.
4 Umieść 8-milimetrowy klucz imbusowy i obróć go
w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara.
Zdejmij lewe ramię mechanizmu.
5
2
7
6
4
1
Oś
Tuleja
TL-FC35
TL-FC32
Klucz imbusowy
8 mm
Klucz imbusowy
2,5 mm
Nakrętka
regulacyjna
Nakrętka regulacyjna
Śruba mocująca nakrętkę
regulacyjną
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Dane techniczne
Gdy tarcza będzie ustawiona stroną
z oznakowaniem skierowanym na zewnątrz,
ustawić większą tarczę tak, aby trzpień
chroniący łańcuch przed spadaniem znajdował
się w jednej linii z ramieniem korby.
Montaż tarcz mechanizmu
Płynna zmiana biegów nie będzie możliwa, jeśli tarcze zostaną
zamontowane niewłaściwie. Należy się upewnić, że tarcze są
zamontowane w prawidłowych położeniach.
Z oznaczoną powierzchnią mniejszej tarczy do
zewnątrz ramienia korby, należy zamontować
tarczę tak, aby oznaczenie o znajdowało się
w jednej linii z ramieniem korby.
Sworzeń chroniący przed
spadaniem łańcucha
Ramię korby Ramię korby
Zewnętrzna strona Wewnętrzna strona
Oznaczenie
Oznaczenie o
zgodnie z ruchem wskazówek
zegara dla osi suportu 70 mm
[M36]
• Prawa miska
3
Numer seryjny
(Prawe/Lewe ramię korby)
SI-1HB0A-002-03
OSTRZEŻENIE
Uwaga: Jest to mechanizm korbowy kompatybilny z serią 7900. Aby użyć go
z serią 7800, należy wymienić zewnętrzną tarczę na tarczę w wersji
sprzedawanej oddzielnie.
Moment dokręcania: 12 - 16 Nm
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)