FD-M412
FD-M410
FD-M410-E
FD-M413
FD-M412
FD-M410
FD-M410-E
FD-M413
Zastosować narzędzia specjalne (TL-UN74-S i TL-UN66)
do instalacji osi suportu (1) oraz przedniej przerzutki, aby skierowane
były w kierunku pokazanym na rysunku. Jeżeli szerokość osi suportu
wynosi 68 mm, włożyć podkładkę dystansową (2,5 mm),
jak pokazano na rysunku, podczas instalacji przerzutki przedniej.
Zamontować miskę (2) a następnie użyć klucza
imbusowego 8 mm do instalacji mechanizmu korbowego.
“Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu
użytkowania i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić
regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów
lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu
rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne
obrażenia ciała”.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch
skrócić w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Należy okresowo sprawdzać moment dokręcania ramion mechanizmu korbowego i
pedałów. Po przejechaniu około 100 km (60 mil) należy ponownie sprawdzić momenty
dokręcania. Jeśli momenty dokręcania są zbyt małe, ramiona mechanizmu
korbowego lub pedały mogą spaść, powodując przewrócenie się roweru i w
konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i
poważnego zranienia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są
jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby i spadnięcia z roweru.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli
komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może spadać, co
prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko
powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej tarczy.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego
sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o
okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec
klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo
dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu
korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego
posiada gwint lewy.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu należy wymienić tę oś.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że
regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym
środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie
nasmarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz,
wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może
stykać się z przednią przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem
jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni
pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami korbowymi. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami,
ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na
pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przedni system napędowy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6KFFB-002
Aby zmienić z dużej tarczy na mniejszą
(Dźwignia B)
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz,
nastąpi przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy
na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego,
kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać,
aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Aby zmienić z małej tarczy na większą
(Dźwignia A)
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz,
nastąpi przerzucenie o jeden stopień z małej
na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa
koronka
Największa
tarcza
Łańcuch
Montaż dźwigni
Przerzutka przednia
➀
Oś suportu
3
1
Klucz imbusowy 5 mm
➁
Miska
Podkładka dystansowa
(2,5 mm)
Główna część Miska
➂
Mechanizm korbowy
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
5 Nm
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą 32 mm.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy
lub więcej, i sprawdzić na
wskaźniku, czy dźwignia jest
w najniższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu
na linkę i przyłączyć linkę.
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do zatrzymania, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę
z oznaczeniem. Nanieść smar od końca
z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
• Zamontować dźwignię zmiany
biegów w położeniu, w którym
nie będzie ona przeszkadzać
działaniu hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu,
które utrudnia działanie
hamulca.
Śruba
regulacji dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Kapa otworu na linkę
3
1
Dźwignia (B)
Kapa otworu na linkę
Linka
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
1
3
Pokrętło regulacyjne pancerza
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię
zmiany biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów.
(Również w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się
trudna w czasie użytkowania.)
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległy do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Sworzeń końcowy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa
Uchwyty pancerza
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Mechanizm korbowy
< FD-M410-E >
Montaż przerzutki przedniej,
osi suportu i mechanizmu korbowego
<
FD-M413 / FD-M412 / FD-M410
>
Zamontować przy użyciu narzędzia
specjalnego TL-UN74-S / TL-UN66.
Najpierw zamontować część główną
a następnie miskę.
Do zamontowania mechanizmu korbowego użyć klucza imbusowego
8 mm.
Dokładnie dokręcić
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano
na ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady
regulującej Pro-Set.
Moment dokręcania miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Moment dokręcania miski / osi suportu:
50 - 70 Nm
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Klucz imbusowy 8 mm
(TL-WR38)
Blokada regulująca Pro-Set
Miernik Pro-Set
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Dolne prowadzenie
linki
Górne prowadzenie
linki
Pociągnąć
Pociągnąć
Po usunięciu luzu początkowego linki,
ponownie przymocować linkę do przedniej przerzutki,
jak pokazano na ilustracji.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch
na największej tylnej koronce, a z przodu ustawić
łańcuch na środkowej tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Blokada regulująca
Pro-Set
Oś suportu
Przerzutka przednia
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Kąt nachylenia rury podsiodłowej
ST-M410
3
1
Klucz imbusowy 5 mm
SL-M410
SL-M410
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy
wąski łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Grupa Alivio
Rapidfi re Plus ST-M410 / SL-M410
Pancerz OT-SP40
Przerzutka przednia
FD-M413 / FD-M412 / FD-M410 / FD-M410-E
Mechanizm korbowy FC-M416 / FC-M415 / FC-M411 / FC-M410
Oś suportu BB-UN26 / BB-UN26-E
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
X = dostępne
Symbol modelu
FD-M413 / FD-M412 / FD-M410
FD-M410-E
Dolne prowadzenie linki X X
Górne prowadzenie linki X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T 20T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej ( ) 63°- 66°, 66°- 69° 63°- 69°
Właściwa linia łańcucha
47,5 / 50 mm
50 mm
α
Symbol modelu FC-M416 / FC-M415 / FC-M411 / FC-M410
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 42T - 32T - 22T / 48T - 38T -28T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I. (angielski gwint)
Symbol modelu BB-UN26-E BB-UN26
Oznaczenie LL123 LL113 LL123 LL113
Długość trzpienia 123 mm 113 mm 123 mm 113 mm
Linia łańcucha 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm 50,0 mm
Rozmiar gwintu
BC 1,37" X 24 T.P.I.
(68, 73 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
M 36 X 24 T.P.I. (70 mm)
Jeżeli łańcuch spada
na stronę korby.
Dokręcić śrubę regulacji
górnej w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na dużą
tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na małą
tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
dolnej w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji
górnej w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej
przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia
tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy następuje
zmiana na największą
koronkę, a na przedniej
przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na
stronę osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji
dolnej w prawo (około 1/2 obrotu).
SI-6KFFB -002-03
7,1 mm
6,5 mm
UWAGA
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Do przykręcania śrub mocujących linkę należy użyć klucza
imbusowego 5 mm. Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć
końcówkę linki.
< FD-M412 / M410 / M410-E > < FD-M413 >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.